Batı Edebiyatında Akımlar 2 Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fantastik anlatı için belirlenen koşullardan biridir?
Anlatıcı ve anlatı kişilerinin, doğaüstünü doğal bir durum olarak karşılamaları gerekir. |
Okur, kurmacasal temsil bağlamında doğallığı sorgulamamalıdır |
Anlatılarda sunulan gerçekliğin gerçekçi ve büyülü düzeylerinin dengeli ve uyumlu bir bütünlük sağlaması gerekmektedir |
Okur, anlatı kişilerinin öykülerinin geçtiği uzamı, içinde yaşanan gerçek uzamla örtüştürmek zorunda kalmalı ve bu öykülerin açıklamasının doğal ile doğaüstü yasalara uygunluğu arasında tereddüte bırakılmalıdır |
Anlatıcı-yazar ile anlatı-kişileri, anlatıda öykülenen doğaüstü ile gerçekçi olayların uyumlu bütünlüğünü bozacak biçimde açıklama yapmamalı ve yaklaşmamalıdır |
Okur, anlatı kişilerinin öykülerinin geçtiği uzamı, içinde yaşanan gerçek uzamla örtüştürmek zorunda kalmalı ve bu öykülerin açıklamasının doğal ile doğaüstü yasalara uygunluğu arasında tereddüte bırakılmalıdır. Bu durum fantastik anlatı için belirlenen koşullardan biridir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı toplum yaşamında Fransız dili ve kültürünü yerleştirmekte katkıları olan dergilerden biridir?
Gazette Française de Constantinople |
La Revue Orientale |
Bullettin de Nouvelles |
Le Courrier de Smyrne |
Le Spectateur Oriental |
Gazette Française de Constantinople, Bullettin de Nouvelles, Le Courrier de Smyrne ve Le Spectateur Oriental Fransızca yayın yapan gazeteler iken, La Revue Orientale Fransızca yayın yapan bir dergidir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodernizmin edebiyat alanındaki temsilcilerinden biridir?
Umberto Eco |
Friedrich Nietzsche |
Michel Foucault |
Jacques Derida |
Jean François Lyotard |
A şıkkı hariç diğerleri postmodern filozoflardır.
4.Soru
Postmodernizm filozofları aşağıda belirtilen düşüncelerden hangisine karşı çıkmaz?
Modern felsefenin kurgularına |
Evrensel ve aydınlanmacı akıl düşüncesine |
Nesnel ve akıldan bağımsız gerçekliğin yokluğuna |
Descartes’in “Kartezyen Özne” anlayışına |
Hegel’in “Rasyonel olan gerçektir, gerçek olan rasyoneldir.” ilkesine |
Postmodernizm, kimi zaman modernizmin tükenişinden sonra doğan yeni bir felsefe, kimi zaman ona itiraz eden bir yapı (anti-modernizm) olarak karşımıza çıkar. Bu anlamda postmodernizm Descartes'la başlayan modern felsefenin kurgularına ve kategorilerine karşı çıkar. Descartes'ın kartezyen özne anlayışına, Kant'ın evrensel ve aydınlanmacı akıl düşüncesine, Hegel'in "rasyonel olan gerçektir, gerçek olan rasyoneldir" ilkesine karşı çıkar ve postmodern filozoflar tarafından nesnel ve akıldan bağımsız bir gerçekliğin olmadığı öne sürülür.
5.Soru
Sisifos Söyleni, Yabancı ve Düşüş gibi önemli kitapların yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Jean-Paul Sartre |
Martin Hediegger |
Milan Kundera |
Albert Camus |
Karl Jaspers |
Albert Camus, akımın popülerleşmesinde en etkili olan yazarlardandır. Kendini varoluşçu olarak görmediğini söylese de Sisifos Söyleni (Le Mythe de Sisyphe) adını verdiği deneme kitabında “saçma”nın felsefesini yapar ve bütün eserlerinde bu felsefenin izi görülür. Onun varoluşuna anlam vermeye çalışan, yabancılaşmış, varoluş kaygısı yaşayan kahramanları ve eserlerindeki genel hava, varoluşçu olarak kabul edilmesine yol açmıştır. 1942 tarihli Yabancı (l’Étranger) ile büyük ilgi görür. Romanın başkişisi Meursault yabancılaşmanın ve “saçma”nın kavranmasının simgesi olur. Sisifos Söyleni’ndeki varoluşçu
önermeleri ve “saçma” (anlamsızlık/uyumsuzluk) felsefesini, Caligula ve Le Malentendu adlı tiyatro oyunlarına uyarlar. Veba (La Peste) (1947) ve Düşüş (La Chute)(1956) adlı romanlarında da “saçma”yı imgelere dökmeye devam eder. 1957 yılında Nobel edebiyat ödülüne layık görülür.
6.Soru
Seçeneklerden hangisi sürrealizmin önemli temsilcilerindendir?
La Bruyere |
Louis Aragon |
Gustave Courbet |
Caravaggio |
Descartes |
Louis Aragon
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Carpentier'in büyük ölçüde gerçeküstücü akımdan etkilenerek oluşturduğu olağanüstü gerçeklik kavramının sürülen yaşamsal gerçeklikten doğduğu kıtadır?
Avrupa |
Asya |
Okyanusya |
Kuzey Amerika |
Latin Amerika |
Carpentier'in büyük ölçüde gerçeküstücü akımdan etkilenerek oluşturduğu olağanüstü gerçeklik kavramı, Latin Amerika'da sürülen yaşamsal gerçeklikten doğar. Bir zamanlar Portekiz ve İspanya gibi ülkelerin sömürgesi olarak yerli ve Avrupalı nüfusun kendi gelenek ve ekinleriyle bir arada yaşadığı bu coğrafya gerçeküstücülerin savlarını kanıtlaması için varsıl olanaklar sunmuştur.
8.Soru
Türk aydınları özellikle bu dönemde Romantizmle tanışır. Bu dönem edebiyatında ağırlıklı olarak öne çıkan edebî akım Romantizmdir. Bu bahsedilen Edebi dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Cumhuriyet Dönemi
|
Fecr-I Ati Dönemi
|
Tanzimat Dönemi
|
Servet-I Fünun Dönemi
|
Milli Edebiyat Dönemi |
Tanzimat edebiyatında ağırlıklı olarak öne çıkan edebî akım Romantizmdir. Romantizm, klasisizmin getirdiği kurallara karşı bir tepki olarak doğar, toplumsal yapı ve yaşamdaki değişikliklerden beslenir. Türk aydınları özellikle bu dönemde 1840'lı yıllar itibarıyla hem yurt dışında, hem de yurt içinde yaptıkları okuma ve çeviriler yoluyla Romantizmle tanışırlar. Doğru yanıt C’dir.
9.Soru
Resimlerinde kullandığı asimetrik yapıyı Afrika masklarından ve ilkel (primitif) sanattan aldığı bilinen ressam aşağıdakilerden hangisidir?
Georges Braque |
Henri Matisse |
Pablo Picasso |
Paul Cézanne |
Marcel Duchamp |
Picasso resimlerinde kadın ve insan yüzlerinin asimetrik bir şekilde betimlenmesi ileriki yıllarda da devam edecektir. Picasso’nun bu asimetrik yapıyı Afrika masklarından ve ilkel (primitif) sanattan aldığı bilinmektedir.
10.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisine göre “artık dünya doğrudan doğruya bağlantı içinde olduğumuz bir şey değil, televizyon ekranlarından verilendir. Televizyon yaşam içerisinde yaşamsa televizyon içerisinde çözelmektedir. Kurgu gerçekleştirilir ve böylelikle gerçek kurgusal olur. Televizyon ve kitle iletişiminin işlevi tepkiyi önlemek, bireyi özelleştirmek, ve görüntüyle gerçek arasında bir ayrım yapabilmenin olanaksızlaştığı bir taklit (simülasyon) evrenine yerleştirmektir.”
Klages |
Baudrillard |
Habermas |
Bergson |
Avangard |
Baudrillard'a göre artık dünya doğrudan doğruya bağlantı içinde olduğumuz bir şey değil, televizyon ekranlarından verilendir. Televizyon yaşam içerisinde yaşamsa televizyon içerisinde çözelmektedir. Kurgu gerçekleştirilir ve böylelikle gerçek kurgusal olur. Televizyon ve kitle iletişiminin işlevi tepkiyi önlemek, bireyi özelleştirmek, ve görüntüyle gerçek arasında bir ayrım yapabilmenin olanaksızlaştığı bir taklit (simülasyon) evrenine yerleştirmektir.
11.Soru
Büyülü gerçekçi eserlerde gizemli bir uzam söz konusudur diyen biri türe kaynaklık eden hangi özelliğe atıfta bulunmaktadır?
Neden-sonuç bağlantısının ters yüz olması |
Melezleşme sonucu coğrafi saptamanın zorlaşması |
Fantastik ögelerin gerçek dünyaya taşınması |
Söylensel geleneğin takip edilmesi |
Okurla metin arasında uzaklık duygusu yaratılması |
Melezleşme, anlatıların zaman ve uzam birliğini bozarak, çevrimsel söylensel zamanı çizgisel süredizimsel zamanla harmanlar. Uzama gelince, coğrafi olarak saptamanın pek olası olmadığı, bunun yanında sınırsız bir imgelemeden doğan fantastik bir uzam değil, gizemli bir uzam söz konusudur.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi letrizm’in temsilcilerinden biridir?
Giacomo Balla
|
Isodore Isou
|
Carlo Carra
|
Valery Larbaud
|
Gino Severini |
Isodore Isou, letrizm’in temsilcisidir, diğerleri ise fütürizmin temsilcileridir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Postmodernizm için söylenemez?
Kelime anlamı modernizm öncesidir. |
Logos merkezci düşünceye itiraz eder. |
Belirsizlik ve heterojenlik üzerine kurulmuştur. |
Modern felsefenin kurgularına ve kategorilerine karşı çıkar. |
Postmodern filozoflara göre nesnel ve akıldan bağımsız bir gerçek yoktur. |
Batı dillerinde “post-” “sonrası” anlamı veren bir ön ektir, yani postmodernizmin kelime anlamı “modernizm sonrası” dır.
14.Soru
“ Aslında öylesine heterojen ve çok parçalıdır ki, klasik anlamda bir akım olabilecek ortak özellikleri çoğu kez göstermez. Daha çok her türlü üretime, iletişim biçimine, üretim ilişkilerine sızan ve onları yeniden yorumlayan bir bakış açısı olduğu söylenebilir.” Bu tanımlama aşağıdaki seçeneklerden hangisine aittir?
Postmodernizme |
Modernizme |
Moderniteye |
Perspektivizme |
Rasyonelizme |
1980'lerin ortasından itibaren giderek artan bir ilgi gören postmodernizm, günümüzde hakkında yazılmış yüzlerce kitap, makale ve yapılmış sayısız tartışmayla çağımızın en ilgi çekici akımı olarak görünüyor. Aslında postmodernizm öylesine heterojen ve çok parçalıdır ki, klasik anlamda bir akım olabilecek ortak özellikleri çoğu kez göstermez. Daha çok her türlü üretime, iletişim biçimine, üretim ilişkilerine sızan ve onları yeniden yorumlayan bir bakış açısı olduğu söylenebilir.
15.Soru
• Sahnede çeşitli gösteri araçlarını kullanarak devingen bir görüntü yaratmak
• Oyuncular arasında canlı bir iletişim kurmak
• Oyuncu ile seyirci arasında canlı bir ilişki kurmak
• Sahnede eşzamanlılık yaratmak
• Çok odaklı deneyimler yaşanmasını sağlamak
Yukarıda verilenler fütürizmn hangi sanat dalında etkilerini ortaya koymaktadır.
Resim |
Şiir |
Şarkı |
Tiyatro |
Mimari |
Fütürizmin tiyatronun gelişi mine ve modernizasyonuna katkısı şu maddelerle anlatılabilir:
• Sahnede çeşitli gösteri araçlarını kullanarak devingen bir görüntü yaratmak
• Oyuncular arasında canlı bir iletişim kurmak
• Oyuncu ile seyirci arasında canlı bir ilişki kurmak
• Sahnede eşzamanlılık yaratmak
• Çok odaklı deneyimler yaşanmasını sağlama Doğru cevap D'dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodernizme yöneltilen eleştirilerden değildir?
Düşünüyor gibi yapıp düşünmemek |
Çok ayrıntılı incelemeler yapıyor olması |
Her şeyi söylemle, dil oyunlarıyla açıklamak |
Gerçek hayatta bir eylem gücünün olmayışı |
Düşünce ile eylemin bağlantısını kesmek |
Bu eleştiriler geniş bir çeşitlilik gösteriyor olsa da birkaç temel başlık su şekilde sıralanabilir: Düşünüyor gibi yapıp düşünmemek, her şeyi söylemle, dil oyunlarıyla açıklamak, bu tartışmalar bir yere kadar anlamlı olsa da nihayet gerçek hayatta bir eylem gücünün olmayışı, yani düşünce ile eylemin bağlantısını kesmek
17.Soru
Picasso’nun İspanya İç Savaşı’nı konu edindiği eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Guernica
|
Horta’da Fabrika
|
Koltukta Oturan Çıplak
|
Mandolinli Kız
|
Avignon’lu Kızlar |
Picasso’nun İspanya İç Savaşı’nı konu edindiği eseri Guernica’dır. Doğru cevap A'dır.
18.Soru
"Dürtüsel ilkel benliktir. Bilinçdışı alanı ifade eder ve hazzın doyumu ilkesine
göre çalışır."
Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Sürreel benlik |
İd |
Ego |
Süper ego |
Alter ego |
Dürtüsel ilkel benlik "İd" dir. Bilinçdışı alanı ifade eder ve hazzın doyumu ilkesine
göre çalışır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Letrizm’in temsilcilerinden birisi değildir?
Maurice Lemaître
|
Gabriel Pomerand
|
François Dufrêne
|
Isodore Isou
|
Tommaso Marinetti |
Tommaso Marinetti Letrizm’in temsilcilerinden birisi değildir Doğru cevap E'dir.
20.Soru
Fransız simgeci şairlerin izlerine şiirlerinde rastladığımız şair aşağıdakilerden hangisidir?
Orhan Okay
|
Ahmet Haşim
|
Hüseyin Rahmi
|
Mehmet Fuat
|
Ali Canip |
Şiirlerinde akşam, anne, gece, kadın, gerçekten kaçış ve yalnızlık gibi izlekleri görülen Ahmet Haşim simgecilik akımının temsilcisi olarak görülür. Doğru cevap B dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ