Çağdaş Felsefe 2 Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Levinasın kısa denemelerinden biridir?
Kaçış üzerine. |
Zaman ve başka. |
Bütünlük ve Sonsuz. |
Olmaktan başka türlü veya özün ötesinde. |
Varlık ve Zaman. |
Kaçış üzerine. Cevap A'dır.
2.Soru
Levinas’a göre sonsuz olanla, ilâhi olanla ilişki nasıl kurulabilir?
Aşkın olanın varlığını kabul edip ona inanarak |
Mutlakla ilişkide göreli olanın iptal olmasıyla |
Mutlağı akılla kavrayarak |
Mutlak başkasıyla etik ilişkidedir |
Aşkınlık yoluyla ilâhi olana katılmaya çalışarak |
Başkaya duyulan metafizik arzu Levinas’a göre başkasıyla etik ilişkide somutlaşır. Başkasıyla etik ilişki, “yüz yüze ilişki” bir konuşma ilişkisidir. Levinas Bütünlük ve Sonsuz’da başkasının yüzünün anlam ifade etmesi olayına “yeninin gerçek deneyimi” adını verir. “Anlamın (signification) ilksel olgusu yüzde kendisini ifade olarak üretir” . Anlam kökensel bir olay olarak, ilk kez yüz yüze ilişkide ortaya çıkar. Başkasının yüzünün anlam ifade etmesi Sonsuz’dur; çünkü yüzün konuşarak anlam ifade etmesi bendeki temsili, anlam vermeyi (Sinngebung), kurucu bilinci ve hatta vücuda gelmiş bilinci aşar.
3.Soru
I. Zaman ve Başka
II. Bütünlük ve Sonsuz
III. Varlık ve Hiçlik
IV. Olmaktan Başka Türlü veya Özün Ötesinde
Yukarıdakilerden hangisi Levinas'ın en önemli eserleri arasında sayılabilir?
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
I, II ve IV |
I, II, III ve IV |
Levinas’ın felsefi düşüncesi bir felâketin geleceği ön hissiyle başlar ve en önemli ürünlerini Avrupa’nın bağrında bir soykırımın olabilmesinin yol açtığı felsefi sorgulama içinde verir. Zaman ve Başka (1947), Bütünlük ve Sonsuz (1961) ve Olmaktan Başka Türlü veya Özün Ötesinde (1974) Levinas felsefesinin en önemli mihenk taşlarıdır. Varlık ve Hiçlik, Jean Paul Sartre'ın ilk olarak 1943 yılında yayınlanan ve Fenomenolojik Ontoloji Denemesi altbaşlığını taşıyan eseridir. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
Derrida, metafiziğin söz ile yazıyı bir karşıtlık ilişkisi içinde ele alarak, yazıyı yetersiz ve tehlikeli ilan etmesine ne ad vermiştir?
Logosmerkezcilik |
Eklektizm |
Materyalizm |
Bireycilik |
Benmerkezcilik |
Metafiziğe göre dil de yazı da mevcudiyeti temsil ederler. Ancak bu bakış açısına göre yazı ile söz arasında önemli bir fark vardır. Söz mevcudiyeti toparlama ve gösterme, yani temsil etme işlevini yazıdan çok daha mükemmel bir biçimde yerine getirir. Bu yüzden metafizik söz ile yazıyı bir karşıtlık ilişkisi içinde ele alır, yazıyı yetersiz ve tehlikeli ila^n eder. Derrida bu tavra “logosmerkezcilik” adını verir. Doğru cevap A'dır.
5.Soru
Derrida toplumun, devletin ve hukukun kuruluşu neye dayanmaktadır?
Hak transferine |
Haktan tamamen vazgeçmeye |
Kendini bir bütüne adamaya |
Arkaik bir anlatıya |
Kurucu gücün performansına |
Toplum sözleşmesini bilfiil meydana getiren edimler, bir hak transferi (Hobbes), bir haktan vazgeçiş (Locke), kendini bir bütüne verme (Rousseau) gibi, aslında tarihsel olarak hiçbir zaman gerçekleşmemiş olayları belirtirler. Olmamış olanın bu beyanı sayesinde, olanı meşrulaştırabilecek bir düzen, dil düzleminde ortaya çıkar. Toplumsal sözleşme kuramları özel mülkiyetten ve sermaye birikiminden kaynaklanan sınıfsal farkları ve eşitsizlikleri meşrulaştırmaya çalışırlar; kurdukları meşruluk anlatısına bakıldığında önceden varolan öznelerin şu ya da bu biçimde yeni bir duruma onay vermesi söz konusudur ama aslında bu anlatı bu eşitsizliğe razı olacak olanları üretmektedir. Doğru yanıt E şıkkıdır.
6.Soru
Sartre'ın 1963'da yayınladığı ilk kitabının adı nedir?
Aydınlar Üzerine |
Baudelaire |
Bulantı |
İmgelem |
Szöcükler |
Sartre Fransa’ya döndükten sonra La Havre, Laon, Lyce´e Pasteur gibi liselerde felsefe hocalığı yapar. Sartre ilk kitabı İmgelem’i (L’imagination) ve “Ego’nun Aşkınlığı: Fenomenolojik bir Betimlemenin Taslağı” başlığını taşıyan denemesini 1936’da yayınlar.
7.Soru
Diyalektik Aklın Eleştirisi’nde Sartre özgürlük ile olgusallığın ilişkisini, hangi bilim dalı ile dünyanın anlaşılırlığı sorunsalı içine yerleştirmektedir?
Bilim |
Tarih |
Fizik |
Matematik |
Antropoloji |
Diyalektik Aklın Eleştirisi’nde Sartre özgürlük ile olgusallığın ilişkisini tarihsel bir dünyanın anlaşılırlığı sorunsalı içine yerleştirmektedir.
8.Soru
''............. kalıplaşmış, durağan, bütünselleştiren, karşıtlıklara dayanan tarihsel
düşünme biçimlerinin değerini sorgular ve böylelikle değerleri yeniden değerlendirmenin imkânını arar.'' boş bırakılan yere ağaşıdakilerden hangisi gelmelidir?
Differance |
Dekonstrüksiyon |
Logosmerkezcilik |
Konukseverlik |
Radikalizm |
Dekonstrüksiyon; kalıplaşmış, durağan, bütünselleştiren, karşıtlıklara dayanan tarihsel
düşünme biçimlerinin değerini sorgular ve böylelikle değerleri yeniden değerlendirmenin imkânını arar. Fakat metafiziği dekonstrüksiyona uğratabilmek için
düşünce hem metafizik geleneğin içinde kalmalı hem de onun dışına çıkabilmelidir.Doğru yanıt B şıkkıdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Levinas’a göre bilginin kökensel bir koşulu değildir?
Eleştiri ben’in özgürlüğünün keyfiliğini ortaya çıkarır. |
Bilginin haklılığının gösterilmesi gerekir. |
Bilgi bireyi evrensel olarak yüceltir. |
Bilgi başkasından gelen eleştiriye açık olmalıdır. |
Bilgi anlaşılır olmalıdır. |
Hakikat, anlaşılırlıktan ayrılamaz çünkü hakikat yalnızca saptanan bir olgu de-
ğildir, anlaşılan şey, bilgisinin haklılığı, sebebi gösterilmiş bir şeydir. Anlaşılırlığı
kurma kaygısı nesneye belli bir saygı duyulduğunu gösterir. Böyle bir zihnin kendini sorgulamaya başlamış olması gerekir. Buna karşın, zihnin kendiliğindenliğinin sorgulanması haysiyetsizlik bilincinden doğuyorsa bu eleştiri hakikati önceler.
10.Soru
Levinas Bütünlük ve Sonsuz’da başkasının yüzünün anlam ifade etmesi olayına hangi adı vermiştir?
Duyumsamak |
Sınamadan geçirmek |
Yeninin gerçek deneyimi |
Duyumları mümkün kılan, kalıcı dayanak |
Olguları çürütmek |
Başkaya duyulan metafizik arzu Levinas’a göre başkasıyla etik ilişkide somutlaşır. Başkasıyla etik ilişki, “yüz yüze ilişki” bir konuşma ilişkisidir. Levinas Bütünlük ve Sonsuz’da başkasının yüzünün anlam ifade etmesi olayına “yeninin gerçek deneyimi” adını verir. “Anlamın (signification) ilksel olgusu yüzde kendisini ifade olarak üretir” (TI, 292). Doğru cevap C'dir.
11.Soru
Sartre Varlık ve Hiçlikte, "Kendi-için-varlık" terimiyle aşağıdakilerden hangisini kastetmiştir?
Ego |
Bilinç |
Varoluş |
Yokoluş |
Doğallık |
Sartre Varlık ve Hiçlik’e “kendi-için-varlık” (e^tre-pour-soi) ile “kendinde-varlık” (e^tre-en-soi) arasında bir ayrım yaparak başlar. “Kendi-için-varlık” terimiyle kastedilen “bilinç”tir. Kendinde-varlık’tan kasıt ise bilincin dışındaki gerçekliğin zeminidir.
12.Soru
Levinas felsefesinin en önemli mihenk taşları aşağıdakilerden hangisidir?
Olmaktan Başka Türlü veya Özün Ötesinde |
Hitlerizmin Felsefesi Üzerine Bazı Düşünümler |
Kaçış Üzerine |
Varlık ve Zaman |
Bütünlük ve Sonsuz |
Levinas’ın felsefi düşüncesi bir felâketin geleceği ön hissiyle başlar ve en önemli ürünlerini Avrupa’nın bağrında bir soykırımın olabilmesinin yol açtığı felsefi sorgulama içinde verir. Zaman ve Başka (1947), Bütünlük ve Sonsuz (1961) ve Olmaktan Başka Türlü veya Özün Ötesinde (1974) Levinas felsefesinin en önemli mihenk taşlarıdır.Doğru cevap A'dır.
13.Soru
Derrida ile aynı yönde, siyaseti normların ve yasaların uygulanmasında değil, istisnaların yaratılmasında bulan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Kant |
Marx |
Hegel |
Schmitt |
Mill |
Schmitt gibi Derrida da siyaseti normların ve yasaların uygulanmasında değil, istisnaların yaratılmasında bulurlar. İkisi için de normların hakikatini istisnalar ortaya çıkarır. İstisna yeni bir normlar sistemine yol açar. Ancak Schmitt’in tersine Derrida’da istisna savaş değildir, tekillikle kurulan etik bir ilişkidir. Bunu Derrida mesianik bir tarzda ele alır ve demokrasi tecrübesine da^hil eder. Bunun anlamı şudur, onu herhangi bir şimdiye sokmaksızın şimdiyi onunla kesintiye uğratır. Doğru cevap D'dir.
14.Soru
Derrida’ya göre, onto-teoloji çağı, ………….. çağıdır. Bırakılan boşluğa aşağıdaki kavramlardan hangisinin getirilmesi doğru olur?
Logos |
Post-yapısalcılık |
Benmerkezcilik |
Etnomerkezcilik |
Rupamerkezcilik |
Derrida’ya göre, onto-teoloji çağı logos’un çağıdır. Bu büyük çağı yazının aşağılanmasının ve “konuşmanın doluluğunun” yüceltilmesinin işaretini taşır. Bu yüceltmenin sebebi anlamın kökeniyle ilişkinin hep bir mevcudiyet ilişkisi olarak tahayyül edilmesidir.
15.Soru
Levinas’a göre bunlardan hangisi başkalıkla ilişki içinde olamaz?
Ben’in mistik deneyim yoluyla Tanrı’ya ulaşması ve onda erimesi |
Babanın çocukla kurduğu ilişki |
Ben’in eros tecrübesi |
Ölümün benim imkanlarım olmayan imkanlarla ilişki kurmamı sağlayan bir zamanı açması |
Ben’in çalışarak hayatla mücadele etmesi ve dünya nimetlerinden beslenmesi |
Levinas özneyi içkinlikten aşkınlığa doğru bir hareket olarak anlatır. Ben’in aş-
kınlığını çeşitli başkalıklarla ilişkileri göz önüne alarak derece derece betimler. Bu
ilişkiler içinde ben bütünden ayrılır, kendisini toparlayıp özdeşleşir, benin kimli-
ği bu özdeşleşmeden ileri gelir. Başkalıklarla ilişkinin en son derecesi, başkasıyla
etik ilişkidir. Bu ilişkide başkasının yüzü tarafından sorgulanan ben kendinden
çıkar, bir daha geri dönmemecesine başka’ya gider. Ne var ki başkası karşısında
kendini açıklayarak hesap verme sürecinde kendisini tekrar toparlayıp dile hakim
hâle gelecektir.
16.Soru
Derrida’nın siyaset felsefesi hakkında aşağıdaki ifadelerden hangisinin söylenmesi doğru olur?
1970’lerde siyaset felsefesi alanında önemli bir makale yazmıştır. |
Modern toplumsal sözleşme kuramları ile devletin ne olduğunu sorgulamıştır. |
Derrida’ya göre devleti anlamak için onu tarihin içine yerleştirmek gerekir. |
Derrida için devlet tinin tarihte somutlaşmış halidir. |
Derrida’ya göre devlet kurmak için bir sözleşme kurgusuna dayanmak yetmez. |
1980’lerde Derrida siyaset felsefesi alanında önemli bir makale yazmıştır: “Bağımsızlık Bildirgeleri”. Amerikan Bağımsızlık Bildirgesi, bir halkın kendisini temsilcilerinin temsilcisi yoluyla bütün insanlık adına bağımsız ilân etmesi olayıdır. Derrida bu yazıda siyasete genel çerçevesini çizen, hukukun dayandığı temelin, kurucu bir edimin performansından başka bir şey olmadığını ileri sürer.
17.Soru
Etik özne etik ilişkiye özgür girmez zaten çoktan başkasının rehinesi olmuştur' cümlesi aşağıdakilerden hangisiyle ilişkilidir?
Varlık ve zaman. |
Olmaktan başka türlü. |
Kefaret yıldızı. |
Bütünlük ve sonsuz. |
Kaçış üzerine. |
Olmaktan başka türlü. Cevap B'dir.
18.Soru
"Nihilizm hayata karşıt değerlerin hayattan yana değerlere baskın çıktığı, Platon’dan başlayarak tüm Batı felsefesi geleneğine egemen olan eğilimdir."
Yukarıdaki tanım hangi düşünüre aittir?
"Nihilizm hayata karşıt değerlerin hayattan yana değerlere baskın çıktığı, Platon’dan başlayarak tüm Batı felsefesi geleneğine egemen olan eğilimdir."
Yukarıdaki tanım hangi düşünüre aittir?
Derrida |
Nietzsche |
Heiddegger |
Sartre |
Hegel |
Nietzsche kendisine yöneltilen nihilizm suçlamasına “nihilizmi” yeniden tanımlayarak itiraz etmiştir: Nihilizm hayata karşıt değerlerin hayattan yana değerlere baskın çıktığı, Platon’dan başlayarak tüm Batı felsefesi geleneğine egemen olan eğilimdir. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
Derrida'ya fahri doktora ünvanı vermek isteyen dünyaca ünlü üniversite hangisidir?
Harvard |
Yale |
Columbia |
Cambridge |
Princeton |
Uzun yıllar boyunca hem California Üniversitesi’nde hem de Paris’te École des Hautes
Études en Sciences Sociales’da ders vermeyi sürdürmüştür. İngilizce konuşulan
dünyada Derrida’nın felsefesi bazen de düşmanlıkla karşılanmıştır. Bu durum
1992’de Cambridge Üniversitesi’nin Derrida’ya fahri doktora vermek istemesiyle
gün yüzüne çıktı. Cambridge’ten ve başka üniversitelerden on dokuz filozof bu
ödüle The Times’da Derrida’yı şarlatanlıkla şuçlayan bir metni imzalamak suretiyle itiraz etmişlerdir.Doğru yanıt D şıkkıdır.
20.Soru
Bütünlük ve Sonsuz ontoloji ile metafiziği nasıl değerlendirmiştir?
Birbiriyle ilişkilendirir |
Birbirinden ayırt eder |
Birbirine kırdırır |
Aynı şey olduğunu ifade eder |
Temellerini aynı nedene bağlar |
Bütünlük ve Sonsuz ontoloji ile metafiziği birbirinden ayırt eder.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ