Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- Şiir anlayışı içerisindeki en önemli kavramlardan birisi “sahih”liktir.
- Geleneği bir kimlik olarak görmektedir.
- Divan ve Halk edebiyatı ürünlerini kendi metinleri içerisinde dönüştürerek kullanmaktadır.
- Geleneği, modern şiirin yapısında poetik bir malzeme olarak yeniden yorumlar.
Yukarıdakilerden hangileri Hilmi Yavuz’un şiirleri hakkında doğru olarak söylenebileceklerin hepsini içermektedir?
I, II ve III |
I, II ve IV |
II, III ve IV |
I, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Hilmi Yavuz’un şiir anlayışındaki en önemli kavramlardan birisi, “sahih”liktir Geleneği bir kimlik olarak gören Hilmi Yavuz, kavramı, “değişenin içinde değişmeyeni çıkarmak, bulmak” biçiminde tanımlar. Hilmi Yavuz da hocası ve ustası Necatigil gibi aruz kalıplarını andıran ritimlilik bakımından olduğu kadar, hattâ daha çok metinlerarası göndermelerle Divan edebiyatı, halk edebiyatı ürünlerini kendi metni içerisinde dönüştürerek kullanmaktadır. geleneksel şiirin hemen bütün ögelerini, modern şiirin yapısında poetik bir malzeme olarak yeniden yorumlar. Doğru cevap E’dir
2.Soru
- I. Geleneği uygarlık birikimi olarak düşünür.
- II. Uygarlıkla din arasında kopmaz bir bağ görür.
- III. Geleneği bir uygarlık özü olarak modern şiirin yapı imkânları içerisinde değerlendirmiştir.
- IV. Geleneği biçimsel bir devamlılık olarak değil, aynı duyuşun içinde var olmak şeklinde algılar.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Sezai Karakoç’un şiirleri hakkındaki doğruları içermektedir?
I, II ve III |
I, II ve IV |
II, III ve IV |
I, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Sezai Karakoç, geleneği uygarlık birikimi olarak düşünür ve uygarlıkla din arasında kopmaz bir bağ görür. Ona göre gelenek, en başta, ilk insan ve peygamberden başlayarak son peygambere kadar uzanan semavî din çizgisidir. Karakoç her uygarlığın bir dine dayandığı düşüncesindedir. geleneği bir uygarlık özü olarak modern şiirin yapı imkânları içerisinde değerlendirmiştir. Geleneği biçimsel bir devamlılık olarak değil, aynı duyuşun içinde var olmak şeklinde algılar. Doğru cevap E’dir
3.Soru
Aruz vezniyle yazdığı, dil ve biçime özen gösteren şiirlerini Güneş Rengi Kadehlerle (1958), Gerçek Hayali Aştı (1969), Bir Yeni Dünya Kurmuşum (1974), Zaman Perdesi (1983) ve Güzelliklere Doyamam (1995) adlı kitaplarda toplayan ve bugün Hisar dergisi denilince ilk akla gelen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Munis Faik Ozansoy |
Fâik Âli |
Yavuz Bülent Bakiler |
Mehmet Çınarlı |
Mustafa Necati Karaer |
Bugün Hisar dergisi denilince ilk akla gelen isim Mehmet Çınarlı’dır (1925-1999). Aruz vezniyle yazdığı, dil ve biçime özen gösteren şiirlerini Güneş Rengi Kadehlerle (1958), Gerçek Hayali Aştı (1969), Bir Yeni Dünya Kurmuşum (1974), Zaman Perdesi (1983) ve Güzelliklere Doyamam (1995) adlı kitaplarda toplamıştır.
4.Soru
Faruk Nafız'a ait olan bu şiir yazıldığı dönemde pek çok şaire ufuk açmıştır. Bu şiirde köklü gurbet duygusu sezilir. Ferdi ve sosyal olanın iç içe geçtiği bir şiirdir. Aşağıdakilerden hangisi yukarıda özellikleri anlatılan şiirdir?
Sanat |
Han Duvarları |
Çoban Çeşmesi |
Memleket İsterim |
Suda Halkalar |
İnsanı, coğrafyası ve hüznü ile “Han Duvarları” adlı şiir, o dönemde birçok şaire ufuk açmıştır. Bu şiirde ferdi ve sosyal seviyeler iç içe girer; nesnel ve öznel olan, madde ve mana olan bir birleşime tabi tutulur. Fakat şiiri oluşturan köklü gurbet duygusuna dikkat etmek gerekir. Bu ve buna benzer yanlarıyla şiir, temsili bir değer taşır. Bu nedenle yanıt B'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İsmet Özel’in ilk şiirini yayımladığı derginin adıdır?
Devinim 60 |
Halkın Dostları |
Papirüs |
Yelken |
Yeni Dergi |
İsmet Özel “Yorgun” adlı ilk şiirini Yelken dergisinde yayımladı (1963). Daha sonra Türk
Dili, Şiir SanatI, Papirüs, Yeni Dergi gibi yayIn organlarında Şiirlerini yayımlamaya
devam etti.
6.Soru
Nazım Hikmet, Mayakovski'nin şiir biçiminden etkilenmiş, Batum'daki insanların durumu ile ilgili yazdığı bu şiirinde de bu yeni biçimi tercih etmiştir. Bu şiir, yine özellikle biçimiyle Türk edebiyatında bir yenilik öncüsü olarak karşılanmıştır.
Yukarıda verilen bilgi Nazım Hikmet'in hangi şiiri ile ilgilidir?
Açların Gözbebekleri |
Serviliklerde |
Şeyh Bedrettin Destanı |
Memleketimden İnsan Manzaraları |
San’at Telakkisi |
Şair, Mayakovski’nin şiirini ilk defa Batum’da bir gazetede gördüğünü, Rusça bilmediği için anlamadığı halde bu şiirin biçiminden etkilendiğini; yine bu şehirde gördüğü aç insanlarla ilgili bir şiir yazmak istediğinde hece vezninin kendisine yetersiz geldiği için, bu şiirin biçimini taklit ettiğini söyler. 1922’de yazdığı “Açların Gözbebekleri” adlı bu şiir, özellikle biçimiyle Türk edebiyatında bir yenilik öncüsü olarak karşılanmıştır.
7.Soru
Metafizik terimine bugün yaygın olarak kullanılan anlamını hangi dönemin felsefecileri kazandırmıştır?
İlkçağ Felsefecileri |
Ortaçağ Felsefecileri |
19.yy Felsefecileri |
20. yy Felsefecileri |
21. yy Felsefecileri |
Metafizik terimi bugün yaygın olarak kullanılan anlamını önemli ölçüde ortaçağ felsefecilerinin düşünceleriyle kazanmıştır. Bu dönemden itibaren, aşkın (transandental, müteal) varlığa, tanrısal olana ilişkin düşünme metafizik olarak adlandırılmış; böylece metafizik, teolojiyle ve mistisizmle ilişkili bir kavram halini almıştır.
8.Soru
Cumhuriyet döneminde kendisinden önceki bütün şiir birikimine, anlayışına itiraz ederek var olmak isteyen şiir hareketi şıklardan hangisidir?
Folklorik Hareket |
Diriliş Hareketi |
Garip Hareketi |
Toplumcu Hareket |
Materyalist Hareket |
Cumhuriyet döneminde kendisinden önceki bütün şiir birikimine, anlayışına itiraz ederek var olmak isteyen şiir hareketi kuşkusuz Garip hareketidir.
9.Soru
Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde yazdığı şiirlerin neredeyse tamamı mistik karakter taşıyan şair hangisidir?
Ahmet Arif |
Ataol Behramoğlu |
İsmet Özel |
Asaf Halet Çelebi |
Enver Gökçe |
Cumhuriyet dönemi içinde şiirleri bütünüyle mistik karakter taşıyan nerdeyse bir tek şair vardır: Asaf Halet Çelebi.
10.Soru
Behçet Necatigil çizgisindeki şairlerce kullanılan “Gelenekten Yararlanma” ifadesini doğru bulmayan , onun yerine gelenekten beslenme kavramını tercih eden şair kimdir?
Arif Ay
|
Cahit Zarifoğlu
|
Ebubekir Eroğlu
|
Cahit Koytak
|
Hasan Akay
|
11.Soru
Nazım Hikmet aşağıdaki hangi grup ya da akım üzerinde etkili olmuştur?
Garip |
İkinci Yeni |
40 Kuşağı |
Mavi |
Genç Kalemler |
Bu süreçte politik mücadelesinin yanı sıra yeni yetişen kuşaklar üzerinde şiiriyle de etkili olmuştur. Bu etki aşağıda ele alacağımız 40 Kuşağı da denilen bir grup toplumcu gerçekçi şairin yetişmesine kaynaklık etmiştir. Ancak 1930’ların ortasından başlayarak Türk şiirinin gelişme çizgisinde ana ekseni oluşturan Garip Hareketi, ikinci Yeni gibi oluşumların ortaya çıktığı süreçlerde önce hapiste, ardından yurt dışında ve kitapları yasaklı olduğu için belirleyici bir etkisi bulunduğunu söylemek abartılı bir iddia olur.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İstanbul'u kutsallığından ve romantik düşselliğinden uzaklaştırıp yaşanılan günlük hayatın mekanı haline getirmek isteyen, "küçük adam"ın hayatını konu alan şiirler kaleme almış bir şairimizdir?
Orhan Veli |
Orhan Kemal |
Sait Faik |
Ece Ayhan |
Edip Cansever |
İstanbul’u kutsallığından ve romantik düşselliğinden uzaklaştırıp, yaşanılan günlük hayatın mekânı haline getiren, öyküde Sait Faik ise şiirde Orhan Veli’dir. Bu nedenle yanıt A'dır.
13.Soru
İkinci yeninin diğer şairlerinden farklı olarak ilk şiirlerinden itibaren bu akımın temsilcilerinden görülen şair kimdir?
Edip Cansever |
Turgut Uyar |
Atila İlhan |
Cemal Süreya |
Orhan Veli |
Bir konuşmasında “İkinci Yeni benim” diyen Cemal Süreya (1931-1990) adı geçen diğer şairlerden farklı olarak ilk şiirlerinden itibaren bu şiir anlayışının temsilcisi olarak görülmüştür.
14.Soru
Gelenek için; "bir tarih bilinciyle birlikte geçmişin yaşayan zaman içerisinde değerlendirilmesi; sanatçının kendisinden önceki birikimle hesaplaşarak kendisini kabul ettirmesinin ölçütüdür." diyen sanatçı/düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Rene Guenon |
Thomas Stearns Eliot |
Rene Eliot |
Anane Tradition |
Stearns Rene |
Dünyada bu konudaki görüşleriyle etkili olan sanatçı/düşünürler arasında ilk akla gelen Thomas Stearns Eliot’tır. Eliot’a göre gelenek bir tarih bilinciyle birlikte geçmişin yaşayan zaman içerisinde değerlendirilmesi; sanatçının kendisinden önceki birikimle hesaplaşarak kendisini kabul ettirmesinin ölçütüdür.
15.Soru
Şiirlerini He (1942), Lâmelif (1945) ve Om Mani Padme Hum (1953) kitaplarında toplayan şair kimdir?
Âsaf Hâlet Çelebi |
Necip Fazıl Kısakürek |
Fazıl Hüsnü Dağlarca |
Behçet Necatigil |
Ömer Bedrettin Uşaklı |
Âsaf Hâlet Çelebi, şiirlerini He (1942), Lâmelif (1945) ve bu ilk iki kitaptaki şiirlere yenilerinin de eklenmesiyle oluşan Om Mani Padme Hum (1953) adlı kitaplarında topladı.
16.Soru
“ilk ve ortaöğrenimini İzmir’de yaptıktan sonra, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümüne girdi. 1971 askeri müdahalesinin ardından öğrenimini yarım bıraktı. Bu tarihten sonra gazetecilik ve yayıncılık yaptı. Kuş Tufanı (1971), Hücremde Ay Işığı (1974), Nereye Uçar Gökyüzü (1983), Yol Uzundur Günden Ama Ölümden Kısa (2002) şiir kitaplarından bazılarının adlarıdır.”
Yukarıda anlatılan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Refik Durbaş |
Güven Turan |
İsmet Özel |
Afşar Timuçin |
Cahit Zarifoğlu |
Erzurum’da (1944) doğan Refik Durbaş, ilk ve ortaöğrenimini İzmir’de yaptıktan sonra, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümüne girdi. 1971 askeri müdahalesinin ardından öğrenimini yarım bıraktı. Bu tarihten sonra gazetecilik ve yayıncılık yaptı. Kuş Tufanı (1971), Hücremde Ay Işığı (1974), Nereye Uçar Gökyüzü (1983), Yol Uzundur Günden Ama Ölümden Kısa (2002) şiir kitaplarından bazılarının adlarıdır. Doğru cevap A’dır
17.Soru
Hem dil hem de imaj konusundaki tutumları, İkinci Yenicileri
özellikle hangi sanatla sıkı ilişkiye sokar?
Müzik |
Resim |
Tiyatro |
Opera |
Sinema |
Hem dil hem de imaj konusundaki tutumları, onları diğer sanatlarla, özellikle resimle sıkı ilişkiye sokar.
Yanıt B olmalıdır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 kuşağı şairleri arasında yer almaz?
Ataol Behramoğlu |
Erdem Bayazıt |
Güven Turan |
Hüsrev Hatemi |
Tuğrul Tanyol |
Bu dönemde edebiyat ortamına adımını atanlar arasında şiirleriyle dikkati çeken şairler arasında Turgay Gönenç (1939), Afşar Timuçin (1939), Erdem Bayazıt (1939), Hüsrev Hatemi (1939), Cahit Zarifoğlu (1940), Egemen Berköz (1941), Ataol Behramoğlu (1942), Süreyya Berfe(1943), Refik Durbaş (1944), İsmet Özel (1944), ve Güven Turan (1944) yer alır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumcu gerçekçi şairlerin aşk anlayışını anlatır?
Aşk sosyal sorumluluktur. |
Aşk tatmin edicidir. |
Aşk tabii ve hayalidir. |
Aşk ideolojik yoldaşlıktır. |
Aşk ideal bir iyimserliktir. |
Nazım Hikmet’te ve ondan sonra gelen birçok “toplumcu gerçekçi” şairde aşkın ideolojik yoldaşlık boyutu öne çıkar. Aşk sosyal sorumluluktur düşüncesi Necip Fazıl'a, aşk tatmin edicidir Garip akımına, aşk hayalidir Servet-i Fünun'a, Aşk ideal ve iyimserdir Faruk Nafız'a aittir. Bu nedenle yanıt D'dir.
20.Soru
Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde 1980 döneminin ortak özelliği olarak belirtebileceğimiz bir özellik verilmemiştir?
İmgeye önem veren, sözü metafor ve metonomi teknikler tersinden söyleyerek |
Şiirin siyasal mücadelenin bir aracı olarak görülmesi |
Başta İkinci Yeni şiiri olmak üzere, Türk şiirinin çeşitli şair ve akımlarından |
Dünya görüşü ile şiirin gerektirdiği teknik arasında birini tercih etmek yerine |
Yer yer halk ve Divan şiiri gelenekleriyle, dünya şiirinin çağdaş örnekleriyle |
Sonuç olarak 80 sonrası şiirinin kendisinden hemen önceki dönemden keskin
bir kopuş, buna karşılık daha önceki olgun örneklerin dikkatle değerlendirilerek
özgün bireysel verimlerin ortaya konulması çabası olduğunu söylemek mümkündür.
Dönemin ortak özellikleri olarak şu noktalar belirlenebilir:
• İmgeye önem veren, sözü metafor ve metonimi teknikleri içerisinden söyleyerek
anlamdan ziyade bir duyuş oluşturmaya çalışmak.
• Başta ikinci Yeni şiiri olmak üzere, Türk şiirinin çeşitli şair ve akımlarından
yararlanmak.
• Dünya görüşü ile şiirin gerektirdiği teknik arasında birini tercih etmek yerine
şiirden taviz vermeyen bir denge gözetmek.
• Yer yer halk ve Divan şiiri gelenekleriyle, dünya şiirinin çağdaş örnekleriyle
ilişkiler kurmak.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ