Zihin Felsefesi Deneme Sınavı Sorusu #908402
"Bir menekşe dokusunda olan şeyler her zaman o kişinin mavi dediği ideyi, bir kadife çiçeği kokusundaki şeyler de her zaman sarı dediği ideyi üreteceğine göre, o bu görüntüler nasıl olursa olsun şeyleri düzenli biçimde seçebilmek için bu görüntülerden yararlanabilecek, sanki zihnindeki, bu iki çiçekten alınmış görüntüler ve ideler başka kimselerin zihnindeki idelerle tam olarak aynıymış gibi, ‘mavi’ ve ‘sarı’ adlarının imlediği bu seçiklikleri anlayıp inceleyebilecektir."
Yukarıda Locke'un benzerlik argümanına yönelttiği eleştiriden bir alıntı bulunmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi Locke'un bu alıntıda eleştirdiği benzerlik argümanı bileşenidir?
"Bir menekşe dokusunda olan şeyler her zaman o kişinin mavi dediği ideyi, bir kadife çiçeği kokusundaki şeyler de her zaman sarı dediği ideyi üreteceğine göre, o bu görüntüler nasıl olursa olsun şeyleri düzenli biçimde seçebilmek için bu görüntülerden yararlanabilecek, sanki zihnindeki, bu iki çiçekten alınmış görüntüler ve ideler başka kimselerin zihnindeki idelerle tam olarak aynıymış gibi, ‘mavi’ ve ‘sarı’ adlarının imlediği bu seçiklikleri anlayıp inceleyebilecektir."
Yukarıda Locke'un benzerlik argümanına yönelttiği eleştiriden bir alıntı bulunmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi Locke'un bu alıntıda eleştirdiği benzerlik argümanı bileşenidir?
Bir menekşe dokusunda olan şeylerin her zaman o kişinin mavi dediği ideyi oluşturduğu |
Bu iki çiçekten alınmış görüntüler ve idelerin başka kimselerin zihnindeki idelerle tam olarak aynıymış gibi durması |
Bireylerin aynı ideleri seçebilmek amacıyla görüntüler nasıl olursa olsun şeyleri düzenli biçimde seçebilmek için bu görüntülerden yararlanabilecekleri |
Bireylerin ‘mavi’ ve ‘sarı’ adlarının imlediği bu seçiklikleri anlayıp inceleyebilecekleri |
İnsanın zihnindeki mavi idesinin, bir başka insanın mavi idesinden farklı olabileceği |
John Locke on sekizinci yüzyılda, Wittgenstein’e benzer bir şekilde, insanın zihnindeki mavi idesinin, bir başka insanın mavi idesinden farklı olabileceğini tartışarak, Kartezyen zihin anlayışının bu sonucunu eleştirir. Locke, menekşenin görsel duyular aracılığıyla bir kimsenin zihninde, başka bir kişinin zihninde kadife çiçeğinin ürettiğiyle aynı nitel zihinsel duyumu uyandırdığı ya da tam tersi olduğu bir durumu değerlendirir. Locke’a göre, bu durumda, her iki kişi, menekşenin mor, kadife çiçeğinin de sarı olduğunu kabul edecektir; ama biri “mor” dediğinde diğerinin “sarı” dediğini kastediyor ya da tam tersi olabilir. Bir başka deyişle bu kişilerin, menekşeye ve kadife çiçeğine baktıklarında, deneyimledikleri renk duyumları, tersine dönmüş olacaktır. Aynı şekilde, her birinin ‘mavi’ ve ‘sarı’ dediğinde kastettikleri anlamlar da tersine dönmüş olacaktır. C¸ünkü; ‘mavi’ ve ‘sarı’ renk deneyimlerini, her biri, kendi özel yaşantısına dayanarak elde etmiş- tir. Ancak Locke, bunun böyle olup olmadığının hiçbir şekilde bilinemeyeceğini, çünkü; bu kişilerden hiç birinin diğerine, o renk isimlerine karşılık gelen kendi zihinlerindeki özel deneyimlerini aktaramayacağını söyler.
Yorumlar
- 0 Yorum