Akdeniz Uygarlıkları Sanatı Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıda verilen ressam ve eserleri eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?
Edourd Manet-Rouen Katedrali |
Claude Monet-Folie Berger |
Matisse-Colonia Güell |
Antoni Gaudi-Kemanlı Oda |
Pablo Picasso-Ağlayan Kadın |
Ağlayan Kadın Eseri Pablo Picasso’ya aittir. Diğer eşleştirmeler yanlış olarak verilmiştir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yunanlıların tipik ihraç mallarından biridir?
Tahıl |
Ahşap |
Çeşitli madenler |
Altın |
Zeytinyağı |
Şarap ve zeytinyağı ve Korinthos seramikleri bu dönemde Yunanlıların tipik ihraç mallarıdır. Bunların karşılığında batıdan, Sicilya’dan tahıl, İtalya’dan, özellikle Etrüsklerden çeşitli madenler alırlar. Trakya ve Karadeniz’de kurdukları kolonilerle buradan tahıl ve ahşap temin ederler. Doğru yanıt E'dir.
3.Soru
Modernleşmenin genel olarak hangi yüzyıllarda devam ettiği varsayılır?
16-17 |
16-18 |
18-19 |
18-20 |
19-20 |
Modernleşmenin genel olarak on dokuzuncu yüzyıl ortasında başlayıp, dünya düzeninin yeniden değiştiği II. Dünya Savaş’ına kadar (1945) devam ettiği varsayılır. Ancak on dokuzuncu yüzyıl başından itibaren Akdeniz bölgesine siyasi ve askeri olduğu kadar sanatsal ve kültürel bir ilgi de bulunmaktadır.
4.Soru
I- Ebniye Kanunu (Yapı Kanunu)
II-Ebniye Nizamnamesi (Yapı Tüzüğü)
III-Turuk ve Ebniye Nizamnamesi (Yol ve Bina Tüzüğü)
Yukarıda sıralanan düzenlemelerin kronolojik sıralaması aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
I, II, III |
II, III, I |
III, I, II |
II, I, III |
III, II, I |
Osmanlı İmparatorluğu da 1848 yılında Ebniye Nizamnamesi (yapı tüzüğü), 1864 yılında Turuk ve Ebniye Nizamnamesi (yol ve bina tüzüğü), 1882 yılında Ebniye Kanunu (yapı kanunu) çıkarmış ve İmparatoluğun büyük kentlerinde bu yasalar uygulanmıştır. İstanbul’da özellikle büyük yangınların açtıkları alanlar bu düzenlemelere göre biçimlenmiştir. Doğru cevap B’dir.
5.Soru
I- Ebniye Kanunu (Yapı Kanunu)
II-Ebniye Nizamnamesi (Yapı Tüzüğü)
III-Turuk ve Ebniye Nizamnamesi (Yol ve Bina Tüzüğü)
Yukarıda sıralanan düzenlemelerin kronolojik sıralaması aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
I,II,III |
II,III,I |
III,I,II |
II,I,III |
III,II,I |
Osmanlı İmparatorluğu da 1848 yılında Ebniye Nizamnamesi (yapı tüzüğü), 1864 yılında Turuk ve Ebniye Nizamnamesi (yol ve bina tüzüğü), 1882 yılında Ebniye Kanunu (yapı kanunu) çıkarmış ve imparatoluğun büyük kentlerinde bu yasalar uygulanmıştır. İstanbul’da özellikle büyük yangınların açtıkları alanlar bu düzenlemelere göre biçimlenmiştir.
6.Soru
Avrupa ülkelerinin vatandaşı olup Osmanlı İmparatorluğu’nun değişik bölgelerinde yerleşip kuşaklar boyu buralarda çalışan Avrupalılara doğulu anlamında______ denildi.
Yukarıdaki boşluğu aşağıdakilerden hangi şık tamamlar?
Levanten |
oryantalist |
göçmen |
mülteci |
gezgin |
Avrupa ülkelerinin vatandaşı olup Osmanlı İmparatorluğu’nun değişik bölgelerinde yerleşip kuşaklar boyu buralarda çalışan Avrupalılara doğulu anlamında Levanten denildi.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Emevilerin ilk anıtsal yapısıdır?
Diyarbakır Surları |
İznik Nilüfer Hatun İmareti |
Kubbetü’s -Sahra |
Amasya Yörgüç Paşa Camisi |
Kurtuba Ulu Cami |
Kubbetü’s -Sahra Emevilerin ilk anıtsal yapısıdır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Osmanlı’da Oryantalist mimari özelliklerin ilk görüldüğü saraydır?
Beylerbeyi Sarayı |
Dolmabahçe Sarayı |
Çırağan Sarayı |
Edirne Sarayı |
Topkapı Sarayı |
Oryantalist mimari özellikler yeni bir üslûp olarak Sultan Abdülaziz döneminde İstanbul’a da gelmiş ve ilk örneklerini Beylerbeyi Sarayı’nda vermiştir.
Sultan Abdülmecid’in, yaptırdığı Dolmabahçe Sarayı (1853), Sultan Abdülaziz’in yaptırdığı Çırağan Sarayı (1871) Avrupa tarzındadır. Edirne Sarayı, II. Murad devrinde (1421–1444 / 1446–1451) inşasına başlanmıştır. Topkapı Sarayı (Saray-ı Cedid), Fatih devrinde 1474-1479 yılları arasında, Sarayburnu’nda inşa edilmiştir.
9.Soru
Erken İslam Dönemi'nde camilerin özellikleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi doğru değildir?
Ekonomik etkinliklerin sürdürülmesinde rolü vardır. |
Toplum hayatının merkezi konumundadır. |
Siyasal etkinliklerin sürdürülmesinde rolü vardır. |
Han-kervansaray işlevi bulunmaktadır. |
Yalnızca ibadethane olarak kullanılmaktadır. |
Erken İslâm Döneminde cami, ilk uygulaması Peygamber’in evinde görüldüğü gibi, yalnızca dinsel etkinliklerin merkezi değildi; aynı zamanda kültürel, toplumsal, siyasal ve belirli bir düzeye kadar da ekonomik etkinlikleri kapsayacak biçimde tüm toplum hayatının merkezi konumundaydı. Bu süreçte, daha sonraları medrese, han kervansaray, vb. ayrı yapılara dönüşecek farklı işlevler tek yapı bünyesinde karşılanıyordu.
10.Soru
Aşağıda verilen ressam ve eserleri eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?
Edourd Manet-Rouen Katedrali Eseri |
Claude Monet-Folie Berger Eseri |
Matisse-Colonia Güell Eseri |
Antoni Gaudi-Kemanlı Oda Eseri |
Pablo Picasso-Ağlayan Kadın Eseri |
Ağlayan Kadın Eseri Pablo Picasso’ya aittir. Diğer eşleştirmeler yanlış olarak verilmiştir. Doğru cevap E'dir.
11.Soru
Urartu sanatında aslan tasvirleri ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Ayak adalesinin üst kısımda küçük yuvarlakla süslemeler vardır |
Kuyruk bir çember gibi yuvarlak şekilde tasvir edilmektedir |
Alt dudak halk biçiminde çene altına kıvrılmaktadır |
Yelenin yukarı kısmı halka biçiminde son bularak kulağı oluşturmaktadır |
Başı aslanla kuş arası bir şekilde gösterilmektedir |
A, B, C ve D şıkları Urartu sanatında aslan tasvirleri ile ilgili doğru bilgilerdir ancak E şıkkı Hitit kabartmalarındaki grifonların en mühim özelliğidir ve dolayısıyla yanlıştır. Doğru yanıt E'dir.
12.Soru
Oryantalist yaklaşıma göre aşağıdaki belirtilen ressam-eser eşleştirmelerinden doğru olan hangisidir?
Jean – Léon Gérôme - Haremde Bir Güzel |
Eugène Delacroix - Çölü Geçen Araplar |
Francesco Ballesio - Güneş Doğarken Piramidler |
Jean – Léon Gérôme - Harem'den |
Osman Hamdi Bey - Silah Taciri |
Oryantalist dönemin doğru ressam-eser eşleştirmeleri şu şekildedir;
- Francesco Ballesio - İtalyan Oryantalist Ressam (1869-1923) Haremde Bir Güzel,
- Eugène Delacroix - Cezayirli Kadınlar, Louvre Müzesi,
- Jean – Léon Gérôme - Güneş Doğarken Piramidler,
- Jean – Léon Gérôme - Çölü Geçen Araplar,
- Osman Hamdi Bey - Harem’den,
- Osman Hamdi Bey - Silah Taciri. Doğru cevap E şıkkıdır.
13.Soru
Aşağıda verilen Artuklu Dönemi camileri içerisinde en büyük çaplı kubbeye sahip olan hangisidir?
Siirt Ulu Cami |
Bitlis Ulu Cami |
Silvan Ulu Cami |
Harput Ulu Cami |
Mardin Ulu Cami |
Artuklu yapım etkinlikleri arasında en önemli yeri, özellikle önemli merkezlerde yer alan anıtsal camiler alır. Bunlar arasında Siirt (1128-29 öncesi), Bitlis (1150-51 öncesi), Silvan (1152-57), Harput (onarımı 1146-47), Mardin (1176), Kızıltepe (1204) Ulu Camileri sayılabilir. Bu örnekler arasında en büyük çaplı kubbeye sahip olanı Silvan Ulu Camisi'dir. Yapının 13.50 m. çapındaki kubbesi ne döneminde, ne de 15. yüzyıla kadar diğer dönemlerde aşılamamış; Osmanlı mimarisinde en gelişmiş örneklerini 16. yüzyılda büyük Mimar Sinan'ın eserlerinde gördüğümüz iç mekâna egemen merkezi kubbeli camilerin öncüsü olmuştur.
14.Soru
Doğu Roma’nın yıkılışı ve Amerika Kıtası’nın keşfi gibi gelişmelerle başladığı kabul edilen Modern Öncesi Dönem hangi tarihe denk gelmektedir?
12. yüzyılın ilk yarısı |
16. yüzyılın sonları |
15. yüzyılın ikinci yarısı |
14. yüzyılın başları |
13. yüzyılın sonları |
Modern Öncesi Dönemin başlangıcı için bir tarih vermek gerekirse, genellikle kabul gören iki tarih karşımıza çıkar: 1453 (İstanbul'un Osmanlılar tarafından fethi ve Doğu Roma İmparatorluğu'nun yıkılması) ve 1492 (Amerika Kıtası'nın keşfi ve İspanya'daki Müslüman Devlet Gırnata’nın tarihe karışması). Hangi tarihi bu dönemin başlangıcı olarak kabul edersek edelim esas olan, artık 15.yüzyılın ikinci yarısından itibaren, yeni bir dönemin başladığı gerçeğidir.
15.Soru
Aşağıdaki Türk sanatçılarından hangisi İstanbul’da Güzel Sanatlar Akademisi ‘nin kurulmasında öncü olmuştur?
Süleyman Seyit Efendi |
Nazmi Ziya Güran |
Namık İsmail |
Osman Hamdi Bey |
Şeker Ahmet Paşa |
Jean Léon Gérôme‘un Paris’teki atölyesinde yetişmiş bir Osmanlı Dönemi Oryantalist ressamı ise Osman Hamdi Bey’dir (1842–1919). Ustasından oldukça etkilendiği anlaşılan Osman Hamdi Bey, İstanbul’da Sanayi- Nefise-i Şahane’nin ( Güzel Sanatlar Akademisi) kuruluşunda öncü olmuştur. İstanbul Arkeoloji Müzesi Müdürlüğü yapmış, Eski Eser Koruma Nizamnamesini çıkartmış bir arkeolog, müzeci ve ressamdı.
16.Soru
Avrupa ülkelerinin vatandaşı olup Osmanlı İmparatorluğu’nun değişik bölgelerinde yerleşip kuşaklar boyu buralarda çalışan Avrupalılar aşağıdakilerden hangisi ile isimlendirilmiştir?
Oryantalist |
Gezgin |
Levanten |
Mülteci |
Flenaur |
Avrupa ülkelerinin vatandaşı olup Osmanlı İmparatorluğu’nun değişik bölgelerinde yerleşip kuşaklar boyu buralarda çalışan Avrupalılara doğulu anlamında Levanten denildi. Avrupa‘da başlayan modernleşme özelliklerini Osmanlı coğrafyasına taşıyan bu grup kentlerdeki modern yaşamın da öncüsü oldu.
17.Soru
Venedikli sanatçıların resme en önemli katkıları aşağıdakilerden hangisidir?
Işık |
Yağlıboya |
Figür |
Renk |
Teknik |
Venedikli ressamların resim sanatına katkıları ise çok önemliydi. Resme ışık katmışlardır. Renk ve ışık arasındaki ilişkiye önem vermişlerdir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
18.Soru
Dadaist manifestoyu kaleme alan Romen asıllı şair aşağıdakilerden hangisidir?
Tristan Tzara |
Guillaume Apollinaire |
André Breton |
Max Jacob |
Marcel Duchamp |
Dadaizm her ne kadar İsviçre’nin Zürih kentinde Cabaret Voltaire isimli bir kahve de başlamış olsa da kısa zamanda Fransa, Almanya ve ABD de etkili oldu. Dadaist manifestoyu Romen asıllı bir şair olan Tristan Tzara kaleme aldı.
19.Soru
Dadaist manifestoyu kaleme alan Romen asıllı şair aşağıdakilerden hangisidir?
Tristan Tzara |
Guillaume Apollinaire |
André Breton |
Max Jacob |
Marcel Duchamp |
Dadaizm her ne kadar İsviçre’nin Zürih kentinde Cabaret Voltaire isimli bir kahve de başlamış olsa da kısa zamanda Fransa, Almanya ve ABD de etkili oldu. Dadaist manifestoyu Romen asıllı bir şair olan Tristan Tzara kaleme aldı.
20.Soru
Adana ve çevresinde etkili olan beylik aşağıdakilerden hangisidir?
Germiyanoğulları |
Aydınoğulları |
Ramazanoğulları |
Menteşeoğulları |
Candaroğulları |
Adana ve çevresinde etkili olan Ramazanoğulları (1358-1608) Selçuklu geleneklerini
kısmen de olsa sürdürmenin yanı sıra, Anadolu-Türk sanatında ortaya çıkacak yeni biçimlemelerin ve sanat anlayışının yaratıcısıdırlar. Doğru yanıt C seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ