Arapça 1 Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Arapçada birinci şahıs aşağıdakilerden hangisiyle ifade edilmektedir?
Gaib |
Muhatap |
Muhataba |
Müzekker |
Mütekellim |
Arapçada üçüncü şahıs eriller gâib, üçüncü şahıs dişiller gâibe,
İkinci şahıs eriller muhâtab, ikinci şahıs dişiller muhâtaba,
Birinci şahıs ise mutekellim olarak isimlendirilmektedir.
2.Soru
Hangisi nâkıs-ı vâvi'ye örnektir?
سالَ |
رَوى |
وَفَى |
دَعا |
رَما |
Nâkıs Fiil: Son harfi, yani lâmu’l-fi‘l’i illetli olan fiillere nâkıs fiiller denir. Nâkıs fiiller, elif-i memdûde veya elif-i maksûre olarak görünen bu illetli harfin aslının vav ya da ye oluşuna göre ikiye ayrılır. Sonda bulunan illetli harfin aslı vâv ise nâkıs-ı vâvî, ye ise nâkıs-ı yâ’î adı verilir. Buna göre دَعا örneği nâkıs-ı vâvîdir.
3.Soru
Arapça birinci tekil şahıs zamirinin yazılışı hangisinde doğru verilmiştir?
انَا |
أَنا |
اُنا |
اٌنا |
انْا |
Arapça birinci tekil şahıs zamirinin yazılışı أَنا (enâ-ene)'dir.
4.Soru
Aşağıda verilen alt başlık- ana başlık eşleşmelerinden hangisi doğrudur?
Muda’’af Fiiller - Mu‘tell Fiiller |
Sâlim Fiiller - Nâkıs Fiiller |
Mehmûz Fiiller - Misâl Fiiller |
Ecvef Fiiller- Mu’tell Fiiller |
Lefîf Fiiller- Sahîh Fiiller |
5.Soru
Hangi seçenekteki zamir hem eril hem de dişil için kullanılamaz?
هُما |
أَنْتُما |
َهِي |
نَحْنً |
أنا |
Doğru cevap C şıkkıdır. (هِي) zamiri eril için kullanılamaz.
Üçüncü şahıs ikil ile ikinci şahıs ikil zamirleri, eril ve dişil için ortaktır. Üçüncü şahıs ikil zamiri (هُما) ; ikinci şahıs ikil zamiri (أَنْتُما)dır.
Birinci şahıs zamirlerinde de cinsiyet ayrımı yoktur (أنا) ve (نَحنُ)
Oysa C şkkındaki zamir (هَي) sadece dişil (muennes) için kullanılabilir.
6.Soru
Aşağıda verilen bilgilerden hangileri doğrudur? i. Mubteda isim cümlesinin iki öğesinden biridir. ii. Haber isim cümlesinin öznesidir. iii. Haberin mubtedaya sadece erillik-dişilik yönünden uyması yeterlidir. iv. Mubteda her zaman merfû olduğu için yeine kullanılan zamir de merfû munfasıl zamir olmalıdır. v. Mupteda ve haber birbirlerine tekillik çoğulluk bakımından bağlıdır.
ii ve iv |
iii ve v |
i, iv ve v |
ii, iii ve v |
i, ii ve iv |
Arapçada isimle başlayan cümleye isim cümlesi denir. İsim cümlesi iki ögeden oluşur. 1) Mubteda 2) Haber Mubteda: İsim cümlesinin öznesinin adıdır. Daima merfûdur. Çoğunlukla belirlidir. Cümleye genellikle bu öge ile başlanır. Haber: Cümlenin yüklemi olan ögedir. Daima merfûdur. Genellikle mubtedadan sonra gelir. Tek bir kelime olduğunda çoğunlukla belirsizdir.
Haber olan sözcük mubtedaya tekillik, ikillik, çoğulluk bakımından (sayıca) uyduğu gibi, erillik dişillik yani cinsiyet yönüyle de uyar.
Mubteda her zaman merfû olduğu için, mubteda olan bir ismin yerini tutacak zamir de doğal olarak ayrık özne zamiri, yani merfû munfasıl bir zamir olacaktır.
7.Soru
İfadesinin analiziyle ilgili aşağıda verilenlerden hangisi/hangileri doğrudur?
I. Mâzî fiil, 3. tekil şahıs, eril.
II. Özne (fâ‘il), merfû, ref alâmeti elif, çünkü ikil.
III. Nesne (mef‘ûl), mansûb, nasb alâmeti sondaki fetha.
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I ve III |
I. ve III. maddelerde verilenler doğru ancak II. maddede verilen "Özne (fâ‘il), merfû, ref alâmeti elif, çünkü ikil." ifadesi cümlesi için doğru değil, çünkü bu cümlede özne (fâ‘il), merfû, ref alâmeti sondaki damme.
Doğru yanıt E'dir.
8.Soru
Yukarıda verilen iki sözcük arasındaki fark nedir?
İkillik -tekillik |
Tevin- (Belirlilik- belirsizlik) |
Erillik- Dişilik |
Merfû- mecrûr |
Özne- nesne durumu |
Bir kelimeyi dişil yapmak için sonuna- te eklenir. ikinci kelimede fazladan bir -te harfi vardır.
9.Soru
Yukarıda verilen cümlelerin anlamlı bir dialog oluşturacak şekilde sıralanmış hali hangi şıkta verilmiştir?
i, ii, iii, iv, v |
v, iv, iii, ii, i |
iii, ii, i, iv, v |
v, i, iv, ii, iii |
iv, iii, v, ii, i |
10.Soru
Aşağıda verilen bitişik nesne zamirlerinin anlamlarıyla eşleşmesi doğru olarak hangi şıkta verilmiştir?
1d, 2a, 3c, 4b, 5e |
1c, 2a, 3b, 4e, 5d |
1e, 2b, 3a, 4d, 5c |
1b, 2c, 3e, 4d, 5a |
1a, 2e, 3d, 4c, 5b |
11.Soru
Yer zarflarıyla ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Yer bildiren zarflar genellikle isim tamlamasının tamlanan kısmını oluşturur. |
Zarfı tamamlayan isimler daima zarftan önce gelir. |
Yer zarflarının son harfleri istisnalar hariç daima fethadır. |
Zarfı tamamlayan isimler daima mecrûr durumdadır. |
Yer zarfları harf-i cerlerden farklıdır. |
Arapçada yer bildiren zarflar genellikle isim tamlamasının tamlanan kısmını oluştururlar ve tamlayanları olan isimler, hep kendilerinden sonra gelir ve daima "mecrûr" olurlar. Yer zarflarının son harfleri, bazı özel durumlar hariç, daima fetha ile harekelidir. Bunlar, genellikle “nerede” sorusuna cevap olan sözcüklerdir.
12.Soru
Merfu ve Munfasıl zamirler ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Arapçada kişi zamirlerinin sayısı 14’tür. |
Arapçada bazı sözcükler yapıları bakımından eril ve dişil olarak ayrılırlar. |
Eril için Arapçada müzekker ifadesi kullanılır. |
Sonu dişil te’si ile biten bütün sözcükler dişil kabul edilir. |
Dişil te’sinin harekesi özellikle konuşma dilinde söylenmez |
Arapçada kişi zamirlerinin sayısı Türkçedekinden farklı olarak 14’tür. Bu farklılık, Arapçada eril-dişil ayırımı olmasından ve ayrıca iki kişiye özgü ikil zamirinin bulunmasından kaynaklanır. Diğer yandan Arapçada tüm sözcükler yapıları bakımından eril ve dişil olarak ayrılırlar. Eril için Arapçada muzekker muennes için dişil ifadesi kullanılır. Sonu dişil te’si ile biten bütün sözcükler dişil kabul edilir
13.Soru
تُصْبِح على الخير ifadesine verilecek en uygun yanıt aşağıdakilerden hangisidir?
أَنا بِخَيْر اَلْحَمْدُ لله |
أنا بِخَيْر أَيْضًا. شُكْرًا |
صباحُ الخَيْر |
مَساءُ الخَيْر |
وَأَنْت مِنْ أَهْلِه |
E şıkkı doğrudur.
(تُصْبِح عَلَى خَيْر) sözüne , (وَأَنْت مِنْ أَهْلِه) ile karşılık verilebilir.
14.Soru
"Arapçada fiille başlayan cümleye fiil cümlesi denir. Bir fiil cümlesinde cümleyi oluşturan temel ögelerin sıralanış biçimi şu şekildedir: Fiil + Fâ‘il (Özne) + Mef‘ûl (Nesne)."
Bu bilgiye göre aşağıdaki sözcüklerin doğru sıralanışı hangi seçenekte verilmiştir?
I.
II.
III.
II-I-III |
I-II-III |
III-I-II |
I-III-II |
III-II-I |
Doğru yanıt A'dır.
15.Soru
Bitişik özne zamirleri mâzî ve muzâri fiile bitişen ve fâ‘il yerinde kullanılan zamirlerdir.
Aşağıdakilerden hangisi Muzâri fiile bitişen özne zamirinin mufred gaibe formudur?
|
|
|
|
|
Muzâri fiile bitişen özne zamirinin mufred gaibe formu yani tekil dişil formu A seçeneğinde doğru olarak verilmiştir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Okul eve yakındır.” cümlesinin Arapça karşılığıdır?
الحَديقة خَلْفَ البَيْت |
الـمَصْنَعُ قريب من البيت |
الـمَدْرَسَةُ قريبَة من الحديقة |
الـمَدْرَسَةُ قريبَة من الـبَيْت |
الـمَدْرَسَةُ بعيدَة عن الـبَيْت |
Arapçada (المدرسة) kelimesi okul, (البيت) kelimesi ise ev anlamına gelir. Yakın kelimesi ise (قريب) dir. Bir yere yakın olmak (...قريب من) ile ifade edilir."Okul eve yakındır." cümlesinin karşılığı:
(الـمَدْرسَةُ قريبة من البيت) şeklinde gelir.
17.Soru
Hangisi muzâraat harflerinden biri değildir?
ي |
ت |
ب |
ن |
أ |
Mâzî bir fiili şimdiki zamana çevrirken fiilin başına bazı şahıslarda ye, bazılarında ise te, elif ve nun gibi harfler getirilir. “ي, ت, أ, ن “ َ den oluşan bu harflerin tümüne muzâraat harfleri adı verilir.
18.Soru
"أخذَ الطالبُ الكتابَ من المعلماتِ"
Yukarıda verilen cümlede mef'ul aşağıdakilerden hangisidir?
أخذ |
الطالبُ |
الكتابَ |
من |
المعلماتِ |
أخذ: Mâzî fiil, 3. tekil şahıs, eril.
الطالبُ : Özne (fâ‘il), merfû, ref alâmeti sondaki damme.
الكتابَ : Nesne (mef‘ûl), mansûb, nasb alâmeti sondaki fetha.
من : Harf-i cer
ّالمعلماتِ: Mecrûr, cer alâmeti sondaki kesra, çünkü düzenli dişil çoğul.
19.Soru
" كَتب الطالب رسالة إلى الملعلما تِ"
Yukarıda verilen cümlenin Türkçe karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Öğrenciler, kadın öğretmenlere bir mektup yazdı |
Öğrenci, kadın öğretmenlere bir mektup yazdı |
Öğrenci, kadın iki öğretmene bir mektup yazdı |
Öğrenci, erkek öğretmenlere bir mektup yazdı |
Öğrenci, kadın öğretmenlere iki mektup yazdı |
Cümlenin doğru karşılığı Öğrenci, kadın öğretmenlere bir mektup yazdı şeklindedir. bu cümlede kadın öğretmenler düzenli dişil çoğuldur.
20.Soru
هُوَ عِرَاقِي ifadesindeki aidiyet neyle verilmiştir?
yâ’un-nisbe |
tâ el-marbûta |
merfû munfasıl |
nisbet ve'si |
mutekellim |
Ülke başına مِنْ veya ülke sonuna nisbet yâ’sı (yâ’un-nisbe) eklenerek aidiyet anlamı elde edilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ