Batı Edebiyatında Akımlar 1 Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Platon'un (İO¨ 329-347) kurduğu Akademia adındaki araştırma kurumunun girişinde aşağıdakilerden hangisi yazılıydı?
Platon'un (İO¨ 329-347) kurduğu Akademia adındaki araştırma kurumunun girişinde aşağıdakilerden hangisi yazılıydı?
'Söylev, hukuk, lirik şiir her şeyin üzerindedir' |
'Hakikat üzerine düşünmeyen giremez' |
'Akıl yürütmek şölendir' |
'Şiir yaşamın temelidir' |
‘Geometri bilmeyen giremez’ |
Platon, Akademia adında bir araştırma kurumu kurdu. Kapısının üzerinde ‘Geometri bilmeyen giremez’ yazılıydı. Bu Batı geleneğindeki ilk yüksek öğretim kurumudur. Doğru cevap E'dir.
2.Soru
Şiir Sanatı (1624) adlı eser hangi yazara aittir?
Guez de Balzac |
Honoré d’Urfé |
Jean Chapelain |
l’Abbé d’Aubignac |
XIV. Louis |
Guez de Balzac, Fransızcayla da güzel söz söyleme sanatlarının gerçekleşebileceği düşüncesinden hareketle Şiir Sanatı (1624) adlı eserini kaleme alır. Eserinde yer alan şiirlerde belagat için kullandığı söz sanatlarında Fransızca örneklere yer verir. Sorunun doğru cevabı A seçeneğidir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gombrich’e göre ilkel eserlerin yaratılma amaçlarından biri değildir?
Büyü yapmak |
Özdeşleşmek |
Haz vermek |
Kontrol etmek |
Simgelemek |
Gombrich’e göre ilkellerin sanatını Avrupa sanatından ayıran şey, gerçeğe yakın olmamaları değildir –bilakis gerçeğe oldukça yakın resim ve heykellere rastlanmıştır- bu sanat eserlerinin arkasındaki kafa yapısıdır. Sanata salt güzel ya da estetik haz verici olarak yaklaşmak modern bir yaklaşımdır, halbuki ilkeller için bu eserler çoğunlukla bir etkiyi simgeliyordu: kontrol etmek, özdeşleşmek, gücünü almak, büyü yapmak, simgelemek gibi. Gombrich, sanatın güzellik niteliğiyle haz verme aşamasından önce nasıl işlevsel açıdan kullanıldığına bir başka örnek olarak Mısır piramitlerini verir. Doğru cevap C’dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi klasisizm ilkelerinden biri değildir?
Bireysel tutku ve çözümlemelere yer vermez. |
İnsan, insanlığın numunesi olarak incelenir. |
Öze ulaşmak temel amacıdır. |
Dış doğayla ilgilenmez. |
Kahramanlar halk içinden seçilir. |
Klasik eser ruhsal insan doğasını resmeder: Tutku ve duyguların resmi sadece evrensel genelleme yapmak için gerçekleştirilir. Bunun dışında bireysel tutku ve duygu çözümlemelerine yer verilmez. İnsan, insanlığın numunesi olarak incelenir. Klasikler kendi alanlarına girmeyen dış doğayla ilgilenmezler. İdeal insan tipleri yaratılır. Bu nedenle kahramanlar halk içinden değil, soylu sınıftan seçilir. Doğru cevap E şıkkıdır.
5.Soru
En bilinenleri Yedi Bilgeler Romanı, Floire ve Blanchefleur, Blois’lı Parthenopeus, Aucassin ve Nicolette olan roman türü aşağıdakilerden hangisidir?
En bilinenleri Yedi Bilgeler Romanı, Floire ve Blanchefleur, Blois’lı Parthenopeus, Aucassin ve Nicolette olan roman türü aşağıdakilerden hangisidir?
Antik Romanlar |
Bröton Romanlar |
Serüven Romanlar |
Pastoral Romanlar |
Uyarlama Romanlar |
Serüven romanlar, konularını çoğunlukla Bizans kaynaklarından ve kimi Fransız efsanelerinden alırlar. XII. ve XIII. yüzyıllarda yazılmış serüven romanlarının en bili- nenleri: Yedi Bilgeler Romanı, Floire ve Blanchefleur, Blois’lı Parthenopeus, Aucassin ve Nicolette’dir. Asil insanların bir görevi ya da emeli gerçekleştirmek sırasında karşılaştıkları genellikle olağanüstülük içeren roman(s)lardır.
6.Soru
Aşağıdaki saptamalardan hangisi Giovanni Boccaccio için söylenebilir?
Şiir formunda yazılmış ünlü İlahi Komedya'nın yazarıdır. |
Canterbury Masalları adlı eseriyle geleneklerin ve insani değerlerin tanıtımında simge bir isim olmuştur. |
Orta çağın görünümünü yergi diliyle sergileyen Tilkinin Romanı adlı eserin yazarıdır. |
Decameron adlı eseriyle İtalyan edebiyat geleneğinin ve hümanist kültürün en tanınmış simalarındandır. |
Humanist bir yazar değildir. |
Giovanni Boccaccio, Decameron adlı eseriyle humanizmanın en önemli ilk öncü yazarlarındandır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatın tanımına uygun bir ifadedir?
Duyulara güçlü bir haz veren niteliklerin birleşiminin niteliği, zihinsel ya da ahlâki yetileri cezbeden şey. |
Bir duygu veya düşüncenin maddi bir malzemeden, sesten veya sözden faydalanmak suretiyle heyecan ve hayranlık uyandıracak şekilde ifadesidir. |
Düşünülen, tasarımlanan, imgelenen şeylere karşıt olarak var olan şey. |
Siyasette, düşünce hayatında ortaya çıkan yeni bir görüş, yöntem, hareket, cereyan, tarzdır. |
Belli bir ülkede ya da belli bir dönemde üretilen yazılar. |
Bir duygu veya düşüncenin maddi bir malzemeden, sesten veya sözden faydalanmak suretiyle heyecan ve hayranlık uyandıracak şekilde ifadesidir.
8.Soru
Arkaik çağda şiir temel olarak hangi amaçla yazılmıştır?
Dini eğitim vermek. |
Çiftçiliğin sırlarını aktarmak. |
Şehrin kutsal öykülerini aktarmak. |
Savaşların nedenlerini açıklamak. |
Özlü sözleri yaygın hale getirmek. |
Arkaik çağda şiir çok önemlidir, şehrin kutsal öyküleri, mitosları, değerleri onun aracılığıyla aktarılır. Okula benzer bir kurum yoktur, birkaç yüzyıl sonra Klasik çağda ise öğrencinin belirli bir ücret karşılığında okuma yazma ve hesap öğrendiği temel bir öğretim söz konusudur. Doğru cevap C’dir.
9.Soru
"Şiir Sanatı" adlı eser kimin eseridir?
Boileau |
Rabelais |
Ronsard |
Bach |
Molière |
Boileau'nun Şiir Sanatı adlı eseri bu akımın en önemli eserlerindendir.
10.Soru
I. Ülkelerin dil birliğini henüz kuramamaış olmaları
II. Kilisenin ve kutsal kitapların dilinin Latince olması
III. Latincenin Avrupa'da bir iletişim dili olması
IV. Eğitimin Latince olması
Yukarıdaki maddelerden hangileri Orta Çağ'da yazılı eserlerin dilinin Latince olmasının nedenleridir?
I, II |
I,II, III |
I,III |
I, III, IV |
I,II,III,IV |
E
11.Soru
Sanat sanat içindir” görüşü hangi yüzyılda bir kuram olarak ortaya çıkmıştır?
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
“Sanat için sanat” ya da Türkçe’de daha sık kullanılan şekliyle “sanat sanat içindir” görüşü, Théophile Gautier tarafından kuramsallaştırılan ve sanatçının (bir fikre, bir ideolojiye) bağlılığını reddeden ve sanatın tek amacını güzellikte gören sanat anlayışıdır. Bu görüşün tohumlarına ilk olarak Rönesans döneminde rastlanmakla birlikte bir kuram olarak savunulması ve taraftar toplaması 19. yüzyılda gerçekleşir. Doğru cevap D’dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Latince edebiyata özgü tek özgün tür olup, içeriğinde hiciv barındırır?
Komedya |
Lirik şiir |
Satura |
Tragedya |
Deneme |
Romalılar başlı başına tek bir edebiyat türü yaratmışlardır, bu Yunan satir oyunuyla ilgisi olmayan hiciv türü satura’dır, gerçi bunun da ardında bir Yunan yazarının şiir düzsöz karışımıyla yarattığı hiciv türünü de görmek gerekir. Doğru cevap C'dir.
13.Soru
“Sanat bir büyü aracıydı, insanın doğaya üstünlük sağlamasına, toplumsal ilişkilerin gelişmesine yarıyordu. İnsanlığın başlangıcında sanatın “güzellik”le uzun boylu bir ilintisi yoktu, estetik kaygısı ise hiç yoktu: insan topluluğunun yaşama savaşında kullandığı büyülü bir araç, bir silahtı sanat. İlkel insan imge ve dil gücüyle, büyücülükle, toplu ritmik hareketlerle doğayı evcilleştirmeye çalışıyordu. Başlangıçtaki büyü zamanla dine, bilime, sanata dönüştü” şeklinde sanatın doğuşunu insanın doğayı kontrol etme çabasıyla açıklayan kişi kimdir?
Plehanov |
Ernst Fischer |
Çernişevski |
Caudwell |
Konrad |
Ernst Fischer
14.Soru
Aşağıdaki isim ve eserlerden hangisi bir edebiyat akımının bildirgesi olarak kabul edilebilir?
Theophile Gautier/ Cromwell Önsözü |
Victor Hugo / Deneysel Roman |
Orhan Veli / Garip Önsözü |
Baudelaire / Şiir Sanatı |
Paul Verlaine / Sembolizm |
Akımlara öncülük eden eserler teorik yapılanma açısından önem arz eder. Orhan Veli'nin Garip Önsözü, Garip akımını tanımlaması açısından önemli bir yazıdır.
15.Soru
Aşağıdaki akımlardan hangisine göre gerçek, bilinçten bağımsız, somut ve nesneldir?
Sembolizm |
Eleacılık |
Faydacılık |
İdealizm |
Maddecilik |
Gerçekçiliğin (realizmin) bir türü olan maddeciliğe göre “gerçek daima somuttur.” Gerçek,
bilinçten bağımsız, somut ve nesneldir. Bilinçten bağımsız olarak tüm var olanlar gerçektirler. Bu anlamda gerçek deyimi, madde ve nesne deyimleriyle de ilişkilidir. Doğru yanıt E'dir.
16.Soru
Bu yüzyılda sanatta özgünlük, bireysel üslup ve ayırıcılık gibi özellikler son derece önemli olmaya başladı. Güzelliğin sanatta esas amaç hatta tek amaç olması düşüncesinin kuramsallaşmasıyla birlikte sanatçının rolü ön plana çıktı. Özellikleri verilen yüzyıl aşağıdakilerden hangisidir?
18.yüzyıl |
20.yüzyıl |
21.yüzyıl |
16.yüzyıl |
19.yüzyıl |
19. yüzyılda sanatta özgünlük, bireysel üslup ve ayırıcılık gibi özellikler son derece önemli olmaya başladı. Güzelliğin sanatta esas amaç –hatta tek amaç- olması düşüncesinin kuramsallaşmasıyla birlikte sanatçının rolü ön plana çıktı. Eserde eleştiri
konusu edilecek ya da eseri değerli kılacak şey onun sanatsal niteliğiydi ve buna göre asıl önemli olan bu sanatsal niteliğin, dolayısıyla güzelliğin yaratımıydı. Sanatçının imzası olan üslubu bu yaratımın araçlarını bize sunuyordu. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Rönesans Orta Çağ'da kiliseyi ve dini toplumun merkezi yapan anlayışın yerine hangi anlayışı koyar?
Dinin topyekün reddi |
Dinin toplumsal hayattan ve sanattan uzaklaştırılması |
Antik Yunan ve Roma uygarlıklarının değer ve sanatlarına dönüş |
Bilim ve felsefede özgün akımlar yaratma |
Milli ve yerel akımların önünü açma |
C
18.Soru
Dinsel izleklere yer veren ve ayrıntılarıyla insanları büyüleyen ve aşırı süslemelere yer veren sanat türü aşağıdakilerden hangisidir?
Romantik |
Romans |
Romanesk |
Barok |
Gotik |
Barok sanatının özellikleri Batı sanatında önemli yer tutar.
19.Soru
Tragedya ve komedya türleriyle ilgili olarak aşağıda yer alan ifadelerden hangisi doğrudur?
Tragedya ve komedya türleriyle ilgili olarak aşağıda yer alan ifadelerden hangisi doğrudur?
Tragedya ve komedya türleri İO¨ 5. yüzyıl Fransasının bir icadıdır, dolayısıyla yazarları da Fransa yurttaşıdır. |
Tragedya yurttaşların yalnız başına inzivaya çekildiği bireysel bir olaydır. |
Tragedyalarda sahnede koro ve ezgi olmaz. |
Tragedyalarda konuların çoğu Troya destan çevriminden alınmadır. Söylem düzeyinde lirik şiir geleneğin bütün öğelerini içerir, ama bundan başka söylem türlerini de işe katar. |
Tragedyalar, köklü Yunan şiir geleneğinin başlıca konuları olan övgü, bir tanrının, kişinin ya da duygunun yüceltilmesi ya da yergisini ele alır. |
Tragedyalar, köklü Yunan şiir geleneğinin başlıca konuları olan övgü, bir tanrının, kişinin ya da duygunun yüceltilmesi ya da yergisini ele almak yerine yeni toplumsal düzendeki değerler çatışmalarının sahnelendiği eserlerdir. Bunu da yurttaşların gündelik dünyası içerisinde sahnelemez; çatışmaları ve açmazları mitolojinin yarı tanrı, tanrı ve olağanüstü kişilerinin dünyasına taşıyarak yapar. Konuların çoğu Troya destan çevriminden alınmadır. Söylem düzeyinde lirik şiir geleneğin bütün öğelerini içerir, ama bundan başka söylem türlerini de işe katar. Bir kere baştan sona sahnede kalan bir koro vardır. Koro kaval ezgisi eşliğinde büyük koro kıtalarını ezgiyle seslendirdiğinde dansa benzer salınmalar içerisindedir. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eflatunculuk ve Yeni Eflatunculuğun etkisi altında olan ve en belirgin temsilcisinin Aziz Anselmus olduğu Skolastik Felsefe dönemidir?
Erken Dönem Skolastik |
Yükseliş Döneminde Skolastik |
Geç Dönem Skolastik |
Duraklama Döneminde Skolastik |
Doğu Etkisi Altında Skolastik |
Erken Dönem Skolastik, Eflatunculuk ve Yeni Eflatunculuğun etkisi altında olan ve en belirgin temsilcisinin Aziz Anselmus olduğu Skolastik Felsefe dönemidir. Doğru cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ