Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir yazarın gazete ve dergi gibi süreli yayınlarda, güncel sosyal ve siyasal olayları belli bir bakış açısından; kanıtlama, belgeleme, ayrıntılama gereği duymadan, günlük konuşma diline yakın bir üslupla yer yer nüktelere yer vererek değerlendirdiği kısa düşünce yazılarına ne ad verilir ?
Bir yazarın gazete ve dergi gibi süreli yayınlarda, güncel sosyal ve siyasal olayları belli bir bakış açısından; kanıtlama, belgeleme, ayrıntılama gereği duymadan, günlük konuşma diline yakın bir üslupla yer yer nüktelere yer vererek değerlendirdiği kısa düşünce yazılarına ne ad verilir ?
Makale |
Fıkra |
Deneme |
Röportaj |
Hikaye |
Bir yazarın gazete ve dergi gibi süreli yayınlarda, güncel sosyal ve siyasal olayları belli bir bakış açısından; kanıtlama, belgeleme, ayrıntılama gereği duymadan, günlük konuşma diline yakın bir üslupla yer yer nüktelere yer vererek değerlendirdiği kısa düşünce yazılarına fıkra denir. Doğru B'dir.6
2.Soru
Çeşitli kişi ve olaylara dair dinî ve tasavvufi menkıbeleri anlatan eserlere ne ad verilir?
Menakıpname |
Fütüvvetname |
Gazavatname |
Tazarrunâme |
Seyahatnâme |
Çeşitli kişi ve olaylara dair dinî ve tasavvufi menkıbeleri anlatan eserlere Menakıpname denir. Doğru cevap A seçeneğidir.
3.Soru
I. Sohbet denemeye göre daha uzundur
II. Sohbette tek bir kişi, röportajda iki kişi vardır
III. Başkalarının düşüncesini irdelemesi bakımından eleştiriyi andırır
IV. Yazarın kendi görüşlerini kesin yargıya vararak açıklaması açısından denemeye benzer
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde sohbet türü ile deneme ,röportaj ve eleştiri türlerinin kıyaslaması doğru olarak verilmiştir?
I, II, III |
I, II, IV |
II, III, IV |
II, IV |
III, IV |
IV. seçenekte verilen bilgi yanlıştır. Yazarın kendi görüşlerini kesin yargılara varmadan açıklaması açısından da denemeye benzer. Bu nedenle doğru yanıt A seçeneğidir.
4.Soru
Fıkra yazılarının azalmaya baslaması hangi dönemde ortaya çıkmıştır?
II. Abdülhamit Dönemi |
II. Meşrutiyet sonrası |
Cumhuriyet Dönemi |
Tanzimat Döenmi |
Cumhuriyet sonrası |
II. Abdülhamit Dönemi’nde sansür dolayısıyla gazetelerin sayısının azalması fıkra yazılarında da azalmaya yol açmış fakat 1908 II. Meşrutiyet sonrasında oldukça zengin matbuat hayatına karşılık gazete yazılarında, dolayısıyla fıkra yazılarında da nitelik ve nicelik bakımından önemli bir artış ve zenginleşme olmuştur.
5.Soru
I. Ait olduğu dilin doğal hâli ve bu hâlin kuralları çerçevesinde hayat bulur
II. Kafiye ve vezin önemlidir
III. Kıtalar halindedir
IV. Ritim ve ahenk endişesi taşımaz
V. Düzenli noktalama işaretleri kullanılır
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi nesrin özelliklerini doğru olarak tanımlamaktadır?
I,II, III |
I, II, IV |
I, III, IV |
I, III, V |
I, IV, V |
II. ve III. seçenekte verilen özellikler nesrin değil nazımın biçimsel özellikleridir ve çeldirici olarak kullanılmıştır. Bu nedenle doğru yanıt E seçeneğidir.
6.Soru
Milli Edebiyat döneminin önemli hikaye yazarlarından olan Refik Halit Karay'ın ilk dönem eseri sürgün yıllarındaki gözlemlerinin konu edindiği "Memleket Hikayeleridir."
Yukarıda verilen açıklamaya göre Refik Halit'in İkinci dönem sürgün yıllarına ait gözlemlerinin yer aldığı hikayelerini toplamış olduğu eser aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Çağlayanlar |
Memleket Hikayeleri 2 |
Gurbet Hikayeleri |
Hayattan Hikayeler |
Açlık Meselesi |
Milli Edebiyat döneminin önemli hikaye yazarlarından olan Refik Halit Karay'ın eserleri ilk dönem sürgün yıllarının gözlem ve izlenimlerini anlatıldığı "Memleket Hikayeleri" ve İkinci dönem sürgün yıllarının gözlem ve izlenimlerinin anlatıldığı "Gurbet Hikayeleridir".
7.Soru
Ülkemizin en mühim kültür sorununu dil sorunu olarak gören ve bu sorun çözülmeden kültürle ilgili diğer mesellerin hâlledilmesinin mümkün olmadığını savunan kişi kimdir?
Ali Canip Yöntem |
Mustafa Kemal Atatürk |
Yahya Kemal Beyatlı |
Mehmet Kaplan |
Ömer Seyfettin |
Mehmet Kaplan: “Türkiye’nin en mühim kültür davası, hiç şüphesiz, dil davasıdır. O, bütün davaların başında gelir. Onu hâlletmedikçe, kültürle alâkalı diğer meselleri hâlletmeye imkân yoktur.” (Kaplan,1988, 66). Buna göre doğru cevap D seçeneğidir.
8.Soru
Ahmet Mithat Efendi’nin yolundan giderek halk için yazmayı amaç edinmiş popüler yazar kimdir?
Ahmet Rasim |
Ömer Seyfettin |
Hüseyin Rahmi Gürpınar |
Ebubekir Hâzım Tepeyran |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
Hüseyin Rahmi Gürpınar (1864-1944), ilk hikâyesini yayımladığı 1884’ten Cumhuriyet
sonrasında da devam eden uzun sanat hayatında herhangi bir edebî topluluğa katılmadan, büyük ölçüde Ahmet Mithat Efendi’nin yolundan giderek halk için yazmayı amaç edinmiş popüler bir yazardır.
9.Soru
I. Ferdiyetçi bir anlayıştan toplumcu bir anlayışa kaymıştır.
II. Hayatın eksik ve kötü yönlerine odaklanarak bunları hikayelerine yansıtmıştır.
III. Eserlerinin çoğunda mekan İstanbul'dur.
IV. Psikolojik realizmi yansıtan eserler vermiştir.
Yakup Kadri Karaosmanoğlu ile ilgili olarak yukarıdakilerden hangileri doğrudur?
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
I, II ve IV |
I, II, III ve IV |
Yakup Kadri Karaosmanoğlu eserlerinde mekan olarak çoğunlukla Anadolu'yu seçmiştir. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
Türkçede eskiden bend, tecrübe-i kalemiyye, kalem tecrübesi gibi terimlerle ifade edilen düşünce yazısı aşağıdakilerden hangisidir?
Deneme |
Fıkra |
Nesir |
Söyleşi |
Güldürü |
Deneme konusunda dikkat çeken analitik yazılardan birisi Nurullah Çetin’in “Türk Edebiyatında Deneme” başlıklı yazısıdır. Çetin, bu makalesinde Özgül’ün etimolojik yaklaşımının aksine Fransızca essai olan denemenin Latince exagium, exigere sözcüklerinden geldiğini belirtir. Türkçede ise önceleri bend, tecrübe-i kalemiyye, kalem tecrübesi dendiğini söylemektedir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sohbet türüne örnek bir eser değildir?
Karalama Defteri |
Ramazan Sohbetleri |
Bereketli Topraklar Üzerine |
Edebiyat Söyleşileri |
Tarih Musahabeleri |
Bereketli Topraklar Üzerine roman türüne örnektir.
12.Soru
Belirlenmiş bir tekniği olmayan; anekdotlarla, örneklemelerle, ironi ve hicivle çekici ha^le getirilmiş serbest bir yazıya ne ad verilir ?
Belirlenmiş bir tekniği olmayan; anekdotlarla, örneklemelerle, ironi ve hicivle çekici ha^le getirilmiş serbest bir yazıya ne ad verilir ?
Makale |
Fıkra |
Deneme |
Hikaye |
Şiir |
Deneme, belirlenmiş bir tekniği olmayan; anekdotlarla, örneklemelerle, ironi ve hicivle çekici ha^le getirilmiş serbest bir yazıdır. Doğru yanıt C'dir.
13.Soru
I- Kur’an tefsirleri
II- Tazarruname
III- Menakıpnameler
IV- Fütüvvetname
V- Halk hikayeleri
Yukarıdakilerden hangisi/leri sade nesire örnek olarak gösterilebilir?
I-III-V |
I-III-IV |
II-III-IV-V |
I-III-IV-V |
I-II-III-IV |
Kur’ân tefsirleri, hadis kitapları, menkıbevi İslam tarihleri, fütüvvetnameler, menakıpnameler, gazavatnameler, dinî-destani halk kitapları, halk hikâyeleri, halka mahsus tasavvuf, ahlak kitapları, sade nesrin hâkim olduğu eserlerdir.
14.Soru
“Dilimiz Üzerine Söyleşiler” adlı Sohbet türündeki kitap hangi yazarımıza aittir?
Ahmet Rasim |
Yahya Kemal Beyatlı |
Suut Kemal Yetkin |
Melih Cevdet Anday |
Nazım Hikmet |
Melih Cevdet Anday
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyetin ilk hikayecilerinden biri değildir?
Fahri Celalettin Göktulga |
Kenan Hulusi Koray |
Osman Cemal Kaygılı |
Ömer Seyfettin |
Memduh Şevket Esendal |
Fahri Celalettin Göktulga, Memduh Şevket Esendal, Osman Cemal Kaygılı, Kenan Hulusi Koray Cumhuriyetin ilk hikayecilerindendir. Ömer Seyfettin ise Milli edebiyatın en önemli hikaye yazarıdır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İkinci Dünya Savaşı yıllarında politik tarafı ön plana çıkan makale ve fıkralara yer veren gazete veya dergilerden değildir?
Tan |
Vatan |
Cumhuriyet |
Tasvir-i Efkar |
Tanin |
İkinci Dünya Savaşı yıllarında ise Tan, Vatan, Akşam, Tanin, Tasvir-i Efkâr gibi gazeteler ve bazı dergiler, siyasal olayların etkisiyle politik tarafı ön plana çıkan makale ve fıkralara yer verirler.
17.Soru
Türk okuyucusunun vatan sevgisi hakkındaki makaleyle vatan konusuna, dünyadan haberlerle dünya hareketlerine alaka ve merakının uyanmasını sağlayan gazete hangisidir?
Ceride-i Havadis |
Tercüman-ı Ahval |
Tasvir-i Efkâr |
Hürriyet |
Tercüman-ı Hakîkat |
“1 Ağustos 1840’ta İngiliz asıllı William Churchill’in imtiyaz sahibi bulunduğu, başlangıçta on günde bir, 139. sayıdan itibaren de haftalık olarak çıkan ve yarı resmî olan Ceride-i Havadis gazetesi, ilim ve ahlak konularından başka edebiyat
üzerine makaleler” (Çıkla, 2007, 36) de yayımlamaktadır. “Bu gazete Türk okuyucusunun sadece edebî konularla karşılaşmasını değil aynı zamanda vatan sevgisi hakkındaki makaleyle vatan konusuna, dünyadan haberlerle dünya hareketlerine alaka ve merakının uyanmasının da ilk işaretlerini taşımıştır”
18.Soru
Milli Edebiyat Hareketi hangi tarihte başlar?
1911 |
1921 |
1931 |
1941 |
1951 |
Millî Edebiyat Hareketi, “Yeni Lisan” olarak bilinen dilde sadeleşme hareketi
ile birlikte 1911’de başlar.
19.Soru
Ömer Seyfettin ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Bazı hikayelerinde çocukluk anılarından esinlenmiştir. |
Milli Edebiyat dönemi hikayesinin en önemli temsilcisidir. |
Forsa ve Başını Vermeyen Şehit gibi tarihsel hikayeler yazmıştır. |
Hikayelerinde Çehov tarzını benimsemiştir. |
Edebiyatsız edebiyat yapma anlayışını benimseyerek yola çıkmıştır. |
Ömer Seyfettin'in hikayeleri Çehov değil Maupassant tarzını yansıtmaktadır. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
Halk edebiyatında nesir, büyük ölçüde sözlü geleneğe bağlıdır. Bazıları, üzerinden uzun zaman geçtikten sonra yazıya geçirilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bunun bir örneğidir?
Dede Korkut Hikâyeleri |
Kâbusnâme |
Mîzân’ül-Hak |
Seyahatnâme |
Tazarrunâme |
Bütünüyle halkın malı olan halk edebiyatı nesri, büyük ölçüde sözlü geleneğe bağlıdır. Ağızdan ağıza veya nesilden nesile sözlü olarak aktarılagelmiştir. Masallar, efsaneler, menkıbeler, hikâyeler, mizahi fıkralar, halk nesrinin belli başlı türlerini oluşturur. Halk nesrinin temel özelliği, halk dili ile ifade edilmiş olmasıdır. Bu nedenle açık, yalın ve doğaldır. Ancak söylendiği anda yazıya geçirilmediği için halk edebiyatı nesri üzerinde konuşmak zordur. Bazıları, üzerinden uzun zaman geçtikten sonra yazıya geçirilmiş ve günümüze ulaşma olanağı bulabilmiştir. Bunun en güzel örneği, XV. yüzyılın sonu ile XVI. yüzyılın başında yazıya geçirilmiş olan Dede Korkut Hikâyeleri’dir. Toplam on iki hikâyeden meydana gelen Dede Korkut Hikâyeleri’nde, manzum ve mensur anlatım iç içedir. Mensur kısımlar açık, yalın ama işlenmiş ve ahenkli bir dile sahiptir. Yer yer de kalıplaşmış ifadeler yer alır. Diğer şıklarda yer alan eserler ise divan edebiyatı ürünleridir. Doğru cevap A’ dır
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ