Bireyler Arası İletişim Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir düşünce, fikir ya da nesnenin yerini tutan, bir kavramı veya bir düşünceyi belirten gözle görülür ve anlamı bilinir işarettir?
İnanç |
Öğe |
Kültür |
Tarih |
Sembol |
Sembol, bir düşünce, fikir ya da nesnenin yerini tutan, bir kavramı veya bir düşünceyi belirten gözle görülür ve anlamı bilinir işarettir.
2.Soru
''Geleneksel olarak yayılan veya toplumun hayal gücü etkisiyle biçim değiştiren alegorik bir anlatımı olan halk hikâyeler''ne verilen ad hangi seçenekte yer almaktadır?
Mit |
Efsane |
Masal |
Fıkra |
Atasözü |
Efsaneler, geleneksel olarak yayılan veya toplumun hayal gücü etkisiyle biçim değiştiren alegorik bir anlatımı olan halk hikâyelerdir. Bir diğer tanım da eski çağlardan beri söylenegelen, olağanüstü varlıkları, olayları konu edinen hayalî hikâyelerdir. Bu tür hikayeler bugünün geçmişle bağlantısıdır, mevcut uygu-lamalara açıklama ve meşruluk kazandırır. Toplumun geçmişi, mevcut durumu ya da gelecekteki akışını etkileyen kararlar hakkındaki olayları kapsar.
3.Soru
Pelin sınıfındaki gözlüklü arkadaşlarının gözlüksüz olanlardan daha çalışkan olduklarını düşünmektedir. Pelin'in arkadaşları için oluşturduğu bu gözlüklü-gözlüksüz sınıflamasına ne ad verilir?
Önyargı |
Birörneklik |
Kalıpyargı |
Dışa aktarım |
Subjektif yargı |
Zihnimizin, algıladığı bilgiyi sınıflama ve adlandırma ihtiyacı, bu bilginin genellenmesine ve basitleştirilmesine neden olmaktadır. İnsanların bu biçimde sınıflanarak genel kategorilere oturtulması sonucunda ortaya çıkan kalıplara “stereotip” denilmektedir seçimlerimizi etkileyen düşünce süreçleri “kalıpyargı” (stereotip) olarak adlandırılırken, görünüm bulan ve bu kalıpyargılar sonucunda ortaya çıkan tutum ve davranışlar ise “önyargı” olarak adlandırılmaktadır. Kadın-erkek, zenci-beyaz, yaşlı-genç, Türk-yabancı, asker-sivil gibi kalıplar stereotip için verilebilecek örneklerdir. Örnekte yer alan gözlüklü-gözlüksüz ayrımı da bu kaılpyargılara örnektir. Doğru yanıt C'dir.
4.Soru
- Bu kavram doğruluğu kesin olmayan bir düşünceyi doğru sayma temeline oturur.
- Bu kavram tamamen kültüre özgü olduğu için farklı kültürlerdeki kişilerce saçma ve anlamsız görülebilir.
Yukarıda açıklanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Kültür |
Değer |
Norm |
Biçem |
İnanç |
İnanç, doğruluğu kesin olmayan bir düşünceyi doğru sayma temeline oturur. Genelde o inanca sahip olan kişiler inandıkları şeyden kuşku duymazlar.
5.Soru
Temeli bireylerarası ilişkileri kapsar. Model doğrusal bir yapıda değildir ve üç köşelidir. Verilen özellikler aşağıdaki modellerden hangisine aittir?
Newcomb ABX Modeli |
Westley MacLean Modeli |
Lasswell Modeli |
Shannon ve Weaver Modeli |
Gerbner’in Genel İletişim Modeli |
Newcomb Modeli’nin temeli bireylerarası ilişkileri kapsar. Model doğrusal bir yapıda değildir ve üç köşelidir. Newcomb’a göre toplumsal ilişkilerde dengeyi sağlamakta basit ve esaslı bir rol söz konusudur. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Evlenme öncesi yapılan kız isteme, kına gecesi, nişan, çeyiz serme, bayram
ziyaretleri hangi kültürel öğeye örnektir?
Norm |
İnanç |
Gelenek |
Değer |
Sembol |
Geleneğe örnektir.
7.Soru
İnsanın içinde bulunduğu zor durumu hafifletmek için gerekenleri yapmaya yönelik bir istek duymak anlamına gelen kavram hangisidir?
Sempati |
Empati |
Önyargı |
Stereotip |
Geri iletim |
Amerikalı psikolog Lauren Wispe sempatinin
tanımı iki aşamada tanımlamaktadır (De Waal,
2014:142):
• Başka bir insanın hissettiklerinin en üst seviyeden farkında olunması,
• İnsanın içinde bulunduğu zor durumu hafifletmek için gerekenleri yapmaya yönelik bir istek duymak.
Empati, başkası hakkında bilgi edinme süreciyle ilgilidir. Oysa sempati, başkası hakkındaki kaygılarımızı ve onun durumunu düzeltmeye yönelik isteğimizi yansıtır (De Waal, 2014:142).
8.Soru
I. Değerlendirmeye-tanımlamaya karşı
II. Strateji-kendiliğindenliğe karşı
III. Umursamazlık-empatiye karşı
IV. Kesinlik-kesin olmamaya karşı
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri savunmacı davranışı başlatan altı tip iletişim davranışı arasında yer almaktadır?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
II, III ve IV |
Hepsi |
Savunmacı davranışı başlatan altı tip iletişim
davranışı ile karşılaşılır:
Değerlendirme-Tanımlamaya Karşı
Kontrol-Problem Oryantasyonuna Karşı
Strateji-Kendiliğindenliğe Karşı
Umursamazlık-Empatiye Karşı
Üstünlük-Eşitliğe Karşı
Kesinlik-Kesin Olmamaya Karşı
Doğru yanıt E seçeneğidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sıcak iletişim araçları için söylenmez?
Tek duyuyu uzatır. |
Sıcak araçlara örnek olarak telefon ve televizyon verilebilir. |
İzleyiciye tamamlaması için çok şey bırakmaz. |
Duyuya oldukça fazla enformasyon verirler. |
İzleyici katılımı düşüktür. |
Sıcak Araçlar: Tek duyuyu uzatan ve izleyiciye tamamlaması için çok şey bırakmayan araçlar sıcak araçlardır. Bu araçlara radyo, sinema ve fotoğraf vb. örnek olarak verilebilir. Bu sıcak araçlar duyuya oldukça fazla enformasyon verirler. İzleyici katılımı düşüktür.
• Soğuk Araçlar: Çok az şey veren ve izleyici tarafından çok şey eklenmesini gerektiren araçlar soğuk araçlardır. Soğuk araçlara örnek olarak televizyon ve telefon verilebilir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir sosyal grubun kendisi için ilke edindiği ve grup üyelerinin eylemlerini yönlendiren davranış kuralları bütünü ya da ahlak alanında doğru eylemi belirleyen kural, uygun davranış için standart, eylemde temel alınan davranış ilkesi olarak tanımlanır?
Değerler |
Öğeler |
Normlar |
Örüntüler |
Toplum |
Normlar ise bir sosyal grubun kendisi için ilke edindiği ve grup üyelerinin eylemlerini yönlendiren davranış kuralları bütünü ya da ahlak alanında doğru eylemi belirleyen kural, uygun davranış için standart, eylemde temel alınan davranış ilkesi olarak tanımlanır
11.Soru
Bireylerarası ilişkilerde güç dengesini ifade eden kültürün hangi temel boyutudur?
Bireysellik/Bağımsızlık |
İnsanın doğası |
Değişim |
Eğitim |
Eşitlik/Hakkaniyet |
Eşitlik/Hakkaniyet: Bireylerarası ilişkilerde
güç dengesini ifade eder. Doğru cevap E seçeneğidir.
12.Soru
Sterotipler kaç doğrultuda gelişmektedirler?
Tek |
Üç |
Beş |
İki |
Altı |
Stereotipler iki doğrultuda gelişmektedir :
1. Genelleştirme Eğilimine Göre: Kendisini tanıdığımız bir veya birkaç kişinin özelliklerini, onunla aynı kategoride bulunan bütün diğer kişilere genellenmesidir. Örneğin kısa boylu, fesat, temiz kalpli olmayan bir tanıdığımız olsa, hemen kısa boylu herkesin aynı karakterde olduklarını zannederiz. Burada, sempati veya antipatiyi, tecrübe ettiğimiz bir kimse üzerinden geniş sayıdaki bir kitleye, fazla düşünüp taşınmadan duygusal bir tutumla genelleştirmemiz söz konusudur.
2. Özelleştirme Eğilimi: burada, bir ülke, bir grup veya kategori hakkında sahip olduğumuz bir kanaati, bir grup, ülke veya kategoriden olan kimseye uygulamamız söz konusudur. Bu, daha çok uygulanan bir eğilimdir. Örneğin herhangi bir yabancı ülkede bulunan bir Türk’ün, kendisinin yabancılar tarafından barbar olarak kabul edilmesi gibi.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi normların amaçlarından değildir?
Grubun sürekliliğini sağlamak |
Davranışları basitleştirmek |
Grubun yaşamda kalmasını kolaylaştırmak |
Grubun temel değerlerini ifade etmek |
Başka gruplarla ortak yönleri belirlemek |
Normların amaçları, grubun sürekliliğini ve yaşamda kalmasını kolaylaştırmak, davranışları basitleştirmek, grup üyelerinin
kendilerini utandıracak durumlardan kaçınmasına yardımcı olmak ve grubun temel değerlerini ifade etmek, başka gruplardan ayrılan yönlerini bilmelerine yardımcı olmak şeklinde sıralanabilir.
14.Soru
I. İşlevsel olmayan çatışmada taraflar birbirinden bilgi saklamaya çalışır.
II. Bilgiyi paylaşmak işlevsel çatışma için yeterlidir.
III. Çatışma başarıyla yönetildiğinde, birçok insan onu çatışma olarak görmez.
IV. İşlevsel çatışma konu ile ilgili sorunlar üzerine odaklanıldığında gerçekleşir.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
I, III ve IV |
Hepsi |
Bilgiyi paylaşmak işlevsel çatışma için tek ba-
şına yetmez. Bilgi gerçeğe uygun ve tara?ar
dürüst olmalıdır. Doğru yanıt D seçeneğidir.
15.Soru
Bir insanın, kendisini karşısındaki insanın yerine koyarak onun duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlamasına ne ad verilir?
Sempati |
Geri iletim |
Genelleme |
Eşduyum |
Onaylama |
Empati, bir insanın, kendisini karşısındaki insanın yerine koyarak onun duygularını ve düşüncelerini
doğru olarak anlamasıdır (Dökmen, 1994: 119). Empati veya eşduyum, bir başkasının duyguları, içinde
bulunduğu durum ya da davranışlarındaki motivasyonu anlamak ve içselleştirmek demektir. Kendi duygularını başka nesnelere yansıtmak anlamında da kullanılır (Salmış, 2011: 140).
16.Soru
Kültürün sınıflandırılmasında hangi ikili birlikte ele alınır?
Zıt Kültür - Karşıt Kültür |
Alt Kültür - Karşıt Kültür |
Gerçek Kültür - Yanılgı Kültür |
Yüksek Kültür - Alçak Kültür |
Yaygın Kültür - Dar Kültür |
Kültür sınıfları genel olarak; Gerçek Kültür ve İdeal Kültür, Yüksek Kültür ve Yaygın Kültür, Alt Kültür ve Karşıt Kültür ikilileri şeklinde ele alınır. Doğru yanıt B'dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, bireylerarası iletişim süreçlerini oluşturan temel ögelerinden birisi değildir?
Dil öncesi |
Dil |
Dil ötesi |
Sözlü iletişim |
Sözsüz iletişim |
Bireylerarası İletişim Sürecinin Temel Öğeleri:
Sözlü İletişim: a) Dil b) Dil Ötesi
Sözsüz İletişim: a) Yüz ve Beden b) Bedensel Temas c) Mekân Kullanımı d) Araç Kullanımı
18.Soru
Sosyal çatışmaların çocuklara evrendeki tek insan olmadıklarını ve diğer insanların da farklı ihtiyaçları ve istekleri olduğunu ve buna saygı duymaları gerektiğini öğrettiğini söyleyen bilim insanı aşağıdakilerden hangisidir?
Freud |
Dewey |
Piaget |
Devito |
Wilmot |
Jean Piaget, sosyal çatışmaların çocuklara evrendeki tek insan olmadıklarını ve diğer insanların da farklı ihtiyaçları ve istekleri olduğunu ve buna saygı duymaları gerektiğini öğrettiğini söyler. Doğru yanıt C seçeneğidir.
19.Soru
Sempati ve empatiyle ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Sempati kurmak, duygusal bulaşma anlamına gelmektedir. |
Empati, başkası hakkında bilgi edinme süreciyle ilgilidir. |
Empati ile sempati arasındaki farklılıklara rağmen empati ile sempati birbiri ile ilişkilidir |
Sempati urduğumuzda ise karşımızdaki kişiyle aynı duyguları ve görüşleri paylaşmamız gerekmez; sadece onun duygularını ve düşüncelerini anlamaya çalışırız. |
Kendimizi sempati duyduğumuz kişinin yerine koymamız ve onu anlamamız şart değildir; sempatide “yandaş” olmak esastır. |
Empati kurduğumuzda ise karşımızdaki kişiyle aynı duyguları ve görüşleri paylaşmamız gerekmez; sadece onun duygularını ve düşüncelerini anlamaya çalışırız.Doğru yanıt D'dir.
20.Soru
- Değerler ve normlar
- Semboller
- İnançlar
- Gelenekler
Sıralanan özellikler aşağıdakilerden hangisinin kapsamında yer alır?
Kültürün sınıfları |
Kültürün özellikleri |
Kültürün boyutları |
Kültürün bileşenleri |
Kültürün işlevleri |
Sıralanan özellikler kültürün bileşenleri kapsamında yer alır. Doğru yanıt D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ