Çocuk Ve Drama Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Belirli bir amaca yönelik olan ya da olmayan, kurallı ya da kuralsız gerçekleştirilen fakat her durumda çocuğun isteyerek ve hoşlanarak yer aldığı, fiziksel, bilişsel, dil, duygusal ve sosyal gelişiminin temeli olan gerçek hayatın bir parçası ve çocuk için en etkin öğrenme süreci olarak tanımlanan etkinliğe ne dedir?
Oyun |
Drama |
Etkileşim |
Psikodrama |
Sosyodrama |
Genel tanımı ile oyun, belirli bir amaca yönelik olan ya da olmayan, kurallı ya da kuralsız gerçekleştirilen fakat her durumda çocuğun isteyerek ve hoşlanarak yer aldığı, fiziksel, bilişsel, dil, duygusal ve sosyal gelişiminin temeli olan gerçek hayatın bir parçası ve çocuk için en etkin öğrenme süreci olarak tanımlanabilir. Oyun, çocuğun kendisinin başlattığı, içsel olarak güdülenen belirli bir amacı olmayan, çocuğun koyduğu kurallara bağlı olarak kendiliğinden gelişen ve zevk unsuru taşıyan davranışlardan oluşan bir etkinliktir
2.Soru
"Lider, çocuklarla birlikte çemberde toplanır. C¸ocuklara oynanacak olan oyunun ismi söylenir. Tüm çocuklar meka^nın içinde müzik eşliğinde yürürler. Müzik durduğunda ise tüm çocukların durması gerekmektedir. Müzik başladığında ise herkes tekrardan hareket edebilecektir".
Yukarıda anlatılan etkinlik/oyun aşağıdakilerden hangisidir?
"Lider, çocuklarla birlikte çemberde toplanır. C¸ocuklara oynanacak olan oyunun ismi söylenir. Tüm çocuklar meka^nın içinde müzik eşliğinde yürürler. Müzik durduğunda ise tüm çocukların durması gerekmektedir. Müzik başladığında ise herkes tekrardan hareket edebilecektir".
Yukarıda anlatılan etkinlik/oyun aşağıdakilerden hangisidir?
Dinozor Yumurtasını Bulma |
Kıtaları Gezme |
Şekillerden Ülkeler Oluşturma |
Don Oyunu |
Hafıza Kartları Oyunu |
Lider, çocuklarla birlikte çemberde toplanır. C¸ocuklara oynanacak olan oyunun ismi söylenir. Tüm çocuklar meka^nın içinde müzik eşliğinde yürürler. Müzik durduğunda ise tüm çocukların durması gerekmektedir. Müzik başladığında ise herkes tekrardan hareket edebilecektir. Oyun bu şekilde devam ettirilir.
3.Soru
- Dramada sonuç değil süreç önemlidir
- Drama çalışmalarında kazanan ya da kaybeden olmamalıdır
- Isınma/hazırlık etkinliklerinin en önemli özelliği “-mış gibi” yapmadır
- Değerlendirme aşaması, drama çalışmasının kazanıma ulaşıp ulaşılmadığının belirlendiği aşamadır
Yukarıda verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
Yalnızca IV |
I, II, IV |
III, IV |
I, II, III, IV |
I, II, III |
“-mış gibi” yapma, Canlandırma aşamasını diğer aşamalardan ayıran en önemli özelliktir. Birey roldedir ve kendisini başka nesne, canlı ve ya cansız varlık yerine koyarak rol yapar. Diğer şıklar doğrudur.
4.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi, dramada teknik kullanımının amaçlarından biri değildir?
Canlandırmalara bir sanat formu vermek |
Drama sürecine yeni bilgiler eklemek |
Sürece ilgi çekmek, merakı ayakta tutmak, daha sonra ne olacak hissi uyandırmak |
Süreç için bir odak bulmayı kolaylaştırmak |
Süreci ortadan kaldırmak |
Dramada teknik kullanımının amaçları:
- Canlandırmalara bir sanat formu vermek
- Drama sürecine yeni bilgiler eklemek
- Sürece ilgi çekmek, merakı ayakta tutmak, daha sonra ne olacak hissi uyandırmak
- Süreç için bir odak bulmayı kolaylaştırmak
- Sürecin gidişatını değiştirmek
- Sorunu çözmede etkili birer araç olarak görev yapmak
- Süreci monotonluktan çıkarmak
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özel gereksinimli çocuklarla drama çalışması yapılırken dikkat edilmesi gereken ilkelerden biri değildir?
Güvenli bir ortamın hazırlanması. |
Çocuklarla birebir çalışma. |
Daha fazla ve sık tekrar yapılması. |
Cinsiyet eşitliği. |
Basite indirgeyerek uygulama yapılması. |
Gruplar halinde çalışılması bu tür drama çalışmaları için ilkesel bir özellik taşır. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
- I.Amerika Birleşik Devletleri-Yaratıcı Drama
- Almanya-Okul Oyunu ya da Oyun ve Etkileşim
- III. İngiltere-Yaratıcı Drama
- Türkiye-Yaratıcı Drama
Yukarıda verilen ülke-drama kavramlarının kullanımı eşleştirmelerinden hangisi/hangileri doğrudur?
Yukarıda verilen ülke-drama kavramlarının kullanımı eşleştirmelerinden hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnız I |
II ve III |
I, II ve IV |
Yalnız III |
III ve IV |
Amerika Birleşik Devletleri’nde “yaratıcı drama”, Almanya ‘da “okul oyunu” ya da “ oyun ve etkileşim”, Türkiye’de “yaratıcı drama” kavramları kullanılır. Dramayı eğitim süreçlerinde kullanmada en deneyimli ülke olan İngiltere’de “eğitimde drama” kavramı kullanılır.
7.Soru
"................... en önemli nokta bir olay veya olgunun nedenleri ile ilgili kestirimler yapabilmektir." ifadesi ile hangi beceriden bahsedilmektedir?
Verileri kaydetme |
Sonuç çıkarma |
Tahmin etme |
Ölçme |
Sınıflandırma |
Sonuç çıkarma, çocuğun topladığı veriler ile düşünme becerisinin kesiştiği noktada meydana gelen bir beceridir. Sonuç çıkarmada en önemli nokta ise bir olay veya olgunun nedenleri ile ilgili kestirimler yapabilmektir (Martin, 1997). Bu nedenle tahmin yapma becerisi ile karıştırılır. Fakat tahmin yapma, olayın sonucunu önceden kestirmektir. Sonuç çıkarmada ise önceden yapılan kestirmeler mevcut değildir. Bunun tam tersine sonuç çıkarmada, olaydan toplanan veriler doğrultusunda o olayın nedenleri hakkında tahminde bulunmaktır. Doğru Cevap B'dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi üstün yetenekli çocukların drama etkinliklerinde gösterdikleri özelliklerden değildir?
Sosyal liderler olmaları |
Yüksek düzeyde dikkat göstermeleri |
Yaratıcı entellektüeller olmaları |
Zaman zaman asi davranmaları |
Zaman zaman dikkatsizlik göstermeleri |
Üstün yetenekli çocuklar dikkatli olmalarıyla dikkat çekerler bu nedenle de doğru cevap E'dir.
9.Soru
Yaratıcı dramanın eğitim dışında farklı alanlarda da uygulanabileceği konusunda öncülük eden kişi kimdir?
Aleix Cabrera |
Paulo Freire |
Augusto Boal |
Gavin Bolton |
Lev Semenovich Vygotsky |
Dorothy Heathcote, Cecily O'Neill ve Augusto Boal yaratıcı dramanın eğitim dışında farklı alanlarda da çocuklar, gençler ve yetişkinlerle uygulanmasının öncülerindendir. Doğru cevap C'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, gözlem yoluyla toplanan verilerin düzenlenmesi olarak tanımlanır?
Sınıflandırma |
Ölçme |
Tahmin etme |
Sonuç çıkarma |
İletişim/Verileri Kaydetme |
gözlem yoluyla toplanan verilerin düzenlenmesi olarak tanımlanabilir. Başka bir deyişle, sınıflandırma becerisi, bireyin yaşantısı içerisinde karşılaştığı nesne veya olayların benzerlik ve farklılıklarını farkederek, belirlediği gruplara yerleştirmedir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bireyin kendi farkındalığının farkına varması üzerine odaklanan özel gereksinimli çocuklara uygun drama modelidir?
Görevler ve beceriler modeli |
Komisyon modeli |
Yaratıcı-etkileyici model |
Kendini savunma modeli |
Çembersel gelişim modeli |
Kendini savunma modeli, bireyin kendi farkındalığının farkına varması üzerine odaklanmıştır. Bu modele göre, kişi ancak bu şekilde içinde bulunduğu grupta kendini ifade edebilmekte ve kendini savunabilmektedir. Görevler ve beceriler modeli, duyguların tanınması ile genel sosyal becerilerin öğrenilmesine odaklanmıştır. Yaratıcı-etkileyici model ise, grubun bütün olarak ya da bireysel olarak yaratıcılıklarını fark etmelerine ve kendileriyle ilgili beğendikleri yönlerine odaklanmalarına imkân vermektedir. Doğru cevap D'dir.
12.Soru
Ayşe öğretmen öğrencileriyle müzede bir drama etkinliği gerçekleştirmeyi planlamaktadır. Aşağıdakilerden hangisi öğretmenin bu aşamada yapması gerekenlerden biri değildir?
Müzeyi ziyaret etme ve önceden inceleme |
Dramanın yapılacağı uygun bir boş alan bulunamadığı takdirde etkinliği iptal etme |
Dramanın yapılabileceği boş alanı planlama |
Çocukları mekanın kuralları hakkında bilgilendirme |
Müzede drama çalışması yapmak istediğini görevlilere ve varsa müzedeki eğitim uzmanına iletme |
Yapılması gerekenlerden ilki, mekânda çalışabilmek için gerekli kurum ve kuruluşlardan izin almaktır. Bu süreçte okul idaresi ile işbirliği içinde çalışmak gerekmektedir. Bazı durumlarda okullar için dönem başında alınmış izinler ve okul dışı etkinlik programları vardır; okuldaki ortak bilinçle drama çalışmaları bu okul etkinlikleri ile birleştirilebilir. Her iki durumda da drama liderinin atması gereken ikinci önemli adım, mekânı önceden görmek ve mekân hakkında detaylı bilgiye sahip olmaktır. Peki, mekânı önceden görmek ne işe yarar? Öncelikle, drama eğitimcisinin yapması gereken çalışacağı ortamın drama etkinliği gerçekleştirmeye uygun olup olmadığını belirlemek ve eğer mümkünse onu çalışmaya hazır hâle getirmektir. Drama, verimli ve rahat bir çalışma için temelde boş bir alan ihtiyacı duyar; eğer yeterli alan yoksa bu durum drama planlamasını değiştirebilir. Dolayısıyla drama planı ile mekân arasında organik bir bağ olduğunu söyleyebiliriz. Arzu edilen genişlikte bir alan olmaması durumunda drama çalışmasını iptal etmemiz gerekmez, bu noktada planımızı ve uygulamamızı mekâna göre kurgulamak gerekmektedir. Bu nedenle, mekânın özelliklerinin lider tarafından önceden bilinmesi şarttır. Eğer gerekliyse, çocuklara çalışma öncesinde mekânla ilgili gerekli bilgiler verilmeli ve drama dersi sırasında dikkat etmeleri gereken noktalar net bir sekilde açıklanmalıdır. Seçilen mekân içinde drama çalışması yapmak mümkün değilse mekânın bahçesinin, girişinin, varsa ayrı bir seminer odasının, kafeteryasının da kullanılabileceği unutulmamalıdır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, farklı yaşam alanlarında çocuklarla yapılacak olan drama çalışmalarında dikkat edilmesi gereken maddelerden biri değildir?
Yasal izinlerin alınması |
Drama hakkında bilgi verilmesi |
Farklı yaş grubundan çocuklarla çalışılması |
Liderin güçlü pozisyonda bulunması |
Gönüllülük esasının gözetilmesi |
Lider/öğretmen, çocuklardan daha güçlü bir pozisyonda olmadığından ve çocuklara bu şekilde hissettirmediğinden emin olunmalıdır. Doğru yanıt D’dir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özel gereksinimli çocuklarla gerçekleştirilecek olan drama uygulamalarında dikkat edilmesi gereken temel ilkelerden biri değildir?
Planlamada gelişim düzeyi, ilgi ve ihtiyaçların göz önünde bulundurulması |
Her çocuğun istediği şekilde dramaya katılabilmesidir. |
Bireysel drama çalışmalarının planlanması |
Hem planlamada hem de uygulamada günlük yaşam deneyimlerinden yararlanılması |
Daha fazla ve sık tekrar yapılması |
Özel gereksinimli çocuklarla gerçekleştirilecek olan drama çalışma çalışmalarında dikkat edilmesi gereken temel ilkeler arasında grupla birlikte gerçekleştirilecek etkinliklerin planlanması oldukça önemlidir. Bireysel drama çalışmaları temel ilkeler kapsamında değerlendirilmemektedir.
15.Soru
Kütüphanelerde drama yapabilmek için kritik iki özellik aşağıdaki seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
Boş ve sessiz çalışma alanı – Drama sürecini destekleyici fiziksel alan |
Kalabalık bir kütüphane okuru – Destekleyici bir idarenin varlığı |
Drama sürecini destekleyici fiziksel alan – İdari izin alınması |
Boş ve sessiz çalışma alanı - Kalabalık bir kütüphane okuru |
Destekleyici bir idarenin varlığı – İdari izin alınması |
Kütüphanede drama çalışması ile ilgili iki temel nokta gürültü ve drama için gerekli olan boş bir çalışma alanıdır. Öncelikle, kütüphaneler yapısı itibariyle sessiz olunması ve diğer kullanıcıların dikkatlerinin dağıtılmaması gereken alanlardır. Drama ise doğası gereği katılımcının aktif olduğu ve yaratım sürecinde tartışıp karar verdiği bir süreç yaratır. Bu durumun kütüphanenin sessizlik kuralı ile çeliştiği düşünülebilir. Bu durumun kütüphanenin sessizlik kuralı ile çeliştiği düşünülebilir. O yüzden, kütüphanede dramanın doğru bir şekilde ve doğru yerde planlanıp uygulanması gerekir.
İkinci olarak, kütüphanelerde drama yapabilmek için kütüphanelerin fiziki açıdan buna uygun olmaları gerekmektedir. Drama oturumu için tercih edilen kütüphanenin bu süreci destekleyici fiziki_ koşullara (örneğin; ayrı bir seminer/oyun odası vb) sahip olması beklenir.
Bu doğrultuda kütüphanelerde drama yapabilmek için kritik iki özellik A seçeneğinde yer almaktadır.
16.Soru
Aşağıdaki modellerden hangisi özel gereksinimli çocuklara uygun drama etkinlikleri planlanırken en önemli ve en yaygın olarak kullanılan modelin tam adıdır?
Yaratıcı Model |
Yaratıcı-Etkileyici Model |
Görevler ve Beceriler Modeli |
Görevler Modeli |
Kendini Savunma Modeli |
O¨zel gereksinimli çocuklara uygun drama etkinlikleri planlanırken farklı modellerden yararlanmak mümkündür. Bu modeller içerisinde Yaratıcı-Etkileyici Model, Görevler ve Beceriler Modeli ile Kendini Savunma Modeli çocuklarla yaygın olarak kullanılan üç mo- deldir. Yaratıcı-Etkileyici Model, en önemli ve yaygın olarak kullanılan modeldir. Doğru cevap B'dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kazanım cümlesi yazarken dikkat etmemiz gereken hususlardan biri değildir?
Geniş zaman kipinde olmalı. |
Ölçülebilir özellikte olmalı |
Ve/veya gibi bağlaçlara yer verilmeli. |
Basit ve anlaşılır olmalı. |
Gözlenebilir özellikte olmalı. |
Ve/veya gibi bağlaçlara yer verilmez. Doğru cevap C'dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mültecilerle yapılacak drama çalışmalarında karşılaşılabilecek önemli sorunlardan biridir?
Ekonomik şartlarını düzenlemek |
Gelişimsel düzeylerini incelemek |
Dil birliğini sağlamak |
Hayal güçlerini çalıştırmak |
Yaratıcılıklarını arttırmak |
Mültecilerle yapılacak drama çalışmalarında dil birliğini sağlamak karşılaşılabilecek önemli bir sorundur. Bu sorunu çözmek için her iki dili de bilen birinden yardım istenebilir. Diğer şıklarda belirtilenler normal bireylerle de yaşanabilecek sıkıntı ya da problemlerdir. Doğru Cevap C'dir.
19.Soru
Curry tarafından kurulan Ulusal Engelliler Tiyatrosu hangi yıl kurulmuştur?
1975 |
1977 |
1980 |
1981 |
1978 |
Merkezi New York’da bulunan Ulusal Engelliler Tiyatro Atölyesi ,Rick Curry tarafından 1977 de kurulmuş olan bedensel yetersizlikten etkilenmiş bireylerden oluşan karma bir gruptur.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Resnick'in öğrenme ortamları karşılaştırmasındaki resmi öğrenmenin boyutlarından bir tanesidir?
Sembolleri kullanma |
Paylaşımlı düşünme |
Araç kullanma |
Bağlamsal muhakeme |
Kişiye özel yeterlilikler |
Resnick (1987)in öğrenme ortamları karşılaştırmasındaki resmi ve gayriresmi öğrenmenin karşılaştırması:
Resmi öğrenme:
- Bireysel düşünme
- Kuramsal düşünce
- Sembolleri kullanma
- Genellenmiş beceri ve bilgi
Gayriresmi öğrenme:
- Paylaşımlı düşünme
- Araç kullanma
- Bağlamsal muhakeme
- Kişiye özel yeterlilikler
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ