Batı Edebiyatında Akımlar 1 Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Özellikle Orta Çağ’ın bu dönem eserlerinde kinayelerin kullanımı yaygındır, öyle ki, saray aşkı olarak bilinen şövalyelerin hanımefendilerine duydukları aşkın anlatılması bile Hz. Meryem’e olan sevgiyle ilişkilendirilir. Bu kinayelerin en fazla yapıldığı eser, Fransa’da Guillaume de Lorris’in yazmaya başladığı, ancak ömrü yetmediği için tamamlayamadığı, sonradan Jean de Meung tarafından toplam elli yıllık sürede tamamlanan yirmi iki bin dizedenoluşan eserdir. Eserin birinci bölümünde, bir kişinin kendi güzelini ve güzellik anlayışını simgeleyen kapalı bir bahçeye girme çabası anlatılır. İkinci bölüm daha felsefi içeriklidir ve çok sayıda konuya ayrıntılarıyla yer verilir. Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi söz konusu eseri işaret eder?
Gülün Romanı |
İskender’in Romanı |
Truva Romanı |
Enéas’ın Romanı |
Thebai Romanı |
Gülün Romanı
2.Soru
Caudwell, şiir, müzik, dans gibi sanatların işlevini ve insanları kolektif eylemlere yöneltmesini hangi nedenlerle açıklar?
Psikolojik |
Duygusal |
Estetik |
Ekonomik |
Kişisel |
Caudwell, şiir, müzik, dans gibi sanatların işlevini ve insanları kolektif eylemlere yöneltmesini tamamen ekonomik nedenlerle açıklar.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde klasik değerlere önem vermeleri sayesinde, Antik Yunan ve Latin dönemlerinin etkisi kendini birçok alanda hissettirmesine yol açan iki dinsel öğreti doğru olarak birlikte verilmiştir?
Molinizm, Jansenizm |
Molinizm, Kalvenizm |
Kalvenizm, Evanjelizm |
Jansenizm, Kalvenizm |
Molinizm, Katoliklik |
A
4.Soru
- Aşağıdaki kavramlardan hangisi farklı kültürlerde güzellik ile ilişkilendirilmemiştir?
Nesnel |
Faydalı |
İyi |
Gerçek |
Ahlaki |
Estetikte güzel üstüne ileri sürülen kuramlar genel olarak ikiye ayrılır: Güzeli ve güzelliği nesnede bulan nesnel kuramlar ve güzeli ve güzelliği öznede bulan öznel kuramlar. Ancak bu temel ayrım dışında güzel kavramının çağlar boyunca ve kültürler arasında değişim gösterdiğini görüyoruz. Aynı şekilde çağlar boyunca ve farklı kültürlerde başka kavramlara bağlı olarak da tanımlandığını görüyoruz: Ahlâkî olan güzeldir, iyi olan güzeldir, faydalı olan güzeldir, gerçek olan güzeldir önermelerinde olduğu gibi. Doğru cevap A’dir.
5.Soru
Yöntem Üzerine Söylem adlı kitabı ve akılcılığa verdiği önemle klasik öncüler arasında yer alan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Descartes |
Marks |
Epiktetos |
Hegel |
Kant |
A
6.Soru
Klasisizmi: “(…) halkımızın ulu dedelerine büyük bir haz vermiş edebiyattır”, diye alaycı bir şekilde tanımlayan yazar kimdir?
Goethe |
Schiller |
Stendhal |
Montaigne |
Rabelais |
Stendhal, mensubu olduğu romantizm akımının tanımını yaptıktan sonra klasisizmi: “(…) halkımızın ulu dedelerine büyük bir haz vermiş edebiyattır”, diye alaycı bir şekilde tanımlamıştır. Sorunun doğru cevabı C seçeneğidir.
7.Soru
Sanatın doğuşunu insanın doğayı kontrol etme çabasıyla açıklayan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Plehanov |
Schiller |
Çernişevski |
Fischer |
Buchner |
Ernst Fischer sanatın doğuşunu insanın doğayı kontrol etme çabasıyla açıklar. “Sanat bir büyü aracıydı, insanın doğaya üstünlük sağlamasına, toplumsal ilişkilerin gelişmesine yarıyordu. İnsanlığın başlangıcında sanatın “güzellik”le uzun boylu bir ilintisi yoktu, estetik kaygısı ise hiç yoktu: insan topluluğunun yaşama savaşında kullandığı büyülü bir araç, bir silahtı sanat. İlkel insan imge ve dil gücüyle, büyücülükle, toplu ritmik hareketlerle doğayı evcilleştirmeye çalışıyordu. Başlangıçtaki büyü zamanla dine, bilime, sanata dönüştü” (1993, s. 34-35).
8.Soru
- Aşağıdakilerden hangisi güzellik kavramını çağdaş romantik şiiri, klasik şiirden ayıran niteliklerden biri olarak tanımlamıştır?
Shakespeare |
Friedrich Hegel |
Victor Hugo |
Platon |
Aristo |
Güzellik algısı akımları birbirinden ayıran temel niteliklerdendir. Hugo Cromwell önsözünde güzel kavramına bakışı çağdaş romantik şiiri klasik şiirden ayıran niteliklerden biri olarak gösterir. Klasik okulun idealize eden, yücelten ve madalyonun diğer yüzündeki zıt niteliklere yer vermeyen güzellik anlayışı ile tuhaf, acayip, çirkin, gülünç olanı güzel ve yüceyle yan yana vererek gerçeği yansıtabileceğine inanan romantiklerin güzellik anlayışı birbirinden farklıdır. Doğru cevap C’dir.
9.Soru
Teophile Gautier tarafından ortaya konan sanat için sanat kuramının en temel düşüncesi nedir?
Sanatın kendinden başka amacı yoktur. |
Sanat fayda gözetebilir. |
Sanatta estetik ön planda olmalıdır. |
Sanat eseri bireysel olmalıdır. |
Sanat eseri toplumu eğitmeye yarar. |
Sanatın kendinden başka amacı yoktur.
10.Soru
Klasisizmin ilke ve kurallarıyla ilgili aşağıda yer alan ifadelerden hangisi doğrudur?
Klasik nitelikli bir eser ortaya koymak isteyen doğuştan yetenekli olmayan sanatçı, en azından üslup konusunda baş- kalarından esinlenmek durumundadır. |
Klasisizmde, 'esinlenme' kabul edilebilir bir durum değildir. |
Klasisizmde sanatçı ya da yazar doğuştan sanatına yönelik üstün bir yeteneğe sahip olmasa da, klasik değerde sanat eserini gerçekleştirebilir. |
Klasisizmde, yazarın orijinalliğinin üsluptan değil, yaratıcılıktan olduğu vurgulanır. |
Klasisizmde taklit etme kabul edilinebilir bir durum değildir. |
Klasisizmde esinlenme, temel koşullardan biridir. O¨yle ki, sanatçı ya da yazar, doğuştan sanatına yönelik üstün bir yeteneğe sahip değilse, klasik değerde sanat eserini gerçekleştiremez. Klasik nitelikli bir eser ortaya koymak isteyen doğuştan yetenekli olmayan sanatçı, en azından üslup konusunda başkalarından esinlenmek durumundadır. Boileau: “Eğer yeteneğiniz inşaatçı olmak yönündeyse, inşaatçı olun” (S¸iir Sanatı, IV. Bölüm) derken, yazarın orijinalliğinin yaratıcılığında değil, üslubunda olduğunu vurgulamak ister. U¨slubun da ancak başkalarından esinlenme ya da onları taklit etme yoluyla edinilebileceğini düşünür. Yaratıcılık ve üslupla ortaya çıkan şekilsel mükemmellik estetik zevkin oluşmasına yardım eder. Bu mükemmelliği elde etmek için yazar veya sanatçı titiz bir çalışma yapmak durumundadır.
11.Soru
Augustus dönemi edebiyatın altın çağının kuşkusuz en büyüğü, günümüze kadar Avrupa edebiyatında da en saygın yere sahip olmuştur. Bucolica (yani kır türküleri) ya da Eclogae Theokritos’un yarattığı kır türkülerini izler; çobanlar, aralarındaki şiir yarışmaları, idealleştirilmiş kır manzaraları gibi başlıca eserlere sahiptir. Ayrıca çok eski bir kehanet merkezinin kehanetini anarak doğacak bir çocukla ‘‘altın çağın’’ başlayacağından söz eder, bu şiir Orta Çağda İsa Mesih’in habercisi olarak yorumlanmıştır.
Vergilius |
Cicero |
Homeros |
Augustus |
Maecenas |
Vergilius
12.Soru
Güzel kavramına yaklaşımında çağdaş romantik şiiri klasik şiirden ayıran niteliklerden biri olarak gösteren yazar ve eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Victor Hugo /Cromwell Önsözü |
Victo Hugo / Sefiller |
Aristo / Poetika |
Gombrich /Sanatın Öyküsü |
Platon / Devlet |
Victor Hugo'nun "Cromwell Önsözü" akımlar açısından teorik boyutta önemli bir eserdir.
13.Soru
Güzellik kavramının sanatsal düşünce için baş köşeye yerleşmesi hangi dönemde ortaya çıkmıştır?
Ortaçağ |
20. yüzyıl |
18. yüzyıl |
19. yüzyıl |
Rönesans |
Güzellik kavramının sanatsal düşünce için baş köşeye yerleşmesi Rönesans’ta ortaya çıkar ve 19. yüzyılda neredeyse resmi bir sanat ideolojisine (l’art pour l’art /sanat için sanat) dönüşür.
14.Soru
Antik dünyanın en ünlü şairi olan Sappho nasıl resmedilmiştir?
Genç kızların yetiştiği bir topluluğun başı olarak resmedilmiştir. |
Bir elinde lir ile temsil edilmiştir. |
Güneşin kızı olarak temsil edilmiştir. |
Eros ile birlikte resmedilmiştir. |
Temsili bir resmi yoktur. |
Sappho çok önemli bir şairdir. Tüm önemli özelliklerinin tanınması gerekir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatın doğuşunu insanın doğayı kontrol etme çabasıyla açıklamıştır?
Schiller |
Plehanov |
Buchner |
Fischer |
Çernişevski |
Sanatın neden doğduğu, insanların sanata neden ihtiyaç duyduğu hakkındaki bazı kuramlar vardır. Plehanov sanat uğraşının tohumunu oyunda görür. Schiller de sanatın insanoğlunun oyuna olan eğiliminden doğduğunu ileri sürer. Çernişevski sanatın kaynağı olarak “iş”i öne sürer. Plehanov’a göre sanat, oyundan çıkmıştır. Buchner, şiirle şarkının kökenini insan bedeninin çalışma sırasında yaptığı uyarlı ve düzenli hareketlerde bulur. Ernst Fischer ise sanatın doğuşunu insanın doğayı kontrol etme çabasıyla açıklar. Doğru cevap D’dir.
16.Soru
I.Thales, Antik Çağ’da ilk defa mitolojinin dünyayı açıklama çerçevesi dışında bir açıklama getirdi.
II. Pythagoras sayılar arasındaki oranlarla her şeyin açıklanabileceğini öne sürdü.
III. Xenofenes doğmayan, insan biçimli olmayan tek bir tanrı düşüncesine ulaştı.
IV. Herakleitos sürekli bir akış halindeki evreni Logos’un, aklın yönettiğini öne sürdü.
V. Bütün düşünürler görüş ve tezlerini şiir vezninde ifade ettiler.
Arkaik Çağ'da ilk felsefi ve bilimsel metinlerle ilgili verilen bililerden hangileri doğrudur?
I,II |
I,II,III |
II,III,IV |
I,II,III,IV |
I,II,III,IV,V |
I,II,III,IV
17.Soru
"Gündelik yaşamda tedbirli ve ölçülü olmak insanı mutluluğa götürür." sözü kime aittir?
Aristo |
Descartes |
XIII. Louis |
Ménage |
Scaliger |
Aristo’nun düşünceleri gibi akılcılık bağlamında klasisizme temel oluşturur. Sorunun doğru cevabı da A seçeneğidir.
18.Soru
Rönesans’ın Gelişmesinde Etkili Unsurlar bulunmaktadır. Aşağıda verilen unsurlardan hangisi Rönesans’ın Gelişmesinde Etkili olan Unsurlar arasında yer almaz?
Haçlı Seferleri |
Dini Mimarideki Görkem |
Şehirlerin Gelişmesi |
Entelektüel Kaynakların Çoğalması |
Şovalyeler |
Şovalyeler
19.Soru
“İnsan resmedilirken, doğaya göre resmedilmeli” sözü kime aittir?
Molière, Jean-Baptiste Poquelin |
Jean Baptiste Racine |
Jean de La Fontaine |
Aristo |
Madame de Sévigné |
Her şeyden önce klasik akımın temel amaçlarının başında “hoşa gitmek” ve “eğitmek” vardır. Molière, Kadınlar Mektebinin Eleştirisinde: “İnsan resmedilirken, doğaya göre resmedilmeli”, der. Racine de Britannicus’ün önsözünde bir yazarın “doğayı dışlaması” ancak “sağduyuya ihanet” şeklinde benzer bir ifadeyi kullanır. La Fontaine, “bir adım bile doğadan ayrılmamalı” sözüyle diğerlerini teyit eder. Sorunun doğru cevabı A seçeneğidir.
20.Soru
Aşağıda yer alan edebi akımlardan hangisi La Fontaine’in Fabl’lar’ında ortaya koyduğu ahla^ki derslerde olduğu gibi, iyiliğin her zaman kötülüğe üstün gelmesini ister?
Romantizm |
Realizm |
Sürrealizm |
Dadaizm |
Klasisizm |
Her şeyden önce klasik akımın temel amaçlarının başında “hoşa gitmek” ve “eğitmek” vardır. O¨lçülülük, kibarlık ve ılımlılık nitelikleriyle donanmış “onurlu insanı” model alır. La Fontaine’in Fabl’lar’ında ortaya koyduğu ahla^ki derslerde olduğu gibi, iyiliğin her zaman kötülüğe üstün gelmesini ister. Evrensel gerçekliklerin arayışı peşindedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ