Çocuk Ve Drama Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıda verilen çalışma gruplarından hangisinde ses yalıtımı olan bir odada ya da rahatsızlık vermeyecek bir ortamda drama etkinliklerine başlamadan önce ısınma çalışması olarak çığlık oyunu oynanabilir?
Dil ve konuşma güçlüğü gösteren çocuklar |
Görme yetersizliği olan çocuklar |
İşitme yetersizliği olan çocuklar |
Özgül öğrenme güçlüğü olan çocuklar |
Fiziksel yetersizliği olan çocuklar |
Dil ve konuşma güçlüğü yaşayan çocuklarla drama etkinliklerinde ,çocukların konuşma sırasında istedikleri şekilde konuşmalarına izin verilerek onların konuşmaya teşvik edilmesi, ritim çalışmaları, şarkı söyleme, koro tipi etkinlikler ve karakter canlandırma gibi çalışmaların öz-güven kazanımı için kullanılması, pantomim çalışmalarına yer verilmesi oldukça önemlidir. Bu bağlamda dil ve iletişim becerilerini desteklemek üzerine kurgulanmış bir drama oturumunda, ısınma çalışmasında çığlık oyunu oynanabilir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi öğretmenin özel gereksinimli çocuklarla drama uygulaması yaparken dikkat etmesi gereken genel ilkelerden biridir?
Çocuklarla tek tek çalışılması |
Her çocuk için aynı drama planının düzenlenmesi |
Basite indirgenerek uygulama yapılması |
Hayal ürünü unsurları barındırması |
Az ve tek seferli tekrar yapılması |
Öğretmenin bütün özel gereksinimli çocuklarla drama uygulaması yaparken dikkat etmesi gereken genel ilkeler vardır. Bunlar;
•Güvenli bir ortamın hazırlanması,
•Drama yapılacak ortamın düzenlenmesi,
•Planlamada gelişim düzeyi, ilgi ve ihtiyaçların gözönünde bulundurulması,
•O¨zel gereksinimli çocukların diğer çocuklar oranl adaha çok yardıma ihtiyaç duyduğunun bilinmesi,
•Daha fazla ve sık tekrar yapılması,
•O¨zel gereksinimli çocuğun güdülenmeye daha çok ihtiyaç duyduğunun farkında olunması,
•Gruplar halinde çalışılması,
•O¨zel gereksinimli çocuğa göre drama planının düzenlenmesi,
•Hem planlamada hem de uygulamada günlük yaşam deneyimlerinden yararlanılması,
•Gerçekçi ve aynı zamanda eğlenceli unsurları barındırması,
•Cinsiyet eşitliği, kendine güven, problem çözme gibi konularla güvensizlik yaratan durumların en aza indirilmesi,
•Basite indirgenerek uygulama yapılması,
•O¨zel gereksinimli birey iniçinde bulunduğu grupla ilişki kurabilmesi ve birlikte bir şeyler yapabilmesinin sağlanması,
•Verilen yönergelerin açık, anlaşılır ve net olmasının sağlanması,
•Her çocuğun istediği şekilde dramaya katılabilmesidir.
3.Soru
''Bir drama oturumunda, ısınma oyunu olarak müzik eşliğinde buzdan çözülme oyunu oynanabilir. Oyunun başlangıcında katılımcılar yerde oturur pozisyonda olan birer buz kütlesidirler. Müzikle birlikte, lider sırasıyla komutları verir ve katılımcılar komutlara uygun olarak yavaş yavaş çözünürler. Sırasıyla baş, omuz, kol, bel ve bacaklar ve sonunda da bütün vücut çözünür. C¸özündükçe müziğin ritmine uygun, yavaş yavaş ayağa kalkarak hareket ederler. Oyunun devamında, yanlarındaki arkadaşlarını yüzüne, saçına ve ellerine dokunarak tanımaya çalışabilirler.'' Tarif edilen drama etkinliği, öncelikli olarak hangi özel gereksinimli birey grubuna uygulanabilir?
Görme yetersizliği olan bireyler |
İşitme yetersizliği olan bireyler |
Zihinsel yetersizliği olan bireyler |
Ortopedik yetersizliği olan bireyler |
Dil ve konuşma güçlüğü olan bireyler |
Görme yetersizliği olan çocuklarda yapılan drama etkinliklerinin işitme ve dokunma duyularını geliştirerek kendilerine olan güvenlerini artırma ve güvenli hareket etmede olumlu etkisi vardır. Tarif edilen drama etkinliğinde dokunma duyusu ön planda olduğundan bu etkinlik öncelikli olarak görme yetersizliği olan bireylere uygulanabilir. Doğru cevap A'dır.
4.Soru
I- Somut imge oluşturma
II- İdeal imgeyi kurgulama
III- Geçiş imgesi yaratma
Hangi seçenekte İmge tiyatrosunun aşamaları doğru olarak verilmiştir?
I- Somut imge oluşturma
II- İdeal imgeyi kurgulama
III- Geçiş imgesi yaratma
Hangi seçenekte İmge tiyatrosunun aşamaları doğru olarak verilmiştir?
I-II ve III |
I ve II |
II ve III |
Yalnız II |
Yalnız III |
İmge tiyatrosu üç aşamalıdır. Somut imge oluşturma, ideal imgeyi kurgulama ve geçiş imgesi yaratma. Doğru cevap A'dır.
5.Soru
"Pek çok kuramını “deneyim” kavramı üzerinden tanımlayan, ona göre çocukların deneyimleyerek öğrenmesinin asal olduğunu ifade eden kişi kimdir?
John Dewey |
Froebel |
McCaslin |
Dorothy Heathcote |
Jean Jacques Rousseau |
John Dewey'dir. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Dramanın planlanmasında gerekli olan araç gereç için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Dramada araç gereç kullanımı kaçınılmazdır. |
Metin odaklı dramatizasyonlarda araç gereç gerekmez. |
Dramada her araç gereç kullanılabilir. |
Malzeme kullanılmadan da drama çalışmaları yürütülebilir. |
Orijinal kostümler olmalıdır. |
Malzeme kullanılmadan da drama çalışmaları yürütülebilir.
7.Soru
“Yazılı bir metin üzerinden hareket edilmez, güçlü bir ön-metin vardır. Ön-metin bazen bir cümle, bazen bir gazete haberi, bazen de bir resimdir. Doğaçlama olarak devam eder, sonucu öngörülemez.”
Yukarıda hangi yaklaşımın tanımı verilmiştir?
Ezilenlerin Tiyatrosu |
İmge Tiyatrosu |
Forum Tiyatrosu |
Uzman Mantosu |
Süreçsel Drama |
Cecily O’Neill tarafından geliştirilen Süreçsel Drama yazılı bir metin üzerinden hareket etmez, sonucu öngörülemez, süreç önemli ve genişletilebilirdir. Yazılı ve önceden belirlenmiş bir metin olmasa da bu teknikte güçlü bir ön-metin vardır. Ön-metin bazen bir cümle, bazen bir gazete haberi bazen de bir resimdir. Sunulan bu ön-metin zaman, ortam, olay ve kişi gibi drama için önemli bilgilerin ya hepsini ya da bir kısmını içerir ve dramayı başlatan işte budur. Drama çalışmasının devamı ise her zaman planlanmaz, doğaçlama olarak devam eder.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özel gereksinimli çocukların drama etkinlikleri yoluyla girdiği sağaltıcı süreç için söylenemez?
çocukların zevk alması |
zihinsel uyarım |
duygusal özgürlük |
tek başına kendi ile konuşma |
hayal gücünü kullanma |
Drama etkinlikleri yoluyla, özel gereksinimli çocuklar sağaltıcı bir sürecin içerisine girerler. Sağaltıcı süreçle vurgulanmak istenen, psikodrama ya da sosyodramadan ziyade çocukların zevkaldığı, kendilerine duygusal özgürlük, zihinsel uyarım, başarıyla elde edilen kişisel doyum ve hatta en önemlisi hayal gücünü kullanma ve genişletme imkânı buldukları sanat biçimidir.
9.Soru
I. Fransızcadaki "drame" sözcüğünden gelmiştir.
II. Yunancada bir şey yapmak ya da yapılan bir şey anlamında kullanılır.
III. Gündelik yaşamda komik olayları anlatmak için kullanılır.
Yukarıda "dram" ile ilgili verilen bilgilerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I-II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Dram kelimesinin anlamı Türk Dil Kurumu sözlüğünde sahnede oynanmak için yazılmış oyun, drama; acıklı, üzüntülü olayları, bazen güldürücü yönlerini de katarak konu alan sahne oyunu ya da televizyon filmi; acıklı olay; tiyatro edebiyatı” olarak tanımlanmıştır. Türkçede kullanılan dram kavramı ise Fransızcadaki "drame"den gelmektedir ve burjuva tiyatrosu anlamını taşımaktadır. Dram Yunancada bir şey yapmak ya da yapılan bir şey anlamında kullanılmakta olup lirik ve epik yanında üçüncü bir yazın alanıdır. Dram, sahnede oynanmak üzere konuşmalarla ve hareketlerle gelişen karşıt oluşların çatışmasıyla sonuçlanan oyun olarak tanımlanırken halk dilinde ise ciddi oyun anlamlarına gelmektedir.
10.Soru
Hangisi dramanın önemlerinden biri değildir?
Farkındalık kazandırır |
Bağımsız düşünmeyi sağlar |
İş birliği yapabilme özelliğini geliştirir |
Sanat formlarına duyarlılık göstermeyi sağlar |
Duygunun sağlıklı ve kontrollü boşalımına olanak vermez |
Drama;
- Farkındalık kazandırır,
- Bağımsız düşünmeyi sağlar,
- İş birliği yapabilme özelliğini geliştirir,
- Sosyal ve psikolojik duyarlılık yaratır,
- Dört temel dil becerisini (konuşma, dinleme, okuma, yazma) geliştirir,
- Sözel olmayan iletişimin öğrenilmesini sağlar,
- Yaratıcılık ve estetik gelişimi sağlar,
- Etik değerlerin gelişmesine olanak sağlar,
- Kendine güven duyma, karar verme becerilerinin gelişmesini sağlar,
- Kaslarını hareket ettiren yeni yöntemler bulmayı, denemeyi ve bedenini çok yönlü geliştirmeyi sağlar,
- Hata yapma korkusu olmaksızın yeni davranışlar geliştirmeyi sağlar,
- Sanat formlarına duyarlılık göstermeyi sağlar,
- Duygunun sağlıklı ve kontrollü boşalımına olanak verir
- Kendini tanımayı sağlar,
- Kendini ifade etmede güven kazandırır,
- Bilgiye ulaşmaya ve onu kullanmaya istekli duruma getirir
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gayri resmi eğitim ortamlarının özelliklerindendir?
Kişisel değildir. |
Eğitim, bilim ve program gizlidir. |
Değişim ve süreksiz olmak değerlidir |
Daha az sosyal güdülenme vardır. |
Sözlü alışverişle öğrenme vardır. |
Resmi Eğitim;
* Günlük yaşamdan uzaktır.
* Öğretmen bilgiyi sunar.
* Kişisel değildir.
* Eğitim bilim ve program açıktır.
* Değişim ve süreksiz olmak değerlidir.
* Sözlü alışverişle öğrenme
* Sözlü sunumla ders anlatma
* Daha az sosyal güdülenme
Doğru Cevap B'dir.
12.Soru
Dil ve konuşma güçlüğü yaşayan çocukların drama etkinlikleri planlanırken aşağıdakilerin hangisine dikkat edilmesi gerekmektedir?
Çocukların konuşma sırasında istedikleri şekilde konuşmalarına izin verilerek onların konuşmaya teşvik edilmesi, |
Çocuklarda dikkat, algı ve bellek geliştirici etkinliklere yer verilmelidir. |
Çalışmanın yapılacağı ortamdaki uyaranlar azaltılmalıdır. |
Bedenlerini tanıma, kullanma ve kendilerini beden hareketleriyle ifade edebilme |
Özellikle ısınma aşamasında uygulanacak olan oyunların, çocukların beden ve hareket gelişimini destekleyecek nitelikte seçilmesi. |
Drama çalışmaları, doğasında yer alan bireye saygı ve kendini özgürce ifade etmeden dolayı, gelişimde etkili bir yöntemdir. Çocuklar kendilerini rahat ifade edebilecekleri bir ortam bulmuş olur. Dil ve konuşma güçlüğü yaşayan çocuklarla drama etkinlikleri planlanırken ise dikkat edilmesi gerekenler;
• Çocukların konuşma sırasında istedikleri şekilde konuşmalarına izin verilerek onların konuşmaya teşvik edilmesi,
• Ritim çalışmaları, şarkı söyleme, koro tipi etkinlikler ve karakter canlandırma gibi
çalışmaların öz-güven kazanımı için kullanılması,
• Pantomim çalışmalarına yer verilmesi
şeklinde özetlenebilir.
Çocuklar genellikle dramayı eğlenceli bulmaktadırlar ve genellikle drama sırasında
problemlerini unuturlar. Problemini unutan çocuk konuşma ve çevresiyle iletişimde daha
girişken olabilmektedir (Aral ve Yaşar, 2014).
13.Soru
Okul öncesi drama etkinlikleri ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Dramaya üç buçuk yaşından önce başlanabilir. |
Dramada sonuç değil sürç önemlidir. |
Drama çalışmalarında kazanan ya da kaybeden belirlenmelidir. |
Beş-altı yaşından küçük çocuklarla dramanın tüm aşamaları gerçekleştirilebilir. |
Okul öncesi çocuklarda başarısızlık duygusu daha kolay atlatılabilmektedir. |
Drama etkinlikleri planlarken çocukların yaratıcılıkları, problem çözme becerileri, karar verme becerileri, iç disiplin kazanmaları, sorumluluk ve işbirliği duygularını geliştirmelerine önem verilmelidir. Dramaya üç buçuk-dört yaşlarında başlanabileceği ifade edilmektedir. Dramada sonuç değil sürecin önemli olduğu düşünüldüğünde beş yaşından önce de drama çalışmaları yapılabilir. Ancak beş-altı yaşından küçük çocuklarla ya da ilk kez dramaya başlayan çocuklarla yapılan drama çalışmalarında dramanın tüm aşamalarını gerçekleştirmek mümkün olmayabilir. Bu durumlarda basitten zora doğru etkinliklerin planlanması gerekmektedir. Okul öncesi dönem çocukları gelişim özelliklerinden dolayı başarısızlık duygusunu kabul edememektedirler. Bu nedenle drama çalışmaları sırasında çocukların başarısızlık duygusu yaşamamalarına özen gösterilmelidir. Drama çalışmalarında kazanan ya da kaybeden olmamalıdır. Doğru Cevap B'dir.
14.Soru
Yaşam bilimi hangi alanları kapsamaktadır?
Cansız |
Hayvan ve bitki |
Uzay |
Maden |
Elektrik |
Yaşam bilimi, dünya üzerinde yaşayan hayvan ve bitkilerin türlerini temel alan bir alandır.
15.Soru
Pandomim, dramada kullanılabilecek önemli bir tiyatro tekniğidir. Özellikle hangi yetersizliği olan çocuklarla drama yapılırken Pandomim tekniği kullanılabilmektedir?
Görme yetersizliği olan çocuklar |
İşitme yetersizliği olan çocuklar |
Zihinsel yetersizliği olan çocuklar |
Üstün yetenekli çocuklar |
Ortopedik yetersizliği olan çocuklar |
Grupla çalışmanın ön planda olduğu drama çalışmaları, bu noktada işitme yetersizliği olan çocukların grup içerisinde kendi varlıklarını kabul ettirmelerini kolaylaştırır. İşitme yetersizliği olan bireyin drama uygulamalarına katılmasıyla iletişim becerilerinde gelişme olacak, empati kurma becerisi gelişecek, duygu ve düşüncelerini aktif şekilde ifade edebilme fırsatını yakalayacaktır. Pandomim, kullanılabilecek önemli bir tiyatro tekniğidir. Bu tekniği basit, rutin etkinliklerle başlatmalı devamında daha zor durumların canlandırmasına geçilmelidir.
16.Soru
I- Yaratıcı-Etkileyici Model II- Görevler ve Beceriler Modeli III- Uygulama ve Tamamlama Modeli IV- Kendini Savunma Modeli Aşağıdakilerden hangisi özel gereksinimli çocuklara uygulanan drama modellerini bir arada doğru olarak vermektedir?
Yalnız I |
Yalnız III |
I-II ve IV |
II-III ve IV |
I-II ve III |
O¨zel gereksinimli çocuklara uygun drama etkinlikleri planlanırken farklı modellerden yararlanmak mümkündür. Bu modeller içerisinde Yaratıcı-Etkileyici Model, Görevler ve Beceriler Modeli ile Kendini Savunma Modeli çocuklarla yaygın olarak kullanılan üç modeldir. Doğru cevap C'dir
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi temel bilimsel süreç becerileri içerisinde yer almaz?
Problem Çözme |
Gözlem Yapma |
Sınıflandırma |
Ölçme |
İletişim/Verileri Kaydetme |
Temel bilimsel süreç becerilerini altı başlık altında genelleyebiliriz. Gözlem yapma,Sınıflandırma, Ölçme, İletişim/Verileri kaydetme, Tahmin etme ve Sonuç çıkarma. Problem çözme ise; Amerika Matematik Öğretmenleri Ulusal Konseyi (NCTM)’nin belirlediği matematik süreç standartları içerisinde yer alır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi drama sürecinin bel kemiği olarak nitelendirilmektedir?
Isınma çalışmaları |
Değerlendirme |
Planlama |
Uygulama |
Canlandırma/doğaçlama |
Drama süreci ısınma çalışmaları, esas çalışma/canlandırma ve değerlendirme aşamalarından oluşmaktadır. Doğaçlama aşaması dramanın bel kemiğidir ve doğaçlama olmayan bir drama sürecinden söz etmek mümkün değildir. Doğru cevap E'dir.
19.Soru
Drama lideri Yalçın, soyut çalışan yeni dönem heykeltıraşlardan birinin sergisindeki bir eserle ilgili drama çalışması yapmak için öğrencilerini sanat galerisine götürmeyi ister. Yalçın, çalışmasını planlamadan önce gidip galeriyi gezer. Fakat galeriye gittiği zaman galerinin çok geniş olmadığını ve eserlerin birbirine çok yakın ve korunaksız olarak sergilendiğini görür.
Drama çalışmalarında kullanılan dış mekanların özellikleri bakımından dikkat edilmesi gereken dört temel nokta bulunmaktadır. Yukarıdaki örnek olayda drama lideri mekanın hangi özelliğine öncelikle odaklanmaktadır?
Mekanın estetik özellikleri |
Katılımcıların güvenliği |
Katılımcıların yaratacağı veya dış mekandan gelen gürültü |
Mekandaki kişilerin dış seyirciyi oluşturması |
Alanın kontrolsüz genişliği |
Drama çalışmalarında kullanılan dış mekanlarda ise mekanın özellikleri bakımından dikkat edilmesi gereken dört temel nokta bulunmaktadır; gürültü, seyirci, alanın genişliği, güvenlik. Örnek olayda drama lideri mekanda öncelikle katılımcıların güvenliği noktasına odaklanmaktadır. Doğru cevap B seçeneğidir.
20.Soru
İçerisinde problem durumunu düzenleme, iyileştirme yolları ile ilgili planlama yapma ve duyguları yansıtma gibi aşamaların yer aldığı model aşağıdakilerden hangisidir?
Yaratıcı Drama Modeli |
Yaratıcı-Etkileyici Model |
Yüksek Düzey Modeli |
Görevler ve Beceriler Modeli |
Kendini Savunma Modeli |
Görevler ve Beceriler Modeli, duyguların tanınması ile beraber genel sosyal becerilerin öğrenilmesine doğru ilerleyen bir süreç planlanmaktadır. Doğru cevap D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ