Çağdaş Sosyoloji Kuramları Final 20. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Anlam”, bağlam içinde hem gösterilenin gördüğü fonksiyona hem de bilişsel şemamızdaki onun imajlarına gönderme yaptığından sürekli olarak hem “farklılaşır” ve böylelikle hem de hiçbir zaman tam ve kesin olan nihai anlama varılamayacağından sürekli kesin “anlama”ya kadar bir ertelenme durumu vardır.
Derida bu durumu aşağıdakilerden hangi kavram ile açıklar?
Logocentrism |
Oyun |
Silme |
İz |
Differance |
Ancak bu, asla son noktaya yani gerçeğe varabileceğimiz anlamına gelmemektedir. Derrida ’ya göre (Derrida and Houdebine 1973) okuma dönüşümcüdür ve metinler çoklu yorumlara açıktırlar. Anlamlar kaygandır. Bu bağlamda Derrida, tüm metnin “differance” (fark) sergilediğine işaret eder. Bu kavramı Derrida Fransızca différence kelimesinden kendi türetmiştir ve de gösteren ve gösterilen bağlamında hem “fark/ayrım” hem de “erteleme” anlamına gelmektedir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kitlelerin anlamdan uzaklaşma nedenleri arasında yer almaz?
Anlamın artık toplumları sürükleyip götüren unsur olmaktan çıkması |
Anlamın saydamlığından ve politik iradeden ölümden korktukları gibi korkmaları |
Medyanın kitlelerin kültürel düzeylerini yükseltmek gibi ahlaki bir sorumluluk duygusunu vurgulaması. |
Kitleler için anlam yerine gösterinin ön planda olması |
Kitlelerin vurdumduymaz olması |
Medya daha iyi haber vererek kitlelerin kültürel düzeylerini yükseltmek gibi ahlaki bir sorumluluk duyduğunu vurgular. Oysa kitleler buna direnç gösterirler. Çünkü onlar anlam değil, gösteri istemektedirler. Anlamın saydamlığından ve politik iradeden ölümden korktukları gibi korkarlar. Ayrıca şiddetin kokusunu hissetmektedirler. Dolayısı ile kitleler anlamdan uzaklaşmaktadırlar çünkü anlam, artık toplumları sürükleyip götüren bir unsur olmaktan çıkmıştır. Aslında kitleler vurdumduymaz değildir. İktidar da doğrudan onu vurdumduymaz olarak güdümlemez.
3.Soru
Touraine’e göre demokrasinin boyutları nelerdir?
Temel haklara saygı, vatandaşlık ve siyasal liderlerin temsil edebilirliğidir. |
Devletin keyfi gücü ve bunun karşısında hukuk devletidir. |
Hukuki temel ve halkın egemenliğidir. |
Akılcılaşma ve ferdiyet kazanmadır. |
Kültürel, cemaatçi ya da bireyci tavırlardır. |
Touraine’e göre, siyasal düzlemde demokrasinin birbiriyle bağlantılı, birbirini tamamlayan fakat herhangi bir merkezî ilke tarafından birleştirilmemiş olan üç boyutu vardır. Bu boyutları birleştiren bir merkezî ilkenin olmayışı siyaset alanında modernliği tanımlayan din ile devletin birbirinden ayrışmasının mantıki bir sonucudur çünkü laiklik bizi toplumsal örgütlenme için felsefi ya da ahlâki temellere dayanmayan ilkeler bulmaya zorlar. Demokrasinin bu üç boyutundan biri temel haklara saygı, ikincisi vatandaşlık üçüncüsü ise siyasal liderlerin temsil edebilirliğidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodernist hedeflere ulaşmak için kullanılan temel araçlardır?
Gerçeklik - ironi - parodi |
Hayalcilik - alay - ironi |
İroni - alay -parodi |
Kültür - toplum - ironi |
Kültür - parodi - ironi |
Postmodernist hedeflere ulaşmak için kullanılan temel araçlar ironi - alay -parodidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Wallerstein’ın dünya sistem teorisinin temel ilkelerinden değildir?
İşbölümü ve sınıfsal bölünmeler evrensel olgulardır |
Hâkim olan unsur siyaset değil ekonomidir. |
Dünya sistemi merkez, yarı çevre ve çevreden oluşmaktadır. |
ayrımlar bölgesel gibi görünmekle beraber aslında daha çok ulusal ayrımlardır. |
Değişim süreklidir ama tek yönlü ve doğrusal değildir. |
“Wallerstein’ın dünya sistem teorisinin temel ilkelerini şu şekilde sıralayabiliriz:
1. İşbölümü ve sınıfsal bölünmeler evrensel olgulardır2. Hâkim olan unsur siyaset değil ekonomidir.3. Dünya sistemi merkez, yarı çevre ve çevreden oluşmaktadır. Bu ayrımlar ulusal gibi görünmekle beraber aslında daha çok bölgesel ayrımlardır.4. Değişim süreklidir ama tek yönlü ve doğrusal değildir.
6.Soru
Baudrillard'ın anlamın ve modernitenin tüm göndergelerinin ve sonulluklarının yıkılışından sonra, boşluk ve acıya verilen bir yanıt olarak betimlediği kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Simülark |
Postmodernizm |
Panoptik |
Semiyotik |
Klonlaşmak |
Baudrillard postmodernist bir tavır sergilemektedir. Anlamın ve modernitenin tüm göndergelerinin ve sonulluklarının yıkılışından sonra, postmodernizm boşluk ve acıya verilen bir yanıt olarak betimlenir. Doğru yanıt B seçeneğidir.
7.Soru
I. Bayramlaşma
II. Amerikan pop müziği
III. Modern kahve evleri
Yukarıdakilerden hangileri, Türkiye örneği göz önünde bulundurulduğunda, Baudrillard'ın "metalaşmış kültür" kavramına örnek teşkil etmektedir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I-II |
II-III |
I-III |
Baudrillard, geleneksel sosyal gruplarda kültür aynı sosyal bağlamda üretilmiş ve kullanılmıştır. Bunu sembolik alışverişin gerçekleştiği bir zemin olarak “yerleşik (grounded) kültür” diye adlandırır. Ancak ABD gibi bir toplumda kültürün büyük bir bölümü kapitalistler, reklam ajansları ve kitle iletişim araçları tarafından üretilmekte ve dönüşüme uğratılmaktadır. Bunu da “metalaşmış kültür” olarak kavramsallaştırır. Bu bilgilere göre, bayramlaşma yerel kültürün bir parçası olarak "yerleşik kültür"e içkin kültürel bir öge olarak değerlendirebiliriz. Ancak Amerikan pop müziği ve günümüzde popülerleşen ve sayısı artmakta olan kahve evleri, Türk kültürüne içkin olmayan ve kapitalistler, reklam ajansları ve kitle iletişim araçları tarafından üretilmekte olan, Türklere ait gündelik yaşam pratiklerini değiştiren ve dönüştüren, ihraç edilmiş kültürel ögeler olarak düşünülebilir. Bu nedenle II ve III'ü "metalaşmış kültür"e örnek olarak gösterebiliriz. Doğru yanıt D şıkkıdır.
8.Soru
Baudrillard’ın incelediği sosyolojide göstergenin üçüncü aşaması hangi olayla başlamıştır?
Endüstri devrimi |
İşçi devrimi |
Fransız ihtilali |
Tüketim ayaklanması |
Karşılaştırmalı çağın başlangıcı |
Göstergenin üçüncü aşaması Endüstri Devrimi’yle başlamıştır. Bu genellikle modernite olarak adlandırılan dönemdir. Endüstri çağı tüketim mallarının insanlık tarihinde daha önce görülmediği kadar çoğalmasını beraberinde getirmiştir. Doğru cevap A'dır.
9.Soru
1750li yıllardaki kapitalist yapıyla ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Endüstri Devrimi ve büyük bir coğrafi genişleme dönemini içerir |
Merkez ülkeler Hollanda ve Fransa’dır |
Çevre ülkeler Asya, Afrika ve Latin Amerika ülkeleridir |
Yarı çevre ülkeler Rusya ve Japonya’dır |
Endüstriyel kapitalizm egemendir |
1750li yıllarda başlayan dönemde lider merkezi ülke İngiltere, ABD ve Almanya’dır. Doğru cevap B şıkkıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Postmarksizmin odaklandığı temalardan biri değildir?
İşçi sınıfı |
Söylem |
Kimlik |
Radikal demokrasi |
Toplumsal hareketler |
Marksizmin sınıf, devrimci siyaset, işçi sınıfı, özne, ve tarihsel-toplumsal dönüşüm konularındaki klasik temalardan uzaklaşmayı öneren Postmarksizm; bu kavramların yerine yeni toplumsal hareketler, radikal demokrasi, kimlik ve farklılık, özne konumları, söylem, eklemlenme, rastlantısallık vb. kategoriler önermektedir. Bu açıdan bakıldığında Postmarksist kuram, Marksist kuramın toplumsal yapıyı analiz ederken kullandığı determinist ve özcü olduğunu iddia ettikleri işçi sınıfı odaklı metodolojiyi eleştirerek işe başlamıştır. Postmarksizm ekonomik ilişkilerin önceliği ve işçi sınıfının siyasal önderliği meselelerini eleştirerek kendi siyasal pozisyonlarını oluşturmuştur.
11.Soru
Bell'e göre yeni toplumun liderliğini hangi kurum üstlenecektir?
Vakıflar |
Aile |
Sivil Toplum Kuruluşları |
Üniversiteler |
Devlet |
Bell’e göre yeni toplumun liderliğini üniversiteler üstlenecektir.
12.Soru
Herhangi bir metnin içindeki ikili karşıtlıkların (açıkkapalı, iyi-kötü, devamlı-devamsız vb. metnin bütünlüğü açısından tutarsız kullanımlarını ele alarak yazarın kurduğu kavramsal ayrımların başarısızlığını açıklamak için geliştirilmiş metin okuma yöntemi nedir?
Gramatoloji |
Yapısöküm |
Logocentrism |
Silme |
Yazarı merkez koyma |
Herhangi bir metnin içindeki ikili karşıtlıkların (açıkkapalı, iyi-kötü, devamlı-devamsız vb. metnin bütünlüğü açısından tutarsız kullanımlarını ele alarak yazarın kurduğu kavramsal ayrımların başarısızlığını açıklamak için geliştirilmiş bir metin okuma yöntemine Yapısöküm denir.
13.Soru
Hangileri Laclau ve Mouffe’un Postmarksizm kuramının temel varsayımlarındandır?
I. Kapitalist toplumsal düzenin dayandığı özgül ilişki biçimi olan burjuvazi ve proletarya
arasındaki sömürü ilişkileri yerini devlet ve
sivil toplum arasındaki tabiiyet ilişkilerine
bırakmıştır. Sınıf kavramı yerini vatandaş,
azınlıklar, farklı kimlikler, özne konumları,
‘öteki’ler ve bireylere bırakmıştır.
II. Marksizmdeki ekonominin toplumsal alandaki her şeyi belirlediği ekonomik indirgemeci anlayış terk edilmelidir. Siyasal alanda
meydana gelen toplumsal çatışmalar, artık
ekonomik alandaki sermaye-emek çelişkisinden değil, siyasal alandaki devlet-sivil
toplum (bürokrasi, metalaşma ve homojenleşmeye karşıt olarak gelişen yeni toplumsal hareketler) çatışmasından türemekte
ve gittikçe çeşitlenmekte ve daha çok sayıda
farklı toplumsal ilişkilere dağılmaktadır.
III. Bir kimsenin sosyo-ekonomik açıdan işgal
ettiği yer ile siyasi-ideolojik çıkarları arasında herhangi zorunlu ilişki yoktur. Bu
anlamda, ideoloji ve politika kategorileri,
ekonomi ve sınıfsal ilişkilerden ayrı ve bağımsız toplumsal kategorilerdir. Bir kimse
siyasal alana, sadece ekonomik ilişkilerdeki
yerine göre değil, kültürel, bireysel ve kimliksel tercihleri ile de katılır.
IV. Günümüz toplumlarında “sınıf” gibi evrensel kimlikler ve nesnel çıkarlardan söz
edilemez çünkü toplumsal mücadeleler
çeşitlenmiştir ve bu doğrultuda ‘yeni’ toplumsal hareketlerin özneleri olan çevreciler,
kadınlar, barış inisiyatifleri vb. hareketler
siyasetin temel aktörleri haline gelmiştir.
V. İşçi sınıfının devrimci bir rolü olduğu fikri terk edilmelidir. İşçi sınıfının toplumsal
değişim ve devrimler içerisinde işgal etmiş
olduğu merkezi konumu artık ortadan kalkmıştır ve işçi sınıfı artık önemli bir toplumsal aktör/özne olarak düşünülmemelidir.
Dolayısıyla, herhangi bir özne konumunun
ve farklı kimliklerin (çevreci, eşcinsel, barış
veya kadın hareketi vb) toplumsal değişime
yapacağı katkıyla işçi sınıfının katkısı arasında herhangi bir fark bulunmamaktadır.
VI. Sosyalizmin eşitlik ve özgürlük idealine
kitlesel bir siyasal devrim yoluyla değil,
Radikal Demokrasi Projesinin dayandığı
burjuva demokrasinin derinleştirilmesi ve
genişletilmesiyle ile ulaşılabilir.
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
IV ve V |
hepsi |
Kapitalist toplumsal düzenin dayandığı özgül ilişki biçimi olan burjuvazi ve proletarya
arasındaki sömürü ilişkileri yerini devlet ve
sivil toplum arasındaki tabiiyet ilişkilerine
bırakmıştır. Sınıf kavramı yerini vatandaş,
azınlıklar, farklı kimlikler, özne konumları,
‘öteki’ler ve bireylere bırakmıştır.
2. Marksizmdeki ekonominin toplumsal alandaki her şeyi belirlediği ekonomik indirgemeci anlayış terk edilmelidir. Siyasal alanda
meydana gelen toplumsal çatışmalar, artık
ekonomik alandaki sermaye-emek çelişkisinden değil, siyasal alandaki devlet-sivil
toplum (bürokrasi, metalaşma ve homojenleşmeye karşıt olarak gelişen yeni toplumsal hareketler) çatışmasından türemekte
ve gittikçe çeşitlenmekte ve daha çok sayıda
farklı toplumsal ilişkilere dağılmaktadır.
3. Bir kimsenin sosyo-ekonomik açıdan işgal
ettiği yer ile siyasi-ideolojik çıkarları arasında herhangi zorunlu ilişki yoktur. Bu
anlamda, ideoloji ve politika kategorileri,
ekonomi ve sınıfsal ilişkilerden ayrı ve bağımsız toplumsal kategorilerdir. Bir kimse
siyasal alana, sadece ekonomik ilişkilerdeki
yerine göre değil, kültürel, bireysel ve kimliksel tercihleri ile de katılır.
4. Günümüz toplumlarında “sınıf” gibi evrensel kimlikler ve nesnel çıkarlardan söz
edilemez çünkü toplumsal mücadeleler
çeşitlenmiştir ve bu doğrultuda ‘yeni’ toplumsal hareketlerin özneleri olan çevreciler,
kadınlar, barış inisiyatifleri vb. hareketler
siyasetin temel aktörleri haline gelmiştir.
5. İşçi sınıfının devrimci bir rolü olduğu fikri terk edilmelidir. İşçi sınıfının toplumsal
değişim ve devrimler içerisinde işgal etmiş
olduğu merkezi konumu artık ortadan kalkmıştır ve işçi sınıfı artık önemli bir toplumsal aktör/özne olarak düşünülmemelidir.
Dolayısıyla, herhangi bir özne konumunun
ve farklı kimliklerin (çevreci, eşcinsel, barış
veya kadın hareketi vb) toplumsal değişime
yapacağı katkıyla işçi sınıfının katkısı arasında herhangi bir fark bulunmamaktadır.
6. Sosyalizmin eşitlik ve özgürlük idealine
kitlesel bir siyasal devrim yoluyla değil,
Radikal Demokrasi Projesinin dayandığı
burjuva demokrasinin derinleştirilmesi ve
genişletilmesiyle ile ulaşılabilir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi post-yapısalcılığın temel önermelerinden biri değildir?
Tarih ve kültürün yapıları koşullandırdığından “yapıların”, yanlış yorumlara ve önyargılara maruz kaldığını ileri sürer. |
Bir nesneyi anlamak için hem nesnenin kendisini hem de bu nesneyi üreten bilgi sistemleri bir arada incelenmelidir. |
Bir metin yazarının amacı, okuyucu için ikincildir. |
Post yapısalcılar “benliğin” ayrı, tekil ve tutarlı bir varlık olduğu görüşünü savunurlar. |
Post-yapısalcı metin analizlerinde okuyucu, yazarın yerini alır. |
Post yapısalcılar “benliğin” ayrı, tekil ve tutarlı bir varlık olduğu görüşüne katılmazlar. Aksine birey, birbiriyle çatışan bilgi hükümleri (toplumsal cinsiyet, ırk, sınıf, kariyer vb. gibi) arasındaki gerilimlere sahiptir. Dolayısıyla bireyin benlik algısı onun nesnelerin anlamlarını yorumlamasında kritik bir rol oynar. Her ne kadar farklı düşünürlerin benlik hakkındaki görüşleri farklılaşsa da post-yapısalcılar benliğin söylemlerle inşa edildiği görüşünü sıklıkla paylaşırlar. Bu doğrultuda doğru seçenek D'dir.
15.Soru
Derrida’ya göre var olan her kültürel yapı, benzersiz niteliklere sahiptir ve o özgünlüğü anlamak için “...” bakış açısından vazgeçmek gerekir.Cümlede boş kalan yere en uygun sözcük hangisidir?
Derrida’ya göre var olan her kültürel yapı, benzersiz niteliklere sahiptir ve o özgünlüğü anlamak için “...” bakış açısından vazgeçmek gerekir.Cümlede boş kalan yere en uygun sözcük hangisidir?
Tek |
Olağan |
Yancı |
Ben |
Subjektif |
Derrida’ya göre var olan her kültürel yapı, benzersiz niteliklere sahiptir ve o özgünlüğü anlamak için “ben” bakış açısından vazgeçmek gerekir.
16.Soru
Küreselleşme kavramı ile ilgili olarak özellikle ekonomistler uzunca bir süredir var olan ulusal ekonomilerin son zamanlarda yerini uluslararası bütünleşmeye bıraktığını vurgulamaktadırlar. Bu duruma yol açan etken aşağıdakilerden hangisidir?
kapitalizm olgusunun yayılması |
artan bilgi ve ulaşım teknolojileri |
sınırların yok olmaya başlaması |
tüketim toplumunun yükselişi |
eğitim olanaklarının artması ve çeşitlenmesi |
Küreselleşme söylemi özellikle ekonomistler tarafından uzunca bir süredir var olan ulusal ekonomilerin son zamanlarda yerini artan bilgi ve ulaşım teknolojileri vasıtasıyla uluslararası bütünleşmeye bıraktığını vurgulamak amacıyla kullanılmaktadır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri Baudrillard'ın belirlediği göstergenin üçüncü aşaması için söylenebilir?
Gösterge tam anlamıyla gerçek olanı temsil eder |
Gösterilen ile gösterge arasında güçlü bir korelasyon ve ilişki vardır |
Bu aşamada bütün iletişimsel eylemler sosyal gerçekliğe doğrudan bağlıdır ve onu ifade etmeye yöneliktir |
Sembolik alışveriş bu aşamada görülür |
Metalar gösterge değeri kazanır ve sembolik alışveriş metalaşmış göstergeler yığını altında kaybolur |
A, B, C ve D seçenekleri göstergenin birinci evresini anlatmaktadır; Birinci aşama modern öncesi toplumlarda ortaya çıkar. Burada önemli olan etken modern öncesi toplumlarda dilin aracısız olmasıdır. Yazılı metinler ya çok azdı ya da yoktu; bütün iletişim yüz yüze karşılaşmalardan oluşan gerçek sosyal durumlarda meydana gelmekteydi. Birinci aşamada, gösterge tam anlamıyla gerçek olanı temsil etmektedir. Gösterilenle gösterge arasında güçlü bir korelasyon ve ilişki vardır; belirli göstergelerin kullanıldığı bağlamlar açık ve nettir. Bu aşamada, bütün iletişimsel eylemler -ifade, hediye verme, ritüeller, alışverişler vb. dâhilsosyal gerçekliğe doğrudan bağlıdır ve onu ifade etmeye yöneliktir. Sembolik alışverişin doğum yeri de burası olmuştur. E seçeneği göstergenin Endüstri Devrimi ile başlayan üçüncü aşamasını anlatmaktadır, bu aşamada metalar gösterge değeri kazanırlar.
18.Soru
"Temsilciliğini başta J. F. Lyotard ve J. Baudrillard’ın yaptığı ..............., ise postyapısalcı tüm fikirleri radikalleştirerek ve en uç sınırlarına götürerek her türlü hakikat iddiasının geçersiz olduğunu savunan; ilerlemeci tarih anlayışına, siyasal devrim fikrine, özgürlük ve kurtuluş reçetesi içeren siyasal projelere, evrenselliğe, sınıfsal analize, modernizmin rasyonalite anlayışına, pozitivist bilim anlayışına ve her türlü ideolojiye karşı mutlak bir karamsarlık besleyen bir yaklaşımdır." Boşluğa hangisi gelmelidir?
postmodernizm |
modernizm |
yapısalcılık |
post yapısalcılık |
modernizm |
Temsilciliğini başta J. F. Lyotard ve J.
Baudrillard’ın yaptığı postmodernizm, ise
postyapısalcı tüm fikirleri radikalleştirerek ve
en uç sınırlarına götürerek her türlü hakikat
iddiasının geçersiz olduğunu savunan; ilerlemeci tarih anlayışına, siyasal devrim fikrine,
özgürlük ve kurtuluş reçetesi içeren siyasal
projelere, evrenselliğe, sınıfsal analize, modernizmin rasyonalite anlayışına, pozitivist bilim
anlayışına ve her türlü ideolojiye karşı mutlak
bir karamsarlık besleyen bir yaklaşımdır.
19.Soru
Foucault, daha baskın olan bilgilerin arkasına saklanmış; ancak eleştiri yolu ile ortaya çıkarılabilecek ve diskalifiye edilebilecek naif bilgiler setini tanımlamak için hangi kavramı kullanır?
Yapı söküm |
Eklektizm |
Soykütük |
Tutsak bilgiler |
Episteme |
Post-yapısalcı düşünce akımının ortaya çıktığı 1960’lı yıllarda Fransa, devlete karşı işçi ve öğrenci isyanlarının yoğun olarak vuku bulduğu politik kargaşa dönemi içindedir. Bu açıdan feminizm, nihilizm, anarşizm gibi alternatif felsefelere olan ilginin arttığı bir dönemdir. Foucault’nun tutsak bilgiler olarak adlandırdığı bu farklı bakış açıları, baskın Batı felsefesi ve kültürünün eleştirisi niteliğindedir. Bu bilgiler, daha baskın olan bilgilerin arkasına saklanmış; ancak eleştiri yolu ile ortaya çıkarılabilecek ve diskalifiye edilebilecek bilgiler setidir. Bu naif bilgiler, biliş seviyesinin veya bilimselliğin altında yer alırlar. Dolayısıyla Foucault, ‘subjugated knowledges’ kavramıyla iki şeyi kasteder: (i) Bir tarafta formal organizasyonların içinde gömülü olan veya maskelenmiş tarihsel içerikler, (ii) diskalifiye edilmiş olan bilgi serileri. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Jameson'ın postmodernizmi
açıkladığı oluşumlardır?
Komünist ekonomik sistemin kültürel |
Kapitalist ekonomik sistemin kültürel |
Tekelci ekonomik sistemin bağlayıcı |
Kapitalist ekonomik sistemin dini |
Kapitalist ekonomik sistemin eğitim - öğretim |
Jameson postmodernizmi, kapitalist ekonomik sistemin kültürel oluşumlarıyla açıklamaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ