Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Nazım Hikmet Ran’ın hangi kitabından itibaren Divan ve halk edebiyatının geleneksel öğelerine yer verilmiştir?
San’at Telakkisi |
Sababat |
Saat 21-22 Şiirleri |
Şeyh Bedreddin Destanı |
Ferhat ile Şirin |
Nazım Hikmet Ran’ın “Şeyh Bedreddin Destanı” ndan itibaren Divan ve halk edebiyatının geleneksel öğelerine yer verilmiştir. Doğru yanıt D’dir.
2.Soru
Tevfik Fikret’in “Balıkçılar”, Mehmet Âkif’in “Küfe”, “Seyfi Baba” ve Orhan Veli’nin “Kitabe-i Seng-i Mezar”, “Montör Sabri” gibi manzumeleri Yeni Türk edebiyatında şiir içerisinde kullanılan hangi tekniklere örnek olarak gösterilebilir?
Anlam simetri ve karşıtlıkları oluşturmak |
Duygusal söyleme yer vermek |
Öyküleme tekniğine başvurmak |
Yinelemelere anlam vurgusu yüklemek |
Dizeyi geleneksel işlevinden koparmak |
Öyküleme (tahkiye, narration) şiir içerisinde bir olay veya durumu anlatma demektir. Yeni Türk edebiyatında hemen akla gelen şiir içerisinde öyküleme örnekleri olarak Tevfik Fikret’in “Balıkçılar”, Mehmet Âkif’in “Küfe”, “Seyfi Baba” gibi manzumeleri gösterilebilir. Şiirde öyküleme, anlatılan olay veya durumun ögelerini şiir dilinin gerekleri çerçevesinde titiz eksiltmelerle gerçekleştirilerek, öykü türünden uzaklaşır. Bu konuya Orhan Veli’nin “Kitabe-i Seng-i Mezar”, “Montör Sabri” gibi şiirleri örnek verilebilir.
3.Soru
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının ve özel olarak şiirin üzerine oturacağı düşünce zemininin karakteristiğini yeni bir oluşum içerisinde bulunan toplumun geleceğini belirleyecek ne tür öneriler getirmiştir?
Ekonomik öneriler |
Siyasi akım |
Kimlik önerileri |
Doğmatik öneriler |
Sürrealist öneriler |
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının ve özel olarak şiirin üzerine oturacağı düşünce zemininin karakteristiğini yeni bir oluşum içerisinde bulunan toplumun geleceğini belirleyecek kimlik önerileri oluşturur.
Doğru cevap C seçeneğdir.
4.Soru
Yahya Kemal ve Ahmet Haşim’in şiir anlayışları hangi noktada birleşir?
Şiirde sosyalist ideolojiyi yansıtmaları |
Geleneksele bağlı kalışları |
Postmodern tarzda yazmaları |
Şiiri müziğe yaklaşan bir alan olarak görmeleri |
Halk edebiyatının değerlerini korumaları |
Yahya Kemal ve Ahmet Hâşim’in şiir anlayışları, özellikle, şiiri müziğe yaklaşan bir alan olarak görmeleri bakımından ve saf şiir noktasında birleşir.
5.Soru
Orhan Veli Kanık, Oktay Rifat Horozcu ve Melih Cevdet Anday’ın birlikte başlattıkları şiir akımının adı aşağıdakilerden hangisidir?
Yeni şiir |
Garip hareketi |
Toplumcu şiir |
Divan şiiri |
Halk şiiri |
Garip Hareketi veya Birinci Yeni Şiiri, Orhan Veli Kanık (1914-1950), Oktay Rifat Horozcu (1914-1989) ve Melih Cevdet Anday (1915-2002)’ın birlikte başlattıkları şiir akımının adıdır. Sıklıkla “Orhan Veli ve arkadaşları” ifadesinin bu hareket için kullanıldığı da görülür ki, bu söyleyişten Orhan Veli’nin bu yeni şiir anlayışında diğer iki arkadaşından daha çok hareketin öncüsü olarak görüldüğü sonucu çıkarılabilir. Kısacası, aynı yaşlarda ve okul arkadaşlığıyla başlayan dostluklarından ortak bir şiir, edebiyat anlayışı ortaya koymuş olan bu üç genç, Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde bir dönüşümün başlangıç noktasını oluşturmuşlardır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Birinci Yeni şairlerinin binci dönemde ürünlerinde kullandıkları teknikler arasında yer almaz?
Konuşma dilinin sözcüklerini, günlük dildeki anlam yapısı içerisinde kullanmak |
Dizeyi geleneksel işlevinden koparmak |
Yinelemelere anlam vurgusunu bozduğu için az yer vermek |
Anlam simetri ve karşıtlıkları oluşturmak |
İroni, parodi gibi mizah ögelerine şiirde asli bir yer vermek |
Birinci Yeni şairlerinin ürünleri, 1945 yılı dönüm noktası alınarak öncesi ve sonrası diye iki dönemde ele alınabilir. Buna göre ilk dönemleri diyebileceğimiz 1937-1945 arasında yazmış oldukları şiirlerinde yapıyı genellikle şu tekniklerle kurmaktadırlar:
- Konuşma dilinin sözcüklerini, günlük dildeki anlam yapısı içerisinde kullanmak.
- Dizeyi geleneksel işlevinden koparmak.
- Yinelemelere anlam vurgusunu oluşturan temel bir işlev yüklemek.
- Anlam simetri ve karşıtlıkları oluşturmak.
- İroni, parodi gibi mizah öğelerine şiirde asli bir yer vermek. Yani doğru cevabın C seçeneği olması gerekir.
7.Soru
Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde pek çok şairde görülebilen kimi özelliklerin metafizik/mistik eğilimler taşıyan şiir bakımından aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Varlığın madde özelliğinden başka özelliklere de sahip olması ve şiirin bu özelliklerin bir ifadesi olarak ortaya çıkması |
İnsan varoluşunun duyulur alanla sınırlı olması bağlamında şiirin kurgulanması |
İnsanî oluşun ve algının tabiatın arkasında bulunan bir görkeme eğilimli oluşu gibi kabullerin şiirin özünü oluşturması |
Biçimsel bakımdan somuttan soyuta, eşyadan kavrama yönelen bir eğilimin kendisini göstermesi |
Metafizik/mistik eğilimler taşıyan şiir birikiminin nitelik açısından yönlendirici ve belirleyici bir etkiye sahip olduğu |
Genel bir bakışla Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde pek çok şairde görülebilen kimi özelliklerin metafizik/mistik eğilimler taşıyan şiir birikiminin nicelik açısından büyük bir toplamı oluşturduğu, nitelik açısından ise yönlendirici ve belirleyici bir etkiye sahip olduğu anlaşılmaktadır. Bu özellikleri ana hatlarıyla şöyle belirleyebiliriz: Varlığın madde özelliğinden başka özelliklere de sahip olması ve şiirin bu özelliklerin bir ifadesi olarak ortaya çıkması; insan varoluşunun duyulur alanla sınırlı olmaması; insanî oluşun ve algının tabiatın arkasında bulunan bir görkeme eğilimli oluşu gibi kabullerin şiirin özünü oluşturması; biçimsel bakımdan somuttan soyuta, eşyadan kavrama yönelen bir eğilimin kendisini göstermesi.
Paragraftan da görüleceği üzere doğru cevap B dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet dönemi düşüncesi içerisindeki mücadeleleriyle edebiyat üzerinde belirleyici olgular gösteren felsefi doktrinlerden değildir?
Batıcılık |
Liberalizm |
Sosyalizm |
Pozitivizm |
Adem-i Merkeziyetçilik |
Liberalizm, Sosyalizm, Kapitalizm, Devletçilik, Adem-i Merkeziyetçilik gibi ekonomik, siyasal; Materyalizm, Pozitivizm, Bergsonizm, İdealizm, Enerjetizm gibi felsefi doktrinleri de Cumhuriyet dönemi düşüncesi içerisindeki mücadeleleriyle edebiyat üzerinde belirleyici olgular arasında görüyoruz.
9.Soru
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı içerisinde dil duyarlılığı bakımından dikkat çeken, hecenin son halkası olarak kabul edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Orhan Seyfi Orhon
|
Ziya Osman Saba
|
Ahmet Kutsi Tecer
|
Ahmet Muhip Dıranas
|
Faruk Nafiz Çamlıbel
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mavi Hareketi’nin özelliklerinden birisidir?
Uzun ömürlü bir edebiyat hareketi olması
|
Atilla İlhan’ın öncülüğünde gelişmesi
|
1940 kuşağı toplumcu gerçekçilerin devamı olması
|
Garipçileri destekler nitelikte olması
|
Toplumcu gerçekçi anlayışı benimsememeleri
|
11.Soru
Âsaf Hâlet Çelebi hangi nedenle şiirinde yabancı dillerden alınan sözcük veya söz gruplarını kullanmıştır?
Tanrıya ulaşma çabasının anlamsız olduğunu göstermek için.
|
Şairin ruh sağlığı bozuk olduğu için.
|
Yabacılaştırma duygusu oluşturark, şiirine öistik nitelik kazandırmak için.
|
Şiirinde anlamsızlığı ön plana çıkarmak için.
|
Metafizik kavramını şiirine yansıtabilmek için.
|
12.Soru
Bir an, zamanın gölgesi yüze değer,
Ve aralığı hayatın -ölümün aralığı.
Bembeyaz bulutlar gibi geçer göklerden,
Kör bir adamın bahtiyarlığı
Fazıl Hüsnü Dağlarca'nın yukarıdaki dizeleri Cemal Süreya'ya göre şairin hangi dönemine aittir?
Sezgi dönemi |
Akıl dönemi |
Nakil dönemi |
Spritüalist dönemi |
Egosantrik dönemi |
Fazıl Hüsnü’nün şiiri kimi eleştirmenlerce üç, kimilerince iki döneme ayrılmıştır. Cemal Süreya onun şiirini “sezgi dönemi (1935-1945)” ve “akıl dönemi (1955 ve sonrası)” biçiminde iki döneme ayırırken, 1949-55 yılları arasındaki şiirlerinin her iki dönemin izlerini de taşıyan bir geçiş dönemi olarak niteler.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi I.Hece Kuşağı şairleri için söylenemez.?
Hece veznini Cumhuriyet’in hemen öncesinde Türk şiirinin hâkim vezni haline getirmişlerdir. |
Sade Türkçenin edebiyat, şiir dili haline gelmesini sağlamışlardır |
Hecenin bu ilk kuşağının konu dağarcığı çeşitlilik göstermesine karşın derinlik taşımaz |
Dilin sadeleşmesi, nazım biçimlerindeki genişleme, temalardaki çeşitlilik onların güçlü bir akım veya grup oluşturdukları anlamına gelir. |
Dörtlük gibi dize kümelenişlerine bağlı kalmadılar. Hatta görsel şiir denebilecek türden şiirlerin yanı sıra, beyitler halinde hikâye anlatan şiirler yazdılar. |
Hece veznini Cumhuriyet’in hemen öncesinde Türk şiirinin hâkim vezni haline getirmişlerdir.
Sade Türkçenin edebiyat, şiir dili haline gelmesini sağlamışlardır
Hecenin bu ilk kuşağının konu dağarcığı çeşitlilik göstermesine karşın derinlik taşımaz
Fakat dilin sadeleşmesi, nazım biçimlerindeki genişleme, temalardaki çeşitlilik onların güçlü bir akım veya grup oluşturdukları anlamına gelmez.
Dörtlük gibi dize kümelenişlerine bağlı kalmadılar. Hatta görsel şiir denebilecek türden şiirlerin yanı sıra, beyitler halinde hikâye anlatan şiirler yazdılar.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nâzım Hikmet etkisi altında yazdığı toplumcu şiirlerini Deniz Feneri (1937) adıyla kitaplaştırmıştır?
Hasan İzzettin |
Nail V. |
Ahmet Oktay |
Hasan Bülent Kahraman |
Mehmet Can Doğan |
Hasan İzzettin, Na^zım Hikmet etkisi altında yazdığı toplumcu şiirlerini Deniz Feneri (1937) adıyla kitaplaştırmıştır. Doğru yanıt A’dır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1934 yılında Moskova’da toplanan Yazarlar Birliği Kongresi’nde, Maksim Gorki tarafından özetlenen toplumcu gerçekçiliğin ölçütlerinden değildir?
Toplumcu gerçekçilik daha önceki eleştirel gerçekçilikten farklı olarak pragmatik bir edebiyattır ve bir tezi savunur. |
“Sosyalist bireysellik ancak kolektif emek içinde gelişebilir.” Edebiyatta insanı belirleyen en temel öğe kolektivizmdir. |
Yaşam mistik bir düşünce etrafında sürdürülmelidir. Edebiyat da bu çerçeve kapsamında ürünler yaratmalıdır. |
"Yaşam eylemdir ve yaratmaktır. Yeryüzünde yaşayan insanın ulaşmak isteyeceği en son amaç yeryüzünde yaşamak mutluluğudur.” |
“Sosyalist bireyselliğin geliştirilmesi bu edebiyatın ana amacıdır.” Toplumcu gerçekçilik didaktik bir amaç taşır. |
1934’te Moskova’da toplanan Yazarlar Birliği Kongresi, Maksim Gorki tarafından özetlenen dört ilkeyle toplumcu gerçekçiliğin ölçütlerini ortaya koymuştur. Buna göre:
- Toplumcu gerçekçilik daha önceki eleştirel gerçekçilikten farklı olarak pragmatik bir edebiyattır ve bir tezi savunur.
- “Sosyalist bireysellik ancak kolektif emek içinde gelişebilir.” Edebiyatta insanı belirleyen en temel öğe kolektivizmdir.
- “Yaşam eylemdir ve yaratmaktır. Yeryüzünde yaşayan insanın ulaşmak isteyeceği en son amaç yeryüzünde yaşamak mutluluğudur.” Yani yaşam, maddesel ve doğal olanla sınırlıdır.
- “Sosyalist bireyselliğin geliştirilmesi bu edebiyatın ana amacıdır.” Toplumcu gerçekçilik didaktik bir amaç taşır.
16.Soru
Mavi hareketi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Bütün eleştirmenlerce bir hareket olduğu kabul edilir.
|
İlk sayıdan itibaren etkili bir edebiyat ortamı oluşturmuştur.
|
İkinci Yeni akımına dâhildir.
|
Eleştirilerle Garip şiir hareketini yıpratmıştır.
|
Etkisi sonraki yıllarda da devam etmiştir.
|
17.Soru
"gömenler beni/gövdemi gömerler/ben başka yerdeyim" mısralarında Asaf Halet Çelebi hayat görüşünde etkili olan hangi unsuru dile getirir?
Metafizik |
Siyasi |
Tasavvufi |
Sembolik |
Deist |
Burada şair, özellikle tasavvufun çeşitli motiflerini hayat görüşü olarak aktarır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fütürizm akımının özelliklerinden değildir?
Sanatta geleneksel değerleri reddeder |
Mantıklı cümle kuruluşlarına karşı çıkar |
Şiirde sokak dilinin kullanılmasını önerir |
Yıkıcı olmakla kendisini niteleyen bir akımdır |
Geçmişle geleceğin etkisi eşit derecede şiire yansır |
Fütürizmde geçmiş değerler, geleneksel değerler tamamen reddedilir.
19.Soru
Metafizik terimi ilk kez kim tarafından kullanılmıştır?
Aristotales |
Sokrates |
Andronikos |
Platon |
Mevlana |
Metafizik terimi ilk defa Aristoteles’in eserlerini derleyip tasnif ederek kitaplaştıran Andronikos tarafından ünlü filozofun Prote Philosophia (İlk Felsefe) adlı eserine Meta ta Physika (“fizikten sonra gelen” anlamında metafizik) adını vermesiyle kullanılmıştır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Birinci Yeni şairlerinin, ilk dönemleri diyebileceğimiz 1937-1945 arasında yazmış oldukları şiirlerinde genellikle kurguladıkları yapısal tekniklerden değildir?
Dizeyi geleneksel işlevinden koparmak |
Yinelemelere anlam vurgusunu oluşturan temel bir işlev yüklemek |
Anlam simetri ve karşıtlıkları oluşturmak |
İroni, parodi gibi mizah ögelerine şiirde asli bir yer vermek |
Konuşma dilinin sözcüklerini, Divan şiirindeki anlam yapısı içerisinde kullanmak |
Birinci Yeni şairlerinin ürünleri, 1945 yılı dönüm noktası alınarak öncesi ve sonrası diye iki dönemde ele alınabilir. Buna göre ilk dönemleri diyebileceğimiz 1937-1945 arasında yazmış oldukları şiirlerinde yapıyı genellikle şu tekniklerle kurmaktadırlar:
- Konuşma dilinin sözcüklerini, günlük dildeki anlam yapısı içerisinde kullanmak.
- Dizeyi geleneksel işlevinden koparmak.
- Yinelemelere anlam vurgusunu oluşturan temel bir işlev yüklemek.
- Anlam simetri ve karşıtlıkları oluşturmak.
- İroni, parodi gibi mizah ögelerine şiirde asli bir yer vermek
- Öyküleme tekniğine başvurmak
- Duygusal söyleme yer vermek
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ