Tefsir Tarihi ve Usulü Deneme Sınavı Sorusu #1040840
I. Ehl-i Sünnet âlimleri tarafından öne sürülmüş ve yaygınca kabul görmüştür
II. Allah, muarızlara engel olduğu için Kur’ân’ın benzeri yapılamadığını ifade eder
III. Önceki âlimlerin büyük çoğunluğu tarafından kabul edilmiştir.
IV. Günümüz alimleri tarafından büyük ölçüde kabul görmektedir.
V. Yüce Allah’ın ulûhiyet ve rubûbiyet hikmetini zedeler niteliktedir.
Sarfe Teorisi ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur
Yalnız I |
I ve III |
II ve IV |
I, III ve IV |
II, III ve V |
Bazı Mutezilî âlimlerin i’caz görüşü'ne göre Allah’ın engel olması yüzünden Kur’ân’a karşı koymaya, benzerini getirmeye yönelik teşebbüsler; başarısız olmuş, sonuçsuz kalmıştır. Ancak bu teori, âlimlerin büyük çoğunluğu tara-fından reddedilmiştir.Sarfe teorisinin bu haliyle Yüce Allah’ın ulûhiyet ve rubûbiyet hikmetini zede-lediği söylenebilir. Çünkü kullarının elinden mücadele güçlerini aldıktan sonra, “haydi gücünüz yetiyorsa Kur’ân’ın bir benzerini yapın” demesi rahmân ve rahîm olan Rabbimiz için mümkün gözükmemektedir.İslâm âlimleri sarfe teorisinin doğru olmadığına dair birtakım deliller öne sürmüşlerdir. Bu teori doğru olarak kabul edilirse; 1. Tahaddî (meydan okuma) zamanının geçmesiyle Kur’ân’ın icazının da ortadan kalkması gerekirdi. Halbu-ki Kur’ân’ın icazı halen devam etmekte ve bundan sonra da devam edecektir. 2. Kur’ân, muarazayı men etmekle acizliğe düşerdi. 3. Kur’ân değil, sarfenin/menet-menin bizzat kendisi muciz olurdu.
Yorumlar
- 0 Yorum