Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet döneminde bir medeniyet görüşlerinin izdüşümlerinden biri değildir?
Siyaset |
Sosyoloji |
İdealizm |
Psikoloji |
Felsefe |
Cumhuriyet dönemi Türk düşüncesi, Meşrutiyet’ten itibaren belirginlik kazanan üç ana çizginin üzerinde akmıştır. Türkçülük, İslâmcılık, Batıcılık akımları başlangıçta salt siyasal bir nitelik, devletin çöküşünü durdurmak gibi pragmatist bir amaç taşmakla birlikte, Cumhuriyet döneminde bir medeniyet görüşü, ahlâk anlayışı, insan ve değer tasarımı sunan bu akımların siyasal, felsefî, sosyolojik, psikolojik, dinî izdüşümleri görülmektedir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nazım Hükmet'in şiirinin özelliklerinden değildir?
İçeriğe uygun bir ses düzeni oluşturma |
Sinemotografik bir anlatımı benimseme |
Şiir, roman, öykü, tiyatro, senaryo gibi edebiyat türlerinin birbirine zıt özellikler taşıyan öğelerini bir araya getirme |
Hem modernist hem geleneksel öğeleri kullanmaktan kaçınmama |
Gelenekseli reddederek tamamen modernist unsurları sanatına işlemek |
Nazım Hikmet şiirlerinde hem modernist hem geleneksel öğeleri birlikte kullanmaya gayret göstermiştir.
3.Soru
Orhan Veli'nin 1938 yılında yayımlanan ve Süleyman isimli sıradan bir insan tipinin işlendiği şiir aşağıdakilerden hangisidir?
Kitabe-i Seng-i Mezar |
Kuş ve Bulut |
Ağaç |
Küfe |
Seyfi Baba |
Orhan Veli’nin 1938’de yayımladığı “Kitabe-i Seng-i Mezar” şiiri alayla karşılanan, eleştirilen bir metin olmuştur. Bu şiirde sıradan bir insan tipi olan “Süleyman
Efendi”nin ve özellikle onun “nasır”ının konu edinilmiş olması tuhaf karşılanmıştır. Çünkü o güne kadar edebiyatın ve özellikle de şiirin konusu yapılan insan tipi, kahramanlaştırmaya, yüceltilmeye uygun düşen özellikler taşırdı. Şiirde işlenen duygular ve konular bu yüceltilme işlemine uygun olmalıydı.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1940 Kuşağı toplumcu gerçekçileri olarak adlandırılan şairlerden değildir?
Rıfat Ilgaz |
Orhan Veli |
Cahit Irgat |
Ömer Faruk Toprak |
Mehmet Kemal |
Orhan Veli 1940 Kuşağı toplumcu gerçekçileri olarak adlandırılan şairlerden değil Garip şairlerdendir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde meşrutiyet döneminde şiirler yazmaya ve yayımlamaya başlamış olsalar da şiirlerinin niteliği, kendisinden sonrakilere yaptıkları etki bakımından Cumhuriyet dönemi şiirinin başlangıcında, kurucu şairler olarak ele alınması gereken isimler doğru olarak verilmiştir?
Mehmet Âkif, Yahya Kemal ve Yakup Kadri |
Ahmet Hamdi Tanpınar, Mehmet Âkif ve Ahmet Hâşim |
Mehmet Âkif, Yahya Kemal ve Ahmet Hâşim |
Yakup Kadri, Ahmet Hamdi Tanpınar ve Ahmet Hâşim |
Ahmet Hâşim, Ali Ekrem ve Neyzen Tevfik |
Mehmet Âkif, Yahya Kemal ve Ahmet Hâşim, her ne kadar Meşrutiyet döneminde şiirler yazmaya ve yayımlamaya başlamış olsalar da şiirlerinin niteliği, kendisinden sonrakilere yaptıkları etki bakımından Cumhuriyet dönemi şiirinin başlangıcında, kurucu şairler olarak ele alınması gereken isimlerdir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Garip hareketi şairlerinin şiirlerindeki insan tipine yönelik yapılmış bir eleştiri ifadesidir?
Devlet büyükleri |
Küçük adam |
Çocuklar |
Sevgili |
İşçi |
Orhan Veli, amaçlarının bir sınıfın savunmasını yapmak değil, sadece zevkini aramak, bulmak ve sanata hâkim kılmak olduğunu belirterek Marksist şair ve edebiyatçılarla arasına bir mesafe koymuştur. Aslına bakılırsa Orhan Veli sıradan, küçük insanın şiirini yazmak peşindedir. Asıl “garip” karşılanan, küçük adamın, küçük ve gündelik sıkıntılarının şiirin konusu olmasıdır. Doğru cevap B'dir.
7.Soru
Mehmet Akif Ersoy’un şiirleri arasında destan niteliği taşıyan ve Altıncı Safahat Âsım başlıklı kitabında yer alan en önemli şiiri hangisidir?
İstiklal Marşı |
Bülbül |
Çanakkale Şehitleri |
Gölgeler |
Hakkın Sesleri |
Şiirlerinin ana özelliği gerçekçi ve toplumcu bir içerik taşıması olan Mehmet Âkif, yeni Türk edebiyatında Namık Kemal’den beri gelen hamasî, duygusal söyleyişin en önemli temsilcisidir. Onun gerek Meşrutiyet döneminde yazdığı merhamet duygusunu veren şiir-hikâyeleri, gerekse toplum eleştirisi yaptığı metinleri gerçekçi gözlem ve titiz anlatım teknikleriyle sunulduğu için etkili olmuştur. Sonraki yıllarda yazdığı Altıncı Safahat Âsım (1924) kitabındaki “Çanakkale Şehitleri’”nin anlatıldığı bölüm, işgal günlerinde yazdığı “Bülbül” ve nihayet yeni devletin milli marşı olmak üzere yazdığı “İstiklâl Marşı” gibi şiirleri, içinden geçilen dönemin destanı niteliğini taşıyan eserlerdir.
8.Soru
II. Meşrutiyet'ten itibaren gelişen bazı ideolojiler vardır. Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde bu dönem ideolojilerine örnek olarak gösterilemeyecek bir ideoloji verilmiştir?
Türkçülük |
Cumhuriyetçilik |
İslamcılık |
Batıcılık |
Osmanlıcılık |
Cumhuriyet’i hazırlayan süreçte Türk aydınlarının en çok ilgilendikleri düşünce akımları aynı zamanda Cumhuriyet’ten sonra da etkisini sürdüren Türkçülük, İslâmcılık ve Batıcılık akımları olmuştur. Bunlar Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde de değişik biçimde etkileri görülecek kaynaklar arasında sayılabilir. Bunlara ayrıca Tanzimat döneminde başlayıp II. Meşrutiyet döneminin ilk yıllarında da etkili olan Osmanlıcılık akımını eklemek gerekir. Aslına bakılırsa Tanzimat Fermanı’nın ilanı, ardından gelen Islahat Fermanı ve özellikle I. Meşrutiyet’in Kanûn-i Esâsî’si, Osmanlıcılık düşünce akımının temel hedefi olan parçalanmayı önlemek için, Osmanlı İmparatorluğu’ndaki bütün unsurların din, dil, ırk ayırımı gözetmeksizin eşitliğini sağlama girişimleriydi.
9.Soru
Fazıl Hüsnü’yü Necip Fazıl ve Âsaf Hâlet’ten ayıran yön aşağıdaki duygulardan hangisidir?
Haşyet |
Hayret |
Kibir |
Korku |
Endişe |
Fazıl Hüsnü’yü Necip Faz›l ve Âsaf Hâlet’ten ayıran yön, varlıkla karşılaşan insanın bu görkem karşısındaki hayret duygusudur.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Garip Şiir Akımı"nın özelliklerinden biri değildir?
Şiirde dizeden çok bütünlük önemlidir. |
Uyak, ölçü gibi biçimsel özellikler önemli değildir. |
Konuşma dili şiire girmiştir. |
Seçkin insanlar şiire konu olmuştur. |
İroni, parodi gibi mizah ögeleri kullanılmıştır. |
"Garip Şiir Akımı"nın özelliklerinden biri de klasik şiirde yüceltilen, seçkin insanların yerine sıradan insanların şiire girmesidir. Doğru yanıt: D'dir.
11.Soru
Dilde sadeleşme anlayışı Cumhuriyet’ten hemen önce hedefine ulaşmış görünür ve örnekler verir. Aşağıdakilerden hangi yazar, hikâye ve romanda bu örneklerden birini vermemiştir?
Ömer Seyfettin |
Refik Halit |
Ali Canip |
Halide Edip |
Reşat Nuri |
Ömer Seyfettin, Refik Halit, Yakup Kadri, Halide Edip ve Reşat Nuri’nin eserleriyle Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatına konuşma diline yakın bir edebiyat dili ile girilmiş oldu. Ali Canip, Milli Edebiyat akımının temsilcilerindendir.
12.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi Ahmet Hamdi Tanpınar’ı en fazla etkilemiştir?
Necip Fazıl
|
Ahmet Haşim
|
Cenap Şahabettin
|
Şinasi
|
Abdülhak Hâmid
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın şiirlerinde, varlıkla karşılaşan insanın yaşadığı durumu açıklar?
Mistik derinlik
|
Öfke ve nefret duygusu
|
Kaos durumu ve ardından dinginlik hali
|
Hayret duygusu
|
Tasavvufî duyarlık
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Garipçilerle ilişkilendirilmiş bir sanat akımıdır?
Dadaizm |
Empresyonizm |
Sürrealizm |
Ekspresyonizm |
Fütürizm |
Yirminci yüzyıl modernizmin çağıdır. Kaynaklarda pek çok ve farklı özellikleri ile tanımlanan modernizmin sanat ve edebiyatta Sembolizm sonrası akımları karşılamak için kullanıldığı görülüyor. Dadaizm, Empresyonizm, Ekspresyonizm, Sürrealizm, Fütürizm vd. Sembolizm sonrası sanat akımlarının ilk belirgin özelliği ise genellikle iki dünya savaşı arasındaki bunalım dönemine ait olmanın getirdiği eleştirel tutumdur. Bunlar arasında yukarıda kısaca tanıttığımız Sürrealizm, Garipçilerle ilişkilendirilmiştir. Ancak Garip şairlerinin bütün şiirlerinde bu akımın bütün özelliklerini izledikleri söylenemez. Doğru cevap C'dir.
15.Soru
Edebi bakımdan ilk dönemini “Kaldırımlar”, ikinci dönemini ise “Sakarya Türküsü” adlı şiirlerin temsil ettiği söylenen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Yahya Kemal Beyatlı |
Nazım Hikmet Ran |
Orhan Veli Kanık |
Necip Fazıl Kısakürek |
FarukNafiz Çamlıbel |
Necip Fazıl sonlu varlık alanı içerisindeki huzursuzluğunu, bundan doğan kaos duygusunu yansıtırken, ikinci dönemde bunun yerini düzen ve ahenk düşüncesi alır. Sanat konusundaki görüşü de belirsiz bir mistisizmden dine dayalı metafizik düşünceye dönüşür: “Anladım işi, sanat Allah’ı aramakmış;/Marifet bu, gerisi
yalnız çelik çomakmış” (Sanat, 1939) dizeleri bu dönüşümün açık göstergesi niteliğindedir.
İlk dönemini “Kaldırımlar”, ikinci dönemini ise “Sakarya Türküsü” adlışiirlerin temsil ettiği söylenebilir. Bu iki dönemin dönüm noktasını ise, ilk olarak “Senfonya” adıyla yayımlanan ancak kitaplarına “Çile” başlığıyla aldığışiir oluşturur. Klasik Batı müziğinin senfoni formu ile kurulan şiir sözünü ettiğimiz kaostan düzene, bireyin varlık karşısında yaşadığı düşünce ızdıraplarından ruh dinginliğine yönelişinin ifadesi gibidir.
Ünitedeki açıklamadan da görüleceği üzere cevap D seçeneğidir.
16.Soru
Orhan Veli’nin Şubat 1945 yılında yayımladığı Vazgeçemediğim kitabındaki hangi şiir Garip hareketinin dönüm noktası kabul edilmiştir?
Anlatamıyorum |
Eskiler Alıyorum |
Kitabe-i Seng-i Mezar |
Montör Sabri |
İstanbul Türküsü |
Orhan Veli’nin Şubat 1945 yılında yayımladığı Vazgeçemediğim kitabındaki “İstanbul Türküsü” başlıklı şiir Garip hareketinin dönüm noktası kabul edilmiştir. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Necip Fazıl’ın “Türk şiirini ritim bakımından zirveye taşıdığı” görüşünün dayandığı sebeplerden biri değildir?
Biçim ve öz unsurlarının yoğun bir biçimde kaynaşması
|
Tekke edebiyatının içerik özelliklerinin kullanılması
|
Dizelerin iç ses özelliklerinin müzikal değeri
|
Alışılmamış, beklenmedik kafiyelerin vurucu etkisi
|
Var olan hece vezni alışkanlığının dışına çıkması
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fazıl Hüsnü Dağlarca için söylenemez?
Kitap adlı kitabevini çalıştırdı. |
Türkçe adıyla aylık dergi çıkardı. |
İlk şiiri “Öldürdüğümüz”dür. |
İlk kitabı Havaya Çizilen Dünya’dır. |
Şiirleri hiçbir şairimizde görülmeyen konu çeşitliliğine sahiptir. |
ilk şiiri İstanbul dergisinde (1933)’de yayımlanan “Yavaşlayan Ömür” başlıklı şiirdir. Öldürdüğümüz şiiri Taş Devri (1945) kitabında yayımlanmıştır. Doğru cevap C’dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın şiirlerinde bireyin varlık karşısındaki durumunu açıklar?
Mistik derinlik
|
Öfke ve nefret duygusu
|
Kaos durumu ve ardından dinginlik hali
|
Anlık ve geçici hayret duygusu
|
Tasavvufî duyarlık
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde halk şiiri kafiye anlayışı ve söyleyiş özellikleri dikkat çekmez?
İstanbul türküsü
|
Yol türküleri
|
Pireli şiir
|
Gelirli şiir
|
Küfe
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ