Çağdaş Türk Romanı Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türk romanı üzerine tamamen biçime yönelik tartışmalar hangi yazarın romanlarının yayımlanmaya başlamasıyla kendini göstermiştir?
Orhan Pamuk |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Oğuz Atay |
Bilge Karasu |
Hasan Ali Toptaş |
Denilebilir ki Türk romanı üzerinde tamamen biçime yönelik tartışmalar Orhan Pamuk’un romanlarının yayımlanmaya başlamasıyla kendini gösterir. Postmodernist romanın “üstkurmaca”sı, “metinler arasılık”ı bağlamında Oğuz Atay’a, hatta geleneksel fantastik hikayemize uzanmak gibi çalışmalar da bu tarihten sonradır.
2.Soru
Cevat Şakir Kabaağaçlı'nın yayımlandığı yıllarda büyük bir yankı uyandıran ilk romanı aşağıdakilerden hangisidir?
Batık Bir Gemi
|
Aganta Burina Burinata
|
Mesihpaşa İmamı
|
Düş Ekmeği
|
Karar Gecesi
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumcu gerçekçi romanın özelliklerinden değildir?
İdeolojiktir.
|
Toplum sorunlarına yönelir.
|
Sorunların toplumsal temelini sorgular.
|
Kişilerin iç dünyasını çözümler.
|
Gerçekçidir.
|
4.Soru
Pınar Kür’ün “Yarın Yarın” romanı ne tür karakteristik özellikler taşır?
68 kuşağının söylemlerini taşır |
Şehirlerin plansız büyümesini anlatır |
Köydeki geçim sıkıntılarına değinir |
Eğitimdeki sıkıntılara değinir |
Sendika sorunlarına değinir |
Başta asli kişiler Selim ile Seyda olmak üzere romanda yer alan kişilerin hemen tamamı sıradışı insanlardır. Mensubu oldukları çevre ile uyumsuzdurlar ve yalnızlık içindedirler. Kür, romantik bir yakınlık duyduğu 68 kuşağının ideolojik söylemleriyle çıkar okurun karşısına.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kemal Tahir’in köy üzerine kaleme aldığı romanın adıdır?
Ateşten Gömlek |
Teneke |
Araba Sevdası |
Yılanların Öcü |
Köyün Kanburu |
Köyün Kanburu adlı eser Kemal Tahir’e aittir.
6.Soru
Toplumcu gerçekçi romana ilişkin en kapsamlı doğruyu içeren ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Toplumcu gerçekçi roman sosyalist roman olarak da anılmaktadır. |
Köy romanı, toplumcu gerçekçi romandır. |
Düşünsel ve siyasal kaynak olarak bakıldığında toplumcu gerçekçi roman, köy romanı, işçi romanı ve aydın romanı da kapsar. |
Toplumcu gerçekçi roman tanzimattan beri devam eden sosyal romanın başka adıdır. |
Toplumcu gerçekçi roman Sadri Ertem’in, Sabahattin Ali’nin romanlarıyla başlamıştır. |
Düşünsel ve siyasal kaynak olarak bakıldığında toplumcu gerçekçi roman, köy romanı, işçi romanı ve aydın romanı da kapsar.
7.Soru
Atilla İlhan, Tarık Buğra, Samim Kocagöz, Ayşe Kulin gibi yazarlar için aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Yaşadıkları dönemlerdeki tarihsel olayları romanlaştırmışlardır.
|
Romanlarda ütopik ve gizemli karakterler kullanmışlardır.
|
İronik bir üslup ile mevcut rejimi eleştirmişlerdir.
|
Eserlerinde özellikle dönemin değerleri üzerinde durmuşlardır.
|
Tarihe bakış açıları ortak değerlere dayanmaktadır.
|
8.Soru
Aşağıdaki romanların hangisi Orhan Pamuk’un romanlarından biri değildir?
Kara Kitap |
Beyaz Kale |
Benim Adım Kırmızı |
Gece |
Ben Bir Ağacım |
Gece Orhan Pamuk’un romanlarından biri değildir.
9.Soru
I. Ne yazar, ne anlatıcı, ne de roman kişileri, özellikle “bir şey” anlatmanın, önermenin hatta eleştirmenin peşinde değillerdir.
II. Tarih ile tarih dışı, mekan ile mekan dışı, dinsel ile din dışı, olgu ile tasavvur, ahlak ile ahlaksızlık kısaca her şey, her değer, birbirine karşı üstünlüğünü veya alçaklığını kaybeder ve eşitlenir.
III. Bir gerçeklik anlayışı yoktur.
IV. Üst kurmaca, metinler arasılık, çoğulcu bakış açısı gibi bileşenler metinsel yapıda öne çıkar.
Postmodern roman ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I ve II |
I, III ve VI |
I, II ve VI |
I, II ve III |
Yalnız III ve VI |
Romanlarda dikkati çeken en önemli özelliğin, anlatılan her şeyin estetik bir bütünlük için kullanılan malzemeler olduğunun fark edilmesi, biçim üzerinde durmayı zorunlu kılar. Ve sanki artık küresel simülasyonun oluşturduğu imajlarla hayatını sürdüren okur da çoğalmıştır ve romanın “bir şey” anlatmasını değil, her şeyden söz etmesini ve hoşça vakit geçirtmesini istemektedir. Bilim, teknoloji ve ideolojiler ekseninde toplanan modern değerlere şüphe duymaya başlayan postmodernizm, bu rasyonel, Newtoncu kategorizasyona karşı koyacak bir merkez kuvveti olmadığı için değerleri eşitleme yoluna gider. Tarih ile tarih dışı, mekânla mekân dışı, dinsel ile dindışı, olgu ile tasavvur, ahlâk ile ahlâksızlık kısaca her şey, her değer, birbirine karşı üstünlüğünü veya alçaklığını kaybeder ve eşitlenir. Modern ahkâma karşı inanç kaybı noktasında bu nötrleştirme ve eşitleme, insanı konumsuzlaştırır ve kimliksizleştirir. Sözünü ettiğimiz okur, bu geniş tabanlı sosyal durumun okurudur. Postmodern roman eleştirisi genel olarak, üst kurmaca, metinler arasılık, çoğulcu bakış açısı gibi bileşenler üzerinde durarak metinsel yapıyı incelemektedir. Postmodernin de bir gerçeklik anlayışının olduğu söylenmektedir. Örneğin biyografik, sosyolojik, hatta psikanalitik nedenselliklerin yerini, kurmacanın kendisi almıştır; kurmacanın kendisi bir “neden”dir. Newton fiziğinin duyusal gerçekliğinin tahtı, quantum fiziğinin göreceliğiyle sallandığından beri, aslında yeni bir gerçeklik anlayışı da doğmaya başlamıştır. Derida, Foucault, Barthes, Lévi-strauss, Lyotard ve Baudriallard’in, doğmaları, ideolojileri ve modernizmin getirdiği bütün normları sarsması, bütüncül olmayan, karşıtlık ilişkisi üzerine kurulmayan bu yeni gerçekliğin anlatılması çabasıdır. Postmodern romanların tarihe yöneldiği, kurguda, entrika ve gizemi öne çıkardığı da bilinmektedir. Üst kurmaca çok genel anlamıyla, romandaki evrenin, kurmaca olduğunun, metinsel bir gerçeklik olduğunun açıkça vurgulanmasıdır.
10.Soru
I. Aklın ve bilimin verilerine güven duyulmaması
II. Modern devlete güvensizlik duyulması
III. İnsanın eşya karşısında değerli kılınıp ön plana çıkarılmak istenmesi
IV. Romanda ahlaki değerlerin hakim kılınmak istenmesi
Yukarda verilenlerden hangileri post-modern romanın doğuşuna zemin hazırlayan sebeplerdendir?
Yalnızca I |
I ve II |
I, II ve III |
III ve IV |
Hepsi |
Aklın ve bilimin verilerine güven duyulmaması, modern devlete güvensizlik duyulması ve insanın eşya karşısında değerli kılınıp ön plana çıkarılmak istenmesi post-modern romanın doğuşuna zemin hazırlayan sebeplerdendir.
11.Soru
Kendilerine ülkücü adını veren grupların bakış açısından yaşanan sosyal olayları ve siyasal çatışmaları geniş bir perspektiften değerlendirip okura sunan yazarlar aşağıdakilerden hangisinde birlikte verilmiştir?
Adalet Ağaoğlu – Elif Şafak |
Erhan Bener – Timur Ertekin |
Pınar Kür – Emine Işınsu |
Vedat Türkali – Gürsel Korat |
Tarık Buğra – Yahya Akengin |
Tarık Buğra’nın Yahya Akengin adlı romanında verilmiştir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumcu gerçekçi romancılarımızdan biri değildir?
Erdal Öz
|
Elif Şafak
|
Vedat Türkali
|
Süheyla Acar
|
Füruzan
|
13.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi postmodern roman eleştirisi ile ilişkilendirilemez?
Metinler arasılık |
Tekil bakış açısı |
Metinsel yapı |
Çoğulcu bakış açısı |
Üst kurmaca |
Postmodern roman eleştirisi genel olarak, üst kurmaca, metinler arasılık, çoğulcu bakış açısı gibi bileşenler üzerinde durarak metinsel yapıyı incelemektedir.
14.Soru
12 Mart dönemi romanlarının genel karakteristiği nedir?
Olayların yaşandığı yılları değil sonrasını anlatması |
Farklı karakterleri renkli aktarması |
Artan işsizlik sorununa değinmesi |
Aydın-köylü çatışmasına değinmesi |
Sanayi-tarım toplumu çatışmasına değinmesi |
Bu dönemin romanlarının genel karakteristiği olarak olayların yaşandığı yıllar değil, 12 Mart sonrası yansıtılmıştır. Çünkü vermeye çalıştıkları yaptıkları değil, kendilerine yapılanlardır. Bu yüzden çoğu romanda etken değil edilgendirler.
15.Soru
Batının bireyciliğine karşı Türk kimliğini ortaya koyan eser olma özelliğini taşıyan aşağıdakilerden hangisidir?
Ciğerdelen |
Devlet Ana |
Cezmi |
İhtilalin Süvarisi |
Yaraya Tuz Basmak |
Kemal Tahir tatafından yazılan eser bu özelliği taşımaktadır.
16.Soru
Yeni ve modern anlatım tekniği, zaman ve terkip bakımından getirdiği teklifleri, bir uygarlığa özgü değerleri vermesi ve nihayet şiirsel üslûbu ile Türk romanında çığır açan yazar kimdir?
Refik Halit |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Oktay Akbal |
Samiha Ayverdi |
Hüseyin Rahmi |
Yeni ve modern anlatım tekniği, zaman ve terkip bakımından getirdiği teknikleri, bir uygarlığa özgü değerleri vermesi ve nihayet şiirsel üslûbu ile Türk romanında çığır açan Ahmet Hamdi Tanpınar (1901-1962), dönemin dikkatleri üzerinde toplayan sanatçılarındandır.
17.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi 1960 sonrası tarihsel roman yazarlarındandır?
Abdullah Ziya Kozanoğlu |
Nizamettin Nazif |
Mustafa Necati Sepetçioğlu |
Turhan Tan |
Fazlı Necip |
Mustafa Necati Sepetçioğlu 1960 sonrası yazarlardandır. Diğer verilenler 1960 öncesine ait yazarlardır.
18.Soru
Aşağıdaki yazar ve eser eşleşmelerinden hangisi yanlıştır?
Mustafa Miyasoğlu- Dönemeç
|
Ahmet Bican Ercilasun- Gülnar
|
Emine Işınsu Öksüz- Yağmurun Yedi Yüzü
|
Nihat Genç- Dar alanda Tufan
|
Hasan Kayıhan- Beyler Aman
|
19.Soru
Aşağıdaki romanlardan hangisi ilk köy romanları içerisinde değerlendirilmez?
Bahtiyarlık |
Türkmen Kızı |
Karabibik |
Köy |
Ateşten Gömlek |
Köyden söz eden romanların tarihi elbette Ahmet Mithat'ın Bahtiyarlık'ına, Nabizade Nazım'ın Karabibik'ine, Ömer Ali Bey'in Türkmen Kızı'na kadar götürülebilir.
20.Soru
Kan Davası, Kavak Yelleri, Son Sığınak gibi aşk romanlarının yazarı kimdir?
Suat Derviş |
Mükerrem Kamil Su |
Reşat Nuri |
Halide Edip |
Hüseyin Rahmi |
Kan Davası (1960), Kavak Yelleri (1961), Son Sığınak (1961) gibi aşk romanlarının yazarı Reşat Nuri’dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ