aof.sorular.net
XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı
XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı Deneme Sınavı
XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı Deneme Sınavı Sorusu #866595
XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı Deneme Sınavı Sorusu #866595
Aşağıdakilerden hangisi XIX. yy Encümen-i Şuara’sının geçmişteki encümenlerden kalan özelliklerinden biridir?
Encümen-i şuaralarda ekâbir huzurunda ve rakip şairler karşısında kendini göstermeye çalışan sanatkâr tipi ortadan kalkmıştır |
Edebî münakaşaların ve eleştirilerin yapıldığı yerler nüfuzlu kişilerin veya kalemi güçlü edebiyatçıların meclisleri, kahvehaneler, meyhanelerdir. |
Ev sahibi ve onun misafirleriyle ilişkisini dostane sohbetlerden çok, politik yakınlaşmalar almıştır.
|
Osmanlı aydınlarının rical-i devlet(=bürokrat) kanadı aydın şairle bütünleşmeye başlamıştır.
|
Yeni hami ve şair arasındaki ilişki nedim-dost ilişkisine dönüşmüştür. |
Yanıt Açıklaması:
XIX. asrın başlarından itibaren, bütün Türk dünyasında encümen-i şuaraların ciddi
bir değişim geçirdiği ve işlevini yeni baştan sorguladığı görülür. Asrın ediplerinin buluşup konuştukları, yeni eserlerini okuyup fikir alışverişinde bulundukları yerler maziden kopmamıştır. Hâlâ nüfuzlu kişilerin veya kalemi güçlü edebiyatçıların meclisleri, kahvehaneler, meyhaneler edebî münakaşaların en hararetli zemini ve eleştiriler yapmanın en uygun atmosferidir. O hâlde, değişen nitelikler nelerdir? Değişen, şairin hamisiyle kurduğu gelenekli münasebettir. Yeni hami, şairi nedimi katına taşımakta iken, yeni şair de ya hamisini“efendi”
yerine “d o s t" olarak görmeyi,hatta hamilik kavramını tamamen kovmayı öğrenmektedir.Değişen, encümen-i şuaraların ruhudur. Beşiktaş Cemiyyet-i İlmiyyesi’nden beri, encümen-i şuaralarda ekâbir huzurunda ve rakip şairler
karşısında kendini göstermeye çalışan sanatkâr tipi ortadan kalkmaktadır. Artık, ev sahibi ve onun misafirleriyle ilişkisini dostane sohbetlerden çok, politik yakınlaşmalar üzerine kuran; encümene katılan diğer şairlerle münasebetlerini ise yarışmadan çok, poetik yakınlıklara dayandıran bir sanatkâr tipi doğmaktadır. Osmanlı aydınlarının rical-i devlet(=bürokrat) kanadı aydın şairle bütünleşmeye başlarken şair sınıfı da kendi politik ve poetik eğilimlerine göre gruplaşmanın gereğini kavramaktadır.
Doğru yanıt B'dir.
Yorumlar
- 0 Yorum