Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Garip önsözünde şiire yönelik ileri sürülen düşünceler ile bağdaşmaz?
Garip önsözü, şiir dilinin doğallaşmasını savunur |
Geleneksel bütün sanatların şiirden çıkarılması gerektiğini savunur |
Şiirin kişisel sorunların ifade aracı olduğunu savunur |
Şiirde bilinçaltını kültür, toplum, gelenek vb. her türlü baskıdan uzak bir biçimde aktarmak gerektiğini savunur |
Şiirde önemli olanın kelime veya dize gibi parça güzelliği değil bütünün güzelliği olduğunu savunur |
Garip önsözü, şiir dilinin doğallaşmasını, bu sebeple geleneksel bütün sanatların şiirden çıkarılması gerektiğini; şiire özgü kelime seçimi ve söz dizimi olamayacağını; şiirin toplumsal sorunların ifade aracı olduğunu; şiirle diğer sanatların birbirine karıştırılmaması gerektiğini; şiirde bilinçaltını kültür, toplum, gelenek vb. her türlü baskıdan uzak bir biçimde aktarmak gerektiğini; şiirde önemli olanın kelime veya dize gibi parça güzelliği değil bütünün güzelliği olduğunu; şiirin özelliğinin anlamda olduğunu ileri sürmektedir. Doğru cevap C dir.
2.Soru
“Değil birkaç
değil beş on
otuz milyon
aç
bizim.”
Yukarıda verilen Nazım Hikmet şiiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
Mayakovski şiirinin etkisindedir. |
İlk beş dizesi aruzun “mefa^i^lün (3)-fa^ilün” kalıbı ile yazılmıştır. |
6.-9. dizeleri müstef’ilün-müstef’ilün-feilün” kalıbıyla yazılmıştır. |
Geleneksel ölçüler sistematik biçimde kullanılmıştır. |
6.-9. dizelerinde hecenin 4+4 ölçüsü bulunmaktadır. |
Yukarıda verilen Nazım Hikmet şiirinde geleneksel ölçüler sistematik biçimde kullanılmamıştır. Doğru yanıt D’dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Akif’in poetik özellikleri arasına girmez?
Duygunun şiire katılmasındaki doğallık |
Öğreticilik |
Gerçekçi gözleme dayalı tasvirlerle çarpıcı metaforların bir arada kullanılmasından oluşan imge dünyası |
Türkçenin geniş bir söz varlığı ile ve bütün özellikleriyle şiirde kullanılması |
Vezin ve kafiyede geleneğe bağlı kalma |
Mehmet Akif Ersoy vezin ve kafiye uygulamalarında kişisel bir tarza ulaşmıştır.
4.Soru
“Kitabe-i Seng-i Mezar” isimli şiir kitabında sıradan bir insan tipi olan “Süleyman Efendi”nin ve özellikle onun “nasır”ını konu edinen Şair kimdir?
Oktay Rifat Horozcu
|
Melih Cevdet Anday
|
Ahmet Hamdi Tanpınar
|
Orhan Veli Kanık
|
Yahya Saim Ozanoğlu
|
5.Soru
Aşağıdakilerin hangisi 1. Kuşak şairler arasında yer almaz?
Orhan Seyfi Orhon |
Fahri Ozansoy |
Enis Behiç Koryürek |
Yusuf Ziya Ortaç |
Yahya Kemal |
Ortak özellikleri, hece veznini ve sade Türkçeyi Cumhuriyet’in hemen öncesinde Türk şiirinin hakim vezni haline getirmiş olan şairlerden, Orhan Seyfi Orhon, Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Yusuf Ziya Ortaç, Faruk Nafiz Çamlıbel “Hecenin Beş şairi” veya daha yaygın olarak “Beş Hececiler” adlarıyla anılmaktadırlar.
6.Soru
Nazım Hikmet Ran’ın “San’at Telakkisi” adlı şiiriyle ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
Maddeye ve teknolojiye övgüler sunulmaktadır. |
Fütürist ve konstüktivist akımların etkisindedir. |
Şehir yaşamı eleştirilmektedir. |
Lirik duyarlılık reddedilmektedir. |
Modernist öğeler ön plandadır. |
Nazım Hikmet Ran’ın “San’at Telakkisi” adlı şiirinde şehir yaşamına övgü vardır. Doğru yanıt C’dir.
7.Soru
Mehmed Emin’in “Cenge Giderken” şiirinden beri edebiyatımızda yansıması görülen Türkçülük anlayışı, kimin, hangi manzumesiyle Türkiye dışındaki Türkleri de kapsayan bir hedefe yönelmiştir?
Süleyman Nesib’in “Altın Ordu” |
Ömer Seyfeddin’in “Altın Destan” |
Ziya Gökalp’in “Turan” |
Emin Bülend’in “Bir Destandan” |
Orhan Seyfi’nin “Peri Kızı ile Çoban” |
Mehmed Emin’in “Cenge Giderken” şiirinden beri edebiyatımızda yansıması görülen Türkçülük anlayışı, Ziya Gökalp’in “Turan” (1911) manzumesiyle Türkiye dışındaki Türkleri de kapsayan bir hedefe yönelir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1937-1945 yılları arasında Birinci Yeni şairlerinin benimsediği özelliklerden biri değildir?
Şairâne olarak eleştirilen sözcük seçimlerinden kaçınmak |
Dizeyi geleneksel işlevinden koparmak |
Geleneksel şiirin sahip olduğu estetik özellikleri benimsemek |
İroni, parodi gibi mizah ögelerine şiirde asli bir yer vermek |
Şiirde anlamı simetri ve karşıtlıklarla oluşturmak |
Orhan Veli şiiri, iki temel yapıya karşı çıkmıştır: Geleneksel şiirin sahip olduğu estetik özellikler ve bu özelliklerin bağlı bulunduğu sosyal değerler. Estetik özellikler bilindiği gibi şiirin yapısını oluşturan bütün ögeleri, sosyal değerler ise kendisinden önceki şiirde mevcut insan anlayışının temsil ettiği bütün değerleri kapsamaktadır. A, B, D ve E seçeneklerindeki ifadeler 1937-1945 yılları arasında Birinci Yeni şairlerinin benimsediği özelliklerdendir. Doğru cevap C'dir.
9.Soru
Orhan Veli ve iki arkadaşı, şiir hakkındaki ilk görüşlerini ve bir bakıma Garip hareketinin başlangıcını oluşturan düşüncelerini ilk olarak hangi yayın organında açıklamıştır?
Ulus gazetesi |
Sesimiz dergisi |
Dergah |
Hakimiyeti Milliye |
Tercüman |
Yeni tarzdaki ilk şiirlerini 15 Eylül 1937’de yayımlayan Orhan Veli, bundan birkaç ay sonra şiir hakkındaki ilk görüşlerini ve bir bakıma Garip hareketinin başlangıcını oluşturan düşüncelerini ilk olarak iki arkadaşı Melih Cevdet ve Oktay Rifat’la birlikte Ulus gazetesinin düzenlediği “Şiir Ölüyor mu?” isimli ankete verdikleri cevapla açıklamıştır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Maksim Gorki tarafından özetlenen dört ilkeyle toplumcu gerçekçiliğin ölçütleri arasında yer almaz?
Dış gerçeğin olduğu gibi esere yansıtılmasını savunur |
Eleştirel gerçekçilikten farklı olarak pragmatik bir edebiyattır ve bir tezi savunur. |
Edebiyatta insanı belirleyen en temel öğe kolektivizmdir. |
Yaşam, maddesel ve doğal olanla sınırlıdır. |
Sosyalist bireyselliğin geliştirilmesi bu edebiyatın ana amacıdır |
Edebiyatta gerçekçilik anlayışı; gözlemci gerçekçilik, eleştirel gerçekçilik ve toplumcu gerçekçilik olarak üç ayrı çizgide gelişmiştir. Gözlemci gerçekçilik dış gerçeğin olduğu gibi esere yansıtılmasını, eleştirel gerçekçilik gözlemin eleştirel bir nitelik taşımasını içerirken; toplumcu gerçekçilik tezli oluşu, gerçekliği Marksizm düşüncesi çerçevesinde yorumlamasıyla ötekilerden ayrılır. Toplumcu gerçekçilik, Marksizm’in sanat-edebiyat alanına yansımasıdır. 1934’te Moskova’da toplanan Yazarlar Birliği Kongresi, Maksim Gorki tarafından özetlenen dört ilkeyle toplumcu gerçekçiliğin ölçütlerini ortaya koymuştur. Buna göre:
- Toplumcu gerçekçilik daha önceki eleştirel gerçekçilikten farklı olarak pragmatik
bir edebiyattır ve bir tezi savunur.
- “Sosyalist bireysellik ancak kolektif emek içinde gelişebilir.” Edebiyatta insanı
belirleyen en temel öğe kolektivizmdir.
- “Yaşam eylemdir ve yaratmaktır. Yeryüzünde yaşayan insanın ulaşmak isteyeceği
i en son amaç yeryüzünde yaşamak mutluluğudur.” Yani yaşam,
maddesel ve doğal olanla sınırlıdır.
- “Sosyalist bireyselliğin geliştirilmesi bu edebiyatın ana amacıdır.” Toplumcu
gerçekçilik didaktik bir amaç taşır.
Yanıt A seçeneğidir.
11.Soru
Nâzım Hikmet’in kendi çağındaki şairler üstünde de sonra gelenler üstünde de aktif realistler dışında fazla etkisi olmadığını söyleyen ve “Nâzım Hikmet’i tapınılacak bir şair olarak görmeyi” istemenin de öncelikle gerçekçilik açısından onun anısına ihanet etmek olacağını belirten şair aşağıdakilerden hangisidir?
Atilla İlhan |
Cemal Süreyya |
Orhan Veli |
Yahya Kemal |
Nurullah Ataç |
“Nâzım Hikmet’in kendi çağındaki şairler üstünde de sonra gelenler üstünde de aktif realistler dışında fazla etkisi olmadığını söyleyen Cemal Süreyya, “Nâzım Hikmet’i tapınılacak bir şair olarak görmeyi” istemenin de öncelikle gerçekçilik açısından onun anısına ihanet etmek olacağını belirtir.
12.Soru
Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde bir dönüşümün başlangıcı olan şiir akımına ne denir?
garip kareketi
|
yedi meşale
|
memleket edebiyatı
|
hecenin II. kuşağı
|
hecenin I. kuşağı
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangileri Modern Türk şiirinin kurucu şairleridir?
Abdülhak Hâmid, Ali Ekrem ve Cenap Şahabettin |
Hüseyin Sîret, Sâmih Rifat ve Faik Âli |
Mehmet Akif, Yahya Kemal ve Ahmet Haşim |
Süleyman Nazif ve Rıza Tevfik |
Ziya Gökalp ve Celâl Sâhir |
Modern Türk şiirinin kurucu şairleri olan Mehmet Akif, Yahya Kemal ve Ahmet Haşim’in eserleri ve kişilikleri hakkında açıklama yapabilmek.
14.Soru
Metafizik sözcüğü Türkçede hangi anlam ile ifade edilir?
Varlık anlamında
|
Fizikötesi anlamında
|
Tasavvuf anlamında
|
Teoloji anlamında
|
Din anlamında
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yedi Meşale toplaşmasının özelliklerinden biri değildir?
Memleket edebiyatına karşı çıkmaları.
|
Ortak kitaptan başka şiir kitabı yayımlamamış olmaları.
|
Ziya Osman Saba’nın Türk şiirinde kendisine tek başına yer edinmesi.
|
Kısa süreli bir edebiyat etkinliği olması.
|
Fransız sembolistlerinden etkilenmeleri.
|
16.Soru
- İtalyan şair Filipo Tommasso Marinetti’nin 1909’da Paris’te Le Figaro gazetesinde yayımladığı bir bildiri ile ortaya çıkan edebiyat, resim, heykel, müzik gibi birçok sanat türünde etkili olan akımdır.
- İtalya’da Faşizm’le özdeşleşerek 1920’lerin ortalarına doğru etkisini yitirmiş; Rusya’da Mayakovski, Hliebinikov gibi sanatçılar tarafından kendi bildirilerini yayımlayarak izlenmiştir.
- Sanatta geleneksel değerleri reddeden, mantıklı cümle kuruluşlarına karşı çıkan,şiirde sokak dilinin kullanılmasını öneren ve yıkıcı olmakla kendisini niteleyen bir akımdır.
Yukarıda verilen bilgiler hangi akımı açıklamaktadır?
Fütürizm |
Konstrüktivizm |
Realism |
Sürrealizm |
Sembolizm |
Fütürizm, İtalyan şair Filipo Tommasso Marinetti’nin 1909’da Paris’te Le Figaro gazetesinde yayımladığı bir bildiri ile ortaya çıkan edebiyat, resim, heykel, müzik gibi birçok sanat türünde etkili olan bu akım İtalya’da Faşizm’le özdeşleşerek 1920’lerin ortalarına doğru etkisini yitirmiş olmasına karşın, Rusya’da 1917 devrimi ile gelen rüzgârla Mayakovski, Hliebinikov gibi sanatçılar tarafından kendi bildirilerini yayımlayarak izlenmiştir. Rus fütürizmi de Mayakovski’nin ölümünden ve Sovyetler’de “Toplumcu Gerçekçilik” adı altında özellikle sosyalist ideolojinin propagandasını amaçlayan düşüncenin resmi sanat anlayışı olarak kabul edilişinden sonra etkisini yitirmiştir. “Gelecekçilik” anlamına gelen Fütürizm, sanatta geleneksel değerleri reddeden, mantıklı cümle kuruluşlarına karşı çıkan, şiirde sokak dilinin kullanılmasını öneren ve yıkıcı olmakla kendisini niteleyen bir akımdır.
17.Soru
I. Şeyh Bedrettin Destanı
II. Memleketimden İnsan Manzaraları
III. Açların Gözbebekleri
Nazım Hikmet'in epik şiir(ler)i hangisinde doğru verilmiştir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II, ve III |
Nazım Hikmet'in bir çok eleştirmen tarafından en başarılı eserleri kabul edilen Şeyh Bedrettin Destanı, Memleketimden İnsan Manzaraları gibi epik şiirlerinde, konu edindiği döneme uygun bir biçim ve dil kullandığı görülür.
18.Soru
Necip Fazıl'ın ilk kitabına adını veren “Örümcek Ağı” şiirinin ses mimarisi dönemin hangi usta şairini etkilemiştir?
Enis Behiç Koryürek |
Yusuf Ziya Ortaç |
Orhan Seyfi Orhon |
Ahmet Hâşim |
Ahmet Kutsi Tecer |
Necip Fazıl, daha ilk kitabına adını veren “Örümcek Ağı” şiirinin ses mimarisi
ile döneminin usta şairi Ahmet Hâşim’e “bu sesi nerden buldun çocuk?” dedirtecek
kadar üstün bir başarı yakalamıştı.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Orhan Veli'nin Ahmet Hâşim’in şiir anlayışının ve şiirlerinin içini boşaltarak yıpratma amacı taşıyan şiirinin adıdır?
Bir Günün Sonunda Arzu |
Kitabe-i Seng-i Mezar |
Montör Sabri |
Eskiler Alıyorum |
Anlatamıyorum |
Orhan Veli'nin "Eskiler Alıyorum" adlı şiiri Ahmet Hâşim’in şiir anlayışının ve şiirlerinin içini boşaltarak yıpratma amacı taşımaktadır. şiiri, “sözle musıki arasında, sözden ziyade musıkiye yakın” bir ara dil alarak gören Ahmet Hâşim’in şiir görüşünü alaya almakta, “Bir Günün Sonunda Arzu” şiirinin “Göllerde bu dem bir kamış olsam!” biçimindeki son dizesi parodi tekniğiyle gülünçleştirilmektedir. B, C ve E seçeneklerindeki ifadeler de Orhan Veli şiirlerindendir. Doğru cevap D'dir.
20.Soru
I. Doğu Mistisizmi II. Tasavvuf III. Kutsal Kitaplar IV. Masallar V. Resim VI. Müzik Yukarıdakilerden hangileri Asaf Halet Çelebi’nin şiirlerinin dört temel beslenme kaynağını oluşturan öğelerdir?
I, II, III, IV |
II, III, IV, VI |
I, III, V, VI |
I, II, IV, V |
III, IV,V, VI |
Çelebi’nin şiirlerinin dört temel beslenme kaynağı bulunduğu kabul edilmektedir: doğu mistisizmi, tasavvuf, kutsal kitaplar ve çocukluğundan kalan masallar, izlenimler. fiiirde tahkiyenin (hikaye anlatmanın) ve duygusallığın karşısındadır. O da Orhan Veli ve arkadaşları gibi şiirde resim, müzik gibi başka sanatların bulunmaması gerektiğine inanır. Şiiirde dize ve parça güzelliğinden çok bütün güzelliğinin önemine değinir. Doğru cevap A’dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ