Çocuk Ve Drama Ara 12. Deneme Sınavı
Toplam 15 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama çalışmaları için uygun ortam özelliklerinden biridir?
Sabit sıraların ya da mobilyaların olduğu bir ortam. |
Çok büyük bir ortam. |
Loş bir ortam. |
Taş ya da kalebodur gibi sert zemine sahip bir ortam. |
Ayakkabıların çıkarılıp girilebileceği bir ortam. |
Drama çalışmalarında; ahşap ya da halı ile zemini döşenmiş olan ve ayakkabıların çıkarılıp giyilebileceği bir ortam belirlenmelidir. Sabit sıraların olmadığı, her türlü eyleme ve gerekli olduğunda sunum yapmaya elverişli bir ortam olmalıdır. Ortamın ısısı, ışığı ve havalandırması drama çalışmalarının rahatlıkla yürütülebileceği özelliklerde olmalı; ne çok büyük ne de çok küçük olmalıdır. Doğru cevap E'dir.
2.Soru
Hangileri drama çalışmalarının çocuklarda yarattığı olumlu özelliklerdendir? I.İşbirliğine açık olabilme II.Özgür düşünce olabilme III.Yaratıcılık kazanma IV.Duyarlılık V.Sosyalleşme
Yalnız I. |
Yalnız III. |
I.,II.,III. |
I.,III.,IV.,V. |
I.,II.,III.,IV. |
Eğitim programlarında dramanın bir yöntem olarak kullanılması sosyal yönden gelişmiş, kendisinin ve başkalarının gereksinim ve duygularına karşı duyarlı, iş birliğine açık, özgür düşünceli ve yaratıcı bireyler yetiştirilmesi ve pek çok özelliğin yaşantı yoluyla kazanılması açısından önemlidir. Doğru cevap E şıkkıdır.
3.Soru
Dramanın yaygınlaşması için açık hava festivalleri öneren kişi kimdir?
Henry Caldwell Cook |
J.J. Rousseau |
Harriet Finlay-Johnson |
Brian Way |
Gavin Bolton |
Gönen ve Dalkılıç (2009) asıl dramatizasyon uygulamalarının J.J.Rousseau ile eğitimde 18.yüzyılda Fransa’ da başladığını vurgulamaktadır. Rousseau, dramada katılımcıya önem vermiştir ve drama uygulamalarında duyguların yaşanması gerektiğini savunmuş- tur. Ayrıca dramanın yaygınlaşması için açık hava festivalleri önermiştir. Sonraki dönemlerde İngiliz eğitim sisteminde de yapılan yeniliklerle “çocuk merkezli eğitim” başlamış, 1889–1893 yıllarında açılan ilerici okullarda çocuk merkezli eğitime geçilmiştir. Eğitimde dramanın ilk uygulamaları bu okullarda görülmüştür.
4.Soru
Dramanın Türkiye'deki tarihsel gelişimi ele alındığında aşağıda belirtilen olaylardan hangisi daha eskidir?
"Uygulamalı dramatizasyon" isimli bir kitapçık Emin Özdemir tarafından yazılmıştır. |
Türkiye'de yaratıcı drama hareketi Tamer Levent ve Doç.Dr.İnci San ile başlamıştır. |
Oluşum tiyatrosu ve drama atölyesi kurulmuştur. |
İlkokul programında dramatik gösteriler dersler için bir öğretim ve ifade aracı olarak ele alınmıştır. |
Çağdaş drama derneği kurulmuştur. |
1965 tarihinde, "Uygulamalı dramatizasyon" isimli bir kitapçık Emin Özdemir tarafından yazılmıştır.1982 tarihinde, Türkiye'de yaratıcı drama hareketi Tamer Levent ve Doç.Dr.İnci San ile başlamıştır. 1988 tarihinde, Oluşum tiyatrosu ve drama atölyesi kurulmuştur. 1926 tarihinde, İlkokul programında dramatik gösteriler dersler için bir öğretim ve ifade aracı olarak ele alınmıştır. 1990 tarihinde ise, Çağdaş drama derneği kurulmuştur. dramanın tarihsel gelişimine daha ayrıntılı bakmak için ilgili kitabın 29.sayfasında yer alan tablo 2.1'i inceleyebilirsiniz.
5.Soru
Türkiye'de İlk öğretim okullarında Drama Dersi ilk olarak hangi öğretim yılından itibaren ders programlarında seçmeli ders olarak yer almıştır?
1987 - 1988 |
1988 - 1989 |
1997 - 1998 |
1998 - 1999 |
1986 - 1987 |
1985, 1987, 1989 yıllarında gerçekleştirilen üç seminere katılan eğitimciler, eğitim bilimciler, çocuk gelişimi uzmanları, tiyatrocular, edebiyatçılar başta olmak üzere değişik mesleklerden oluşan bir grup, Türkiye’de eğitimde yaratıcı drama alanında çalışan ilk çekirdek grubu oluşturmuşlardır ve dernekleşme yoluna giderek “Çağdaş Drama Derneği”ni kurmuşlardır (Adıgüzel, 2012). Eylül 1998’de MEB Talim Terbiye kurulunca yayımlanan Eylül 1998 tarihli tebliğler dergisinde, ilköğretim okulları seçmeli Drama Dersi 1-2-3 öğretim programı yayımlanmış ve 1997-1998 öğretim yılından itibaren ders programlarında seçmeli ders olarak yer almıştır.
6.Soru
Bilinç koridoru tekniğinin uygulanmasına ilişkin aşağıda verilen aşamalardan hangisi doğru değildir?
Çocukların yüzleri birbirine dönük olacak şekilde karşılıklı iki sıra halinde dizilirler |
Ana karakter, çocukların oluşturduğu iki sıra arasında yürür |
Çocuklar kahramanın karar veremediği konuda kendi görüşlerini söylerler |
Çocukların her biri değişik düşünce ve duyguları yansıtan birer cümle söyleyerek karakterin vicdanının sesi olur |
Koridor boyunca önerilen düşünceler ve duygusal uyarımlar sonucunda çocuklar toplu olarak bir karara varırlar |
Bilinç Koridoru: Drama sürecinde, ana karakterin karşılaştığı herhangi bir ikilem ya da içinden çıkamadığı durum bilinç koridoru tekniği ile ele alınabilir. Çocukların yüzleri birbirine dönük olacak şekilde karşılıklı iki sıra hâlinde dizilirler. Ana karakter, çocukların oluşturduğu iki sıra arasında yürür ve bu sırada çocuklar kahramanın karar veremediği konuda kendi görüşlerini söylerler. Bu görüş karşı görüş ya da destekleyen görüş şeklinde olabilir. Çocukların her biri değişik düşünce ve duyguları yansıtan birer cümle söyleyerek karakterin vicdanının sesi olurlar. Koridor boyunca önerilen düşünceler ve duygusal uyarımlar, karakterin bir karara varmasına yardımcı olur. Ana karakter geçidin sonuna ulaştığında kararını verir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Drama ile ilgili kavramlardan biridir?
Tiyatro |
Oyun |
Oyuncu |
Olay |
Mış gibi yapmak |
Sanki imiş gibi anlamına gelen ''-mış gibi'' yapmak bir rol üstlenmenin ve rolü oynamanın temel süreçlerinden biri olduğu için dramanın olmazsa olmazlarındandır. Çocukların sembolik düşünme ve üst düzey zihinsel işlemleri yapmalarını sağlayan doğal ve etkin öğrenme durumları “-mış gibi” yapmaktır. Çocukların erken yaşlardan itibaren “-mış gibi” yapma ile gerçeği ayırt edebilme konusunda kendilerine has yetenekleri bulunmaktadır. “-Mış gibi” yapma çocuğun düşünsel süreçleri kullanarak sanki öyleşmiş gibi yapmasını gerektirir. Aristo bu yeteneği “metaxis” olarak Vygotsy ise “ikili etki” durumu olarak ifade
etmektedir (Adıgüzel, 2012 Adıgüzel, 2011 Güven, 200).
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramanın dramatik ögelerinden biri değildir?
Bağlam |
Tema |
Çatışma |
Değerlendirme |
Çevre |
Değerlendirme drama sürecinin aşamalarından biridir.
9.Soru
“Dramada kimler yer alacak?”, “Ne oluyor?”, “Nerede ve hangi zamanda oluyor?” gibi temel soruların planlanması anlamlarını kapsayan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Bağlam |
Öğrenme Alanı/Tema |
Çatışma/Gerilim |
Bakış açısı/Çevre |
Drama |
Drama sürecinde olması gereken bazı ögeler vardır; bu ögeler olmadan etkili bir drama çalışmasından söz edilemez. “Dramada kimler yer alacak?”, “Ne oluyor?”, “Nerede ve hangi zamanda oluyor?” gibi temel soruların planlanması anlamlarını kapsayan kavram bağlam’dır. Drama sürecinin ana hatları belirlenirken bu soruların yanıtları dikkate alınmalıdır.
10.Soru
İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nın drama açısından yaptığı katkı nedir?
Dramanın bir yöntem olarak gelişimini başlatan kişidir. |
Tiyatrocu olarak dramanın tiyatrodaki rolüne önem vermiştir. |
Türk tiyatrosunda dramayı öne çıkartan kişidir. |
Eğitim alanındaki ilk drama gösterisini gerçekleştirmiştir. |
Çağdaş Drama derneğini kurmuştur. |
1908’lerde eğitsel programlar başkanlığı yapmıştır. Pedagogtur. San (1998)’a göre Türkiye’de dramanın bir yöntem olarak ülkemizdeki gelişimi 1908’de İsmail Hakkı Baltacıoğlu ile başlamıştır. Türk eğitim tarihinde Baltacıoğlu tarafından hazırlanan 1915 yılında çıkan “Mekteb Temsillerinin Usul-i Tedrisi” başlığı ile eğitim bakanlığı tarafından çıkarılan bir yönetmelikle doğaçlama oyunculuk kavramından söz edilmiştir. Tiyatroyu odak alan çalışmalar gerçekleştiren biri olmayan Baltacıoğlu 1978 de vefat etmiştir. Çağdaş Drama Derneği 1990 yılında kurulmuştur. Doğru cevap A’dır
11.Soru
Dramada çatışma durumu hangi aşamada gerçekleşmektedir?
Isınma |
Değerlendirme |
Esas çalışma/canlandırma |
Değerlendirme |
Drama çalışmasını planlarken |
Planlamada doğaçlama gelişmesi gereken çatışmanın olması söz konusu değildir. O anda farklı kişilik ve yaşantılara sahip katılımcılar tarafından gerçekleşen bir durumdur. Isınmada çatışma değil katılımcılara ve ortama uyum sağlanması bir geçiş yapılması amaçlanır. Değerlendirmede ise yine uyum ve anlaşma, kazanımlar ve gözden geçirme içerir. Dramada çatışma durumu esas çalışma/canlandırma aşamasında gerçekleşir. Drama çalışmalarında çatışma, çalışmaya odaklanmayı sağlar önemli bir itici güce sahiptir. Katılımcıların konuya ilgi duyması için gerilimin oluşturulması gerekmektedir.
12.Soru
Drama sürecinde yer alacak katılımcılarla ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?
Drama çalışmalarına katılmak için tiyatro eğitimi şarttır. |
Tüm katılımcıların etkinliğe her zaman istekli katılması esastır. |
Süreç sonunda katılımcıların değerlendirme yapması sorun oluşturabilir. |
Her katılımcının süreçte aktif olmasına fırsat verilmelidir. |
Katılımcıların grup içerisinde çalışmaya hazır olmaları gerekmemektedir. |
Yukarıda verilen seçeneklerden sadece D şıkkı drama sürecinde yer alacak katılımcılarla ilgili doğru bir bilgiyi içermektedir.
13.Soru
Türkiye'de Dramatik gösteri tanım ilk defa hangi yılda ilkokul programlarında şarkılar temsiller ve oyunlar başlığı altında kendine yer bulmuştur?
1908 yılında |
1915 yılında |
1926 yılında |
1943 yılında |
1950 yılında |
Dramatik gösteri tanımı ilk defa 1926 yılında ilkokul programında şarkılar temsiller
ve oyunlar başlığı altında kendine yer bulmuş ve ayrıca hayat bilgisi derslerinde de dramatik gösteriler bu ders için bir ifade yolu olarak kabul edilmiştir.
14.Soru
Heathcote’un Dört Drama Modelinden hangisi bireyi ve bireyin sorunlarını merkeze alır?
Uzman Rolü Yaklaşımı |
İnsanı Keşfetmek için Drama |
Yuvarlanan Rol |
Komisyon Modeli |
Kaynakların keşfi |
Dört drama modeli vardır ve bunlardan birincisi bireyi ve bireylerin sorunlarını merkeze alan, İnsanı Keşfetmek için Drama (Drama used to explore people); ikincisi sorunu merkeze alan, çocukların hayali bir problemi uzman rolü alarak çözdükleri Uzman Rolü Yaklaşımı (Mantle of Expert); üçüncüsü, programdaki farklı derslerin aynı drama çatısı
altında buluşup çocukların alanlar arasındaki bağlantıları görebilecekleri Yuvarlanan Rol (Rolling Role); ve sonuncu olarak da çocukların gerçek hayatları ile bağlantılı sorunları çözmek üzere kurdukları komisyon içinde olayı değerlendirdikleri ve genelde de süreçlerine dair bir rapor şeklinde yazılı çalışma yaptıkları Komisyon Modelidir.
15.Soru
Dramada gerilim drama sürecinin başlamasında ve sürdürülmesinde önemli bir itici güce sahiptir ve pek çok değişkenden kaynaklanabilir. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi drama etkinliğinde gerilim yaratabilecek değişkenlerden birisi değildir?
Gizemli durumlar |
Üstesinden gelinmesi gereken güçlükler |
Acil çözülmesi gereken sorunlar |
Drama liderinin çalışmalardaki rehberliği |
Önceliklerin belirlenme güçlüğü |
Gerilim, drama sürecinin başlamasında ve sürdürülmesinde önemli bir itici güce sahiptir. Bu gerilim pek çok değişkenden kaynaklanabilir. Gizemli durumlar, üstesinden gelinmesi gereken güçlükler, acil çözülmesi gereken sorunlar, önceliklerin belirlenme güçlüğü gibi durumlar ve çatışmalar gerilimi yaratmaktadır. Bu gerilim durumu oluşturulurken, çocukların yaşamlarında karşılaşabilecekleri olaylar dikkate alınmalıdır.