Çocuk Ve Drama Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki tekniklerin hangisinde drama sürecinde yer alacak olan ana karakterin resmi yapılır?
Buz Dağı |
Duvardaki Rol |
Liste Yapma |
Donuk İmge |
Fotoğraf Karesi |
Duvardaki Rol: Drama sürecinde yer alacak olan ana karakterin resmi yapılır. Resim duvardaki bir karton, bez parçası ya da başka bir malzemeye yapılabilceği gibi, bu malzeme yerde de olabilir ve çocuklar karakterin resmini buraya yaparlar. Drama sürecinde çocuklar ana karakter ile ilgili sürekli yeni bilgiler eklerler; bu bilgiler karakterin kişiliği, yaşadığı ortam, karakterin yaşamında olan kişiler ile ilgili olabilir. Gelen tüm öneriler dikkate alınarak karakter yaratılır.
2.Soru
Dramanın Dünyadaki öncülerinden hangisi drama çalışmalarını A, B, C, ve D tipi olmak üzere dört başlık altında incelemiştir?
Gavin Bolton |
Brian Way |
Peter Slade |
Henry Caldwell Cook |
Dorothy Heathcote |
Gavin Bolton (1927- )
Bolton Heathcote gibi öğrenme ve öğretmen için dramanın bir araç olarak kullanılması ve çocukların pasif rol oynamaması gerektiği düşüncesini savunmuştur. Bolton’a göre öğretmenin sınıf içinde öğrencileriyle karşılıklı güvenin nasıl kurulacağını bilen, iyi gözlemci ve çocuklara yönlendirme yapabilen drama deneyimlerine sahip bir kişi olması gerektiğini vurgulamıştır (Adıgüzel, 2012).
Bolton Peter Slade, Brian Way ve Heathcote ile beraber çalışarak kendi bakış açısını yakalamış ve drama çalışmalarını A, B, C, D tipi olmak üzere dört başlık altında incelemiştir.
A-tipi: Egzersiz: Brian Way’n kuramında yer verdiği parça parça deneyimleri içeren kısa süreli sadece forma odaklanan biçimdir.
B-tipi: Dramatik Oynama: Olay akışı, mekân, kişiler ve konunun belli olduğu, fakat
düşük düzey düşünme becerisi gerektiren, genelde bir sonraki veya bir önceki adımda neler olduğunu düşünmenin yeterli olduğu, basit düzey “-mış” gibi oynamalardır.
C-tipi: Tiyatro: Oyunların drama içi veya dışı seyirci ile buluşmasıdır; konuşma ve
aksiyonda açıklık gerektirir, olay izleyen kişilere aktarılmalıdır ve bu aktarım genelde çocuklarda başarı duygusu yaratmaktadır. Son olarak Bolton kendi dramasını;
D-tipi: “Anlayış için Drama” (Drama for Understanding) olarak isimlendirmiştir. Bu
dramanın sembolik çocuk oyununu temel aldığını söyleyen Bolton, dramada anlamın çok katmanlı olduğunu açıklamıştır. Dramadaki deneyimin tanımını “öğretmen tarafından öğretilen değil” çocuk tarafından ‘yakalanan’ anlam üzerinden açıklanabileceğini söylemiştir (Özbek, 2014).
3.Soru
I. Düşünce takibi
II. Aradaki boşluk
III. Özel mülkiyet
IV. Forum tiyatro
V. Bitmemiş nesneler
Yukarıda verilen drama tekniklerinden hangisi "doğaçlamanın herhangi bir yerinde seyirci konumunda olan çocuklardan birinin süreci durdurup/dondurup, rolde olan çocuklardan birinin yerine geçmesi ve oyunun gidişine müdahale etmesi" şeklinde uygulanmaktadır?
I |
II |
III |
IV |
V |
Forum Tiyatro: Doğaçlamanın herhangi bir yerinde seyirci konumunda olan çocuklardan birinin süreci durdurup/dondurup, rolde olan çocuklardan birinin yerine geçmesi ve oyunun gidişine müdahale etmesi şeklinde uygulanmaktadır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “donuk imge” tekniğinin yararları arasında yer almaktadır?
Kısa sürede birçok şeyin anlatımını sağlar. |
Süreci yavaşlatır. |
Katılımcıların rol değişimlerini sağlar. |
Ana karakterin resmedilmesini sağlar. |
Dramada parçalanma sağlar. |
Donuk imge tekniği anlatımı kuvvetlendirir; aynı zamanda kısa sürede bir çok şeyin anlatımı sağlanmış olur.
5.Soru
Dramanın erken yaşlarda başladığını, bebeklerin anlamsız ve sürekli birbirini takip eden davranışlarının (ses çıkarması, el hareketleri, baş hareketleri gibi) dramatik etkinliklerinin oyun kaynaklı ve dramatik oluşlarının ilk denemeleri olduğunu ve bu etkinliklerle yeni becerileri kazanma yoluyla kendine özgü bir drama süreci oluşturduğunu bunun da kendine özgü özellikleri olan bir sanat formu olduğunu vurgulayan öncü aşağıdakilerden hangisidir?
Bolton |
Cook |
Slade |
Johnson |
Ward |
Dramanın erken yaşlarda başladığını, bebeklerin anlamsız ve sürekli birbirini takip eden davranışlarının (ses çıkarması, el hareketleri, baş hareketleri gibi) dramatik etkinliklerinin oyun kaynaklı ve dramatik oluşlarının ilk denemeleri olduğunu ve bu etkinliklerle yeni becerileri kazanma yoluyla kendine özgü bir drama süreci oluşturduğunu bunun da kendine özgü özellikleri olan bir sanat formu olduğunu vurgulayan öncü Slade'dir.
6.Soru
Aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Drama sürecine, çocukların birbirlerine hazırlanmaları için ısınma çalışmaları ile başlanmalıdır. |
Drama sürecinin sonucunda ise mutlaka değerlendirmenin yapılması gerekmektedir. |
Drama çalışmalarında, bireysel farklılıklara saygı duyulmakta, olay ya da olgularla nasıl başa çıkılacağı yaşantı yoluyla öğrenilmektedir. |
Drama çalışmalarında ortam ve süreçte kullanılan araç ve gereçlerin öneminin olmadığı görülmektedir. |
Drama liderinin çocukların gelişim özelliklerini bilmeleri gerekmektedir |
Drama çalışmalarına katılan çocuklar ile dramanın yapılacağı ortam ve süreçte kullanılan araç ve gereçler de dramadan beklenen yarara ulaşmada etkili olmaktadır. Doğru cevap D şıkkıdır.
7.Soru
I. Çocukların kendi dünyalarını keşfetmelerini sağlamak
II. Yaşadıkları çevreye ne zaman ve nasıl uyum sağlamaları gerektiği konusunda bilgilenmeleri için onlara yardımcı olmak
III. Çocuklara ben-merkezciliği öğretmek
IV. Dramanın nasıl bir etkinlik olduğunu anlamalarını sağlamak
Yukarıdakilerden hangileri drama eğitiminin amaçlarındandır?
I ve IV |
II, III, IV |
I, III, IV |
I, II, IV |
I, II, III, IV |
Nellie McCaslin, “Creative Drama in the Classroom” (2006) isimli kitabında, yaratıcı dramayı, hem bir sanat, hem de sosyalleşme aracı olarak kullanılan bir tür etkinlik olarak tanımlamıştır. Eserinde dramatik yapı, oyun gibi terimler üzerinde durmuş, pantomim, sirk sanatları gibi daha çok gösteri amaçlı olarak tiyatroda kullanılabilecek terimleri ele almıştır. Ona göre drama eğitiminin amaçları şunlardır:
• Çocukların kendi dünyalarını keşfetmelerini sağlamak,
• Yaşadıkları çevreye ne zaman ve nasıl uyum sağlamaları gerektiği konusunda bilgilenmeleri için onlara yardımcı olmak,
• Dramanın nasıl bir etkinlik olduğunu anlamalarını sağlamaktır.
8.Soru
Atölye ortamında katılımcıların sonucu öngörmeden içlerinden geldiği gibi rol oynaması aşağıdakilerden hangisidir?
Doğaçlama. |
Aradaki boşluk. |
Dramatizasyon. |
Dedikodu halkası. |
Düşünce takibi. |
Bu cümle doğaçlamanın tanımıdır. Doğru cevap A'dır.
9.Soru
Aşağıdaki tekniklerin hangisinde yaratıcılık diğer tekniklere göre daha sınırlıdır?
Dramatizasyon |
Forum Tiyatro |
Liderin Rolde Olması |
Dedikodu Halkası |
Sözsüz Oyun |
Dramatizasyon: Dramatizasyon, yazılı olsun ya da olmasın başı-ortası-sonu belli olan, bitmiş olan, çocukların kendilerinden fazla bir şey katamayacağı bir öykü ya da durumun olduğu gibi, değişiklik yapılmadan, aslına sadık kalınarak canlandırılmasıdır. Dramatizasyonda, yaratıcılık diğer tekniklere göre daha sınırlıdır. Katılımcı belirli bir olaya sadık kalmak zorunda olduğu için, olaya kendinden fazlaca bir şey katamaz. Ancak, öğreneni pasif olmaktan çıkarıp aktif hâle getirdiği için, geçmişte etkili bir teknik olarak kullanılmıştır. Günümüzde ise drama çalışmalarında dramatizasyon, belli bir doğaçlamayı tekrar ve olabildiğince aynı şekilde oynamak istendiğinde kullanılan bir teknik olarak teknikler arasındaki yerini almaktadır.
10.Soru
İnsanın yapacağı seçimler ya da diğer insanlarla yaşayacağı çatışma durumları, arada oluşan en az düzeyde bir etkileşim, her türlü dolaysız, doğrudan ilişki, etki tepki alışverişi aşağıdakilerden hangisidir?
Dramatik durum |
Drama |
Dram |
Yaratıcılık |
-mış gibi yapma |
İnsanın yapacağı seçimler ya da diğer insanlarla yaşayacağı çatışma durumları, arada oluşan en az düzeyde bir etkileşim, her türlü dolaysız, doğrudan ilişki, etki tepki alışverişi dramatik durumu ifade eder.
11.Soru
Liderin, drama planlarını yaparken tercih edilecek teknikleri belirlerken dikkat etmesi gereken faktörlerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Tekniklerin yapıları birbirine benzemektedir. |
Teknikler drama sürecinde her zaman amaçtır. |
Her bir tekniğin hangi amaçla kullanıldığının bilinmesi drama sürecine katkı sağlar. |
Teknik kullanmada herhangi bir eğitsel amacın olmaması sürecin etkililiği açısından önem teşkil etmez. |
Teknikleri kitaplardan okumak ya da başka bir liderden duymak yeterli olacaktır. |
* Tekniklerin yapıları birbirinden farklıdır ve bu yapılar dikkate alınarak tekniğin sürecin neresinde kullanılacağına karar vermek gerekmektedir. Dramanın farklı aşamalarında kullanılan tekniklerin içerik ve yapı olarak birbirinden farklı olması söz konusu olabilir. Ayrıca, yeni bir grubun başlangıç aşamasında kullanılan teknikler daha çok tanışma, grup dinamiği oluşturma, uyum ve güveni sağlamaya yönelik teknikler olurken, ilerleyen aşamalarda belirli bir konunun derinlemesine işlenmesinde, sonlandırılmasında farklı teknikler tercih edilebilir.
* Teknikler drama sürecinde hiçbir zaman amaç değildir, amaca giden yolda araç olarak kullanılırlar. Tekniklerin grup sürecine yön vermek, grubu belli bir odağa çekmek, grup sürecini hızlandırmak ve grup üyelerinin ihtiyaçlarına cevap vermek için kullanıldığı unutulmamalıdır.
• Her bir tekniğin hangi amaçla kullanıldığının bilinmesi drama sürecine katkı sağlar. Bir drama çalışmasında ne kadar sayıda teknik kullanılacağı, tekniklerin nasıl kullanılacağı ve hangi amaca ya da amaçlara hizmet edeceğinin farkında olunmalıdır. Grubu oluşturan bireylerin özellikleri de tercih edilecek teknik ya da teknikler üzerinde etkili olacaktır. Bu nedenle her grubun birbirinden farklı olduğu, her grubu oluşturan bireylerin de birbirinden farklı olduğu unutulmamalı ve süreçte kullanılacak tekniklerde bu farklılıklar dikkate alınmalıdır.
• Teknik kullanmada herhangi bir eğitsel amacın olmaması, sırf kullanmış olmak için süreçte bazı tekniklere yer verilmesi sürecin etkili geçirilmesinin önünde bir engel olacaktır. Teknikler katılımcıların gereksinimine, hazır bulunuşluğuna, işlenecek temanın içeriğine ve liderin becerisine göre belirlendiği zaman fazladan teknik kullanımı söz konusu olmayacaktır
* Teknikleri sadece kitaplardan okumak ya da başka bir liderden duymak yeterli değildir. Liderinin o etkinliği bizzat yaşamış olması gerekir.
Doğru Cevap C'dir.
12.Soru
Türkiye’de drama alanında ilk basımı 1943 yılında, “Okullarda Dramatizasyon” isimli kitap aşağıdakilerden hangisine aittir?
Cavit Kavcar |
Emin Özdemir |
Tamer Levent |
İnci San |
Selahattin Çoruh |
Türkiye’de drama alanında ilk basımı 1943 yılında, “Okullarda Dramatizasyon” isimli kitap, Selahattin Çoruh'a
aittir.
13.Soru
Dikkatle seçilmiş kişisel eşyalardan yola çıkarak bir karakter yaratmak aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?
Özel mülkiyet. |
Doğaçlama. |
Donuk imge. |
Sıcak sandalye. |
Bitmemiş nesneler. |
Kişisel eşyalardan hareketle kurulan dramaya özel mülkiyet tanımı geliştirilmiştir. Doğru şık A'dır.
14.Soru
Aşağıdaki tekniklerden hangisinde, çocuklar “nesneler, mektuplar, raporlar, kostümler, oyuncaklar,kimlik belgeleri vb. dikkatle seçilmiş kişisel eşyalar”dan yola çıkarak bir karakter yaratırlar ?
Buz Dağı. |
Özel Mülkiyet. |
Mektup. |
Düşünce Takibi. |
Forum Tiyatro. |
Özel Mülkiyet: Bu teknikte çocuklar “nesneler, mektuplar, raporlar, kostümler, oyuncaklar,kimlik belgeleri vb. dikkatle seçilmiş kişisel eşyalar”dan yola çıkarak bir karakter yaratırlar. Örneğin, bir çantanın içinden çıkan objelerden yola çıkarak çantanın kime aitolabilceği ile ilgili düşünceler üretilebilir ve bu şekilde bir karakter yaratılmış olunur.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama ile ilgili temel kavramları içerir?
Drama, Dramatik durum, -Mış Gibi Yapma ve Yaratıcılık. |
Drama, Dramatik, Dramatik durum ve sosyodrama. |
Drama, Dramatik durum, Yaratıcılık ve Psikodrama. |
Drama, Dramatik durum, -Mış Gibi Yapmak, Sosyodrama ve Yaratıcılık. |
Drama, Dramatik, Dramatik durum, Yaratıcılık, -Mış Gibi Yapmak, Yaratıcı-Eğitici/ Eğitimde Drama, Psikodrama ve Sosyodrama. |
Dramanın temel kavramları aşağıdaki gibi sıralanır;
Drama,
Dramatik,
Dramatik Durum,
Yaratıcılık,
-Mış Gibi Yapmak,
Yaratıcı-Eğitici/ Eğitimde Drama,
Psikodrama,
Sosyodrama.
16.Soru
Aşağıdaki drama tekniklerinden hangisinde çocuklar “nesneler, mektuplar, raporlar, kostümler, oyuncaklar, kimlik belgeleri vb. dikkatle seçilmiş kişisel eşyalar”dan yola çıkarak bir karakter yaratırlar?
Sıcak sandalye |
Aradaki boşluk |
Duvardaki rol |
Özel mülkiyet |
Geriye dönüş |
Özel Mülkiyet: Bu teknikte çocuklar “nesneler, mektuplar, raporlar, kostümler, oyuncaklar, kimlik belgeleri vb. dikkatle seçilmiş kişisel eşyalar”dan yola çıkarak bir karakter yaratırlar. Örneğin, bir çantanın içinden çıkan objelerden yola çıkarak çantanın kime ait
olabileceği ile ilgili düşünceler üretilebilir ve bu şekilde bir karakter yaratılmış olunur. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama liderinin özelliklerindendir?
Yalnızca teorik donanıma sahip olma |
Kendi yaratıcılığını göz ardı etmek |
Hazırlanan plana katı bir şekilde bağlı kalmak |
Çocukları harekete geçirmek için zorlamak |
Çocuklarda dinleme /soru sorma becerisini geliştirmek |
Lider, teorik ve pratik donanıma sahip, kendi yaratıcılığını da ön plana çıkaran, hazırlanan planda gerektiği zaman esneklik sağlayan ve zorlamayan özelliklere sahip olmalıdır.
18.Soru
Dramaya ilişkin ülke-kavram eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?
Amerika Bileşik Devletleri-Eğitimde drama |
Almanya-Oyun ve tiyatro eğitim bilimi |
Kanada-Gelişimsel drama |
İngiltere-Eğitsel drama |
Almanya-Oyun ve tiyatro bilimi |
Drama farklı ülkelerde farklı şekillerde adlandırılmaktadır. Örneğin, Amerika Bileşik Devletleri' nde yaratıcı drama, İngiltere'de eğitimde drama, Almanya'da oyun ve tiyatro eğitim bilimi, Kanada'da gelişimsel drama ve/veya eğitsel drama, Fransa'da animasyon, ülkemizde ise; yaratıcı drama, eğitsel drama ya da eğitimde drama kavramları kullanılmaktadır. Doğru cevap C'dir.
19.Soru
"................. dramada sıklıkla kullanılan tekniklerden biridir. Bu teknikte, drama sırasında önemli bir oluşum gerçekleştirilirken, liderin grubu durdurması ve grubun “o an” üzerine tartışması söz konusudur." Bu ifade aşağıdakilerden hangisi ile doldurulmalıdır?
Sözsüz oyun |
Fotoğraf karesi |
Donuk imge |
Geriye dönüş |
Dedikodu halkası |
Donuk imge dramada sıklıkla kullanılan tekniklerden biridir. Bu teknikte, drama sırasında önemli bir oluşum gerçekleştirilirken, liderin grubu durdurması ve grubun “o an” üzerine tartışması söz konusudur
20.Soru
Bolton’a göre drama ilk olarak hangi yıllarda başlamıştır?
M.Ö. 2000 |
M.Ö. 2100 |
M.Ö. 1500 |
M.Ö. 1700 |
M.Ö. 2500 |
Bolton ’a göre dramanın ilk olarak MO¨ 2000’li yıllarda başladığı, o dönemde yapılan bazı dini törenlerde ve ritüellerde görüldüğü varsayılabilmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ