Arapça 2 Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi (تَعَلَّمَ) fiilinin ism-i fâ‘ildir?
مُعَلِّم |
عَالِـم |
مُتَعَلِّم |
مُتَعَلَّم |
مُعَلَّم |
Mezîd fiillerde ism-i fâil yaparken muzaraat harfini atarak yerine dammeli (ötreli) bir mim getirir, sondan bir önceki harfin harekesini kesra yaparız. Bu bilgi doğrultusunda مُتَعَلِّم kelimesine ulaşırız. Doğru cevap C’dir.
2.Soru
“Yeni bir eve taşındık." cümlesinin anlamca en yakın Arapça karşılığı hangi seçenekte verilmiştir?
.اِنْتَقَلَ إلى البيتِ الجَديد |
.اِنْتَقَلْنا إلى بيتِنا الجَديد |
.اِنْتَقَلْنا إلى بيتٍ جَديد |
.نَنْـتَـقِلُ إلى البيتِ الجَديد |
.اِنْتَقَلَ إلى بَيْتٍ جَديد |
Taşındık anlamına gelen mâzî fiil B ve C şıkkında mevcuttur. B şıkkı “yeni evimiz” C şıkkında ise “yeni bir ev” ifadesi yer alır. Doğru cevap C’dir.
3.Soru
.أَشْعِلي....... لَوْ سَمحْتِ يا أمي
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan seçeneklerden hangisi getirilemez?
النُّور |
الأنوار |
النافذة |
الضَّوء |
المِصْباح |
أَشْعِلي fiili “yak!” anlamına gelir ateş, lamba, ışık ve benzerleri için kullanılabilir. Seçeneklerdeki pencere kelimesinin bu fiilden sonra kullanılması uygun değildir. Doğru cevap C’dir.
4.Soru
“.كانَتْ تَعِيشُ جَنْبَ المـَغارَةِ سُلَحْفاةٌ ” cümlesinin anlamca en yakın Türkçe karşılığı hangi seçenekte verilmiştir?
Mağaranın yakınında bir tavşan yaşardı. |
Mağaranın yanında solucanlar yaşıyordu. |
Mağaranın yanında tavşanlar yaşıyordu. |
Mağaranın yanında bir kaplumbağa yaşıyordu. |
Mağaraya yakın bir yerde bir hayvan yaşıyordu. |
كانَتْ تَعِيشُ ifadesini yaşıyordu veya yaşardı şeklinde çevirebiliriz. جَنْبَ المـَغارَةِ mağaranın yanında, سُلَحْفاةٌ ise bir kaplumbağa anlamına gelir. Biraraya getirdiğimizde “Mağaranın yanında bir kaplumbağa yaşıyordu.” Şeklinde çevirebiliriz. Doğru cevap D’dir.
5.Soru
“.الطُّلابُ ناجِحُونَ” Cümlesinin leyse ile olumsuz yapılmış şekli aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
.لَيْسُوا الطُّلابُ ناجِحُونَ |
.لَيْسَ الطُّلابُ ناجِحُونَ |
.لَيْسَ الطُّلابُ ناجِحِينَ |
.الطُّلابُ لَيْسُوا ناجِحُونَ |
.لَيْسَ الطُّلابَ ناجِحِينَ |
Cümlenin mubtedası leysenin ismi olarak merfû kalacak, haberi leysenin haberi olarak mansûb olacaktır. Leysenin ismi açık bir isim olduğu için leyse başta tekil olarak gelecektir. C şıkkında leysenin ismi merfû haberi mansûbdur. Doğru cevap C’dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi inne ve grubundan değildir?
لَعَلَّ |
أَنَّ |
كَأنَّ |
كَانَ |
لكِنَّ |
İnne ve grubundan olan ve onun gibi isim ve haber alıp ismini nasb, haberini ref eden diğer fiile benzeyen harfler şunlardır: أَنَّ, كَأَنَّ, لَيْتَ, لَعَلَّ, لَكِنَّ.
Kâne bu gruptan değildir. Doğru cevap D’dir.
7.Soru
Aşağıdaki cümlede boş bırakılan yere gelmesi gereken kelime hangi seçenekte verilmiştir?
.أنا و أُخْتِي و أَبي و أُمِّي كُنَّا ..............شِراء بَعضَ الأغراض
طالِبٌ |
طَالِـبِينَ |
طَالِبُونَ |
طَالِبًا |
طالِبانِ |
Arapça cümle “Ben, kız kardeşim, babam ve annem” şeklinde başlıyor. Yani çoğul bir mubteda var. Bu mubtedadan sonra kâne ile başlayan bir cümlenin haber olduğunu görüyoruz. Boşluğa çoğul ve kânenin haberi olacak şekilde mansûb bir kelime gelmelidir. Doğru cevap B’dir.
8.Soru
“.الـمُعلِّماتُ في الحديقة” cümlesinin başına (إِنَّ) getirildiğinde doğru kullanımı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmektedir?
.إنَّ الـمُعلِّماتُ في الحديقة |
.إنَّ الـمُعلِّماتِ في الحديقة |
.إنَّ الـمُعلِّماتَ في الحديقة |
.إنَّ الـمُعلِّمَتَيْنِ في الحديقة |
.إنَّ الـمُعلِّمَتانِ في الحديقة |
İnne’nin ismi mansûb olmalıdır. Düzenli dişil çoğul (cem’ müennes sâlim) kelimeler kesra ile mansûb olurlar. الـمُعلِّمات düzenli dişil çoğuldur. Kesra ile mansûb yapılmalıdır. Doğru cevap B’dir.
9.Soru
مُحاوَلة sözcüğünün üçlü kökü (sulâsî formu) aşağıdakilerden hangisidir?
مَحَلَ |
حَالَ |
حَلَى |
حَوَى |
مَحَى |
مُحاوَلة sözcüğün مُفاعَلَة kalıbındadır, üçlü kökü حَالَ’dir. Doğru cevap B’dir.
10.Soru
“.فاطمة.........بِــهذه التَّنُّورة كَثيرًا” cümlesindeki boşluğu en anlamlı şekilde tamamlayacak kelime aşağıdakilerden hangisidir?
مُعْجَبٌ |
أَعْجَبَها |
يُعْجِبُهُ |
مُعْجَبَةٌ |
أَعْجَبَ |
Çözüm: Arapça cümlede boşluktan sonra ب harf-i ceri var. Bu boşuğa أَعْجَبَ fiili gelse dişil gelmesi gerekirdi (çünkü التَّنُّورة dişil) ve harf-i cer almazdı. أَعْجَبَ Fiilinin ism-i mefûl formu bu harf-i cer ile kullanıldığında “beğeniyor , seviyor” şeklinde anlamlandırılır. Mubteda dişil olduğu için ism-i meful dişil olmalıdır. Doğru cevap D’dir.
11.Soru
“هَلْ تَهْتَمِّين .....تَرْتيبِ غُرْفَتِكِ يا فاطمة؟”
cümlesindeki boşluğu en anlamlı şekilde tamamlayacak harf-i cer aşağıdakilerden hangisidir?
على |
في |
عَنْ |
إلى |
بِ |
اِهتَمَّ fiili بِ harf-i ceri ile kullanılır. “Bir şeyi veya birini önemsedi, ilgilendi” anlamına gelir. Doğru cevap E’dir.
12.Soru
.نَعَم، أَعْجَبَنِي هذا الـمَطْعَم
Yukarıdaki cümle aşağıdaki sorulardan hangisinin yanıtı olabilir?
هَلْ يُعْجِبُكَ هَذا الـمَطْعم؟ |
هَلْ أَعْجَبَكَ هَذا الطعام؟ |
هل تَعْرِفُ أنَّ هذا المطعَمَ لا يُعجِيُني؟ |
لماذا يُعْجِبُكَ هذا المطعَم؟ |
هَلْ أَعجَبَكَ هذا الـمَطْعَم؟ |
Arapça cümlede “Evet, bu lokanta hoşuma gitti.” deniyor. A şıkkında “Bu lokanta hoşuna gider mi?”, B şıkkında “Bu yemek hoşuna gitti mi?” C şıkkında “Bu lokantanın hoşuma gitmediğini biliyor musun?”, D şıkkında “Neden bu lokanta hoşuna gidiyor?”, E şıkkında ise “Bu lokanta hoşuna gitti mi?” sorusu yer alıyor. Verilen cevaba uygun olan soru son şıktadır. Doğru cevap E’dir.
13.Soru
“Göndericinin ve alıcının adını zarfın üzerine yazdım.” cümlesinin anlamca en yakın Arapça karşılığı hangi seçenekte verilmiştir?
.كَتَبْتُ اسْمَ الـمُرْسِلِ و الـمُرْسَلِ إليه على الظَّرف |
.كَتَبَ اسْمَ الـمُرْسِلِ و الـمُرْسَلِ إليه في الظَّرف |
.قَرَأْتُ اسْمَ الـمُرْسِلِ و الـمُرْسَلِ إليه على الظَّرف |
.أَكْتُبُ اسْمَ الـمُرْسِلِ و الـمُرْسَلِ إليه على الظَّرف |
.كَتَبْتُ اسْمي و أسماءَ الـمُرْسِلِين على الظَّرف |
اسْم الـمُرْسِل “göndericinin ismi”, اسْمَ الـمُرْسَل إليه “alıcının ismi” anlamına gelir. كَتَبْتُ “yazdım” anlamındadır. Toprarlarsak كَتَبْتُ اسْمَ الـمُرْسِلِ والـمُرْسَلِ إليه على الظَّرف. cümlesi çıkar. Doğru cevap A’dır.
14.Soru
“.عَلِمْتُ .........ذَهَبْتَ إلى الـمَسْرَح أمسِ” cümlesinde boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
إِنَّ |
إِنَّكَ |
أَنَّ |
أَنَّكِ |
أَنَّكَ |
Cümle ortasında enne gelir. ذَهَبْتَ fiilindeki zamir, enneye bitişecek ve enne’nin ismi olacak zamirin كَ olması gerektiğini anlarız. Doğru cevap E’dir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kâne ve grubu için doğru bir ifadedir?
İsmi daima mansûb, haberi daima merfûdur. |
أصْبَحَ kâne ve grubundan değildir. |
Fiil cümlesinin ve isim cümlesinin başına gelir. |
Mâzî formunda isim ve haber alır, muzâri ve emir formunda isim ve haber almaz. |
İsmi daima merfû, haberi daima mansûb olur. |
Kâne ve grubunun özelliği isim cümlesinin başında kullanılması; isim cümlesinin mubtedasını kendisine isim, haberini de kendisine haber yapmasıdır. Kâne ve grubunun ismi dâima merfû, haberi ise dâima mansûdur. Bu bilgi doğrultusunda A ve C yanlıştır. Kâne’nin muzâri yapısı, emr-i hâzır formu, bunların olumsuzları da, irâb bakımından aynı etkiye sahiptir. Bu durumda D yanlıştır. أصْبَحَ kâne ve grubundandır. O halde B yanlıştır. Doğru cevap E’dir.
16.Soru
.لا .........أَنْ تَقُودَ السَّيَّارة جَيِّدًا
Yukarıdaki cümlenin «Arabayı iyi süremiyorsun.» anlamını vermesi için boş bırakılan yere getirilmesi gereken fiil aşağıdakilerden hangisidir?
اِسْتَطاعَ |
تَسْتَطيعينَ |
اِسْتَطَعْتَ |
أَسْتَطيعُ |
تَسْتَطيعُ |
Cümlenin Türkçe çevirisinden fiilin 2. tekil şahıs, şimdiki zaman olduğunu anlıyoruz. Arapça cümlede kullanılan fiilden (تَقُودَ) ise 2. tekil eril olduğunu anlıyoruz. A ve C seçeneklerinde fiiller mazidir. B’de 2. şahıs dişil, D’de ise mutekellim yani 1. şahıstır. Doğru cevap E’dir.
17.Soru
“Ayşe hastaneye gidiyordu.” cümlesinin anlamca en yakın Arapça karşılığı hangi seçenekte verilmiştir?
.عائِشَة تَذْهَبُ إلى الـمسْتَشْفى |
.لَيْسَتْ عائِشَة تَذْهَبُ إلى الـمسْتَشْفى |
.كانَتْ عائِشَة تَذْهَبُ إلى الـمسْتَشْفى |
.أصْبَحَتْ عائِشَة تَذْهَبُ إلى الـمسْتَشْفى |
.مِنَ الـمُمْكِن أنْ تَذْهَبَ عائِشَة إلى الـمسْتَشْفى |
Türkçe cümlede yer alan “Ayşe gidiyordu” ifadesi Arapçaya كانت تذهَب şeklinde çevrilebilir. Kâne sadece C şıkkında yer alıyor. Doğru cevap C’dir.
18.Soru
(اِتّصل) fiilinin üçlü kökü (sulâsî formu) aşağıdakilerden hangisidir?
تصل |
وصل |
أصل |
يصل |
صلى |
Bu fiil ifte‘ale kalıbındadır. Misâl-i vâvî fiiller bu kalıba girdiğinde ses uyumu gereği baştaki vâv harfi te’ye dönüşür. Bu fiilde eliften sonra gelen te harfinin aslı vâvdır. Doğru cevap B’dir.
19.Soru
Aşağıdaki muda‘‘af fiillerden hangisi olumsuz muzâri olarak çekimlenmiştir?
لِيَشُمَّ |
لا يَشُمَّ |
ما شَمَمْنَ |
لا تَشُمَّ |
لا تَشُمُّ |
Muzâri fiili olumsuz yapmak için başına لا ya da ما getiririz.Fiilin sonu değişmez. Yani merfû şekilde kalır. A şıkkı emr-i gâib formundadır. B şıkkında fiilin sonundaki fetha meczûm olduğunu gösterir. Bu çekim nehy-i gâib formundadır. C şıkkında olumsuzluk edatından sonra mâzî fiil gelmiştir. D şıkkında da fiilin sonundaki fetha fiilin meczûm olduğunu gösterir. Doğru cevap E’dir.
20.Soru
Aşağıdaki kelimelerden hangisi ism-i fâil yapısında değildir?
مُسْتَمِع |
مُهْمَل |
سَامِع |
مُتَشَكِّر |
مُبْتَسِم |
A, C, D ve E şıklarındaki kelimeler ism-i fâil kalıbındadır. B şıkkında yer alan مُهْمَل kelimesinde ise sondan bir önceki harfin kesralı değil fethalı olduğunu görürüz. İsm-i fâil değil ism-i mefûl kalıbındadır. Doğru cevap B’dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ