Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
II. Meşrutiyet sonrası edebiyatta meydana gelen biçim ve dil sorunları göz önüne alındığı zaman, aşağıdaki ifadelerden hangisi uygun değildir?
Türk şiiri aruzdan heceye doğru eğilim göstermiştir. |
Edebiyat-ı Cedide şairlerinin serbest müstezada dönüştürdükleri, uzunlu-kısalı dize uygulamaları Fecr-i Âti şairlerince de aruz vezinlerinde genişletilerek sürdürülmüştür. |
Manzum hikaye formu yaygınlık kazanmıştır. |
Nazım biçimi olarak yalnızca Batı edebiyatından alınan sone kullanılmıştır. |
Düzensiz olarak kıtaların farklı yerlerine dağılan kafiye denemeleri vardır. |
1910-23 arası süreçte Türk şiirinin genel eğilimi aruzdan heceye doğru olmuştur. Bu dönem şiirinin bir başka özelliği ise Edebiyat-ı Cedide şairlerinin serbest müstezada dönüştürdükleri, uzunlu-kısalı dize uygulamalarının Fecr-i Âti şairlerince de aruz vezinlerinde genişletilerek sürdürülmesinin yanı sıra heceyle yazan Mehmed Emin, Rıza Tevfik, Yusuf Ziya, Celâl Sahir gibi şairler tarafından hece veznine de uygulanmış olmasıdır. Bu dönem şiirinde ayrıca manzum hikâye formunun yaygınlık kazandığı da dikkati çekmektedir. Düzensiz bir biçimde, kıtaların değişik dizelerine dağıtılan kafiye denemeleri dikkati çeker. Nazım biçimleri konusunda ise bu dönem Türk şiirinin ses arayışlarının boyutları Batı edebiyatından alınma soneden, Divan şiiri, halk ve tekke şiiri nazım biçimlerine kadar uzanan genişliktedir.
2.Soru
Kaynaklarda pek çok ve farklı özellikleri ile tanımlanan modernizmin sanat ve edebiyatta hangi akım sonrası orta çıkan akımları karşılamak için kullanıldığını söyleyebiliriz?
Dadaizm |
Empresyonizm |
Ekspresyonizm |
Sürrealizm |
Sembolizm |
Yirminci yüzyıl modernizmin çağıdır. Kaynaklarda pek çok ve farklı özellikleri ile tanımlanan modernizmin sanat ve edebiyatta Sembolizm sonrası akımları karşılamak için kullanıldığı görülüyor. Dadaizm, Empresyonizm, Ekspresyonizm, Sürrealizm, Fütürizm vd. Sembolizm sonrası sanat akımlarının ilk belirgin özelliği ise genellikle iki dünya savaşı arasındaki bunalım dönemine ait olmanın getirdiği eleştirel tutumdur.
3.Soru
“Sırat-ı Müstakim” ve “Sebilü’r-Reşad” adlı dergiler aşağıdaki akımlardan hangisinin en önemli yayın organı olmuştur?
İslamcılık
|
Marksizm
|
Türkçülük
|
Batıcılık
|
Osmanlıcık
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nazım Hikmet’in cezaevinde yazdığı eserlerden değildir?
Kuvayi Milliye Destanı |
Memleketimden İnsan Manzaraları |
Rubailer |
Saat 21-22 Şiirleri |
835 Satır |
“835 Satır”, Nazım Hikmet Ran’ın cezaevinden tahliye olduktan sonra kaleme aldığı eseridir. Doğru yanıt E’dir.
5.Soru
Nâzım Hikmet’in yaşamını ve düşünce dünyasını etkileyen önemli olaylardan birisi 1921 yılında Millî Mücadele’ye katılmak üzere bir grup arkadaşıyla gittiği yer neresidir?
İnebolu
|
Batum
|
Moskova
|
Ankara
|
Almanya
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hecenin II. Kuşağı şairlerinin ortak özelliklerinden değildir?
Didaktik ve epik söyleyiş ön plandadır |
Derinlikli ve incelmiş bir duyarlılık asıl amaçtır |
Şiirlerinde halk şiiri özellikleri ile birlikte özellikle Fransız sembolistlerinin belirgin bir etkisi vardır |
Saf şiir anlayışına sahiptirler |
Ses ve ahenk öğeleriyle, özgün imge ve anlam öğeleri sıkı bir kaynaşma içerisindedir |
Hecenin II. Kuşağı şairleri İlk kuşağın didaktik ve epik söyleyişine karşın bu kuşak şairleri büyük ölçüde lirizmin peşindedir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumcu gerçekçi şiir anlayışının özelliklerinden birisidir?
Metafizik olana ilgi duyma
|
Bireyselliği savunma
|
Didaktik olamama
|
Yaşamın doğal alanla sınırlı olmaması
|
Tezli olma
|
8.Soru
Nazım Hikmetin ilk şiir kitabı olan "Güneşi içenlerin Türküsü" nerede basılmıştır?
Moskova
|
Bakü
|
Viyana
|
Ankara
|
Almanya
|
9.Soru
Edebiyatımızda öykü türüne yaptığı katkılar bakımından önemli olan 1952 – 56 yılları arasında çıkarılan ve Atilla İlhan’ın dergiye katılmasıyla oluşan hareketin de adının konduğu dergi aşağıdakilerden hangisidir?
Mavi |
Siyah |
Tebliğ |
Kaos |
Aydınlık |
Adını Kasım 1952-Nisan 1956 tarihleri arasında Ankara’da 32 sayı çıkan Mavi adlı dergiden alan hareketin, asıl 19. sayıdan itibaren Attilâ İlhan’ın dergiye katılması ile oluştuğu söylenebilir. Aslında edebiyatımızda daha çok Orhan Duru, Ferit Edgü, Tarık Dursun K., Tahsin Yücel, Demir Özlü gibi imzaların ortaya çıkmasını sağladığı için öykü türüne yaptığı katkı bakımından dikkati çeken derginin toplumcu gerçekçi bir yayın halini alması özellikle Attilâ İlhan ile Ahmet Oktay’ın yazıları ile gerçekleşmiştir. Attilâ İlhan “Sosyal Realizm Münasebetleri Yahut Başlangıç” adlı yazısında bir taraftan Garip Şairleri Orhan Veli, Oktay Rifat ve Melih Cevdet’i; bir taraftan “aktif realizm taraflısı” diye nitelediği toplumcu gerçekçi şairleri; bir taraftan da Fazıl Hüsnü, Cahit Sıtkı, Cahit Külebi ve Behçet Necatigil gibi şairleri eleştirir.
10.Soru
Türk Dili Tetkik Cemiyeti hangi tarihte kurulmuştur?
12 Nisan 1931
|
12 Temmuz 1932
|
1 Kasım 1928
|
24 Temmuz 1923
|
29 Ekim 1923
|
11.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi heceden serbest şiire geçiş noktasında Garip etkisine girenler arasında gösterilemez?
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Cahit Sıtkı Tarancı |
Sabahattin Kudret |
Necati Cumalı |
Ataol Behramoğlu |
Ataol Behramoğlu heceden serbest şiire geçiş noktasında Garip etkisine girenler arasında gösterilemez.
12.Soru
1940 Kuşağı şair ve eser eşleşmelerinden hangisi yanlıştır?
M. Niyazi Akıncıoğlu-Haykırışlar
|
A. Kadir-Tebliğ
|
Ahmet Arif-Hasretinden Prangalar Eskittim
|
Ömer Faruk Toprak- Yaşadıkça
|
Cahit Irgat-Bu Şehrin Çocukları |
"Yaşadıkça" Ömer Faruk Toprak tarafından değil, R. Ilgaz tarafından yazılmış eserlerdendir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumcu gerçekçiliğin ölçütlerinden değildir?
Yaşamda bireysellik ön plandadır |
Pragmatik bir edebiyattır |
Edebiyatta insanı belirleyen en temel öğe kolektivizmdir |
Yaşam, maddesel ve doğal olanla sınırlıdır |
Didaktik bir amaç taşır |
Toplumcu gerçekçilikte insanı belirleyen en önemli öğe kolektivizmdir. Bireysellik yoktur.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dergah dergisinin yazı kadrosunda yer almamıştır?
Yahya Kemal |
Ahmet Haşim |
Necip Fazıl Kısakürek |
Abdülhak Şinasi |
Yakup Kadri |
Yakup Kadri’nin (Karaosmanoğlu) Erenlerin Bağından adlı mensur şiirleri de önce Dergâh dergisinde yayımlanmıştır, fakat kadrosunda yer almaz.
15.Soru
1940 kuşağı toplumcu gerçekçi şairlerin Nâzım Hikmet şiirinden ayrılan yönü aşağıdakilerden hangisidir?
İdeolojik tutum tamamen terk edilmiştir.
|
Basamaklı dize anlayışının yerini öyküleme tekniği almaya başlamıştır.
|
Toplumsal sorunların yerine tamamen bireysel sorunlar işlenmiştir.
|
Yer yer hece ve aruzun ahenginden faydalanılmıştır.
|
Şiirde görselliğe daha çok önem verilmiştir.
|
16.Soru
Meşrutiyet’in ilk yıllarında nicelik olarak fazla sayıda olmasına karşın, nitelik olarak değeri tartışmalı birçok eser dönemin karmaşık ortamında yayınlanmıştır. Bu eserlerde toplumun en çok ilgisini çeken sloganlar nelerdir?
istiklal, istikbal, hürriyet sloganlarıdır |
İstikbal, hürriyet, boykot sloganlarıdır |
Hürriyet, müsavat, adalet, uhuvvet sloganlarıdır |
Adalet, özgürlük, istikbal sloganlarıdır |
Müsaade, istikbal, ati sloganlarıdır |
Meşrutiyet’in ilk yıllarında nicelik olarak fazla sayıda olmasına karşın, nitelik olarak değeri tartışmalı eserler dönemin sansasyonel ortamında yayın alanını doldurmuştur. Toplum, “hürriyet, müsavat, adalet, uhuvvet” sloganları ile bu coşkuya ortak olmuştur.
17.Soru
93 Harbi’nden beri derece derece artan bir eğilimle edebiyatımıza yansıyan ulus inşâsı kavramı, kaynağını tarihin uzak sayfalarından ve mitlerden almayan, doğrudan doğruya yaşanılan zamanın içerisinde gözlemlenebilen bir destanı ilk defa hangi olayla geniş bir şekilde işleme imkânına kavuşur?
Trablusgarb savaşı |
I. Balkan savaşı |
II. Balkan savaşı |
Çanakkale savaşı |
1917 Rus ihtilali |
93 Harbi’nden beri artan bir eğilimle edebiyatımıza yansıyan ulus inşâsı kavramı, kaynağını yaşanılan zamanın içerisinde gözlemlenebilen bir destanı, ilk defa Çanakkale zaferi dolayısıyla geniş bir şekilde işleme imkânına kavuşur.
Cevap D olmalıdır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Memleket Edebiyatı'nı başlatan eser kabul edilir?
Çoban Çeşmesi
|
Bir Bayrak Rüzgar Bekliyor
|
Bu Memleket Böyle Ağlar
|
Bursa'da Zaman
|
Bingöl Çobanları
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1940 kuşağı şairlerin şiirlerinin özelliklerinden birisidir?
Nazım Hikmet şiirini geliştirmek ve sürdürmek
|
Kişisel dramlardan söz etmeleri
|
Duyarlılığın hakim olması
|
Toplumsal düşüncelere yer vermeme
|
Şiirlerinde düzyazıya yer vermeme
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Garip Önsözü olarak bilinen poetik yazının içerdiği görüşlerden değildir?
Vezin ve kafiyenin şairin duygu ve düşüncelerini serbestçe ortaya koyabilmesine engel olduğu |
Vezin ve kafiyenin oluşturduğu biçimsel yapının kalıp olduğu |
Vezin ve kafiyenin şairin duygu ve düşüncelerini ifade etmesinde iyi bir araç olduğu |
Şiirin edebi ekollerden ve akımlardan bağımsız olduğu |
Şiiri oluşturan sözcüklerin ve dizelerin tek başlarına güzel olmadığı, güzelliğin onların kendi aralarındaki anlamsal bağ ve organik bütünlükte olduğu |
Vezin ve kafiye bir yandan şairin duygu ve düşüncelerine hükmediyor, bir yandan da dilin doğal yapısında değişiklikler yapıyor. Dolayısıyla dilin doğal akışı içerisinde yazılmış şiirler yadırganıyor. Vezin ve kafiye şairin duygu ve düşüncelerini serbestçe ortaya koyabilmesine engel olduğu gibi, şiir dilinin doğallığını da bozuyor.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ