Batı Edebiyatında Akımlar 2 Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Gerçeklik ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi postmodern görüşü yansıtır?
Özne aklıyla gerçeğe ulaşabilir. |
Nesnel ve akıldan bağımsız bir gerçek yoktur. |
Rasyonel olan gerçektir, gerçek olan ise rasyoneldir. |
Gerçek özneden bağımsız bir haldedir. |
Gerçeklik öznelci bir yapıda değildir. |
Postmodernizm Descartes’ın Kartezyen özne anlayışına, Kant’ın evrensel ve aydınlanmacı akıl düşüncesine, Hegel’in “rasyonel olan gerçektir, gerçek olan rasyoneldir” ilkesine karşı çıkan postmodern filozoflara göre nesnel ve akıldan bağımsız bir gerçek yoktur. Postmodernizm öznelcidir, ancak modernizmdeki güvenilir, stabil, tutarlı, özerk, kendini bilen ve aklıyla gerçeğe ulaşabilen özne tanımını reddettiği için bu öznellik de modernist öznellikten farklıdır. Çünkü postmodernler “orada bir yerde” özneden bağımsız bir gerçek olduğuna inanmazlar.
2.Soru
1720 yılı sonlarında Paris’e ilk elçi olarak atanan Yirmisekiz Mehmed Efendi, Parislilerin sosyal yaşamları, kurumlarının işleyişi, tiyatro ve opera gibi görsel sanatlara verdikleri önem konusunda duyduğu hayranlığı yazdığı bir kitapla dile getirir. Mehmet efendinin yazdığı bu kitap hangisidir?
Avrupa İzlenimlerim |
Paris'te Sosyal Hayat |
Fransa Sefaretnamesi |
Fransız Akşamları |
Paris'te Hayat Başkadır |
1721 yılı Mart ayında büyük ilgiyle karşılandığı Paris'e ulaşan Mehmed Efendi, Parislilerin sosyal yaşamları, kurumlarının işleyişi, tiyatro ve opera gibi görsel sanatlara verdikleri önem konusunda duyduğu hayranlığı yazdığı mektup ve Fransa Sefaretnamesi adlı kitabında dile getirir.
3.Soru
Tanzimat döneminde edebiyat alanında etkilenme genel olarak hangisinden olmuştur?
Arap edebiyatı
|
Fars edebiyatı
|
Fransız edebiyatı
|
İngiliz edebiyatı |
Alman edebiyatı |
XVIII ve XIX. Yüzyıllarda Batı denildiğinde, belki de XVII. Yüzyılın getirdiği “Avrupa’nın her alanda en güçlü ülkesi” Fransa’dır, anlayışından hareketle akla gelen şey Fransa ve onun değerleridir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Varolmanın Dayanılmaz Hafifliği" romanıyla ün kazanan yazardır?
Albert Camus |
Jean Paul Sartre |
Milan Kundera |
Franz Kafka |
Dostoyevski |
Milan Kundera, Varoluşçuluk akımının çağdaş yazarlarından biridir. "Varolmanın Dayanılmaz Hafifliği" adlı romanıyla ün kazanmıştır. Sovyet işgal, sırasında Prag'da geçen romanında, varoluşa ait pek çok sorunu ele alır. Sovyet işgaline karşı çıkıp mücadele etmek ve bedel ödemek ile baskıyı sesizce kabullanip suçluluk duygusu ile yaşamak, insanın sorumluluğu ve kaçışı, varolmanın hafifliğine karşılık varolmanın eziyeti gibi ikilemleri başarılı psikolojik gözlemlerle ele alır.
5.Soru
İkinci Meşrutiyet hangi yılda ilan edilmiştir?
1839 |
1859 |
1876 |
1895 |
1908 |
İkinci Meşrutiyet 1908 yılında ilan edilmiştir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sevgili Arsız Ölüm'ün yazarıdır?
Nazlı Eray |
Sema Kaygusuz |
Oğuz Atay |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Latife Tekin |
Latife Tekin, Sevgili Arsız Ölüm'ün yazarıdır. Roman, 1960'lı yıllarda Anadolu'nun kırsal bölgesinde yer alan bir köyden, büyük bir kente (İstanbul) göç eden Aktaş ailesinin karşılaştığı sorunları ve bunalımları, köy-kent kültürel çatışması bağlamında tartışmaya açar.
7.Soru
Fütürizm bildirgeleriyle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
Tek kişi tarafından yazılır.
|
Birden fazla bildirge olamaz.
|
Geleceğin sükünet üzerine inşa edileceğini söylerler.
|
Dostoyevski’yi öven söylemleri vardır.
|
Geçmişe tutsak olmamak üzerine yazılmışlardır. |
Doğru cevap E seçeneğinde verilmiştir.
Çünkü bu manifestolar birden fazla kişi tarafından yazılabilir. Fütürizmin kendi özelliği itibariyle farklı alanlarda yazılmış birden fazla manifesto mevcuttur. Dostoyevski gibi gelenekçi yazarlar hakkında olumsuz eleştiriler barındırmaktadır.
8.Soru
Türk şiirinde simgeci olarak bilinen tek şair kimdir?
Cenap Şahabettin |
Tevfik Fikret |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Ahmet Haşim |
Süleyman Nazif |
Ahmet Haşim Türk şiirinin belki de tek simgeci şairi olarak bilinir.
9.Soru
Parisli aristokrat kadınların dönemin yazar ve sanatçılarını bir araya getirerek başlattıkları yaşam sanatına ne denir?
Sensüalizm |
Levanten |
Frankafon |
Presiozite |
Amprizm |
Presiozite 1650 ile 1660 yılları arasında genellikle Parisli aristokrat kadınların, dönemin yazar ve sanatçılarını bir araya getirerek, halktan ve sıradan kişilerden farklı davranmak, farklı bir söylem biçimi kullanmak ve farklı giyinmek amacıyla sosyete salonlarında başlattıkları bir yaşam sanatı, bir güzelduyu biçimidir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodern edebiyat için söylenemez?
Çoğulculuk esastır. |
Kurgu tutarsızlaşır ve boşluklar içerir. |
Yazar ölmüştür. |
Üstkurmaca egemendir. |
Anlam tasarlanabilir. |
Postmodern edebiyatta anlam yazarın kontrolünde değildir, çünkü dil konuşanın kontrolünde değildir. Dil ile anlam arasında dogrudan ve nesnel bir ilişki yoktur. Lucy’nin belirttiği gibi dilbilimsel anlam, dili kullanan herhangi birinin niyetleri tarafından kontrol edilemeyeceği gibi, hiçbir türden anlam da akılcılıkla kontrol edilemez. Dolayısıyla anlam tasarlanamaz.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemini tanımlayan bir ifadedir?
Eskiye olan bağlılık |
İçe kapalılık |
Dışa dönüş |
Gözlemcilik |
Doğu tarzı yaşam |
Dışa dönüş ve dışa açılış hareketi olan Tanzimat dönemi katılımcı, batılı yeniliklere açık bir dönemin adıdır.
12.Soru
Tarihin sonu ya da tarihin ölümü ifadesi, ile ilerleme fikrine duydukları kuşkuyu ifade eder. Geleneksel tarih yazımının dışladığı kişi, grup ve olayları ele alır, daha önce söz hakkı olmayan bu kişilerin tarihini yazarlar. Postmodernist Geleneksel tarih yazımının kendisini büyük anlatılar yoluyla nesnel olarak toplumlara sunduğu her türlü çıktısından kuşku duyar ve bunu yıkmaya çalışırlar. Bu görüşler aşağıdaki düşünce akımlarından hangisine aittir?
Perspektivizme |
Modernizme |
Moderniteye |
Postmodernizme |
Rasyonelizme |
Tarih aynı zamanda anlam açısından bakıldığında gösterge ve gösterilen arasındaki kurgusal ilişkinin nesnel bir ilişkiymiş gibi gözükmesine, tarih anlatısının bir gerçeğin yansıması olduğu yanılgısına yol açan bir zemindir. Tarihin sonu ya da tarihin ölümü ifadesi, postmodernistlerin ilerleme fikrine duydukları kuşkuyu ifade eder. Geleneksel tarih yazımının dışladığı kişi, grup ve olayları ele alır, daha önce söz hakkı olmayan bu kişilerin tarihini yazarlar. Geleneksel tarih yazımının kendisini büyük anlatılar yoluyla nesnel olarak toplumlara sunduğu her türlü çıktısından kuşku duyar ve bunu yıkmaya çalışırlar.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat açısından modernizmin özelliklerinden birisi değildir?
Yazıda izlenim ve öznelliğe vurgu |
Edebî türler arasında bulanıklaşan ayrımlar |
Parçalanmış biçimler, kesintili anlatılar, farklı malzemelerin rastgele görünümlü kolajları
|
Spontanlığın ve yaratımdaki keşfin karmaşık biçim estetiğine tercih edilmesi |
Her şeyi bilen üçüncü tekil şahıs anlatıcıların, sabit bakış açılarının ve kesin ahlâkî konumların sağladığı görünüşteki nesnellikten uzaklaşma |
Edebiyat açısından modernizmin belli başlı özellikleri şunlardır:
- Yazıda izlenim ve öznelliğe vurgu; algılananın ne olduğundan çok "görme"nin nasıl gerçekleştiğine vurgu. Buna bilinç-akışı tarzındaki yazı örnek verilebilir.
- Her şeyi bilen üçüncü tekil şahıs anlatıcıların, sabit bakış açılarının ve kesin ahlâkî konumların sağladığı görünüşte nesnellikten uzaklaşma.
- Edebî türler arasında bulanıklaşan ayrımlar, şiirin daha belgesel ve düzyazının daha şiirsel olması.
- Parçalanmış biçimlere, kesintili anlatılara, farklı malzemelerin rastgele görünümlü kolajlarına vurgu.
- Sanat eserinin üretimine yönelik bir öz-bilinç eğiliminin oluşması. Böylece her bir sanat eseri bir üretim olarak, yapılan ve çeşitli şekillerde tüketilen bir şey olarak kendi durumuna dikkat çeker.
- Minimalist tasarımların, spontanlığın ve yaratımdaki keşfin karmaşık biçim estetiğine tercih edilmesi,
Sanat eseri üretmede kullanılan materyallerin seçiminde olsun, sanat eserini sergileme, dağıtma ve tüketmede olsun, yüksek ve alt kültür, ya da kitle kültürü gibi ayrımların reddedilmesi.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodernizme yöneltilen eleştirilerden değildir?
Düşünüyor gibi yapıp düşünmemek |
Çok ayrıntılı incelemeler yapıyor olması |
Her şeyi söylemle, dil oyunlarıyla açıklamak |
Gerçek hayatta bir eylem gücünün olmayışı |
Düşünce ile eylemin bağlantısını kesmek |
Bu eleştiriler geniş bir çeşitlilik gösteriyor olsa da birkaç temel baslık su şekilde sıralanabilir: Düşünüyor gibi yapıp düşünmemek, her şeyi söylemle, dil oyunlarıyla açıklamak, bu tartışmalar bir yere kadar anlamlı olsa da nihayet gerçek hayatta bir eylem gücünün olmayışı, yani düşünce ile eylemin bağlantısını kesmek.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat alanında Postmodernizmin dünyadaki temsilcilerinden biri olarak kabul edilir?
Jean Baudrillard |
Jean François Lyotard |
Sam Mendes |
David Fincher |
Orhan Pamuk |
Sam Mendes ve David Fincher (yönetmendir) , Jean Baudrillard ve Jean François Lyotard ( Filozoftur), Orhan Pamuk Edebiyat alanında Postmodernizmin dünyadaki temsilcilerinden biri olarak kabul edilir
16.Soru
Seçeneklerden hangisi Fütüristlerin edebiyatı canlandırmak için yaptıklarıyla ilişkilendirilemez?
Geçmişte yazılan eserleri yok saymaları |
Sanatçıyı özgür bırakmaları |
Geleneksel yapıları terk etmeleri |
Şiirin klasik yapısını kırmaları |
Gelenekle bağları güçlendirmeleri |
Gelenekle bağları güçlendirmeleri
17.Soru
Kübizmin fütürizmle ve realizmle sentezlenmesinden ortaya çıkan kübik gelecekçilik (Kübo-fütürizm) akımı hangi ülkede gelişmiştir?
Almanya |
Fransa |
İtalya |
Rusya |
İspanya |
Kübizmin fütürizmle ve realizmle sentezlenmesinden de yeni anlayışlar ortaya çıkmıştır. Kübik gelecekçilik (Kübo-fütürizm) 1910’larda Rusya’da gelişir.
18.Soru
Fütürist edebi eserlerde sesli harflerin tekrar edilmesine ne denir?
Aliterasyon |
Asonans |
Kafiye |
Redif |
Uyak |
Asonans: Sesli harflerin tekrar edilmesidir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Büyülü gerçekçilik akımının ikinci yarısını kapsayan dönemin ressamlarından birisidir?
Paul Cadmus |
Amaryll Chanady |
Seymour Menton |
Lois Parkinson Zamora |
Wendy Faris |
Akımın ikinci dönemi, 1930-1950 yılları arasını kapsar. Bu dönemde Bettina ShawLawrence, Paul Cadmus, Ivan Albright, Philip Evergood, George Tooker ve Andrew Wyeth gibi Kuzey Amerikalı ve Avrupalı ressamlar tarafından, genellikle Roh’un “olağanüstü” adını verdiği şeyi barındıran, gündelik gerçekliğe değil, daha çok biçem bozukluklarının ve abartıların kullanıldığı gerçeküstü dekora sahip “büyülü gerçekçi” resimler yapılmıştır.
20.Soru
Fütüristlerin canlandırmak için
• Geçmişte yazılan eserleri yok saydıkları,
• Sanatçıyı özgür bıraktıkları,
• Geleneksel yapıları terk ettikleri,
• Çağa uygun yeni temalara işledikleri,
• Şiirin klasik yapısını kırdıkları görülür.
Yukarıdaki ifade hangi sanat alanı ile ilgilidir.
Resim |
Tiyatro |
Sinema |
Bale |
Edebiyat |
Fütüristlerin edebiyatı canlandırmak için
• Geçmişte yazılan eserleri yok saydıkları,
• Sanatçıyı özgür bıraktıkları,
• Geleneksel yapıları terk ettikleri,
• Çağa uygun yeni temalara işledikleri,
• Şiirin klasik yapısını kırdıkları
görülür. Doğru cevap E'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ