Çağdaş Felsefe 2 Ara 5. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Gündelik hayatımızda içinde bulunduğumuz doğal
tavrın aşılması, düşünümsel bir tavıra geçilmesi anlamına gelen terim hangisidir?


Solipsizm

Fenomenolojik redüksiyon

Yaşam dünyası

Tikellik

Epistemoloji


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Bergson'un "ahlak" ile ilgili düşüncelerini yansıtmaz?


Toplumsal ahlâk ile ahlâk arasında aydınlanmacı bir ayrıma gider.

Toplumsal ahlâk bize kendi toplumumuzun tarihsel ve kültürel birtakım değerlerini kazandırır.

Değerleri hayata geçirmek için davranışlarımıza bazı normlar dayatır.

Kapalı ahlâkın kaynağı, insanın doğada tek başına hayatta kalamayacak olmasıdır. 

Kapalı ahlâkın kuralları genişletilebilir ve yeniliklere açıktır.


3.Soru

20. yüzyılda Husserl’in değer kuramını takip eden pek çok düşünür bu kuramı aşağıdaki filozofların hangisinin kuramına alternatif olarak görür?


Hegel

Kant

Hume

Voltaire

Meslier


4.Soru

Husserl'i Göttingen Üniversitesi'nde doçentlik konumuna getiren eser aşağıdakilerden hangisidir?


Mantıksal Araştırmalar

Kalkülüs Varyasyonlarına Katkılar

Deneyim ve Yargı

Ideen

Aritmetik Felsefesi


5.Soru

Bergson'un, metafizikten nasıl ahlâki bir yaşam çıkabileceğini gösteren eseri hangisidir?


Ahlâkın ve Dinin İki Kaynağı

Yaratıcı Tekâmül

Zihin Kudreti

Sürem ve Eşzamanlılık

Madde ve Hafıza


6.Soru

Bilincimizin gerçekliğe ilişkin tasavvurlarını anlatmak için kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir?


Duyum

Algı

Kavram

İmge

Temsil


7.Soru

Husserl’in yaşam dünyası kavramı bizi özneler arasılık mefhumuna nasıl ulaştırır?


Nesnel bir beden kavramı yoluyla

Yaşayan  beden  kendisini  çevreleyen  dünyayı önceden bilince verir.

Beden kendi kendisini hisseden bir varlıktır.

Yaşam dünyasında başka benler bize doğrudan verilir.

Yaşam dünyasından başkalarının mevcudiyetini çıkarsarım.


8.Soru

Aşağıda verilen öncüllerden hangileri Heiddeger’in “varlık”, “varolan” kavramlarına ilişkin düşünceleriyle örtüşmektedir?

I. Aristoteles’ta bulduğu varlığın “hakikat” anlamının öne çıkarılması düşüncesini benimser.

II.“Varlığın hakikat”ini gizlilikten açığa çıkma (aletheia) olarak düşünür. 

III. Varlık kendisini Dasein’in anlayışında zaten vermektedir. 

IV. Fenomenolojiyi bir bilinç felsefesi olmaktan çıkarıp daha kökensel bir biçimde yeniden ele almak gerekmektedir.


I ve II

II ve III

III ve IV

I, II ve IV

Hepsi


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Henri Bergson’un felsefesi üzerine yazdığı eserlerden değildir?


Şuurun Dolaysız Verileri Üzerine Deneme

Madde ve Hafıza

Yaratıcı Tekâmül

Ahlâkın ve Dinin İki Kaynağı

İnsan Doğası Üzerine Bir İnceleme


10.Soru

Heidegger’in “anlama” kavramına getirdiği yenilik nedir?


Anlamanın ontolojik temellerinin araştırılması

Anlamanın duygulanımlarla ilişkilendirilmesi

Dasein’ın varlığı sorgulayabilen bir varolan olması

Anlamanın epistemolojik temellerinin açıklanması

Anlamanın zihinsel bir sentez olarak temsili


11.Soru

Bergson “sürem” fikrini “......” ile ilişkilendirir.Cümledeki boşluk hangi şık ile dolar?


madde 

varlık

hafıza

bilinç

anılar


12.Soru

Heidegger’e göre aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


Heidegger’e göre felsefe ile bilim arasında bir ayrım yoktur.

Felsefe, varlığın anlamını sorgulayan bir düşüncedir. 

Düşünce, varoluşun olayın kendisinde beliren apriori koşullarını inceler. 

Varlığı anlamada düşünceye duygular eşlik eder. 

Bilimin işi olguları sorgulamaktır.


13.Soru

Hangisi Husserl’in etik anlayışına aykırıdır?


Etik hem teorik hem normatif bir disiplindir.

Etik eylemlerin temeli değerlendirmelerdir.

Değer bilgisi etiğin temelidir.

Etik yalnızca doğru değerlendirmelerle ilgilenir.

Değerlendirmelerimize duygular ve heyecanlar eşlik eder.


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “Varlığın anlamı nedir?”sorusunu yanıtlayabilmek için destrüksiyona ihtiyaç olduğunu gösterir?


Varlığın adlarının değişim süreci varlık tarihini oluşturur

Varlığın adları varolanların değişiminden etkilenmez

Varlığa çeşitli çağlarda verilen adlar kökensel anlamını göstermez

Varlığa çeşitli çağlarda verilen adlar çağın düşüncesine egemen olur

Varlığa verilen adlar varlığın anlaşılma biçimini etkiler


15.Soru

Bir olayın neden meydana geldiğini sebep sonuç ilişkilerine veya kurucu süreçlere atıfla açıklayan kavram hangisidir?


Devinim

Mistisizm

Mekanizm

Evrimcilik

Sürem


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Heidegger ve Husserl’in paylaştığı bir görüştür?


Varolanların bilince verilişi

Fenomenolojik özlerin neliği

Fenomenlerin özü verebileceği

Varlıkla kurulan ilişkinin yöntemleri

Felsefenin bilim olması


17.Soru

Husserl transandantal fenomenolojisinin aşağıdaki filozofların hangisinden farklı olmasına çabalar?


Locke

Kant

Hume

Berkeley

Hegel


18.Soru

Heidegger’in destrüksiyon adını verdiği felsefi girişim, yirminci yüzyılın sonunda ...................................... adı
verilecek olan akımın veya okuma stratejisinin de atasıdır.

Yukarıdaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?


Ketantrüksiyon

İndükdastiyon

Dedükspitasyon

Dekonstrüksiyon

Alegorisyon


19.Soru

Heidegger’in düşüncesinin iki kökeni hangisinde doğru olarak verilmiştir?


Hannah Arendt’in ve Jean Paul Sartre’ın varoluşçuluk akımı

Karl Jaspers ve Platon’un Sofist diyalogu

Aristoteles’in felsefesi ve Husserl’in fenomenolojisi

Freiburg Üniversitesinde aldığı teoloji eğitimi ve Katolik inancı

Carl Braig’in Varlık Hakkında Ontolojik Araştırmalar ve Franz Brentano’nun Aristoteles’te Varolanın Birçok Anlamı Hakkında adlı eserleri


20.Soru

Bergson'un ben ile evren arasındaki ilişkinin ne olduğu
sorusu ele aldığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Gülme 

Sürem ve Eşzamanlılık

Madde ve Hafıza

Şuurun Dolaysız Verileri Üzerine Deneme

Ahlakın ve Dinin İki Kaynağı