Çağdaş Türk Romanı Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 16 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangileri Türk romanının niceliksel bakımından patlamayı yaşamasının nedenlerindendir?
I.Roman yazanları edebiyatı içsel bir boşalma olarak görmüştür.
II.Roman yazanları özyaşamöyküsel bir anlatım yolunu benimsemiştir.
III.Kurmaca metinlerde nasıl anlatıldığı önemlidir.
IV.Kurmaca metinlerde neyin anlatıldığı önemlidir.
I, II, III |
I, II, IV |
I, II |
II, III, IV |
I, III, IV |
2000’li yıllar, Türk romanının niceliksel bakımından patlamayı yaşadığı yıllardır. Bu dönemde roman yazanlardan edebiyatı içsel bir boşalma olarak gören kimileri çoklukla özyaşamöyküsel bir anlatım yolunu benimserken; kurmaca metinlerde neyin anlatıldığının değil nasıl anlatıldığının önem taşıdığı bilincinde olan kimileri de nitelikli romanlarıyla dikkat çekerler.
2.Soru
Seçeneklerden hangisinde Türk edebiyatında fantastik bilim kurgu ve polisiye türünden eser veren yazarlardan bir tanesi yer almamaktadır?
Nazlı Eray |
İhsan Oktay Anar |
İskender Pala |
Hikmet Temel Akarsu |
Enis Batur |
İskender Pala biyografik roman türünden eserler vermektedir.
3.Soru
Romanlarındaki kahramanları daha çok İstanbul aristokrat ve aydın kesiminden seçen, karakterleri manevi boyutta büyük çatışmalar yaşayan, hemen hemen tüm romanlarının sonu bir aşkla bağlanan Türk kadın roman yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Samiha Ayverdi |
Sevinç Çokum |
Safiye Erol |
Emine Işınsu |
Nazan Bekiroğlu |
Aynı zamanda romanlarının sonunda mutlaka bir mesaj veren, daha çok tasavvuf düşüncesinde kurgu yapan ve milli edebiyat akımı içinde sayıla Türk kadın roman yazarı Samiha Ayverdi’dir.
4.Soru
“Renksiz Istırap, Yakut Kayalar, Çöl Güneşi, Yalnız Dönüyorum, Çölde Sabah Oluyor, Vatanım İçin” romanlarında kadınların dünyasını anlatan yazarımız kimdir?
Şükûfe Nihal |
Pınar Kür |
Adalet Ağaoğlu |
Halide Edip Adıvar |
Halide Nusret Zorlutuna |
Şükûfe Nihal; Renksiz Istırap (1928), Yakut Kayalar (1931), Çöl Güneşi (1933), Yalnız Dönüyorum (1938), Çölde Sabah Oluyor (1951), Vatanım İçin (1955) romanlarında kadınların dünyasını anlatır.
5.Soru
Adını öykü ile duyuran, ilk romanı Yağmur'un Yedi Yüzü ile romancılık yeteneğini kanıtlayan romancımız aşağıdakilerden hangisidir?
Hasan Öztoprak
|
Melih Cevdet Anday
|
Süheyla Acar
|
Cezmi Ancil
|
Reşit Karadağ
|
6.Soru
Kadının Türk toplumunda ve kültür hayatında evin içerisinden çıkışı ne zaman başlamıştır?
Tanzimat Dönemi |
Tanzimat Dönemi Sonrası |
Cumhuriyet Dönemi |
1980 ve Sonrası |
Osmanlı’nın Yıkılışı ile Beraber |
Kadının Türk toplumunda ve kültür hayatında evin içerisinden çıkışı Tanzimat Dönemi Sonrasında başlamıştır.
7.Soru
Gerçek kişileri roman kurgusu içinde anlatan metinler hangi tür romandır?
Tahlil romanı |
Macera romanı |
Biyografik roman |
Realist roman |
Natüralist roman |
Gerçek kişileri roman kurgusu içinde anlatan metinlere biyografik roman denir.
8.Soru
“Son Menzil”, “Ateş Ağacı” ve “İbrahim Efendi Konağı” adlı eserler aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?
Samiha Ayverdi |
Hüseyin Nihal Atsız |
Safiye Erol |
Halide Edip Adıvar |
Mehmet Murad |
Medeniyet değişimini ele alan ve bu değişimin aile içinde sebep olduğu çözülmeleri kişilerin ruh derinliklerine inerek işleyen Samiha Ayverdi (1906-1993), konusunu Firavunlar döneminden alan ilk romanı Aşk Bu İmiş’i (1939) yayımlar. Bu ilk romanı sırasıyla Batmayan Gün (1939), Ateş Ağacı (1941), Yaşayan Ölü (1942), İnsan ve Şeytan (1942), Son Menzil (1943), Yolcu Nereye Gidiyorsun (1944), Mesihpaşa İmamı (1944), İbrahim Efendi Konağı (1965) romanları izler.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Abbas Sayar’ın eserlerindendir?
Yılkı Atı |
Köse Kadı |
Meydan Dayağı |
Küçük Dünya |
Eğik Ağaçlar |
Köse Kadı Baheaddin Özkişi, Meydan Dayağı Tahir Kutsi Makal, Küçük Dünya Emine Işınsu, Eğik Ağaçlar da Sevinç Çokum’a aittir.
10.Soru
Cumhuriyet Dönemi romanının önemli isimlerinden Tarık Buğra’ın kaleme aldığı eserlerden birisi aşağıdakilerden hangisidir?
Çalıkuşu |
Bir Sis Böler Geceyi |
Küçük Ağa |
Bedesten |
Halikarnas Balıkçısı |
Tarık Buğra’nın önemli eseri Küçük Ağa’dır.
11.Soru
Türk edebiyatında biyografik roman yokluğunu, Türk romanının kendi çelişkilerine kayıtsız kalmasıyla açıklayan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Peyami Safa |
Halide Edip Adıvar |
Ömer Seyfettin |
Halid Ziya Uşaklıgil |
Hüseyin Rahmi Gürpınar |
Peyami Safa (1899-1961) 1936 yılında Kültür Haftası’nda yayımlanan Roman ve Biyografi adlı yazısında, Türk edebiyatında biyografik romanın yokluğunu, Türk romanının kendi çelişkilerine kayıtsız kalmasıyla açıklar.
12.Soru
1970’li yıllarda romandaki modernleşme süreci ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
Nitelik bakımından artış olmuştur. |
Oğuz Atay bu dönemin temsilcilerinden değildir. |
Yusuf Atılgan dilbilimsel yaklaşımla çözümlemeler yapmıştır. |
Anayurt Oteli biçim olarak klasik bir yapıdadır. |
Yusuf Atılgan hikayelerini okura sıradan duygularla aktarmaktadır. |
Artış nitelikte değil nicelikte olmuştur. Atay bu dönemin önemli temsilcilerinden biridir. Yusuf Atılgan ruhbilimsel bir yaklaşımla olayları ele almaktadır. Anayurt Oteli biçim olarak farklı bir yapıdadır. Yusuf Atılgan hikayelerini şok duygusuyla aktarmaktadır.
13.Soru
Seçeneklerde yer alan ifadelerden hangisi Türkiye’de gelenekçi romanın gelişim süreciyle ilgili doğru bir ifade değildir?
Çok partili hayata geçiş gelenekçi romanın gelişimini etkilemiştir. |
1950 sonrası yaşanan özgür ve demokratik ortam geleneksel romanın gelişimini etkilemiştir. |
Geleneksel roman toplumun kalp ve zihin bulanıklığına çözüm arayışlarının bir ürünüdür. |
Geleneksel romanın ardından üzeri küllenmiş kültürel değerleri hatırlama ve yeniden hayata katma çabası vardır. |
Gelenekçi romanın ilk örnekleri 1800’lü yılların son yarısında kadar dayanmaktadır.Gelenekçi romanın ilk örnekleri 1800’lü yılların son yarısında kadar dayanmaktadır. |
Türkiye, 1950’li yıllarda çok partili hayata geçişin getirdiği sosyal ve siyasal değişimlere sahne olur. Tek parti döneminin pozitivist ve tek tip insan yaratma tavrı, evrensel değerleri öne çıkarma çabası, laikliği özel hayatlara müdahale edecek biçimde uygulama ısrarı gibi nedenler, İslamî söylemin de, milliyetçi söylemin de güçlenmesini engellemişti. 1950’lerin özgür ve demokratik ortamında mistik/metafizik yaklaşımların önü açılır. Önce şiirle kendini ifade imkânı bulan İslamî söylem, daha sonra roman ve hikâyeyi de kullanmaya başlar. Batılılaşma macerasının, kendini inkâr biçiminde ve kayıtsız şartsız teslimiyet düzeyinde algılanması, kimi aydınlar tarafından sorgulamaya tabi tutulur. Toplumun kalp ve zihin bulanıklığına çözüm arayışları, üzeri küllenmiş kültürel değerleri hatırlama ve yeniden hayata katma çabalarını doğurur. Modern hayata karşılık geleneksel hayat da yaşama şansı bulur. Bir yanda modern yaşama tarzı, diğer yanda geleneksel yaşama tarzı, üçüncü grupta da modern yaşama tarzıyla geleneksel yaşama tarzını sentezleyen bir anlayış hüküm sürmeye başlar. Gelenekçi romanın ilk örnekleri 1950’li yıllarda verilmeye başlanmıştır.
14.Soru
1990’larda bir opera sanatçısının hayatını konu almak üzere Zeynep Oral tarafından yazılan biyografik roman aşağıdakilerden hangisidir?
Kafa Kâğıdı |
Viran Dağlar |
Mavi Saçlı Kız |
Tutkunun Romanı Leyla Gencer |
Hava Kurşun Gibi Ağır |
Kafa Kâğıdı Necip Fazıl Kısakürek, Viran Dağlar Necati Cumalı, Mavi Saçlı Kız Burçak Çerezcioğlu, Tutkunun Romanı Leyla Gencer Zeynep Oral, Hava Kurşun Gibi Ağır Hıfzı Topuz tarafından yazılmıştır.
15.Soru
Türkiye’de ilk biyografik roman ne zaman yazılmıştır?
1975 |
1990 |
2000 |
1932 |
1950 |
Türkiye’de ilk biyografik roman 1932’de yazılır 1950’li yıllarda, ilk örnekler ortaya çıkar. Türk edebiyatında biyografik romanın ilk yetkin örneği, 1975’te kaleme alınır. 1990’lı yıllar biyografik romanın atılım yıllarıdır. 2000’li yıllarda biyografik roman hem nicelik hem de nitelik bakımından dikkat çekici örnekler verir.
16.Soru
İlhan Selçuk’un 1984 yılında doğan, askerlik çağında Çanakkale ve Balkan Savaşların katılan, Birinci Dünya Savaşında İran ve Kafkas cephelerinde savaşan, 199 yılında yirmi beş yaşında bir yüzbaşı olarak İstanbul’a dönen bir askerin hayatını anlattığı romanının ismi seçeneklerden hangisinde doğru verilmiştir?
Seydi Ali Reis |
İsmet İnönü |
Yüzbaşı Selahattin’in Romanı |
Baltacı ile Katerina |
Goethe: Bir Dehanın Romanı |
İlhan Selçuk’un 1984 yılında doğan, askerlik çağında Çanakkale ve Balkan Savaşların katılan, Birinci Dünya Savaşında İran ve Kafkas cephelerinde savaşan, 199 yılında yirmi beş yaşında bir yüzbaşı olarak İstanbul’a dönen bir askerin hayatını anlattığı romanının ismi Yüzbaşı Selahattin’in Romanı’dır. Seydi Ali Reis’in yazarı Abdullah Ziya Kozanoğlu, İsmet İnönü’nün yazarı Yusuf Ziya Ortaç, Baltacı ve Katerina’nın yazarı Vala Nureddin, Goethe: Bir Dehanın Romanı’nın yazarı ise Hasan Ali Yücel’dir.