Batı Edebiyatında Akımlar 1 Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki saptamalardan hangisi İliyada adlı eserin özellikleri arasında değildir?
"İliyada" adlı eserin anlamı İlion’un destanı demektir. |
Destan Yunanistan’dan gelen Akha beylerinin müttefik ordularının dokuz yıl kuşatması altında kalan Troya’da geçer. |
Kuşatmanın nedeni Sparta kralı Menelaos’un eşi güzel Helene’nin, kentlerine konuk gelen Troya prensi Paris’le aşk yaşayıp Troya’ya kaçmasıdır. |
Homeros, ilk dört yüz dizesinde büyük bir ustalıkla, anlatı düzeni oluşturmuştur. |
"İlyada", Akha beylerinin yurtlarına dönüş serüvenlerini konu edinir. |
İlyada Troya Savaşını konu edinen bir destandır. Batı edebiyatının kaynağı kabul edilir.
2.Soru
Bodrumlu olup Atina’da yaşamış ünlü şair kimdir?
Herodotos |
Homeros |
Aristoteles |
Anaxagoras |
Aristofanes |
Herodotos
3.Soru
Aşağıda yer alan eserlerden hangisi ciddi bir tür olarak nitelendirilen trajedi için ortaya koyduğu ilkelerle, ağırlıklı olarak klasisizmin ilkeleri olarak kabul edilir?
İlahi Komedya |
Hamlet |
Poetika |
Deliliğe Övgü |
Denemeler |
Aristo’nun Poetika adlı eserinde ciddi bir tür olarak nitelendirilen trajedi için ortaya koyduğu ilkeler, ağırlıklı olarak klasisizmin ilkeleri olarak kabul edilir.
4.Soru
Arkaik çağ şiir geleneği ile ilgili olarak söylenen hangi ifade doğrudur?
Orfeus Antik dünyanın en ünlü şairidir |
Düzyazı oluşmuştur |
Lirik şiir terimi çifte kaval çalgısı eşliğinde seslendirilen şiirler için kullanılmıştır |
Destan şiirine göndermelere rastlanır |
Atinalı ilk şair Sappho'dur |
En ünlü şair Sappho'dur. Düzyazı henüz oluşmamıştır. Lir çaldısı eşliğinde seslendirilen şiirler için kullanılmıştır. Atinalı ilk şair Solon'dur. Cevap d şıkkıdır.
5.Soru
Menandros’un yazdığı ve günümüze eksiksiz ulaşmış tek komedya nerede bulunmuştur?
Mısır |
Fenike |
Roma |
Sicilya |
Atina |
Yeni komedyanın eldeki eksiksiz tek örneği Menandros’un (İÖ 342/41 – c 290) Türkçeye Huysuz Adam diye çevrilmiş oyunudur, Eski Çağda kimileri onu çok büyük şair saysa, Aristofanes’ten üstün tutsa da bu yapıt Aristofanes düzeyinde değildir. Bu oyunu 20. yüzyıl ortalarında Mısır’da bulunmuş bir papirüse borçluyuz, yapıtları Orta Çağda yitip gitmişti. Doğru cevap A’dır.
6.Soru
Akımlar belirli bir dönemde doğar ve yaygınlık kazanır ancak başlangıç ve bitiş tarihlerini belirlemek zor ve tartışmalıdır. Bu görüşe aşağıdakilerden hangisi örnek olarak verilebilir?
Akımlar içinde eğilimler vardır. Özellikle modern eğilim içinde olan sanatçılar |
Romantizmi örnek alırsak, bu hareket Fransa'da Cumhuriyet Mücadeleleriyle ilintilidir ve 1830 yılından itibaren ortaya çıkmıştır. |
Rönesans döneminde sanatçıların eserlerini isimleriyle imzalamaları ve belli bir üsluba belli tarihler arasında bağlı kalmaları buna örnek verilebilir. |
Örneğin Romantizm için genellikle Fransız İhtilali esas alınarak 1789-1832 tarihleri verilir. Fransız İhtilali bir başlangıç olarak kabul edilse de bu tartışmalıdır çünkü, romantizm, monarşik krallıklar ve demokrasiyle birlikte bireyin önem kazanmasından ayrı düşünülemez. |
Örneğin Parnas akımı Sembolizm akımını örnek almıştır ve bu akıma bir tepki olarak |
Fransız İhtilali sonrasında oluşan ve önemli isimlerle (Victor Hugo, Lamartine gibi) gelişim gösteren ve yaşadıkları dönem itibariyle siyasal anlamda demokrasinin öneminin öne çıktığı 1789-1832 tarihleri Romantizm yılları olarak gösterilse de bu tartışmalıdır. Çünkü bu yıllardan sonra da sorunlar devam etmiştir.
7.Soru
Sanatın kaynağı olarak 'oyun'u öne süren, yani sanat uğraşının tohumunu oyunda gören yazar kimdir?
G. Plehanov |
N. Çernişevski |
E. Fischer |
V. Hugo |
Platon |
Plehanov
8.Soru
Temelde sanatın ne olduğu ya da nasıl olması gerektiği,işlevinin ve amacının ne olduğu ve bunun için nasıl bir yol tutacağı konusundaki farklı yaklaşımlar ile gerçeğin ne olduğu ve nasıl kavranabileceği konusundaki farklı yaklaşım ve düşüncelerden doğan sonuç aşağıdakilerden hangisidir?
Sanatsal düşünce |
Modern sanat anlayışı |
Sanat akımları arasındaki farklılaşmalar |
Sanat akımları |
Düşünce özgürlüğü |
Batı edebiyatındaki akımları tanımadan önce sanat, edebiyat, sanatın tanımı, amacı, işlevi gibi bazı temel kavramlar ve tartışma konuları üzerinde kısaca durmak yerinde olur. Çünkü sanat akımları arasındaki farklılaşmalar temelde sanatın ne olduğu ya da nasıl olması gerektiği, ne işe yarayacağı, işlevinin ve amacının ne olduğu ve bunun için nasıl bir yol tutacağı konusundaki farklı yaklaşımlar ile gerçeğin ne olduğu ve nasıl kavranabileceği konusundaki farklı yaklaşım ve düşüncelerden doğar. Doğru cevap C'dir.
9.Soru
Yunanlılar ilk defa alfabetik yazıyı hangi uygarlıktan almışlardır?
Akhalardan almışlardır. |
Mikenlerden almışlardır. |
İlk yazıyı ve alfabeyi Troya'da keşfetmişlerdir. |
İlk defa Fenikelilerden alfabetik yazıyı almışlardır. |
İlk yazı ve alfabe Antakya'da ve daha sonra Napoli'de görülür. |
Yunanlıların Fenikelilerle deniz ticareti aynı zamanda kültürel bir alışveriştir.
10.Soru
İskender’in Romanı, Truva Romanı, Enéas’ın Romanı ve Thebai Romanı aşağıdakilerden hangisinin örnekleridir?
Saray Romansları |
Serüven Romansları |
Bröton Romansları |
Antik Romansları |
Modern Romanslar |
İskender’in Romanı, Truva Romanı, Enéas’ın Romanı, Thebai Romanı Antik Romanslara örnek olabilecek eserlerdir. Doğru cevap D'dir.
11.Soru
Boileau’ya göre aşağıdakilerden hangisi klasik şiir sanatının bir özelliğidir?
Esinlenmek şair olmak için yeterlidir. |
Üç birlik kuralına uyulmaz. |
Eylemin gerçekçi olması gerekir. |
Fantezi durumlar eserlerde kullanılabilir. |
Üslup üzerinde çalışmak yersizdir. |
Boileau, şair olmak için doğal yeteneklere sahip olunması gerektiğini, tek başına esinlenmenin şair olmaya yetmeyeceğini; esinlenme ve hayal gücünden yararlanmanın aklın kontrolünde olması gerektiğini; üslup üzerinde çalışmanın yararlı olacağını, ancak bunun için şairin Antik Yunan ve Latin şairleri örnek alması gerektiğini; yazarın eylem (tek bir entrika olmalı), yer (oyun kişileri diyar diyar dolaşmamalı) ve zaman (entrika bir günlük süreyi aşacak ölçüde olmamalı) birliğinden oluşan üç birlik kuralını göz önünde bulundurması gerektiğini; fantezi durumların eserde kullanılmasından kaçınılmasını ve ortaya konacak eylemin gerçeğe benzer olması gerektiğini ifade eder. Doğru cevap C şıkkıdır.
12.Soru
Bildiğimiz tragedyayı yaratan, birbiriyle bağlantılı, üç tragedya kuran kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Seneca |
Sofokles |
Euripides |
Aiskhylos |
Aristofanes |
Aiskhylos (İÖ 525-455) bildiğimiz tragedyayı yaratmıştır, o ikinci oyuncuyu eklemeden önce tragedyada tek oyuncu koroyla etkileşiyordu. Birbiriyle bağlantılı, üç tragedya kurmak onun buluşudur, buna tek örnek eldeki tek üçleme olan Oresteia’sıdır. Oresteia üçlemesinin ilki olan Agamemnon, ikincisi Sunu Taşıyanlar, üçlemenin sonuncusu ise Hayırhah Tanrıçalar’ dır.
13.Soru
I. Siyasi otoritenin parçalanması ve devlet kavramına dönüş
II. Tarımın ağırlıkta olduğu ekonomi
III. Sosyal sınıflar arasından geçişlilik olması
IV. Kilise tarafından belirlenmiş dinsel inanç üzerine kurulu bir düşünce yapısı.
Yukarıdakilerden hangiler Orta Çağ'ın özellikleridir?
I, II |
I, II, III |
I, III, IV |
I,II,IV |
I,II,III,IV |
D
14.Soru
Tragedya ile ilgili olarak söylenen hangi ifade yanlıştır?
İ.Ö .4. yüzyıl Atinası'nın icadıdır |
Yaratıcısı Aiskhylos'tur |
Sofokles'in tragedyaları Aiskhylos'tan daha çok dereceye girmiştir |
Son büyük temsilcisi Euripides'tir |
Konuların çoğu Troya destan çevriminden alınmıştır |
5. y.y. Atinası'nın icadıdır. Cevap a' dır
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İkinci Rönesans Hareketinin önde gelen isimlerinden biri değildir?
Brunelleschi |
Botticelli |
Leonardo da Vinci |
Ghiberti |
Martin Luther |
İkinci Rönesans Hareketinin önde gelen isimleri: Floransa’da, mimari alanda Brunelleschi (Çiçekli Meryem Katedrali); resimde Botticelli (İlkbahar, Venüs’ün Doğumu), Leonardo da Vinci (La Joconde, Meryem, Çocuk İsa ve Azize Anna); heykel sanatında, Ghiberti (Cennetin Kapıları) ve Cellini (Perseus) olmuştur. Martin Luther ise İkinci Rönesans Hareketinin önde gelen isimleri arasında yer almaz. Doğru cevap E'dir.
16.Soru
Romalılar dünyayı fethedip Helen hükümdarlıklarının kalıntıları üzerinde yeni imparatorluklar kurarken sanat alanında Yunan hakimiyeti sürmektedir. Roma’da çalışan sanatçıların çoğu Yunandır. Koleksiyoncular daha çok Yunan ustaların yapıtlarını ve kopyalarını satın alırlar. Roma dünyaya egemen olunca sanatçılara da yeni görevler yüklenir. Özellikle mimari ve yapı mühendisliğinde büyük teknik gelişmeler olur. Roma kemer ve kubbeleri çok ünlü yapılardır. Portre ve büstlerde daha bireysel ve idealize olmayan, gerçekçi eserler verilir. Savaş ve zaferlerin hikayelerinin anlatıldığı kabartmalar ve sütunlar dikilir.
Bu eserlerde amaç eski Yunan sanatındaki gibi uyum, güzellik ve dramatik anlatım değil, bellekte kalıcı, açık ve güçlü anlatım sağlamak görüşünü öne süren sanat adamı kimdir?
Gombrich |
Turani |
Çetişli |
Fischer |
Kleim |
Gombrich
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Batı'nın anlam dünyasını kuran kaynaklardan biri değildir?
Orta Çağ feodal hukuku |
Yunan geleneği |
Latin geleneği |
Yahudi-Hıristiyan geleneği |
Budizm |
Budizm
18.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangileri eski komedyanın bölümleri için doğrudur? I. Öndeyişte başoyuncu parlak bir fikirle olay örgüsünü başlatır.
II. Olay örgüsü tragedyaya oranla gevşek dokuludur.
III. En kalabalık yurttaş topluluğunun katıldığı kamusal bir olaydır.
I, II,III |
I, II |
II, III |
I, III |
Yalnızca I |
Eski komedyanın bölümleri şöyledir: Öndeyişte başoyuncu parlak bir fikirle olay örgüsünü başlatır, olay örgüsü tragedyaya oranla gevşek dokuludur. Sonra gösterişli giysileriyle, maskeleriyle koronun sahneye girişi gelir, ardından baştaki parlak fikri destekleyen kişi ile her zaman kaybedecek olan hasmın güldürücü alışverişi. Tragedya ise, en kalabalık yurttaş topluluğunun katıldığı kamusal bir olaydır. Zorunlu olmayan temel eğitimin dışında kurumsal bir eğitimin söz konusu olmadığı bu dünyada, tragedya bir eğitim kurumu işlevi üstlenmiştir.
19.Soru
İÖ 8. yüzyıl sonu ile İÖ 7. yüzyıl başında yaşadığı sanılan adı ve sanı bilinen ilk şair kim kabul edilir?
Sofokles |
Hesiodos |
Orfeus |
Sappho |
Aristofanes |
Şairlerin ve ilk eserlerin isimleri ve konuları önem arz etmektedir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi reformistlerin amaçları arasında yer almaz?
İnanç sistemini basitleştirmek ve hurafelerden arındırmak |
Din adamlarının da ayrıcalıklı muamele görmelerini sağlamak |
Papaz veya rahiplerin bağnazlıktan uzaklaşması |
Halkın anlayabileceği dilde bir İncil’in basılıp dağıtılması |
Çarpıtılmamış bir din anlayışına ulaşmak |
B
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ