Aile Sosyolojisi Final 29. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

"Çocukluk, oyun oynayabilecek, büyüyüp gelişebilinecek, yetişkinlerinkinden farklı olarak ayrı ve güvenli bir ortam gerektirir. Çocukluk, salt doğum ile yetişkinlik arasındaki dönem olmanın ötesinde bir anlama sahiptir. Bu kavram, bir çocuğun yaşamındaki durumu ve koşulları, belirtilen dönemi oluşturan yılların kalitesini anlatır." ifadesi aşağıdakilerden hangisi tarafından kullanılmıştır?


Unicef
Philippe Aries
Frones
Türk Dil Tarih Kurumu
Prout ve James

2.Soru

Hangi evlilik türünde, mirasın nasıl bölüşüleceği konusunda soy ilişkileri önemli bir rol oynar?


Oturulan yere göre evlilik

Eş sayısına göre evlilik

Eşin seçildiği gruba göre yapılan evlilik

Otorite ilişkilerine göre evlilik

Soy ve secere ilişkilerine göre evlilik


3.Soru

Arnett e göre aşağıdaki amaçlar neyi tanımlar?I.Doğru ve yanlışı anlamak, güdüleri kontrol etmekII.Bizleri toplumsal cinsiyetçi, mesleki ve ana-babalık gibi sosyal rollerimize uygun hazırlamak,III. Bizlerin toplumsal yaşama saygı, sorumluluk ve değer atfederek yaşamak için koruyucu ve onaylayıcı bireyler olmamızı sağlamaktır


Sosyalizasyon süreçleri
Post-modern kuram
Sembolik etkileşim
Feminist yaklaşım
Psikanalitik yaklaşım

4.Soru

  1. Toplumlar kırsaldan kentsele dönüştükçe yaşlı insanların konumu gerilemekte ve kötüleşmektedir.
  2. Kentleşme ve sanayileşme, toplumun en küçük birimleri olarak geniş aile yerine çekirdek aileleri koyar ve yaşlı insanları hem toplumdan hem de aileden izole eden bir durum yaratır.

Yukarıdaki açıklamalar yaşlanmaya ilişkin hangi teoriyi açıklamaktadır?


toplumsal rol teorisi

modernleşme teorisi

çatışma teorisi

yaş tabakalaşması teorisi

aktivite teorisi


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi White'ın ataerkil pazarlık tanımı içinde yer almaktadır? (ı) kadının erkek çocuklarının sevgisini kazanma ve korumaya çalışması (ıı) akraba ve komşularla kurulan ilişkilerde kadının ödevlerini yerine getirerek kendini güvenceye alması (ııı) kadının ücretli emeği karşılığında aile içinde daha çok güç kazanması (ıv) çocuk doğurduktan sonra kadının aile içi iktidar ilişkilerinde söz sahibi olması.


(I); (II) ve (III)
(II); (III) ve (IV)
(I) ve (II)
(III) ve (IV)
Yalnız (I)

6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sağlık sosyolojisi bağlamında sembolik etkileşimciliğik açısından doğru değildir?


Sağlık, sağlık algısı ve kavramsallaştırılması kültürel bir inşaadır.
Sağlık ve hastalık sosyolojisindeki uygulama alanlarından bir tanesi, irrasyonel olarak kavramsallaştırılan eylemlerin incelenmesidir.
Kültürden kültüre değiştiği için tek bir sağlık- hastalık tanımı yapılamaz.
Bu yaklaşımın çatısı altında yer alan bir di¤er yaklaşım ise “Etiketleme Teorisi”dir.
Bu yaklaşımda denge sözkonusudur.

7.Soru

Erkeğin kadının ailesinin evinde oturduğu evlilik türü aşağıdakilerden hangisidir?


Matrilokal
 Monogomai
Poligami
Neolokal
Patrilokal

8.Soru

Sembolik etkileşimcilik yaklaşımına göre aşağıdakilerden hangisi kadınların hastalık konusundaki tutumları ile ilgili doğrudur?


Daha kolay hasta olurlar.

Kendilerine öncelik verirler.

Eşlerine bakmazlar.

Hasta olmak istemezler.

Hastalıkla dikkat çekerler.


9.Soru

Günümüz toplumları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?


Ailenin büyüklüğü artmıştır.
Gelişmiş ülkelerde ailelerin sahip olduğu çocuk sayısı artmıştır.
Çekirdek aile toplumlarda başat aile tipi olmuştur.
Çocukların eğitimi daha az önemli olmuştur.
Geleneklerin önemi artmıştır.

10.Soru

Aşağıdaki hangi görüşe göre modern öncesi toplumlarda monarkın beden üzerinde somutlaşan bir egemen güç vardı? 


Naturalistik yaklaşım
Sosyal inşacı perspektif
M. Foucault ve beden yaklaşımı
Fenomenolojik yaklaşım
Feminist yaklaşım

11.Soru

Kandiyoti ye göre kırdan büyük kentlere göç eden erkeklerin eşlerinin yüzde kaçı (%) istihdam edilmektedir?


2
8
7
6
4

12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi yaşlanma için türetilen çatışma olgusunu, ekonomik eşitsizliklere dayandırarak Güç, iktidar ilişkileri ile sınıf çatışmaları ve ideolojiyi sosyolojik bakış açısıyla inceleyen yaklaşımdır?


Neo-Weberyen yaklaşım

Neo-Marksist yaklaşım

Politik ekonomik yaklaşım

Sembolik etkileşimci yaklaşım

Feminist Yaklaşım


13.Soru

Aşağıdaki yazarlardan hangisi Orta çağın aile ve çocukluk tarihi üzerine çalışmalar gerçekleştirmiştir?


Aries

Baumrind

Mead

Blumer

Marks


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi toplumsal cinsiyete dayalı işbölümüne göre erkeklerin yetiştirdiği endüstriyel ürünlerden biri değildir?


Tahıl ürünleri
Kahve
Çay
Şeker
Sebze

15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Yapısal İşlevci Teorilerinden değildir?


Yapısal Bağımlık
Rol Teorisi
Yaş Tabakalaşması
Çözülme ve Aktivite
Modernleşme

16.Soru

Kandiyoti’ye göre, Anadolu köylerinde toplumsal tabakalaşma neye göre oluşmuştur?


Soylara göre
Servete göre
Yaşa göre
İtibara göre
Cinsiyetler arasındaki ayrıma göre

17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ailenin kadınları erkeğin cinsel ve ekonomik malı durumuna dönüştürdüğünü savlamıştır?


K.Davis

Parsons

Murdock

Marks

Engels


18.Soru

Aşağıdaki kanunî düzenlemelerden hangisi bugünkü Medenî Kanun ile ilgilidir?


1859 Şeriye mahkemeleri Nizamnamesi
Sicil-i Nüfus Nizamnamesi
Hukuk-u Aile Kararnamesi
Mecelle-i Ahkam-ı Adliye
1926 Yılı 743 sayılı Türk Medenî Kanunu

19.Soru

Aile, eğitim, ekonomi, din, siyaset ve boş zamanları temel kurumlar olarak kabul eden sosyolojiye 'sağlık ve ordu' kavramlarını da ekleyerek sosyolojinin sınıflandırmasını genişleten bilim adamları aşağıdakilerden hangisidir?


Kasapoğlu ve Henslin

Kasapoğlu, Mills

Mills ve Henslin

Wallace ve Wolf

Wallace ve Henslin


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi birinci ayrımda yer alan Ekofeministlerin görüşlerinden değildir?


Kadınların kendilerine özgü şefkat, fedakarlık, şiddet karşıtlığı, dayanışma, duygusallık, tinselliğe önem verme, yaşam üretme kapasiteleri ataerkillik tarafından doğa ile özdeşleştirilerek her ikisi de tahakküm altına alınmıştır
Kadın-doğa yakınlığında kadınların erkeklerden farklı biyolojik ve psikolojik özellikleri olduğunu kabul etmezler
Günümüzdeki kadın sorunlarının ve ekolojik krizin temelinde tarih öncesi toplumlardaki kadını ve yeryüzünü yücelten inancın yerini ataerkil dinlerin alması olduğunu savunurlar.
Kadın ve çevre sorunlarının çözümü için, kadının biyolojik ve psikolojik özelliklerini yücelten yeni bir din anlayışı ya da kadınsı değerlerle uyum sağlayabilen dinlerin yenilenmesini önerirler.
Kadınlara ait olarak ele alınan şefkat, fedakarlık ve duygusallık gibi özellikler, kadının aile içerisinde taşıması gereken nitelikleri olarak ele alınır