Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bu şaire göre şiir, bir düşüncenin sonradan dile dökülmesi değildir. Büyük şiir, dilden yola çıkarak düşünür; şiirde, şairin öznelliği ile birlikte, dil düşünür, dil kendini arar, bulur ve kendini bazen yitirir. İmge dilden başllar ya da imge oluşumu dil ile başlar; imge dilin maddesinden türer.
Yukarıda şiire bakış açısından bahsedilen şair hangisidir?
Fazıl Hüsnü Dağlarca
|
Orhan Veli
|
Attila İlhan
|
Behçet Necatigil |
Hilmi Yavuz
|
Fazıl Hüsnü Dağlarca'ya göre şiir, bir düşüncenin sonradan dile dökülmesi değildir. Büyük şiir, dilden yola çıkarak düşünür; şiirde, şairin öznelliği ile birlikte, dil düşünür, dil kendini arar, bulur ve kendini bazen yitirir. İmge dilden başllar ya da imge oluşumu dil ile başlar; imge dilin maddesinden türer.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Nazım Hikmet’in 1918’den itibaren Yeni Mecmua, Kitap,Alemdar, Ümit gibi gazete ve dergilerde yayımlanan ilk şiirlerine ilişkin tahlil ile bağdaşmaz?
Hece vezni kullanmıştır |
Kafiye düşürme ve dilini olgunlaştırma konusunda gelişme kaydetmiştir |
Mütareke dönemi ve Millî Mücadele atmosferi içerisinde yazılmıştır |
Ulusal duygular işlenmiştir |
Basamaklı olan şiir biçimini kullanmıştır |
Şair, 17 yaşında yazdığı “Serviliklerde” başlığını taşıyan yayımlanmış ilk şiirini Yahya Kemal’in düzelttiğini söyler. 1918’den itibaren Yeni Mecmua, Kitap, Alemdar, Ümit gibi gazete ve dergilerde yayımlanan ilk şiirlerinde mütareke dönemi ve Millî Mücadele atmosferi içerisinde ulusal duygular işlenmiştir. Bu şiirlerde hece vezni, kafiye düşürme ve dilini olgunlaştırma konusunda gelişme kaydettiği görülür.
Nâzım Hikmet, Rusya’da Marksizme bağlanmış, insana, topluma, insan ilişkilerine bakışı Marksizm’in diyalektik ve tarihsel materyalizm kuramına göre biçimlenmiştir. Bu yıllarda Vladimir V. Mayakovski (1893-1930) başta olmak üzere Rus fütüristleri ile konstrüktivistlerinin sanat görüşlerini tanır ve şiir anlayışı bu yönde değişir. Vezinsiz ve basamaklı dizelerden oluşan şiir biçimini ilk defa bu yıllarda denemeye başlar.
Yanıt E seçneğidir.
3.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi sembolist manada değerlendirilebilir?
Orhan Veli. |
Nazım Hikmet. |
Necip Fazıl. |
Turgut Uyar. |
Edip Cansever. |
Necip Fazıl. Cevap C'dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1970-1980 arası dönemde Türk şiirindeki verimliliğin azalmasının nedenlerinden biri değildir?
Köyden kente göç |
Siyasal ortam |
Ekonomik sorunlar |
Aydın zümrenin halktan uzaklaşması |
Roman türünün önem kazanması |
1970-1980 yılları Türk siyasal ortamının sertleştiği ve toplumsal gerginliğin ve çatışmaların yoğun olduğu bir dönemdir. Bu koşullar şiiri de etkilemiş çoğunlukla siyasal temaların işlendiği şiirin sığlaşmasına neden olmuştur. Doğru yanıt: B'dir.
5.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangileri 1960 kuşağında İkinci Yeni anlayışını en iyi değerlendiren dönemin zirve isimlerindendir?
Afşar Timuçin-Ataol Behramoğlu |
Cahit Zarifoğlu-İsmet Özel |
Egemen Berköz-Güven Turan |
Refik Durbaş-Erdem Bayazıt |
Süreyya Berfe-Turgay Gönenç |
Bu dönemde edebiyat ortamına adıını atanlar arasında özellikle Cahit Zarifoğlu ile İsmet Özel’in İkinci Yeni anlayışını en iyi değerlendiren şairler olarak kuşakları içerisinde öne çıktıklarını ve 60’lı yıllar şiirinin
zirvesini oluşturduklarını söylemek gerekir.
6.Soru
Elinden Tutun Günü, Ağustos Dehlizleri, Sudaki Anka, Oda Müziği, ihanet Perisinin Soğuk Sarayı, Büyü Bitti adlı şiir kitaplarıyla tanınan 80’lerin önemli şairlerinden olan Tuğrul Tanyol'u hangi şairler içine alabiliriz?
Hececi
|
Sembolik
|
Geleneksel
|
Toplumcu
|
İmgeci
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1970'li yıllardaki Türk şiirinin genel özelliklerinden değildir?
Şiirin siyasal mücadelenin bir aracı olarak görülmesi |
Biçimsel özellikler yerine, sınıf çatışması, toplumsal mücadele gibi genel öğelerin belirleyici olması |
Şiirin ses, imge gibi elementlerinin yerini, doğrudan söyleyişin alması |
Duygusallık yerine duyarlılığın öne çıkışı |
İkinci Yeni akımı anlayışını reddederek Nazım Hikmet ve toplumcu-gerçekçi anlayışa bağlanılmak istenilmesi |
Bu dönemde şiirde duyarlılık yerine duygusallık öne çıkmıştır.
8.Soru
"Şiirin; güzel, anlamlı sözcüklerin bir dize oluşturacak şekilde yan yana dizilmelerinden bir gizemi olmalı" diyen "Sırat Şiirleri, Eskiden Terzi...adlı şiir kitapları vardır.
Yukarıda sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Cahit Zarifoğlu |
İsmet Özel |
Haydar Ergülen |
Hilmi Yavuz |
Ahmet Erhan |
Şiirde sözcükler bir gizemi çağrıştırmalı diyen "Sırat Şiirleri, Eskiden Terzi...adlı şiir kitapları bulunan şair "Haydar Ergülen"dir. Doğru yanıt: C'dir.
9.Soru
Kuşaklar arasında devredilerek belirli bir sürekliliği sağlaması dolayısıyla kimlik öğesi olarak da algılanan gelenek kavramı Rene Guenon gibi düşünürler tarafından özellikle Doğu toplumları için .............. ile denk görülmüştür. Yukarıdaki cümlede bulunan boşluğa aşağıdaki sözcüklerden hangisi gelmelidir?
Çağdaşlık |
Tarih |
Kültür |
Uygarlık |
Alışkanlık |
Kuşaklar arasında devredilerek belirli bir sürekliliği sağlaması dolayısıyla kimlik öğesi olarak da algılanan kavram Rene Guenon gibi düşünürler tarafından özellikle Doğu toplumları için uygarlığa denk görülmüştür. Bu bağlamda sözcüğün çok çeşitli kullanımları göze çarpar. Hıristiyan geleneği, Alman geleneği gibi din veya ulus nitelemeleri için kullanıldığı gibi felsefe geleneği, hümanist gelenek, ilmî gelenek vb. gibi daha dar, belirli disiplin ve alanlarda yerleşmiş, süreklilik arz eden düşünüş ve davranış biçimlerini ifade etmekte de kullanıldığı görülür.
Yanıt D seçeneğidir.
10.Soru
And dergisinin 2-9-16 Aralık 1969 tarihli 153-154-155. sayılarında, “Devrimci Şairler Savaş Açıyor” başlığı altında yayımlanan yazılar için şıklarda ki hangi şairle görüşme yapılmamıştır?
Ataol Behramoğlu |
Süreyya Berfe |
Özkan Mert |
Nazım Hikmet |
İsmet Özel |
Nazım Hikmet 1963 tarihinde yaşamını yitirmiştir. And dergisinin 2-9-16 Aralık 1969 tarihli 153-154-155. sayılarında, “Devrimci Şairler Savaş Açıyor” başlığı altında yayımlanan yazılar için Ataol Behramoğlu, Süreyya Berfe, Özkan Mert, İsmet Özel’le yapılan görüşmelerle, sosyalist şiir hareketi, şiir alanında gürültülü, etkili bir nitelik kazanır.
11.Soru
1970’lerde yazılan şiir ile 1980’ler ve sonrasında yazılan şiir arasındaki genel farklılık aşağıdakilerden hangisidir?
Slogancı-söylevci şiirden Saf şiire geçiş |
Gelenekçi şiirin devamlılığı |
Slogancı-söylevci şiirin etkisinin artması |
Toplumsal gerçekçiliğin ön planda olması |
Şiirde ses, imge gibi elementlerin yerini doğrudan söyleyişin alması |
1970’lerde yazılan şiir ile 1980’ler ve sonrasında yazılan şiir arasındaki genel farklılık slogancı-söylevci şiirden Saf şiire geçiş
12.Soru
Bu şaire göre şiir dil değil, sözdür. Dil halinde kalan şiir, kapalı; yani anlam belli olan, tek bir anlama gönderme yapan bir metin iken; söz haline gelmişse, anlamı açık, yani çok anlamlı, tek bir anlam ile sınırlı olmayan bir metindir.
Yukarıda şiire bakış açısından bahsedilen şair hangisidir?
Hilmi Yavuz
|
Fazıl Hüsnü Dağlarca
|
Orhan Veli
|
Attila İlhan
|
Behçet Necatigil |
Hilmi Yavuz'a göre şiir dil değil, sözdür. Dil halinde kalan şiir, kapalı; yani anlam belli olan, tek bir anlama gönderme yapan bir metin iken; söz haline gelmişse, anlamı açık, yani çok anlamlı, tek bir anlam ile sınırlı olmayan bir metindir.
13.Soru
Aşağıdaki topluluklardan hangisi Türk Edebiyatı'nda ilk kez bir bildiri yayınlayarak edebiyata başlayan topluluk özelleğine sahip olan bir topluluktur?
Fecr-i Âtî |
Servet-i Fünûn |
Tanzimat Dönemi |
Yedi meşaleciler |
Garipçiler |
Meşrutiyet döneminin ilk yıllarında ortaya çıkan ve Türk edebiyatında ilk defa bir bildiri ile ortaya çıkması bakımından dikkati çeken Fecr-i Âtî toplaşması, genellikle ve yanlış olmayan bir bakışla Servet-i Fünûn’un devamı olarak görülmüştür. Fecr-i Âtîciler, biçim ve dil konusunda oldu¤u kadar, içerik ve duyarlılık noktasındaki tercihleriyle de, Edebiyat-ı Cedide zevk ve anlayışından ayrılmayan bir görün nüm sunmuşlardır.
14.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangileri İkinci Yeni anlayışını en iyi
değerlendiren şairler olarak kuşakları içerisinde öne çıktıklarını ve
60’lı yıllar şiirinin zirvesini oluşturduklarını söyleyebiliriz?
Cahit Zarifoğlu ile İsmet Özel |
Turgay Gönenç ile Afşar Timuçin |
Erdem Bayazıt ile Hüsrev Hatemi |
Egemen Berköz ile Ataol Behramoğlu |
Süreyya Berfe ile Refik Durbaş |
Bu dönemde edebiyat ortamına adımını atanlar arasında şiirleriyle dikkati çekenler şunlardır: Turgay Gönenç (1939), Afşar Timuçin (1939), Erdem Bayazıt (1939), Hüsrev Hatemi (1939), Cahit Zarifoğlu (1940), Egemen Berköz (1941), Ataol Behramoğlu (1942), Süreyya Berfe (1943), Refik Durbaş (1944), İsmet Özel (1944), Güven Turan (1944). Bunlar arasında da özellikle Cahit Zarifoğlu ile İsmet Özel’in İkinci Yeni anlayışını en iyi değerlendiren şairler olarak kuşakları içerisinde öne çıktıklarını ve 60’lı yıllar şiirinin zirvesini oluşturduklarını söylemek gerekir. Yanıt A seçeneğidir.
15.Soru
Özellikle son kitabı Korku ve Yakarış’daki şiirlerinde Sezai Karakoçun başlattığı geleneğe yaklaşım tarzına uygun bir tutum sergileyen şair kimdir?
Cahit Zarifoğlu
|
Ebubekir Eroğlu
|
Mehmet Akif İnan
|
Hüsrev Hatemi
|
Ali Ural
|
16.Soru
Sevda Yorumları ve İz Sürmek adlı şiir kitaplarının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Cahit Zarifoğlu |
Erdem Bayazıt |
Güven Turan |
İsmet Özel |
Refik Durbaş |
Güneşler...Gölgeler (1981), Peş (1982), Sevda Yorumları (1990), 101 Dize (1996), Gizli Alanlar
(1997), İz Sürmek (2001) Güven Turan'ın şiir kitaplarından bazılarıdır.
17.Soru
“Mistik Metafizikçi” şairler grubuna dahil olmayan şair şıklardan hangisidir?
İhsan Deniz |
Cahit Koytak |
Osman Konuk |
Lale Müldür |
Hüseyin Atlansoy |
Aynı yolda yürüyen ve aynı kuşaktan olan Cahit Koytak, Osman Konuk, Hüseyin Atlansoy şiirin ve şairin en çok ihtiyaç duyduğu şeyin metafizik algı olduğunu söyleyen İhsan Deniz’i, Baki Asiltürk’ün “mistik metafizikçi” şairler grubuna dahil etmesi yerindedir.
18.Soru
Şiirlerinde masallardan, mitolojilerden, halk öykülerinden ve diğer geleneksel anlatılardan yola çıkarak günümüz insanının sorunlarını, toplum içindeki var oluşunu, yabancılaşma sorunlarını, kimi zaman anlatımcı bir üslupla dile getiren, Kum Saati, Sahtiyan, Yaz Sinemaları adlı şiir kitapları bulunan şair kimdir?
Lale Müldür |
Hüseyin Atlansoy |
Murathan Mungan |
Atila İlhan |
Tuğrul Tanyol |
1981’de yayımladığı Osmanlıya Dair Bir Hikâyât ile kültürel ve edebî geleneği, şiirinde kendine özgü bireysel bir duygu atmosferi haline getirmekle dikkat çeken Murathan Mungan (1955) da son yirmi yıllık şiirin önemli isimlerinden biri olarak anılmaktadır.
19.Soru
"Şiirlerinde imaja ve ayrıntılara önem veren, bireyin yalnızlık, hüzün gibi
duygularını işleyerek 60 Kuşağı şairlerinden ayrılır. Bu yüzden içe dönük ve izlenimci olarak nitelendirilmiştir. Kısa, kesik söyleyişlerle
kendisine özgü bir lirizm yaratmıştır."
Yukarıda belirtilen özelliklerde şiirler yazarak 60 kuşağı şairlerinden ayrılan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Egemen Berköz |
Güven Turan |
Refik Durbaş |
Süreyya Berfe |
Turgay Gönenç |
Güven Turan, imaja ve ayrıntılara önem veren, bireyin yalnızlık, hüzün gibi
duygularını işleyen şiirleriyle 60 sonrasının diğer toplumcu şairlerinden ayrılır. Bu
yüzden içe dönük ve izlenimci olarak nitelendirilmiştir. Kısa, kesik söyleyişlerle
kendisine özgü bir lirizm yaratmıştır.
20.Soru
1969’da" Ankara’da Edebiyat" dergisi kimin öncülüğünde yayımlanmıştır?
Afşar Timuçin
|
Ataol Behramoğlu
|
Nazım Hikmet
|
Nuri Pakdil
|
Egemen Berköz
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ