Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Cihannüma adlı eseri kaleme alan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Evliya Çelebi |
Kâtip Çelebi |
Çelebi Mehmet Efendi |
Mustafa Çelebi |
Nakkaş Matrakçı Nasuh |
Osmanlı dünyasının diğer önemli bir bilgini ise Kâtip Çelebi'dir. Onun tarih ve coğrafya kitapları, Cihannuma adlı eseri döneminin önemli eserleri arasındadır.
2.Soru
I. Akdeniz’de sanat bir dönüşüm, başkalaşım içindedir. II. Sanat, Roma’nın ifade biçimlerini kullanmayı sürdürmüştür. III. Üretim geleneği sürmektedir ancak değişen din, yabancısı olunan bir mimarinin ve resmin yaratılmasını zorunlu kılmaktadır. Erken Hristiyan Sanatı ile ilgili yukarıda verilen bilgilerin hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
4. yüzyıl civarında tüm Akdeniz’de sanat bir dönüşüm, başkalaşım içindedir. Erken Hristiyan sanatı olarak adlandırılan bu dönemde sanat, Roma’nın ifade biçimlerini kullanmayı sürdürmüş, daha başka bir deyişle bildiğini uygulamaya devam eden sanat yaratıcılarının elinde şekillenmiştir. Üretim geleneği sürmektedir ancak değişen din, yabancısı olunan bir mimarinin ve resmin yaratılmasını zorunlu kılmaktadır. Bu durum çok tanrılı dinlere inanan insanların oluşturduğu pagan dünyada ve gelenekte var olan görsel ifade biçimlerini, bazı değişikliklerle dönüştürerek kullanmayı benimseyen bir sanat ortaya çıkarmıştır.
3.Soru
Aşağıdaki "beylik / kurulduğu bölge" eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
Eretnaoğulları / Sivas ve Kayseri çevresi |
Karasioğulları / Balıkesir ve Bergama çevresi |
Menteşeoğulları / Milas ve çevresi |
Ramazanoğulları / Antalya ve Isparta çevresi |
İnançoğulları / Denizli çevresi |
Hamidoğulları / Antalya ve Isparta çevresinde; Ramazanoğulları ise Adana ve çevresinde etkili olmuştur.
4.Soru
Eski eserlerin serbestçe yurt dışına çıkarılması nasıl engellenmiştir?
Ebniye Nizamnamesi |
Turuk ve Ebniye Nizamnamesi |
Asar-ı Atika Nizamnamesi |
Vilayet Nizamnamesi |
Gayrimüslim Nizamnameleri |
Osmanlı İmparatorluğu tarihi coğrafyasında bulunan bölgeler Avupa müzelerine en çok malzeme sağlayan bölgelerdi. Bu nedenle 1873 yılında çıkarılan Asar-ı Atika Nizamnamesi ile eski eserlerin serbestçe yurt dışına çıkarılması engellendi.
5.Soru
Bizans topraklarının doğusundaki Ermeni Vaspurakan Kralı Gagik tarafından yaptırılmış, dış cephesinde Eski Ahit konulu kabartmaların yer aldığı yapı aşağıdakilerden hangisidir?
İşhan Katedrali |
Ahtamar Kutsal Haç Kilisesi |
Dört Kilise |
Hahuli Manastırı |
San Marko Kilisesi |
Bizans topraklarının doğusundaki Ermeni Vaspurakan Kralı Gagik tarafından yaptırılmış Ahtamar Kutsal Haç Kilisesinin belki de en önemli özelliklerinden biri büyük ustalıkla yapılmış cephe süslemeleridir. Eski Ahit’ten konularını alan kabartmalar bir süsleme şeridi oluşturarak yapıyı çevrelerler. Doğru yanıt B'dir.
6.Soru
- Tintoretto
- Mantagna
- Veronese
- Giorgione
Yukarıdaki ressamlardan hangileri ünlü Venedik Okulu ressamları arasında sayılabilir?
I-II-III |
I-II-IV |
I-III-IV |
II-III-IV |
I-II-III-IV |
Bellini ve Vivarini ressam aileleri, Venedik yakınlarında Padua’dan gelen Mantagna, Giorgione, Titian ve Tintoretto, Veronese ve Lotto ünlü Venedik okulu ressamlarıydı.
7.Soru
Sultan Abdülaziz döneminde Fransız mimar ve ustalar tarafından Oryantalist mimari özelliklerin ilk örneklerinin yapıldığı saray hangisidir ?
Dolmabahçe Sarayı |
Çırağan Sarayı |
Beylerbeyi Sarayı |
Yıldız Sarayı |
Topkapı Sarayı |
Sultan Abdülaziz döneminde Fransız mimar ve ustalar tarafından Oryantalist mimari özelliklerin ilk örneklerinin yapıldığı saray Beylerbeyi Sarayı'dır. Doğru yanıt C'dir.
8.Soru
Selçukluların ilk önemli külliyesi kabul edilen ve Keyhüsrev’in Kayseri'de yaptırttığı yapı topluluğu aşağıdakilerden hangisidir?
Sultan Hasan Külliyesi |
Kalavun Külliyesi |
Gevher Nesibe Külliyesi |
Emineddin Külliyesi |
Ulu Cami Külliyesi |
Selçuklu döneminin en önemli yapı topluluğu, Keyhüsrev’in kız kardeşi Gevher Nesibe Hatun'un vasiyeti üzerine Kayseri'de yaptırttığı ve darüşşifa, medrese, bimarhane (akıl hastahanesi), türbe ve küçük bir hamamdan oluşan Gevher Nesibe Külliyesi’dir. Doğru cevap C şıkkıdır.
9.Soru
Modern Sanat Akdeniz dünyasına hangi yolla yayılır?
Sergiler |
Eğitim |
Ressamlar |
Fotoğraflar |
Turizm |
Modern Sanat Akdeniz dünyasına eğitim yoluyla yayılır.
10.Soru
Fransa'da Laussel'de bulunmuş olan "eli boynuzlu kadın" paleolitik sanatta uygulanan tekniklerden hangisinin örneğidir?
Boyalı Resim |
Gravür |
Heykelcik |
Yüksek Kabartma |
Alçak Kabartma |
Fransa'da Laussel'de bulunmuş olan "eli boynuzlu kadın" alçak kabartma örneğidir. Kalker bir blok üzerine oyulmuş, 45 cm. boyunda çıplak tasvir edilmiş kadın figürü şeklindedir. Doğru cevap E seçeneğinde verilmektedir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi D grubu ressamları arasında değildir?
Ruhi Arel |
Nurullah Berk |
Abidin Dino |
Elif Naci |
Cemal Tollu |
Nurullah Berk, Abidin Dino, Zeki Faik İzer, Elif Naci, Cemal Tollu ve Zühtü Mürüdoğlu D kuşağı sanatçılarıdır. Ruhi Areli se 1914 Kuşağı ressamıdır.
12.Soru
İkona ne anlama gelir?
Hristiyanlığa giriş için hazırlık aşamasındaki kişi |
Ayinle ilgili eşyaların bulunduğu oda |
Kilisenin avlusu |
Kilisenin giriş mekânı |
Orta çağ boyunca üretilen dinsel nesneler |
Hristiyanlığa giriş için hazırlık aşamasındaki kişilere katehumen, ayinle ilgili eşyaların bulunduğu odaya pastoforia, kilisenin avlusuna atrium, kilisenin giriş mekânına narteks denir. İkona Orta Çağ boyunca çok fazla üretimi yapılan önemli dinsel nesnelerden biridir.
13.Soru
Bizans ve Sasani etkili mozaikleriyle ünlü mihraba paralel sahınlı yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Emeviye Cami |
Samarra Cami |
Aksa Cami |
Medine Ulu Cami |
Kubbetü’s-Sahra |
Kubbetü’s-Sahra’nın ve Şam Emeviye Camisi’nin Bizans ve Sasani etkili ünlü mozaiklerinde figürlü bezemeye yer verilmemiştir. Emeviye Camisi’nde, avludaki bezemelerin yanı sıra, duvarlarında boydan boya uzanan panoya adını vermiş Barada nehri, ağaçlar ve bitkisel motifler, çok katlı değişik yapılarla
süslenmiştir.
14.Soru
Kur’an' ın bugünkü biçimini alması ve kopyalarının fethedilen İsla^m ülkelerinde dağıtılması hangi Hz. döneminde olmuştur?
Kur’an' ın bugünkü biçimini alması ve kopyalarının fethedilen İsla^m ülkelerinde dağıtılması hangi Hz. döneminde olmuştur?
Hz. Muhammed döneminde |
Hz. Osman döneminde |
Hz. O¨mer bin el-Hattab döneminde |
Hz. Muaviye bin Ebu Süfyan döneminde |
Hz. Hasan döneminde |
İkinci Halife ve Peygamberin kayınpederi O¨mer bin el-Hattab zamanında (634 -644) fetihler tüm hızıyla başladı; Suriye, Mısır, Irak ve İran fethedildi. U¨çüncü Halife ve Peygamberin damadı Osman bin Affa^n zamanında (644 -656) Sasani İmparatorluğu (224 -651) ortadan kaldırıldı, Trablusgarp (Libya) alınarak Mağrip kıyı şeridindeki fetihlere başlandı. Ancak Hz. Osman’ın zayıf yönetimi karışıklıklara yol açtı. Hz. Osman döneminde Kur’an bugünkü biçimini aldı ve kopyaları fethedilen İsla^m ülkelerinde dağıtıldı. Kargaşalıklar Peygamberin yeğeni ve damadı olan Dördüncü Halife Hz. Ali zamanında (656 - 661) artarak sürdü. Bu dönemde başkent de Medine’den Güney Irak’taki Ku^fe’ye taşındı.
15.Soru
11. yüzyılın sonuna rastlayan birkaç olay mimari ve sanatta özellikle Akdeniz’in doğusunda yeni etkilerin ortaya çıkmasına neden olur bunun sebeblerinden biri aşağıdakilerden hangisidir?
Vaspurakan Kralı Gagik tarafından yaptırılmış Ahtamar Kutsal Haç Kilisesi |
Malazgirt savaşı, 1071’de Türkler Bizans’ın doğu topraklarını aşarak Anadolu’da yeni bir devlet başlatmaları |
Bizans için yabancı doğudaki Arap- İslam İmparatorluğunu oluşturan Abbasi dönemi |
İkonaklasmus denilen tasvir kırıcı hareket |
Bizans’ın katı Ortodoks inancının karşısında Katolik Krallıkla kiliseyi yönetimde birleştiren Vizigot İspanyası |
11. yüzyılın sonuna rastlayan birkaç olay mimari ve sanatta özellikle Akdeniz’in doğusunda yeni etkilerin ortaya çıkmasına neden olur. Bunlardan ilki Anadolu’nun toplumsal, kültürel, dinsel ve sanatsal yapısını büyük ölçüde değişikliğe uğratacak olan Malazgirt savaşının sonucudur. 1071’de Türkler Bizans’ın doğu topraklarını aşarak Anadolu’da yeni bir devlet ve yeni bir dönem başlatırlar.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Paris’e resim eğitimi almak üzere gönderilen ve 1914 Kuşağı Sanatçıları olarak anılan ressamlar arasında yer almaz?
İbrahim Çallı |
Hikmet Onat |
Cemal Tollu |
Avni Lifij |
Ruhi Arel |
Eğitim aldıkları Paris’te artık bu üslûbun yerine konstruktif kubizm gibi çok farklı üslûpta eserler verilse de, 1914 Kuşağı Paris’ten İstanbul’a bu üslûbu taşımış ve kendine göre bu üslûbu akademik bir yaklaşımla uygulamışlardır. Nazmi Ziya Güran, Avni Lifij, İbrahim Çallı, Feyhaman Duran, Ruhi Arel, Hikmet Onat, Namık İsmail, Ali Sami Boyar bu grubu oluşturuyordu ve İstanbul’da Galatasaray Lisesinde 1916 yılından sonra düzenli olarak sergi açtılar. Doğru cevap C şıkkıdır.
17.Soru
İsla^m dünyasının en parlak dönemlerinden birine damgasını vuran Abbasi^ler Döneminde aşağıdakilerden hangisi yalnızca bir siyasal merkez değil, aynı zamanda İmparatorluğun ekonomik yaşamının odak noktasıydı?
İsla^m dünyasının en parlak dönemlerinden birine damgasını vuran Abbasi^ler Döneminde aşağıdakilerden hangisi yalnızca bir siyasal merkez değil, aynı zamanda İmparatorluğun ekonomik yaşamının odak noktasıydı?
Venedik |
Bağdat |
Cenova |
Lübnan |
İskenderiye |
Arap Yarımadası, ürettiği lüks mallar nedeniyle, Akdeniz dünyası ile Hindistan arasındaki ticaretin ayrılmaz bir parçasıydı. Bu nedenle, büyük bir imparatorluğa damgasını vuran Emevi^ler döneminde (661 -750), yayılma politikasıyla birlikte ticaret de hızlı bir gelişim gösterdi. Bu ticaretin sınırları içine Baltık Denizi çevresi ve Uzakdoğu da girmekteydi. Lüks mallara talep, Müslüman tacirlerin Doğu Afrika kıyısındaki ticaret merkezlerine de yönelmesine yol açtı. İsla^m dünyasının en parlak dönemlerinden birine damgasını vuran Abbasi^ler Döneminde (750 -1258), Bağdat yalnızca bir siyasal merkez değil, aynızamanda İmparatorluğun ekonomik yaşamının odak noktasıydı. Uzakdoğu ve Doğu Afrika’dan çeşitli mallar denizyolundan Basra aracılığıyla buraya getiriliyordu. Mezopotamya üzerinden Suriye C¸ölü’nü aşarak, Bağdat’ı Akdeniz’e bağlayan yol konumuz açısından en önemlilerinden biriydi.
18.Soru
Aşağıdaki konulardan hangisi oryantalist resim geleneğinde ele alınmaz?
Doğunun yaşam biçimi |
Kadınların yaşamı ve giyimi |
Çöl manzaraları |
Bedevilerle yapılan savaşlar |
Doğa olayları |
Oryantalist resim geleneğinin ele aldığı konular şu şekildedir: Bu bölgedeki yaşama biçimi, özellikle toplumda görüntülemesi zor olan kadınların yaşamı, giyimi çok ilgi çekmekteydi. Bu kadınların kimileri gerçek yaşamın içinde gösterilmeğe çalışılmıştır. Ancak, kadın ve erkek ayırımı, erkeklerin birden fazla kadınla evlenebilmeleri, popüler romanların ve seyyahların anılarında yer alan cariyelerin varlığı ve hizmetleri, kadınları, daha çok hayali bir şehvet öznesi haline dönüştürmüştür. Yağlıboya tablolarda, desenlerde, gravürlerde, sulu boya resimlerde erkeklerin mutluluğu için var olan bu kadınları uzanıp dinlenirken, hamamda veya dans ederken görmekteyiz. Doğuda özellikle çöl manzaraları, bedeviler, bedevilerle yapılan savaşlar ise farklı bir konuyu oluşturmaktaydı. Arap kısrakları ise on dokuzuncu yüzyılda Avrupa toplumunda üst sınıf kesiminin yeni keşfettiği bir alandı. Buna göre doğru cevap E'dir.
19.Soru
İsla^m dini, Arap Yarımadası’nın batısındaki Hicaz bölgesinde kaç yıllarında nerede doğmuştur?
İsla^m dini, Arap Yarımadası’nın batısındaki Hicaz bölgesinde kaç yıllarında nerede doğmuştur?
610 yıllarında Mekke' de |
520 yıllarında Mısır' da |
780 yıllarında Suriye' de |
920 yıllarında Lübnan' da |
320 yıllarında Cezayir' de |
İsla^m sanatı bir dinin değil, bir kültürün, bir uygarlığın sanatıdır. Bu nedenle İsla^m sanatını, başından beri dinsel bir sanat olarak değil, bir yaşam biçimi olarak görmek gerekir. İsla^m dini, Arap Yarımadası’nın batısındaki Hicaz bölgesinde bulunan Mekke’de 610 yıllarında doğdu. Bununla birlikte, büyük ölçüde ticaretle zenginleşmiş Mekkeliler İsla^miyet’e karşı çıkmışlar; buna karşılık, kuzeydoğudaki Medine halkı, Hz. Muhammed’i manevi ve siyasal önderleri kabul ederek İsla^miyet’i benimsemişlerdi.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kübizm akımı için geçerli bir açıklama değildir?
Yiminci yüzyıl başında Rönesans resim geleneğini kökünden değiştiren akım olmuştur. |
Kübizm 1920’lerden sonra gelişecek olan Dadaizm, Gerçeküstücülük, Soyutlama, Fütürizm gibi diğer sanat akımlarının da öncüsü olmuştur. |
Gerçekliğin yaşanılan durumlara, günün saatlerine, mevsimlere, bakış açısına göre farklı algılanması ortaya çıkan eserlerde temel bir kavrayış olarak ele alınmıştır. |
Marcel Duchamp bu akımın öncülerindendir. |
Kübizm, görme biçimini kökünden değiştiren bir akımdır. |
Cezanne’ın nesnelerin kütlelerini kırmaya başlaması yirminci yüzyıl başında İspanyol asıllı Pablo Picasso ve Fransız George Braque’ı da etkilemiştir. Yiminci yüzyıl başında Rönesans resim geleneğini kökünden değiştiren akım ise Kübizm olmuştur. Gerçekliğin yaşanılan durumlara, günün saatlerine, mevsimlere, bakış açısına göre farklı algılanması yirminci yüzyıl başında görecelik kavramının Albert Einstein tarafından geliştirilmesi ile de örtüşmüştür. Einstein bu görüşleriyle 18. yüzyıl Newton fiziğinin mutlakiyetçi görüşünü değiştirmiş ve hareketin anlaşılması için zamanında ele alınması gerektiğini ortaya koymuştur. Böylece nesnelerin algılanması için en, boy ve derinlik ölçülerine dördüncü bir boyut olarak zaman olgusunu katmıştır. Kübizm de benzer bir biçimde görecelik kavramını ve daha önceki dönemlerde ortaya çıkan görme biçimlerindeki farklılaşmaları yeni bir aşamaya getirir. Bir nesneye insanlar farklı zamanlarda ve farklı açılardan bakabilir: önden, yandan, arkadan, üsten vb... bu farklı bakış açıları nesnenin ana varlığını değiştirmez ancak tüm bu farklılıkları benliğinde toplar. Dolayısıyla bir nesneye tek bir yönden bakılırken aslında zaman içinde o nesneye farklı yönlerden de başkaları tarafından bakılmaktadır. Veya resmi izleyen bulunduğu yerden değil farklı bir noktadan da durup resmi izleyebilirdi. İşte Kübizm zaman içindeki bu farklıkları tek bir nesne üzerinde göstermeğe çalışır, böylece geçen zamana ve bu zaman içindeki farklı bakış açılarına da gönderme yaparak gerçeğin çok boyutlulukta gizli olduğunu vurgular. Marcel Duchamp Dadaist akımın temsilcilerindendir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ