Çağdaş Türk Romanı Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kemal Tahir’in romanıdır?
Ateşten Gömlek |
Küçük Ağa |
Sahnenin Dışındakiler |
Devlet Ana |
Ölmez Otu |
Devlet Ana Kemal Tahir tarafından kaleme alınmış bir romandır.
2.Soru
Sanatını Bodrum civarındaki balıkçıların, süngercilerin yaşam serüvenlerini anlatmaya adamış olan Halikarnas Balıkcısı olarak tanınan yazarımız aşağıdakilerden hangisidir?
Reşat Nuri Güntekin |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Cevat Şakir Kabaağaçlı |
Suat Derviş |
Nazım Hikmet Ran |
Sanatını Bodrum civarındaki balıkçıların, süngercilerin yaşam serüvenlerini anlatmaya adamış olan Halikarnas Balıkcısı olarak tanınan yazarımız Cevat Şakir Kabaağaçlı’dır.
3.Soru
Türkiye’de sosyalist düşüncenin ilk yazarı kimdir?
Hüseyin Hilmi |
Oya Baydar |
Refik Nevzat |
İlhami Bekir Tez |
Hasan İzzettin Dinamo |
1910 da çıkardığı İştirak adlı gazeteden dolayı İştirakçi Hilmi olarak bilinen Hüseyin Hilmi’dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Milli Mücadele dönemini sadece ulusçu bir dikkatle ele alan romanlardan değildir?
Azmiye Hami Güven-Hemşire Nimet |
General Hamdi Günay-Deli Orman |
Recai Sanay-Yunan Zindanlarında |
Fikret Arıt-Hep Bu Topraklar İçin |
Yaşar Kemal-İnce Memet |
Azmiye Hami Güven (Hemşire Nimet/1951), General Hamdi Günay (Deli Orman/1955), Recai Sanay (İngiliz Kemal Lavrense Karşı/1956, İngiliz Kemal Yakınşark Cumhuriyetçileri Arasında/1951, Yunan Zindanlarında/1958, İstiklâl Harbinde/1959), Oğuz Özdeş (Dağ Başını Duman Almış/1960), Fikret Arıt (Hep Bu Topraklar İçin/1965, Muhtar/1977), İskender Ohri (Aşktan da Üstün/1971), Barbaros Baykara (Kanayan Toprak/1971, Nefret Köprüsü), Ümit Kaftancıoğlu ( Ye-latan-1972, Tüfekliler-1974), İbrahim Ethem Aladağ (Şahin Bey/1973), Tahir Kutsi Makal (Meydan Dayağı/1977), Fikret Arıt (Güzel Yuana, Bu Hayatı Yaşamak Lâ¬zım/1955, Hep Bu Topraklar İçin/1961, Küçük Fedailer/1962, Muhtar/1977, İf¬fet/Maziden Gelen Sesler/2002), Osman Korkut Akol (Kurtuluş Savaşı'nda Bir Çocuk/1968), Yusuf Ziya Bahadınlı (Gemileri Yakmak/1976), Yusuf Ateş (Kırım, Kıyım, Kıtlık/1976), Bekir Eliçin (Onlar Savaşırken/19778), İbrahim Atmaca (Çekir¬geler/1979), İbrahim Ethem Aladağ (İşgalciler/Şahin Bey/1973). Millî Mücadele dönemini sadece ulusçu bir dikkatle ele alan romanlardandır.
5.Soru
Türk romanı üzerinde postmodernizmin etkileri hangi tarihten itibaren görülmeye başlanmıştır?
1970 |
1950 |
1980 |
1990 |
2000 |
Romanla tanışmamızdan 1980’li yıllara kadar, hem romancı hem okur için, romanda ne anlatıldığı; nasıl anlatıldığından önemli olmuştur ve aslında modern romanın kendi geleneği içinde de konudan biçime doğru bir gelişme gösterdiğini söyleyebiliriz. Romana, romantizm ve realizm sularında dalan romancılarımız, elbette roman teknikleri üzerinde düşünmüşler hatta daha sonraki yıllarda batıdan gelen yeni anlatım tekniklerini kullanmışlardır. Fakat bu teknikler ve yaslanılan bakış açıları, her zaman “bir şey anlatmak” merkezlidir. İdeolojik problemi olan romanlar da (sosyal problemleri ele alan, düşüncelere, ülkülere, öneri ve eleştirilere dayanan); psikolojik problemli olan romanlar da (insanın iç dünyasına, kişiler arası ilişkilerin çatışmasına dayanan) tematik yapılarıyla tartışıla gelirler. 1980’li yıllara kadar romanlarımız üzerine yapılan çalışmalara bakıldığında, Doğu-Batı probleminin, eski ile yeninin, ulusal ile evrenselin, köy ile köylünün, aydın ile halkın, tarih ile şimdinin, ideal ile materyalizmin nasıl işlendiği üzerinde durulduğu görülür. Hatta bilinç akışı ve geriye dönüş tekniklerini uygulayan Tanpınar ve sonraki yıllarda üst kurmaca olarak adlandırılan yeni kurgusuyla postmodern kurguya yol veren Oğuz Atay bile, romanlarındaki aydın insanlar çevresinde değerlendirilirler. Toplumcu gerçekçi veya millî romantik dünya görüşlerine yaslanan eleştirmenlerin başka türlü bakmasını beklemek de tarihsel sürecin şartlarını hesaba katmamak olur.
6.Soru
Türk romanı üzerinde tamamen biçime yönelik tartışmalar, hangi yazarımızın romanlarının yayımlanmaya başlamasıyla kendini gösterir?
Hasan Ali Toptaş
|
Oğuz Atay
|
Hilmi Yavuz
|
Orhan Pamuk
|
Bilge Karasu
|
7.Soru
Bir şairin estetik dünyasından derin izler taşıyan Huzur romanı aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?
Ahmet Oktay |
Oktay Akbal |
Samiha Ayverdi |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Abdülhak Şinasi |
Bir şairin estetik dünyasından derin izler taşıyan ve yazarın ününü genişleten Huzur romanı ise 1949’da yayımlanmıştır, Ahmet Hamdi Tanpınar’a aittir.
8.Soru
Aşağıdaki romanlardan hangisi 12 Mart dönemi ile ilgili değildir?
47’liler
|
Güven
|
Bir düğün Gecesi
|
Binbaşının Düğünü
|
Issızlığın Ortasında
|
9.Soru
Tarihi “Tarihçi ile olguları arasında kesintisiz bir karşılıklı etkileşim süreci, bugün ile geçmiş arasında bitmez bir diyalog” olarak tanımlayan kişi aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Edward Hallett Carr |
Heredotos |
Cevat Şakir |
Halil İnalcık |
Ahmet Haşim |
Edward Hallett Carr, "Tarih nedir?" sorusunu şöyle cevaplandırır: "Tarihçi ile olguları arasında kesintisiz bir karşılıklı etkileşim süreci, bugün ile geçmiş arasında bitmez bir diyalog olarak tanımalmıştır.
10.Soru
Tarihsel olarak yirminci yüzyılın son çeyreğinden itibaren gelişen siyasal ve ekonomik küreselleşmeyi; bireysel ve toplumsal eşitlerımeleri ve bağıntısızlaşmaları; olgudan görüntüye geçişi; kültürlerin iç içe geçişlerini, ideolojilerin dağılmasıyla ortaya çıkan tercihsizliği; gerçekle hayalin birbirine geçişi gibi birçok durumu ve tutumu anlatmak için kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Postmodern Sanat |
Postmodern Roman |
Postmodern Edebiyat |
İdealizm |
Postmodern |
Tarihsel olarak yirminci yüzyılın son çeyreğinden itibaren gelişen siyasal ve ekonomik küreselleşmeyi; bireysel ve toplumsal eşitlerımeleri ve bağıntısızlaşmaları; olgudan görüntüye geçişi; kültürlerin iç içe geçişlerini, ideolojilerin dağılmasıyla ortaya çıkan tercihsizliği; gerçekle hayalin birbirine geçişi gibi birçok durumu ve tutumu anlatmak için kullanılan terim Postmodern’dir.
11.Soru
Tek Parti döneminin edebiyat düşüncesi aşağıdakilerden hangisidir?
Devrimcilik |
Laiklik |
Halkçılık |
Milliyetçilik |
İnkılapçılık |
Tek Parti döneminin edebiyat fikir hayatını belirleyen halkçılık düşüncesidir. Aslında halkçılık düşüncesini Mustafa Kemal, Gökalp'ten almıştır ve onun için halkçılık merkezinde halkı sınıfsızlaştırmak vardır. İnönü döneminde ise halkı "aydınlatmak, istenilen doğrultuda dönüştürmek" merkezinde kalmıştır. Sosyalist ve hümanist eğilimlerle birleşmiştir bir ölçüde. Etkinliğini Halkevleri ve köy enstitüleri ile genişletmiştir. Tek Parti ideolojisinin kaldıraçları durumundaki halkçılık ve köycülükle olsun; o kavramları sahiplenen sol Kemalistlerin ek bir kilit kavram sa¬yarak devreye soktukları Hümanizmle olsun, solun ilişkileri her zaman karışık ve sorunlu olmuştur. Sosyalist, işçi sınıfı diyemediği için, köylü ve halk kavramlarına sarılmıştır
12.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi belgeler ışığında Milli Mücadele yıllarını kurgulayan yazarlarımızdandır?
Tarık Buğra |
Samim Kocagöz |
Ayşe Kulin |
Ahmet Hadi Tanpınar |
Mithat Cemal Kuntay |
begeler ışığında Milli Mücadele yıllarını kurgulayan yazarımız Ayşe Kulindir.
13.Soru
I. Üst kurmaca
II. Metinler arasılık
III. Tekil bakış açısı
IV. Metinsel yapıyı inceleme
Yukarıdaki maddelerden hangisi veya hangileri, postmodern roman eleştirisiyle ilgili kavramları kapsar?
Yalnız IV |
I, II ve IV |
I, II, III |
II ve IV |
Hepsi |
Tekil bakış açısı postmodern roman eleştirisi ile ilgili bir kavram değildir.
14.Soru
Cumhuriyet Dönemi romanının önemli isimlerinden olan ve Siyah Kehribar adlı romanın yazarı kimdir?
Tarık Buğra |
Cevat Şakir |
Halide Edip |
Celal Yönsel |
Nadir Azrak |
Cumhuriyet Dönemi romanının önemli isimlerinden Tarık Buğra (1918-1994), ele aldığı konu ve konuları işleyiş tarzı bakımından kendisinden en çok söz ettiren romancılardandır. İlk romanı Siyah Kehribar ’da (1955) Mussolini İtalya’sında yönetimin baskılarına direnen aydınların (ama gerçekte kişilikleri, yaşama tarzları ve düşüncelerini ortaya koymuştur.
15.Soru
Aşağıdaki özelliklerden hangisi 12 Mart-12 Eylül Romanlarının karakteristik özelliğidir?
Yaşadıkları ve tanık oldukları dönemin özelliklerini yansıtmak |
Romantizm akımını sürdürmek |
Romantizm akımını sürdürmek |
Modern sanatı takip etmek |
Postmodern sanat akımını izlemek |
Realist akımın etkisinde modern eserler vermek
Romantik, realist ya da doğalcı akıma bağlı olsalar da en büyük hedefleri yaşadıkları/tanık oldukları dönemin gerçeklerini yansıtmaktır.
16.Soru
Türkiye’deki üretim ilişkilerinin ve siyasi yapının çarpıklığını ele alan “Beyler Aman” adlı roman hangi yazarındır?
Füruzan Tekin |
Vedat Türkali |
Ahmet Bican Ercilasun |
Hasan Kayıhan |
Oktay Verel |
12 Mart ve 12 Eylül dönemlerinin etkisi altındaki toplumsal ve siyasal tüm aksaklıkların irdelenmesine ihtiyaç duyulan bu dönemde yazılan “Beyler Aman” adlı roman Hasan Kayıhan’a aittir.
17.Soru
Dünyanın En Pis Sokağı adlı eser aşağıdaki yazarlarımızdan hangisine aittir?
Sevgi Soysal |
Melih Cevdet Anday |
Tarık Buğra |
Erdal Öz |
Orhan Veli |
Dünyanın En Pis Sokağı adlı eser Tarık Buğra’ya aittir.
18.Soru
Türk edebiyatında Marksizm merkezli ideolojik yapıyı kuran yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Nazım Hikmet |
Rıfat Ilgaz |
Kemal Tahir |
Orhan Kemal |
Hasan Hüseyin Korkmazgil |
Türk edebiyatında genel olarak Marksizm merkezinden yayılan ideolojik yapıyı kuran kuşkusuz Nâzım Hikmet’tir. O, Türkiye’de sınıfların çatışmasına dayanan bir gelenek olmadığı hâlde, belki de ilk olarak emek, yoksulluk, sömürülme gibi temaları işlemeye başlar. Nâzım Hikmet’in getirdiği bu içerik sadece Cumhuriyet dönemindeki şiiri değil, bütün edebiyatı etkiler. Nitekim sadece İlhami Bekir Tez, Hasan İzzettin Dinamo, Rıfat Ilgaz, Hasan Hüseyin Korkmazgil, Ahmet Arif gibi şairler değil, Sabahattin Âli, Orhan Kemal, Kemal Tahir gibi romancılar da Nâzım’ın açtığı yolda devam ederler. Hatta 1960’larda modernist ve bireyci edebiyata (temeli marksizm olsa da) karşı çıkarak sosyalist gelişmeye paralel etkinlikte bir edebiyat ortamı kurmaya çalışan ikinci kuşak toplumcu edebiyat da köy romanı da Nâzım’ın kurduğu edebiyat atmosferinden nefes alır. Nâzım Hikmet’in 1929 yılında Resimli Ay dergisinin 4. sayısından itibaren başlattığı “Putları Yıkıyoruz” kavgası, Türkiye’de edebiyat çevresinde başlayan ideolojik kavganın da merkezini oluşturur. Nâzım Hikmet’in enternasyonal eşitlikçi, modern ve materyalist duruşuna, “Kerem İle Aslı” ve “Şeyh Bedreddin Destanı” ile kurduğu sosyalist gelenek algısı, Türkiye’deki yerli sosyalizmin de kaynağı olmuştur.
19.Soru
Aşağıdaki yazar - eser eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?
Tahir Abacı - Sancı |
Gürsel Korat – Issızlığın Ortasında |
Vedat Türkali – Gizli Emir |
Melih Gevdet Anday – İsa’nın Güncesi |
Samim Kocagöz – Sisli Yaz |
Seçeneklerde verilen eşleştirmelerden doğru olanı Melih Cevdet Anday – İsa’nın Güncesidir.
20.Soru
Hasan Ali Toptaş'ın, olabilirlikleri yoklaya yoklaya, belirsizliğin bilgeliğine soyunmuş bir roman olarak tanımladığı romanı aşağıdakilerden hangisidir?
Gölgesizler
|
Sonsuzluğa Nokta
|
Uykuların Doğusu
|
Kayıp Hayaller Kitabı
|
Bin Hüzünlü Haz
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ