Tefsir Tarihi ve Usulü Final 6. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi aslına dönmek manasındaki kelimedir?


Tefsir

Meal

Te'vil

Tercüme

Müfessir


2.Soru

I. Ehl-i Sünnet âlimleri tarafından öne sürülmüş ve yaygınca kabul görmüştür

II. Allah, muarızlara engel olduğu için Kur’ân’ın benzeri yapılamadığını ifade eder

III. Önceki âlimlerin büyük çoğunluğu tarafından kabul edilmiştir.

IV. Günümüz alimleri tarafından büyük ölçüde kabul görmektedir.

V. Yüce Allah’ın ulûhiyet ve rubûbiyet hikmetini zedeler niteliktedir.

Sarfe Teorisi ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur


Yalnız I

I ve III

II ve IV

I, III ve IV

II, III ve V


3.Soru

Kur'ana Batı metodolojilerini de kullanarak bir yorum teorisinin geliştirilmesi gerektiğini savunan Modernist İslam düşünürü aşağıdakilerden hangisidir?


Nasr Hamid Ebu Zeyd

Hasan Hanefi

Muhammed Arkoun

Fazlurrahman

Ömer Rıza Doğrul


4.Soru

Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde Kur’an’ı anlama ve yorumlamada yeni yönelişlerin doğuşunu hazırlayan sebeplerden bahsedilmemektedir?


Müslüman entelektüellerin Batı dünyasındaki gelişmelerden etkilenmiş olmaları

Sünnet konusundaki menfi tasavvurların ortaya çıkması

Tevhit şuurundan uzaklaşma alametleri

Kur’an’ın bütüncül tarzda okunması gerekliliği

İçtihada dönülme çabaları


5.Soru

Pozitivizmin büyük oranda etkili olduğu 19. asrın son çeyreğinde ortaya çıkan reaksiyonik tefsîr akımı aşağıdakilerden hangisidir?


Fıkhî Tefsîr Ekolü

Hâricî Tefsîr Ekolü

İctimâî tefsîr ekolü

İşârî Tefsîr Ekolü

Mutezilî Tefsîr Ekolü


6.Soru

Klasik Tefsir ekollerinden olan Mutezile Tefsir Ekolünün Ehl-i sünnet tarafından kabul edilmeyen temel görüşlerden hangisi aşağıdaki seçeneklerde verilmiştir?


Allah’ın zatında, sıfatlarında ve eylemlerinde tek olduğu inancı

Allah’ın hayrı yarattığına; şerri yaratmaması

Allah’ın hayrı yapması, şerrin meydana gelmesinde etkisinin olmaması

Allah’ın sözüne sadık kalması

iyiliği emretmek, kötülüklere engel olmaktır


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisinde mecaz-ı mürselde önemli olan unsurlardan biri paylaşılmamıştır?


Sebep-müsebbeb

Külliyyet­ cüziyyet

Hal-mahal

Faili-meçhul

Lazım-melzum


8.Soru

Kur’a^n’daki evren, insan ve canlılarla ilgili kevni^ a^yetlerin, pozitif bilimlerin verileriyle tefsi^r edilmesini amaçlayan akım ve ekole ‘_____________________’ denilmektedir? Yandaki boşluğa uygun düşen ifade aşağıdaki seçeneklerin hangisinde yer almaktadır?


Bilimsel tefsir

Konulu tefsir

Mutezile tefsir

İçtimai tefsir

Şiari tefsir


9.Soru

Mezhebi tefsîr ekolleri esas itibariyle kaç kısma ayrılmaktadır?

 


Bir

 

İki

 

Üç

 

Dört

 

Beş

 


10.Soru

Sadece Mutezile tarafından değil, tüm müfessirler tarafından büyük bir takdirle karşılanmış ve bu anlamda bir otorite kabul edilen tefsîr hangisidir?

 


Ebû Müslim el-Isfahânî, Câmiü’t-Te’vîl li Muhkemi’t-Tenzîl

 

Kâdî Abdulcebbâr, Tenzîhu’l-Kur’ân ani’l-Metâ’in

 

Şerif Murtezâ, Ğureru’l-Fevâid

 

Şerif Murtezâ, Dureru’l-Kalâid

 

Zemahşerî, el-Keşşâf an Hakâiki’t-Tenzîl

 


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kur’ândaki kıssaların hedefleri arasında gösterilemez?

 


Tevhîd, nübüvvet ve ahiret inancı gibi itikadî konuları, önceki ümmetlerin kıssalarını anlatarak tahkim etmek.

 

Anlatılan kıssalarla diğer inanç gruplarına mensup insanların islama geçişini kolaylaştırmak.

 

İslâm toplumunu, önceki ümmetlerin kıssalarıyla yetiştirmek.

 

Akla ve kalbe dengeli hitap ederek toplumu eğitmek ve yetiştirmek.

 

Anlatılan kıssalardan hareketle ortak bir prensibe ulaşmak ve muhataplara genel bir ilke hakkında fikir vermek.

 


12.Soru

“H-k-m ( حكم ) kökünden türemiş bir isimdir. H-k-m fiil kökü ise Arapça’da hüküm vermek, hükmetmek, sağlam ve dayanıklı olmak gibi anlamlara gelir”. Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?


muhkem

 

müteşabih

 

hurufu mukatta

 

İcaz-ul Kuran

 

Üslübu’l Kuran

 


13.Soru

Kur’an’da haki^kat anlamında kullanıl­mış bir kelimenin yan anlamını vermek veya tersine yan anlamında kullanılan bir kelimeye haki^kat anlamını vermenin ne gibi sonuçlar doğurabileceği aşağıdaki şıkların hangisinde açıkça yer verilmiştir?


Anlam kaybını önlemek

Şüpheye düşmek

Kararsızlık içinde yorumlamak

Yanlış tutum sergilemek

Anlam tahriflerine yol açmak


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi müste’ârun leh ve müste’ârun minhin ek özellikleri zikredilmeyen isti’âre çeşididir?

 


İsti’âre-i asliyye

 

İsti’âre-i tebeiyye

 

İsti’âre-i musarraha

 

İsti’âre-i mekniyye

 

İsti’âre-i mutlaka

 


15.Soru

I. Şii tefsir ekolü

II. İşari tefsir ekolü

III. Mutezili tefsir ekolü

Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri mezhebi tefsir ekollerindendir?


Yalnız I

I ve II

Yalnız II

I ve III

II ve III


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Kur’an’ın kıssalarının özelliklerinden biri değildir?

 


Kur’ân, birçok kıssadan müteşekkil bir kitap görünümündedir.

 

Kıssalar, Allah’ın tarih boyunca elçiler aracılığı ile insan varlığına gönderdiği mesajları, müspet ya da menfî insanî tutumlara verdiği cevapları bize anlatır.

 

Kur’ân’da dünya ve ahiret ikilisi, birbirlerinin alternatifi olarak kullanılmaz.

 

Kur’ân kıssalarının özelliklerinden birisi, tekrar edilmeleridir.

 

Kur’an kıssaları, geçmişte yaşayan bazı topluluklar hakkında anlatılan kıssalardan ibarettir.

 


17.Soru

Teşbîhin unsurlarının bulunup bulunmaması açısından kaç çeşidi vardır?

 


Bir

 

İki

 

Üç

 

Dört

 

Beş

 


18.Soru

Son dönem de adı en sık duyulan batı hermenötik geleneğinden etkilendiği görülen modernist düşünür kimdir?…


Hasan Hanefi

Muhammed Arkoun

Fazlurrahman

İzzet Dervez

Nasr Hamid Ebu Zeyd


19.Soru

Kur’ân’da neshedildiği söylenen âyetlerin hangileri olduğuna dair ulema arasında bir ittifak da yoktur. Bu konuda görüş ileri süren ulemadan Hibetullâh b. Selâme kılıç âyetinin (Tevbe sûresi 5. âyet), kaç âyeti neshettiğini söyler?

 


21

 

5

 

114

 

3

 

82

 


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi esbab-ı Nüzul’ü bilmenin faydalarından biri değildir?

 


Nüzûl sebepleri bilindiği zaman âyetlerin manalarını anlamak kolaylaşır.

 

Nüzûl sebepleri bilindiğinde, çeşitli konularla ilgili hükümler içeren âyetlerin hikmetlerini tespit etmek kolaylaşır.

 

Bazen bir âyetin zahir anlamı rahat bir şekilde anlaşılabilir.

 

Nüzûl sebeplerini bilmeden Kur’ân’ı anlamak imkânsızdır.

 

Herhangi bir âyet özel olarak bir şahıs hakkında inmediği halde bazen, belli bir kişi hakkında nâzil olmuş gibi kullanılabilir.