Çağdaş Türk Romanı Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
«Bereketli Topraklar Üzerinde» romanı için aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Çukurova’ya çalışmaya giden üç arkadaşı anlatır.
|
Yusuf, Ali, Hasan ortak bir mücadele bilinci taşımazlar.
|
Yusuf, çıkarcı bir kişilik sergiler.
|
Orhan Kemal, Yusuf karakterine çıkarcılığın cezasını çektirir.
|
Zeynel karakteri bireysel yapıyı zorlayan kişidir.
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mahmut Makal’ın köy üzerine kaleme aldığı romanın adıdır?
Ateşten Gömlek |
Yeniçeriler |
Araba Sevdası |
Bizim Köy |
Türkmen Kızı |
Köy Enstitüsü mezunu Mahmut Makal'ın 1950 yılında yayımlanan Bizim Köy'ünden kısaca söz etmek gerekir. Köy hayatına dair tutulan notlardan oluşan bu kita bın bir roman olmadığı söylense de, köy romanının öncüsü sayılmış ve defalarca basılmıştır. Notlara, mülakatlara ve raporlara dayanan bu kitapta Makal, "Beş temel unsur üzerinde durmuştur birincisi ekonomik sıkıntılar; ikincisi, ilkel malzeme kullanma; üçüncüsü, toprak meselesi; dördüncüsü, yeni teknolojilere yabancılık; beşincisi ise sosyal yardımlaşma ve kooperatifleşmedir."
3.Soru
Aşağıdaki hangisi postmodern yöntemler ve eğilimler açısından incelenebilecek roman yazarlarımızdandır?
İhsan Oktay Anar
|
Tarık Buğra
|
Nahit Sırrı Örik
|
Hasan İzzettin Dinamo
|
Haydar Berköz
|
4.Soru
Aşağıda verilen yazar- roman eşleşmelerinden hangisi yanlıştır?
Tarık Dursun K.- Gün Döndü
|
A.H. Tanpınar- Aydaki Kadın
|
Oktay Akbal- Garipler Sokağı
|
Samiha Ayverdi- İbrahim Efendi Konağı
|
Refik Halit Karay- Üç Kadının Romanı
|
5.Soru
“hepimizin içinde baskıcı, despot bir kişil yatar; aileden başlayarak aldığımız tek yanlı ve boyun eğmeye, tartışmasız itaat etmeye güdüleyen eğitim anlayışı zamanla farkına varmaksızın bizleri işkenceci yapıverir” düşüncesinden yola çıkarak 12 Mart, 12 Eylül öncesi siyasal olayları eleştiren “İşkenceci” romanının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Alev Alatlı |
Ahmet Bican Ercilasun |
Sevinç Çokum |
Tarık Buğra |
Yahya Akengin |
Dönemin sosyolojik, politik ve psikolojik analizlerinin yapıldığı romanın yazarı Alev Alatlı’dır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 sonrasının Demokrat Parti iktidar sürecinin anatıldığı eserlerden değildir?
Bir Gün Tek Başına |
İzmir’in İçinde |
Yorgun Mayıs Kısrakları |
Gece Sesleri |
Beyazateş Adası |
Beyazateş Adası Murat Erman tarafından yazılmış gizemli ve ütopik karakterlidir.
7.Soru
Adana’da bir gecekondu mahallesindeki bir eve gece yapılan basknla başlayan ve sabahın erken saatlerinde sona eren, bu kısa zaman dilimi içinde neredeyse tek olay, devrimci bir gurup arkadaşın göz altına alınıp, sorgulanması ve serbest bırakılmasını konu alan roman aşağıdakilerden hangisidir?
Köyün Kanburu |
Yaralısın |
Tutunamayanlar |
Issızlığın Ortasında |
Şafak |
Adana’da bir gecekondu mahallesindeki bir eve gece yapılan basknla başlayan ve sabahın erken saatlerinde sona eren, bu kısa zaman dilimi içinde neredeyse tek olay, devrimci bir gurup arkadaşın göz altına alınıp, sorgulanması ve serbest bırakılmasını konu alan roman Şafaktır.
8.Soru
I. Akılcı ve aydınlanmacı felsefelerin ışığında gerçekleşen bilim ve teknolojinin imgesel şartlandırmalarla yayılmaya başlaması
II. 20. Yüzyılın son çeyreğinden itibaren gelişen siyasal ve ekonomik küreselleşme
III. Her değerin değerlerden bir değer olduğunun çoğulcu bakış açısını oluşturması
IV. Newtoncu kategorizasyonun benimsenmesi
Postmodernizmin ortaya çıkışıyla ilgili yukarıdaki gelişmelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I ve II |
I, III ve VI |
I, II ve VI |
I, II ve III |
Yalnız III ve VI |
Postmodernizm veya postmodern, tarihsel olarak yirminci yüzyılın son çeyreğinden itibaren gelişen siyasal ve ekonomik küreselleşmeyi; bireysel ve toplumsal eşitlenmeleri ve bağıntısızlaşmaları; olgudan görüntüye geçişi; kültürlerin iç içe ge- çişlerini; ideolojilerin dağılmasıyla ortaya çıkan tercihsizliği; gerçekle hayalin birbirine geçişi gibi birçok durumu ve tutumu anlatmak için de kullanılmaktadır. Bütün bu kullanımların postmodernle ilintili olduğu söylenilebilir. Akılcı ve aydınlatmacı felsefelerin ışığında gelişen bilim ve teknolojinin, öncekinden faklı bir şekilde imgesel şartlandırmalarla yayılmaya başlaması; her değerin değerlerden bir değer olduğunun çoğulcu bakış açısını oluşturması; deneysel ve olgusal gerçekliğin, bütüncül bir gerçekliği (varsa) ortaya koyamaması; modernizm karşısında yaşanılan inanç kayıpları ile birlikte, geçmişten gelen bütün bilgilere kuşku duyulması; bunun sosyal zihinde boşluklar oluşturması; boşlukların, karmakarışık görüntülerle dolması gibi gelişmeler, postmodern kelimesinin kullanım alanlarını genişletmiştir. Farklı gelişmelerin kesiştiği noktada görünen şudur: Postmodernizm, bilim, teknoloji ve ideolojiler ekseninde toplanan modern değerlere şüphe duymaya başlamış; bu rasyonel, Newtoncu kategorizasyona karşı eleştirel bir tutum geliştirmiştir. Kimileri, postmodernizmin geliştirdiği çoğulculuğu, demokrasi, yerel kültürler kabul ve meşruiyetin ispatı yolunda önemli bir aşama ya da sapma olarak görürken; kimileri de, postmodernizmin, millî ekonomileri, dilleri, millî kültürleri yok eden küresel kapitalizmin yeni üslubu olarak görmektedir.
9.Soru
“Köyün Kanburu” adlı romanı kaleme alan yazarımız aşağıdakilerden hangisidir?
Yaşar Kemal |
Ahmet Ümit |
Kemal Tahir |
Yaşar Kemal |
Fakir Baykurt |
Köyün Kanburu adlı romanımız Kemal Tahir’in eseridir.
10.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Halide Edip’e aittir?
Fosforlu Cevriye |
Suçlu |
Ölüler Yaşıyor mu |
Son Sığınak |
Kızıl Hançerler |
Kızıl Hançerler Halide Edip’e aittir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Semiha Ayverdi’ye ait değildir?
Batmayan Gül |
İnsan ve Şeytan |
Ali Nizami Bey’in Alafrangalığı ve Şeyhliği |
Ateş Ağacı |
İbrahim Efendi Konağı |
Ali Nizami Bey’in Alafrangalığı ve Şeyhliği Semiha Ayverdi’ye ait değildir.
12.Soru
«Bozuk düzenimizin nedenlerini insanlarımıza göstermek, onları uyarmak, uyarmakla da kalmayıp, bozuk düzeni düzeltmeye çaba göstermeleri, bu çabayı el birliği ile göstermemiz gerekliliğine inanırım.» diyen öykü ve roman yazarımız aşağıdakilerden hangisidir?
Yaşar Kemal
|
Orhan Kemal
|
Kemal Tahir
|
Kemal Bilbaşar
|
Attila İlhan
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 sonrası tarihi roman yazımının önde gelen isimlerinden biridir?
Ratip Tahir |
Turhan Tan |
Reşat Ekrem Koçu |
Murat Sertoğlu |
Mustafa Necati Sepetçioğlu |
1960 sonrasında da tarihsel romanın varlığı daha çok popüler tarih romanları çevresinde yürür. Bu dönemin tarihsel romanlarıyla en etkin ismi şüphesiz Mustafa Necati Sepetçioğlu'dur (Kilit-1971, Anahtar-1973, Kapı-1973, Konak-1974, çatı-1974, Üçler-Yediler-Kırklar-1975, Bu Atlı Geçide Gider-1977, Karanlıkta Mum Işığı-1978, Darağacı-1979, Sabır-1980, Ebem Kuşağı-1989, Cevahir ile Sadık Çavuş'un Buğday Kamyonu-1980, Gece Vaktinde Gündönümü-İstanbul'un Fethi-1980; Geçitteki Ülke-1980. Ve Çanakkale/Geldiler-1989, Ve Çanakkale/Gördüler-1989, Ve Çanakkale/Döndüler-1989/TYB 1980 Yılın Romanı Ödülü, Kutsal Mah pus-1990 Sabır Ağacı-1992, Benim Adım Yunus Emre-1994). Sepetçioğlu, eser lis tesinden de görülebileceği gibi, Türk tarihinin başlangıcından 20. yüzyılın başına kadar gelen süreci bir görev bilinciyle romanlaştırrnıştır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Milli Mücadele dönemini anı-roman şeklinde yansıtan eserlerdendir?
Muhtar |
Gemileri Yakmak |
Kırım, Kıyım, Kıtlık |
Bozkırda Sabah |
Yelatan |
Bozkırda Sabahtır.Diğer şıklar ulusçu bir bakış açısına sahiptirler
15.Soru
Tarihi bilinçli olarak işleyen ilk tarihi romanımız aşağıdakilerden hangisidir?
Cezmi |
Hasan Mellah Yahut sır içinde Esrar |
Küçük Ağa |
Ateşten Gömlek |
Yorgun Savaşçı |
Cezmi doğru cevaptır ve Namık Kemal tarafından yazılmıştır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fakir Baykurt’un köy üzerine kaleme aldığı romanın adıdır?
Ateşten Gömlek |
Teneke |
Araba Sevdası |
Yılanların Öcü |
Türkmen Kızı |
Yılanların Öcü adlı Roman Fakir Baykurt’a aittir.
17.Soru
Türk romanında tamamen biçime yönelik tartışmalar aşağıdaki yazarlardan hangisinin romanlarının yayımlanmaya başlamasıyla kendini gösterir?
Tarık Buğra |
Pınar Kür |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Orhan Pamuk |
Mehmet Tekin |
Orhan Pamuk’un romanlarının yayımlanmasıyla birlikte, tamamen biçime yönelik tartışmalar postmodern ışığında başlamıştır.
18.Soru
1960-1970 yılları arasında Türk romanının birincil kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Kurtuluş Savaşı
|
İslamiyet öncesi Türk tarihi
|
Anadolu/taşra/kasaba/köy
|
Osmanlı tarihi
|
Çanakkale Savaşı
|
19.Soru
Aşağıda verilen yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?
Hüseyin Rahmi Gürpınar – Kaderin Cilvesi |
Reşat Nuri Güntekin – Kızıl Hançerler |
Halide Edip Adıvar – Ayrı Dünyalar |
Suat Derviş – Gelinlik Kız |
Kerime Nadir Azrak – Atanın Romanı |
Kaderin Cilvesi’ni Hüseyin Rahmi Gürpınar yazmıştır.
20.Soru
Postmodern roman için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Bilinçle ve bilinçaltıyla ampirik dünyaya bağlıdır. |
Olgusal, deneysel ve nedenselliğin yerini gerçeküstü uyaranlar ve rastlantısallık almıştır. |
Romandan anlatıya, kahramandan bireye, bireyden metinsel varlıklara geçiş vardır. |
Anlatı kişileri reel konumlarını, toplumsal gerçekliklerini ve bireysel kimliklerini kaybederler. |
Anlatılanlar yazarın niyetinden ya da yaşamından ayrılıp başlı başına bir dil, bir doku oluşturur. |
Romandan anlatıya geçiş aynı zamanda kahramandan bireye, bireyden metinsel varlıklara geçiştir. Başka bir deyişle, kişileri, olayları ve bilgileri ile bu anlatılar, postmodernizmin simülatik çocuklardırlar. Postmodernizm, rasyonel modernist sistematiğe karşı koyacak bir merkez kuvvet bulamadığı için, değerleri eşitleme yoluna gider. Fakat bu eşitleme, göreceli gerçeklik kuramını da aşarak, “gerçeksizlik” krizine ulaşır. Tarih ile tarih dışı, mekânla mekân dışı, dinsel ile dindışı, olgu ile tasavvur, ahlâk ile ahlâksızlık kısaca her şey, her değer birbirine karşı üstünlüğünü veya alçaklığını kaybederek eşitlenir. Göreceli gerçekliğin ilkelerinden biri olan çoklu bakış, bağlantısız bakışa sıçrar. Bu sıçramalar arasında anlatı kişileri de reel konumlarını, toplumsal gerçekliklerini ve bireysel kimliklerini kaybederler. Nurdan Gürbilek, Türk öyküsünü “anlatamama” bağlamında çözümlerken, “yapıt”ın yerine “metin” kavramanın geçmesiyle, yazılanın yazarın niyetinden ya da yaşamından ayrıldığını, başlı başına bir dil, bir doku olduğunu söyler. Metin, “bir merkezi olmadığı gibi, bir dışı da olmayan, hiçbir “dış” müdahaleye de izin vermeyen bir göstergeler ağı, bir alıntılar dokusu”dur. Eleştiri için, “metnin içiyle dışı arasındaki gerilim, sahicilik arayışı” anlamsız hâle gelmiştir (Gürbilek 2004: 197).
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ