Bireyler Arası İletişim Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangisi tarihsel olarak internet yoluyla yaplan bir iletişim değildir?
|
Telegram |
Telgraf |
|
Facebook messenger |
Telgraf, iki merkez arasında, kararlaştırılmış işaretlerin yardımıyla yazılı haberlerin veya belgelerin iletimini sağlayan bir telekomünikasyon düzenidir. Elektrikli telgraflar, bir verici, bir alıcı ve ikisi arasına çekilmiş elektrik hattından meydana gelir. Vericiye maniple denir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi karşımızdaki kişinin sahip olduğu duygu ve düşüncelerin aynısına sahip olmak demektir?
Sempati |
Empati |
Önyargı |
Kalıpyargı |
Geri-iletim |
Bir insana sempati duymak demek, o insanın sahip olduğu duygu ve düşüncelerin aynısına sahip olmak demektir. Karşımızdaki kişiye sempati duyuyorsak, onunla birlikte acı çekeriz ya da seviniriz.
3.Soru
''_________ değişmeye karşı dirençli, ancak değişme potansiyeli olan şemalardır.'' Cümlede tanımlanan ve ______ ile gösterilen yerde yer alması gereken kavram hangisidir?
Çatışmalar |
Düşünceler |
Duygular |
Sterotipler |
Toplumlar |
Stereotipler değişmeye karşı dirençli, ancak değişme potansiyeli olan şemalardır. Örneğin, 1930’lu yıllarda zenciler için oluşturulmuş olan olumsuz stereotip, 1960’lardan sonra gerek sanatsal etkinlikler, gerek spor etkinlikleri, gerekse bu insanlarla daha fazla etkileşime yolaçan diğer fırsatlar sayesinde bir ölçüde de olsa değişmiştir. Şunu vurgulamak gerekir ki, kültürel etkilerle kaçınılmaz olarak oluşan bu kalıplar çoğu zaman bireylerin ve toplumların belleğindeki organizasyonu koruyarak, ayrıntılar içinde dağılmaya engel olurlar. Ancak, bireylerarası iletişimde çarpık algılardan, yanlış yargılardan kaçınmak için, stereotiplerin algı ve değer-lendirmelerimizdeki etkisini gözönünde bulundurmak gerekir. Eğer kişiler, stereotiplerin etkisi ile algılama özgürlüklerini kısıtlarlarsa, bireyler düzeyindeki etkileşimlerde karşılarındaki kişiye özgü gerçekleri gözden kaçırabilirler
4.Soru
Sterotip kavramının dilimizdeki karşılığı hangi seçenekte yer almaktadır?
Kişilik |
Çatışma |
Saldırganlık |
Kalıpyargı |
Empati |
zellikle sosyal ve bilişsel psikolojide farkında olmadan kararlarımızı ve seçimlerimizi etkileyen düşünce süreçleri “kalıpyargı” (stereotip) olarak adlandırılırken, görünüm bulan ve bu kalıpyargılar sonucunda ortaya çıkan tutum ve davranışlar ise “önyargı” olarak adlandırılmaktadır
5.Soru
I. Katılanların belli bir yakınlık içinde yüz yüze olmaları
II. İletişim sürecini yönlendiren baskın bir tarafın olması
III. İletilerin sözlü ve sözsüz nitelikte olmaları
IV. Tarafların karşılıklı yazışma gibi iletişim öğelerini kullanıyor olmaları
Yukarıda verilenlerden hangileri, bir iletişimin kişilerarası iletişim sayılabilmesi için gerekli olan ölçütler arasında yer alır?
I ve II |
I ve III |
II ve III |
II ve IV |
III ve IV |
Bir iletişimin kişilerarası iletişim sayılabilmesi için şu üç ölçütün gerekli olduğunu belirtilmektedir:
1. Kişilerarası iletişime katılanlar belli bir yakınlık içinde yüz yüze olmalıdır;
2. Katılımcılar arasında tek yönlü değil, karşılıklı ileti alışverişi olmalıdır.
3. Söz konusu iletiler sözlü ve sözsüz nitelikte olmalıdır; bu iki tür ileti dışındaki iletilerin kullanıldığı iletişimler, örneğin yazışmalar, kişilerarası iletişim sayılmaz.
Buna göre I ve III numaralı ölçütler doğrudur. Doğru yanıt B'dir.
6.Soru
Empatinin temel bileşenleri aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru bir şekilde verilmiştir?
Sözel ve dokunsal |
Bilişsel ve davranışsal |
Sözel ve davranışsal |
Bilişsel ve duygusal |
Duygusal ve içsel |
Empatinin bilişsel, duygusal ve güdüsel (motivasyonel) olmak üzere üç bileşeni vardır. Bazı araştırmacılar empatinin bilişsel yönünü, bazıları ise duygusal yönünü vurgulamaktadır. Fakat çoğunluğun üzerinde uzlaştığı görüş, empatinin bilişsel ve duygusal bileşenlerden oluştuğu yolundadır. Doğru yanıt D'dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geleneksel otoriter kültürü kaderci kılan özelliklerden biri değildir?
Evreni anlamanın güçlüğü |
Cinsiyet ayrımcılığı |
Din ve devlet işlerinin ayrılmaması |
Değişikliğin olumsuzlanması |
Mücadeleci yapının desteklenmesi |
Geleneksel otoriter kültürdeki anlayışa göre mücadelecilik ayıptır, mütevazılık iyidir.Dolayısıyla mücadeleci yapı desteklenmez. Doğru yanıt E'dir.
8.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi diğer seçeneklerden farklı bir iletişim aracıdır?
EMktup |
Sesli aramalar |
Plaklar |
Kasetler |
CD'ler |
İletişimin amacına, hedefe ve bağlamın özelliklerine bağlı olarak kullanılacak iletişim aracı değişiklik gösterebilir. İletişim araçları;
- Sözlü İletişim Araçları
- Yazılı İletişim Araçları
- Uzak İletişim Araçları olarak sınıflandırılmaktadır. Mektup yazılı iletişim aracı iken diğer seçenekler sözlü iletişim aracıdır.
9.Soru
"Verici ile alıcının birbirini görmeden herhangi bir iletişim kanalını kullanarak yaptığı iletişim türüdür". Sözü edilen iletişim aracı seçeneklerden hangisidir?
Uzak İletişim Araçları |
Çeşitli İletişim Araçları Kullanılarak Yapılan İletişim |
Kitle İletişim Araçları ile Yapılan İletişim |
İnternet Yolu ile Yapılan İletişim |
Yazılı İletişim Araçları |
Sözü edilen iletişim türü "Uzak İletişim Araçları" ile kurulan iletişimdir. Doğru cevap A'dır.
10.Soru
Norm ve değerlerin pratikteki, günlük yaşamdaki uygulanış ya da bulunuş biçimi olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Yaygın kültür |
Yüksek kültür |
Alt kültür |
İdeal kültür |
Gerçek kültür |
Gerçek kültür, norm ve değerlerin pratikteki, günlük yaşamdaki uygulanış ya da bulunuş biçimidir.
11.Soru
- Sembol, anlam ve normların tarihsel aktarım sistemidir.
- İnsan için, insanlık için, insanlar tarafından, hatta bazen insana rağmen, yaratılmış, bulunmuş her şeydir.
- Genel olarak insan eliyle yapılan tüm kazanımları ifade eder.
- Ekin ekmek, yetiştirmek, terbiye etmek anlamlarına gelmektedir
Maddelerde farklı tanımlarına yer verilen kavram hangi seçenektedir?
İletişim |
Ziraat |
Kültür |
Dil |
Sanat |
Tanımlarda kültür kavramı betimlenmiştir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi internetin bireylerarası iletişimde insanlara sağladığı faydalardan biri olarak gösterilmez?
Çok fazla enformasyon sağlama |
Kullanıcılara geri dönüşümde bulunabilme olanağı |
İletişim uzamında karşılıklılık ve çok katmanlı iletişim |
Hiyerarşik ilişkilerin güçlenmesi |
Çok fazla enformasyonu eş zamanlı mekandan bağımsız aktarabilme |
Yazılı iletişim insanlar arasında hiyerarşik ilişkilerin, yöneten ve yönetilen, egemenlik ve bağımlılık ilişkisinin de güçlenmesine neden olmuştur. Bu da bireylerarası iletişim sürecinde güç ilişkilerinin belirleyiciliğini arttırmıştır. İnternet, çok fazla miktarda enformasyonu aynı anda aktarabilme ve kullanıcılara geri dönüşümde bulunabilme olanağına sahiptir. Yeni medyanın etkileşimsellik özelliği, iletişim sürecine iletişim uzamında karşılıklılık ve çok katmanlı iletişim olanağı kazandırmıştır.
13.Soru
I. Eğitim, bağımsız düşünme, soruşturma yeteneklerini geliştirmeyi amaçlar.
II. Din ve devlet ayrıdır.
III. Kadercidir.
IV. Evreni anlamaya insanoğlunun gücü yetmez.
V. Birey devlet içindir.
Yukarıdaki ifadelerden hangileri geleneksel otoriter kültür değerleri arasında yer almaktadır?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
III, IV ve V |
I, II, III ve IV |
Geleneksel otoriter kültür değerleri şunlardır:
- Evreni anlamaya insanoğlunun gücü yetmez.
- Neyin iyi, neyin kötü olduğuna insanın kendisi karar verecek güçte değildir.
- Bireyin kendine özgü bir değeri yoktur. Bireyi değerli yapan, onun ilişkileridir.
- Değişiklik kötüdür, gelenek ve görenekleri olduğu gibi devam ettirmek iyidir.
- Zaman ve zaman planlaması önemli değildir, gelecekte ne olacağı kaderimize bağlıdır, biz denetleyemeyiz.
- Kişinin yaşı, mevkii ve ilişki içinde olduğu insanların türü onun saygınlık derecesini tanımlar.
- Mücadelecilik ayıptır. Mütevazılık iyidir.
- Dolaylı ve kapalı yollardan ima yoluyla anlatım, doğrudan, açık-seçik anlatıma yeğlenir.
- Programı uygulayan kişinin mevkii ve kudreti önemlidir.
- Kadercidir.
- Eğitim, mevcut bilgi ve değerleri ezber ve taklide dayanır.
- Birey devlet içindir.
- Kadın ve erkek eşit değildir.
- Din ve devlet ayırımı yoktur.
Doğru cevap D’dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi destekleyici iklimde kullanılan tutumlardan biri değildir?
Tanımlayıcı |
Sorun odaklı |
Spontan |
Geçişlerin olabildiği |
Değerlendiren |
Çatışmalarda destekleyici iklimin hâkim olması bazı özelliklerin de var olmasını gerektirir. Tanımlayıcı, sorun odaklı, spontan, empati kuran, eşit ve geçişlerin olduğu (keskinliğin olmadığı) tutumlar savunmacı değildir ve diğer taraf ona karşı olunmadığını kavrar. Doğru cevap E seçeneğidir.
15.Soru
Bir kimseyle konuşurken, onun demek istediğiyle bizim anladığımızın aynı olup olmadığını denetlemeye ne ad verilir?
Geri-iletim |
Anlama |
Yapıcı eleştiri |
Empati |
Sempati |
Bir kimseyle konuşurken, onun demek istediğiyle bizim anladığımızın aynı olup olmadığını denetlemeye geri-iletim adı verilir.
16.Soru
Hangi çatışma türü kişi hem kendinin hem de diğerinin gereksinimi ile ilgilenir?
işbirliği |
uyma |
kaçınma |
rekabet |
uzlaşma |
İşbirliği (Kazan-Kazan) İşbirliği biçiminde kişi hem kendinin hem de diğerinin gereksinimi ile ilgilenir. Dolayısıyla her iki tarafın da gereksinimleri ile ilgili belli bir tatmine ulaşması ve bir şeyler kazanması hedeflenir. Bu atışma biçimi ideal görülür; iletişimde bir isteklilik vardır. İşbirliği biçiminde “ben kazanayım sen kazan görüşü benimsenir. Doğru cevap A seçeneğidir.
17.Soru
Önceleri hayvan ve ürünlerin yetiştirilmesi ve insan yeteneklerinin gelişmesi anlamında zamanla toplu halde yaşayan insanların günlük yaşam pratikleri içerisinde yarattıkları veya ürettikleri değerleri, gelenekleri görenekleri, tavır ve davranışları anlatan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Norm |
Kültür |
Sembol |
Gelenek |
Efsane |
Kültür önceleri hayvan ve ürünlerin yetiştirilmesi anlamında, sonra ise insan yeteneklerinin gelişmesi anlamında kullanıldı. Zamanla kültür, toplu
halde yaşayan insanların günlük yaşam pratikleri içerisinde yarattıkları veya ürettikleri değerleri, gelenekleri görenekleri, tavır ve davranışları anlatan bir kavram olarak gelişti.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yeni medya türlerinin sahip olduğu multimedya biçimselliklerinden biri değildir?
Göstergeler |
Simge sistemleri |
Depolama alanları |
İletişim çeşitleri |
Farklı veri türleri |
Yeni medya sahip olduğu multimedya biçemselliği göstergelerin, simge sistemlerinin, iletişim çeşitlerinin, farklı veri türlerinin tek bir araçta toplanmasıdır.
19.Soru
Kültür ve iletişim arasında benzeşme var mıdır?
Kültür ve iletişim arasında benzerlik yoktur, |
İletişim olmadan kültür gelişir, |
Kültür iletişimden etkilenmez, |
İletişim kültürün devamlılığını sağlamaz, |
Kültür ve iletişim insana ait ve özgüdür, |
Barınma ihtiyacının karşılanması temeline dayalı mimariden, sözel iletişim gereksinmesi nedeniyle yaratılan dillere, yeme gereksiniminin karşılanması için geliştirilen gastronomiye kadar her şey kültür kavramı altında toplanır. Bütün bunlar ancak topluluk halinde yaşanırsa yaratılabilecek, geliştirilebilecek şeylerdir. Topluluk olmanın temeli ise etkileşime; başka deyişle iletişime dayanır. O halde kültür, topluluğu bir arada tutan iletişimin ürünü, sonucu ve sebebidir. Yani iletişim kültür, kültür de iletişimdir.
Kültür ve iletişim birbirlerini var eden, sürekli kılan, çoğaltan biçimlendiren iki kavramdır ve birbirinin hem nedeni hem de sonucudur. Benzerlikleri ise açıktır. Her ikisi de insana ait ve insana özgüdür. İletişim insanların simgesel anlamdaki etkileşimini, ilişkilerini ifade etmektedir. Kültür ise simgelerin yaratıldığı ve işlerlik kazandığı ortamın adıdır.
20.Soru
Bireylerarası ilişkilerde insanlar arasında sosyal uzaklık yaratan tutum aşağıdakilerden hangisidir?
Empati |
Olumsuz tutum |
Önyargı |
Stereotip |
Sempati |
Önyargıların Temel Özellikleri Önyargıların en önemli özelliği insanları bir sınıflandırmaya tabi tutmasıdır. Örneğin, insanları siyah derili olma, İngiliz, Çin kökenli olarak sınıflara ayırarak ve aynı sınıf içinde yer alan bütün insanların aynı özellikleri taşıdıklarını kabul etmek gibidir. Önyargıların en temel ve genel özelliği önyargının konusu hakkında basmakalıp yargıların oluşmasıdır. Örneğin, zenciler hakkında önyargılı beyazların sahip olduğu basmakalıplardan biri, onların cahil, tembel, hırsız, kirli ve kaygısız olmaları şeklindedir. Önyargıların üçüncü özelliği insanlar arasında sosyal uzaklık yaratmalarıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ