Türkiye´de Sosyoloji Deneme Sınavı Sorusu #1076520

Namık Kemal'in düşüncesine göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


Toplum ile toplumu oluşturan bireyler birbirinden ayrıdır ve ayrı ayrı ele alınmalıdır. 

Genel hukuk örfi ve şeri hukuk olmak üzere ikiye ayrılır.

Uluslararası hukuk, bireyler hukukunun toplamının ötesinde, devletlerin tüzel kişilikleri arasındaki farklı tür etkileşimlerle ilgilidir.  

Halkın hakimiyeti her bireyin yaratılıştan getirdiği kendine ait bağımsızlığın gereğidir. 

Türkiye'de kamu sanısı yoktur. 


Yanıt Açıklaması:

Namık Kemal “Umumî Hukuk” isimli yazısında, bu hukuku, bir toplumun gerek başka toplumlarla, gerekse kendi bireyleriyle ilişkilerinden ileri gelen kaideler olarak tanımlar. Genel hukuk, uluslararası, siyasi ve idari olmak üzere üçe ayrılır. Toplum, kendini oluşturan bireylerden ayrı düşünülemez. Bu ilişkilerden, bireysel hukuktan başka ilkelerin doğması imkânsızdır. Devletlerin ilişkilerini gerektiren ilkelere devletler hukuku denir. Bu ilkeler, bireylerin ilişkilerine ait ilkelerden ayrı olamaz. Uluslararası hukuk, bireyler hukukunun toplamından ibarettir. Siyasal hukuk, hukukun bireylerle devlet arasındaki ilişkileri düzenleyen kısmıdır. İdare hukuku, bireylerle idare bölümlerinin ilişkilerini gerektiren hukuktur. Umumi hukuk, bunların toplamından ibaret olduğundan başka bir şey söylemeye gerek yoktur. Siyasal hukuk, ümmetin hakimiyeti, hükümet güçlerinin ayrılması, memurların sorumluluğu, bireysel özgürlük, eşitlik, fikir özgürlüğü, basın özgürlüğü, toplantı özgürlüğü, tasarruf hakkı, evlerin masunluğu ve mahremliği gibi ilkelerden ibarettir. Halkın hakimiyeti, genele ait boş bir hak değil, her bireyin yaratılıştan getirdiği kendine ait bağımsızlığın gereklerindendir. Batı’dan ülkemize gelmekte olan terakki tufanı, bir gün ülke fertlerinin gözlerini açacaktır. Namık Kemal, bir toplumda bireylerin derecelerine göre, yönetici ve memur olarak bulunmasının hakların korunması için olduğunu belirtiyor. Ona göre, yönetici ve memur sınıfları dışındaki bireylerin birbirlerine ve genele karşı sahip olduğu yapma gücünün manevi ifadesine kamu sanısı denir. Siyaset biliminde kamu sanısı, halkın bir problemde birleştiği genel kanaattir. Ülkemizde kamu sanısı yoktur iddiasında bulunan Hakaik dergisi, kamu sanısından ne kastedildiğini anlamamaktadır. Böyle bir iddiada bulunabilmek için Türkiye tarihine bakmak gerekir. Ona göre, hiçbir olayda, zalimlerin dışında kimsenin kılına dokunulmamıştır. Müslüman olsun veya olmasın hiç kimsenin dükkânını soyma olayının olmaması ülkemizde kamu sanısı bulunduğunu gösterir. Ancak her dönemde kamu sanısı fikri, devrine göre değişmiş olabilir. Önceki dönemlerin kamu sanısının şimdi anlaşılamaması bu nedenledir. Hiçbir zaman hiçbir ülke kamu sanısından yoksun olamaz. Ona göre, Hakaik dergisi, kamu sanısı fiilde işlememektedir anlamında kamu sanısı yoktur diyorsa, sadece kendi döneminde görülen fikir karışıklığına ibret gözüyle bakması, bu iddianın ne kadar yersiz olduğunu gösterecektir. Doğru cevap D şıkkıdır. Doğru cevap "Muhafazakar Meşrutiyetçi bir Fikir Adamı: Namık Kemal" başlığı altında bulunabilir. 

Yorumlar
  • 0 Yorum