Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Ara 4. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

"...Benim şiirime ilham veren perimin omuzlarında açılan kanat: asma köprülerimin demir putrellerindendir!." dizeleri Nazım Hikmet’in şiir anlayışının temelini de ortaya koyan hangi şiirinden alınmıştır?


San’at Telakkisi

Saat 21-22 Şiirleri

Memleketimden İnsan Manzaraları

Kuvai Milliye Destanı

Şeyh Bedrettin Destanı


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi bireysel anlayışın Cumhuriyet’ten sonra da en önemli temsilcisidir? 


Nazım Hikmet 
Mehmet Emin Yurdakul
Ahmet Haşim 
Ziya Gökalp 
Mehmet Âkif Ersoy 

3.Soru

Din-dışı mistik anlayış olarak yorumlanmış olan ve modern sanat akımlarına kaynaklık eden sanat yorumu aşağıdakilerden hangisidir?


Sembolizm

Mistisizm

Dadacılık

Empresyonizm

Ekspresyonizm


4.Soru

1938-1950 sonrası 60 yıllık süreç için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


Türkiye çoğulculuğa dayalı, dünyaya açık, demokratik bir sistemi kurumsallaştırma süreci içerisinde olmuştur

Demokratik bir sistemi kurumsallaştırma süreci içerisinde sık sık askeri müdahalelerle kesilen görünüm sergilemiştir

Ekonomik ve toplumsal bakımdan gelişmesini sürdüren bir görünüm sunar

Kültürel zenginlik genişlemiştir

Cumhuriyet’in bu ilk dönemi edebiyatı tam anlamıyla “destanî ruh” taşır.


5.Soru

"Eskiler alıyorum

Alıp yıldız yapıyorum

Musiki ruhun gıdasıdır

Musikiye bayılıyorum."

Orhan Veli Kanık "Eskiler Alıyorum" şiirinde hangi şaire göndermede (alaysı eleştiri) bulunmuştur?


Ahmet Hamdi Tanpınar

Ziya Osman Saba

Ahmet Haşim

Enis Behiç Koryürek

Ahmet Muhip Dranas


6.Soru

Necip Fazıl Kısakürek'i en çok aşağıdakilerden hangisi etkilemiştir?


Dadaizim ve Mücerred Şiir.
Kübizm ve Mistizim Temayülü.
Sürrealizm ve Saf Edebiyat.
Ekspresyonizm ve Şiirde Vuzuh.
Sembolizm ve Tekke Edebiyatı.

7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi 1940 kuşağı toplumcu gerçekçiler arasında yer almaz? 


Rıfat Ilgaz 
Nâil V. 
Cahit Irgat
A. Kadir 
M. Niyazi Akıncıoğlu

8.Soru

Aşağıdaki şairlerden hangisi Anadolu’yu Batı hümanizmasının kaynağı olarak gören bir başka Anadoluculuk düşüncesi olan “Mavi Anadoluculuk” adıyla anılan  edebiyatın temsilcisidir?


Halikarnas Balıkçısı

Hilmi Ziya Ülken

Ziyaettin Fahri

Nurettin Topçu

Remzi Oğuz Arık


9.Soru

Edebiyat faaliyetlerinin odak noktasını oluşturan Milli^ Edebiyat Akımı hangi tarihler arasını kapsar?


1923-1938
1916-18
1939-1945
1920-1940
1910-1923

10.Soru

“Milli Edebiyat” kavramı aşağıdaki ilke ve yaklaşımlardan hangisine dayanır?


Osmanlıcılık düşüncesini benimseyen bir edebiyat anlayışı
Osmanlı hanedanlığıyla ilgili konuların ele alınması
Aruz vezninin vazgeçilmez olduğu anlayışı
Dilde sadeleşmeyi ve halka dönüşü ilke edinen anlayış
Toplumsal konuların edebiyat için uygun olmadığı anlayışı

11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi "Garip Hareketi" (Şiir anlayışı) için söylenemez?


Edebi sanatlara yer verilmelidir.

Sıradan insanlar şiirde yer alabilir.

Şiirin dili halkın anlayabileceği bir dil olmalıdır.

Şiirde hikayelere yer verilebilir.

Duygusal söylemler göze çarpar.


12.Soru

Aşağıdakilerin hangisinde "Garip Şiir Akımı"nın temsilcileri bir arada verilmiştir?


Orhan Veli Kanık - Oktay Rıfat Horozcu - Faruk Nafiz Çamlıbel

Behçet Kemal Çağlar - Ahmet Kutsi Tecer - Melih Cevdet Anday

Orhan Veli Kanık - Melih Cevdet Anday - Oktay Rıfat Horozcu

Ülkü Tamer - Melih Cevdet Anday - Orhan Veli Kanık

Orhan Seyfi Orhun - Ahmet Muhip Dranas - Melih Cevdet Anday


13.Soru

Öncülüğünü Ömer Seyfettin, Ali Canip ve Ziya Gökalp’ın yaptığı, “Yeni Lisan” makale dizisine dayanılarak söylenen “Yeni Lisan Hareketi”nin geliştiği, aynı zamanda millî edebiyat akımının başladığı derginin adı nedir?

 


Divan-ı Lügat it Türk

Edebiyat-ı Cedide

Fecr-i Ati

Genç Kalemler

Akbaba


14.Soru

Metafizik ve mistik kavramlarının ortak yönü aşağıdakilerden hangisidir?


Gerçekliğe ancak bilim yoluyla varılabileceği inancı.
Tanrının deneyim ve akıl yoluyla daha iyi anlaşılacağı yaklaşımı.
Bilimin her şeyi açıklayabileceği inancı.
Fiziki ve maddi alanın dışında bir varlık alanı olduğu inancı.
Akıl ve beş duyu ile herşeyin deneye tabi tutulabileceği yaklaşımı.

15.Soru

I. Sembolizm

II. Fütürizm

III. Konstrüktivizm

Nazım Hikmet'in şiir anlayışını vezinsiz ve basamaklı şiirler yönünde değiştiren, sanat görüşlerini benimsediği şiir akım(lar)ı hangi şıkta doğru verilmiştir?


Yalnız I

Yanız II

I ve II 

I ve III

II ve III


16.Soru

1930 – 1940’lı yıllardaki şiir anlayışının temel ögeleri ve beslenme kaynakları aşağıdakilerden hangileridir?


Mitolojik anlatılar, halk kültüründen gelen motifler, Fransız sembolistler.

Tarihsel kaynaklar ve hamaset

Milli ve dini duygular

Tasavvufi konular ve hümanizm

Gerçeküstücülük (sürrealizm) ve aydınlanmacılık


17.Soru

Şiiri şiir yapan üç temel faktör “mutlak hakikati aramak”; sembolik ve gizemli olmak; güzellik, heyecan, ahenk ve eda gibi özellikler diye tanımlayan şair hangisidir?


Nazım Hikmet

Enis Behiç Koryürek

Sezai Karakoç

Ahmet Haşim

Necip Fazıl Kısakürek


18.Soru

Aşağıda belirtilen tarih aralıklarından hangisi Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı’nın ilk devrini oluşturur?


1839-1908
1901-1908
1911-1914
1923-1938
1939-1945

19.Soru

"1905’te İstanbul Çemberlitaş civarında bir konakta doğmuştur. Yahya Kemal, Aksekili Ahmet Hamdi, Hamdullah Suphi (Tanrıöver), İbrahim Aşkî gibi hocalardan ders almıştır.  Devlet bursuyla Felsefe tahsili için yurtdışına gider. Şiirleri, tiyatro oyunları, polemikleri ve konferanslarının yanı sıra çıkardığı Ağaç ve özellikle Büyük Doğu gibi dergilerle, aynı zamanda Aksiyoner kişiliği ile Cumhuriyet döneminin seksenlere kadar ilgiyi üzerinde en çok toplayan ismi olmuştur."Yukarıda anlatılan şair aşağıdakilerden hangisidir?


Asaf Halet Çelebi

Necip Fazıl Kısakürek

Ahmet Haşim

Fazıl Hüsnü Dağlarca

Behçet Necatigil


20.Soru

Aşağıdakilerden hangi şairimiz “Kaldırımlar Şairi” unvanıyla anılmıştır?


Fazıl Hüsnü Dağlarca.
Âsaf Hâlet Çelebi.
Necip Fazıl Kısakürek.
Ahmet Hamdi Tanpınar.
Ahmet Muhip Dranas.