Çağdaş Türk Romanı Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sanat yaşamına öykü yazmakla başlayan ve Maupassant tarzı öyküleriyle tanınan yazarımız aşağıdakilerden hangisidir?
Reşat Nuri Güntekin |
Halide Edip Adıvar |
Refik Halit Karay |
Suat Derviş |
Nazım Hikmet Ran |
Sanat yaşamına öykü yazmakla başlayan ve Maupassant tarzı öyküleriyle tanınan yazarımız Refik Halit Karay’dır.
2.Soru
Aralarında yaş uçurumu olan ve Türkiye’nin gerçeklerine farklı pencerelerden bakan doktor unvanlı kahramanının yaşadığı sıra dışı aşkları konu alan, yazarının da kurgusunda rol aldığı otobiyografik karakterli roman ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Samim Kocagöz-Tartışma
|
Vedat Türkali-Kayıp Romanlar
|
Emine Işınsu-Sancı
|
Erhan Bener-Sisli Yaz
|
Sevinç Çokum-Zor
|
3.Soru
1950 sonrası Türkiye siyaseti idamlarla tanışır ve edebiyatına yansımasının örneği aşağıdakilerden hangisidir?
Teneke |
Şafak |
Tutunamayanlar |
Şeker Portakalı |
Avare Yıllar |
Sevgi Soysal’ın Şafak adlı romanı 1975’te yayımlanır. Roman, Adana’da bir gecekondu mahallesindeki bir eve gece yapılan baskınla başlar ve sabahın erken saatlerinde sona erer. Bu kısa zaman dilimi içinde neredeyse tek olay, devrimci bir gurup arkadaşın gözaltına alınıp, sorgulanması ve serbest bırakılmasıdır. Romanın zamanı geriye dönüşlerle genişleyerek, ideolojik arka planı içine alır. Evin sahibi Maraşlı Ali, “Ecevitçi”dir. Oya, Ali’nin yeğeni Mustafa’nın arkadaşıdır ve bu iki genç de devrimcidirler. Yine Ali’nin akrabası olan Avukat Hüseyin de eski bir işçi Partilidir. Gözaltına alınanlar emniyete götürüldükten sonra başka bir görüntü devreye girer. Bu gözaltına alanların toplantısıdır. Emniyet müdürü Zekai Bey, fabrika müdürü olan emekli Albay Muzaffer’in evindeki briç partisinden ayrılarak, sorgulama için emniyete gider. Sorgulama ve işkenceler gece boyu devam eder. Emniyet Müdürü Zekai, Emekli Albay ve sanayici Muzaffer, Polis Abdullah, ilerici devrimci insanları ve bu bilinci yok etmekte birleşmiş kapitalizmin ve faşizmin; Oya ve Mustafa devrimci gençlerin; Zekeriya, ispiyoncu işbirlikçilerin; Avukat Hüseyin, kişisel çıkarlarının güdümünde savundukları ideolojilerden vazgeçebilen oportünistlerin; Ali, dürüst, namuslu ve doğal işçi sınıfının göstergeleridirler. Gözaltına alınan kişiler içinde işkenceye maruz kalanlar iki devrimci ve Ali’dir. Diğerleri bir şekilde düzenle uzlaşma ve veya düzene yanaşma yolunu bulurlar. Oya, daha önce de komünizm propagandası yapmaktan hapiste yatmış, iki çocuklu bir yazardır. Mustafa da aynı sebeplerle içerde kalmış bir öğretmendir. Ali ise işçidir. “Sevgi Soysal, biri iç biri dış iki tür çatışmayı ana tema olarak seçmiş. Dış çatışma, devrimcilerle, egemen güçler arasındaki çatışmadır. İç çatışma ise, romanın ana kişileri Oya ile Mustafa’nın, küçük burjuva kimlikleriyle devrimci kimlikleri arasında yaşadıkları bunalımdan kaynaklanır” (Moran, 1994: 20). Romandaki dış çatışma, devrimci hayatın ve edebiyatın doğal yansımasıdır.
Oysa iç çatışmayı, sorgulamayı harekete geçiren 12 Mart tutuklamaları ve işkencelerdir. Sosyalist eğilimler için 12 Mart bir hayal kırıklığı yaratmıştır. Daha önce yanlarında hissedebilecekleri bütün güçler, ezen gücün yanında yer alıvermiştir. Yenilmelerinin açık sebebi budur. Fakat bu yenilginin derindeki sebebi, işçi olamamış küçük burjuvadır. Oya ile Mustafa, sorgulama ve işkence gecesinde, geriye dönüşlerinde hep küçük burjuva alışkanlıklarına, davranışlarına takılıp kalırlar. Ali’yi tasvir edişindeki güvenli ve sevimli bakış fark edilirse, anlatıcının da problemi, işçi ol(a)mamakla ilintili gördüğü düşünülebilir. Romanda üzerinde özellikle durulduğu anlaşılan bir şey de, içkence ve cinsellik ilişkisidir. Egemen güçler, özellikle kadın devrimcilere işkence ederken onların cinselliğine de saldırmaktadırlar. Çünkü bu güçlerin ahlâki, temelde cinselliği bir acı çektirme ve intikam alma olarak algılamaktadır.
4.Soru
Oktay Akbal'ın yer yer biyografisiyle örtüşen, tekdüze bir evliliğin dayanılmaz sıkıcılığı içinde yasak aşka yönelen roman kişisinin ödev ve sorumlulukları ile yasak aşkı arasında gidip gelişini ele aldığı romanı aşağıdakilerden hangisidir?
Garipler Sokağı
|
Gelinlik Kız
|
Suçlu
|
Karar Gecesi
|
İnsan Bir Ormandır
|
5.Soru
Türk yazarların bilgi ve belgelere dayalı olarak kaleme aldıkları uzak dönemleri anlatan tarihsel romanlarda en çok hangi Türk tarihi evresi ele alınmıştır?
İslamiyet öncesi Türkler dönemi
|
Selçuklu dönemi
|
Osmanlı dönemi
|
Cumhuriyetin kuruluş dönemi
|
Çok partili dönem
|
6.Soru
I. Gülnar
II. Dönemeç
III. Güzel Ölüm
IV. Aşk Serüveni
Yukardaki eserlerden hangileri veya hangisi Mustafa Miyasoğlu’na ait eserlerdendir?
I ve II |
I ve IV |
II, III |
II, III, IV |
Hepsi |
II, III, IV Mustafa Miyasoğlu’na ait eserlerdendir.
7.Soru
1950-60 döneminde Türk romanda yaygın olan eğilim aşağıdakilerden hangisidir?
Aydınların kendilerini halkı aydınlatmakla sorumlu hissetmeleri.
|
Batılı romanı taklit etme arzusu.
|
Kimlik arayışı.
|
Polisiye türünün öne çıkması.
|
Post-modern özelliklerin görülmeye başlaması.
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodern romanın özellikleri arasında değildir?
Tarihe Yönelir |
Kurguda Entrikayı Öne Çıkarır |
Kurguda Gizemi Öne Çıkarır |
Kısmen Metinlerarasılık Yansıtması |
Bütünü ile Metinlerarasılık Yansıtması |
Metinlerarasılık, bütünüyle postmodern romanın getirdiği bir teknik değildir.
9.Soru
Bir grup akademisyenin Türk cumhuriyetlerinden Özbekistan’a yaptıkları gezi sırasında yaşadıkları serüvenler çerçevesinde, Türk aydınının son 40 yılda düşünsel planda yaşadığı değişimleri ve gelişmeleri içine alan anı-roman türündeki roman ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
47’liler – Füruzan Tekil |
Gülnar – Ahmet Bican Ercilasun |
Yarın Yarın – Sevgi Soysal |
Aslan Gibi Eşekler – Oktay Verel |
Kayıp Romanlar – Vedat Türkali |
Ahmet Bican Ercilasun’un bir grup akademisyenin Türk cumhuriyetlerinden Özbekistan’a yaptıkları gezi sırasında yaşadıkları serüvenler çerçevesinde, Türk aydınının son 40 yılda düşünsel planda yaşadığı değişimleri ve gelişmeleri içine alan anı-roman türündeki eserinin ismi “Gülnar”dır.
10.Soru
Sanatını Bodrum civarında balıkçıların, süngercilerin yaşam serüvenlerini anlatmaya adamış yazar kimdir?
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Tarık Buğra |
Mehmet Seyda |
Halikarnas Balıkçısı |
Halide Edip |
Sanatını Bodrum civarındaki balıkçıların, süngercilerin yaşam serüvenlerini anlatmaya adamış olan Halikarnas Balıkçısı (Cevat Şâkir Kabaağaçlı) (1886-1973), Uluç Reis (1962), Turgut Reis (1966) gibi köklerini aradığı tarihsel romanları dışında yazdığı yapmacıklıktan uzak, gözleme dayanan eserleriyle konu kısırlığı çeken Türk romanına yeni soluklar kazandırmıştır. Cevat Şâkir, biraz Osmanlı yanlısıdır ama daha çok Anadolucudur.
11.Soru
I. Şiirsel üslubuyla Türk romanında çığır açması
II. Türk romanında eski teknikleri kullanması
III. Kişilerini yüksek zümreden seçerek üzerlerinde psikolojik tahliller yapması
IV. Romanlarında büyük bir uygarlığa ait değerleri vermeye çalışması
Yukarda verilenlerden hangileri Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Türk romanına kazandırdığı özelliklerdendir?
I ve II |
II ve III |
I ve III |
II, III ve IV |
Hepsi |
Türk romanında eski teknikleri kullanması,
kişilerini yüksek zümreden seçerek üzerlerinde psikolojik tahliller yapması ve romanlarında büyük bir uygarlığa ait değerleri vermeye çalışması Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Türk romanına kattığı değerlerdendir.
12.Soru
12 Mart – 12 Eylül romanları adını verdiğimiz 70’li ve 80’li yılların romanlarının belleklerde yer etmesinin en önemli sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
Bir döneme ışık tutmaları |
Edebi nitelikleri |
Sağlam olay örgüleri |
Anı-roman kimlikleri |
Toplumsal olayları mizahi bir şekilde okura iletmeleri |
Bu yılların büyük ölçüde bir dünya görüşüne angaje olmuş, daha çok kutuplaşmalara dayalı anı-romanları, bir döneme ışık tutmaları bakımından edebi niteliklerinden çok sosyolojik değerleriyle belleklerde yer edinmişlerdir.
13.Soru
Köy romanının öncüsü sayılan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Sarı Traktör |
Büyük Mal |
Teneke |
Yılanların Öcü |
Bizim Köy |
Köy hayatına dair tutulan notlardan oluşan bu kitabın bir roman olmadığı söylense de, köy romanının öncüsü sayılmış ve defalarca basılmıştır.
14.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi romanlarında 12 Mart muhtırası ve sonrasındaki uygulamalara yer vermiştir?
Attila İlhan |
Elif Şafak |
Ayşe Kulin |
Tarık Buğra |
Peyami Safa |
Soruda belirtilen uygulamaların izlerini Tartık Buğranın romanlarında görmek mümkündür.
15.Soru
Abdülhak Şinasi Hisar’ın gerçeğin insanlar tarafından farklı algılanacağı, kişiden kişiye değişiklik göstereceği tezi üzerine kurduğu romanı aşağıdakilerden hangisidir?
Fahim Bey ve Biz |
Bugünün Saraylısı |
Çamlıca’daki Eniştemiz |
Biz de İnsanız |
Evli Bir Kadının Günlüğünden |
Abdülhak Şinasi Hisar’ın gerçeğin insanlar tarafından farklı algılanacağı, kişiden kişiye değişiklik göstereceği tezi üzerine kurduğu romanının adı Fahim Bey ve Biz’dir.
16.Soru
Türk edebiyatında Marksizm merkezinden yayılan ideolojik yapıyı kuran kimdir?
Hasan Hüseyn Korkmazgil |
Nazım Hikmet |
Rıfat Ilgaz |
Ahmed Arif |
Orhan Kemal |
Türk edebiyatında Marksizm merkezinden yayılan ideolojik yapıyı kuran Nazım Hikmettir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir Orhan Pamuk eseri değildir?
Benim Adım Kırmızı |
Kara Kitap |
Beyaz Kale |
Kar |
Osmancık |
Osmancık Tarık Buğra’nın bir eseridir.
18.Soru
1970’lerde yayımlanan, iç içe geçen kurguları ile eleştirmenlerin dikkatini çeken ve postmodern romanın ilklerinden sayılan roman ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Bir Akşam Alacası – Selim İleri |
Tutunamayanlar – Oğuz Atay |
Aylak Adam – Yusuf Atılgan |
Şafak – Sevgi Soysal |
Yaralısın – Erdal Öz |
Oğuz Atay, Tutunamayanlar’ı 1972’de yayımlamıştır. Postmodern romanın ilkleri bağlamında çok sayıda eleştirmenin dikkatini çeker. Romanın iç içe geçen kurguları, kişilerinin olaylar içindeki davranışlarından çok zihinsel devinimleriyle var olmaları en belirgin konulardır.
19.Soru
70’li yılların politik romanlarından Sevgi Soysal’ın “Şafak” adlı romanında kullandığı zaman kurgusu aşağıdakilerden hangisidir?
Geçmiş zaman |
Zamansızlık |
Genişletilmiş şimdiki zaman |
Gelecek zaman |
Şimdiki zaman |
Yazar roman kişilerinin tutukluluk öncesi ve sonrasına dair yaşadıklarını geri dönüşlerle ve kendilerini sorguladıkları iç çatışmalarla şimdi’nin birkaç yıl öncesi ve sonrasına kadar genişleterek, bir çeşit genişletilmiş şimdiki zaman ile anlatır.
20.Soru
“Bu tür romanların tarihe yöneldiği, kurguda, entrika ve gizemi öne çıkardığı da bilinmektedir”. Bu metinde bahsi geçen özellik hangi roman tipinin özelliğidir?
Postmodern |
Modern |
Geç Dönem Osmanlı Edebiyatı |
Erken Dönem Osmanlı Edebiyatı |
Cumhuriyet Dönemi |
Postmodern romanların tarihe yöneldiği, kurguda, entrika ve gizemi öne çıkardığı da bilinmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ