Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yahya Kemal’in edebiyatı için söylenebilir?
Divan şiirinin yapı unsurlarına bağlı kalmamıştır. |
Geleneksel şiir dilinin söyleyiş gücünü Divan edebiyatından esinlenerek oluşturmuştur. |
Şiiri tarih bilincinin yansıma alanının dışında tutmuştur. |
Geçmiş edebiyat kültürünü modern şiirin yapısal nitelikleri içerisinde düşünmemiştir. |
Divan şiirinin aruz ve kafiye gibi unsurlarına bağlı kalmıştır. |
Yahya Kemal, Divan şiirine “derûnî aheng”i kazandıran ritmik yapı unsurlarının, divanlarda rastlanan adeta mermer sağlamlığında ve yalınlığındaki söyleyiş örneklerinin sahip olduğu dilin, “rind” imajıyla simgeleşen insan tipinin dünyasını ve görüşünü oluşturan kültürün modern şiirin yapısal nitelikleri içerisinde değerlendirilebileceğini düşündü ve şiirlerinde uyguladı. Böylece hem insanın varlık içerisindeki durumunu sorgulamada klasik motif ve imajlardan yararlanma yolunu seçti, hem Divan şiirinin başta aruz ve kafiye olmak üzere yapı unsurlarını çağdaş şiire aktardı, hem de geleneksel şiir dilinin söyleyiş gücünü bunlara bir dayanak yaptı. Bütün bunların üzerinde ise şiiri, kolektif ruhu besleyen bir kaynak olarak tarih bilincinin yansıma alanına dönüştürmüştür. Doğru cevap B’dir.
2.Soru
Büyük Doğu kavramı aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
Nazım Hikmet. |
Necip Fazıl. |
Sezai Karakoç. |
Orhan Veli. |
Atilla İlhan. |
Necip Fazıl. Cevap B'dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ikinci Yeni şiirinin özelliklerinden değildir?
Dili bir iletişim aracı olarak görmek
|
Sözdizimsel sapmalar
|
Alışılmamış bağdaştırmalar
|
Düz mantığa aykırı ifadeler
|
Sürrealizmin otomatik yazı anlayışına benzer serbest çağrışımlara başvurmak
|
4.Soru
- Şiirlerinde sürekli değişiklikler yapmıştır.
- İlk şiirlerinde Garip akımının etkisinde kalmıştır.
- Geleneği “çoğul anlam katmanları içeren bir olgu” olarak nitelemiştir.
- Eski edebiyatın yapı taslakları oluşturmak gibi öğelerini kullanır.
Yukarıdakilerden hangisi Behçet Necatigil’in edebiyatı için söylenebilir?
I, II ve III |
I, II ve IV |
II, III ve IV |
I, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Geleneğe yaklaşım biçimleri arasında kendisine özgü bir tarz üretmiş olan Behçet Necatigil, 1930’ların ortasından itibaren yayımladığı şiirlerinde sürekli değişiklikler yaparak modern Türk şiiri içerisinde kendisine yer edinmeyi başaran bir şairdir. İlk şiirlerinde Garip akımının etkisi altında görülür. Behçet Necatigil, “tek anlamlı” olarak nitelediği geleneğin pek çok öğesini alıp modern şiir anlayışı içerisinde zenginleştirerek kullanmaktan yanadır. Anlam ve söyleyiş bakımından yapı taslakları oluşturma tekniği olmak üzere eski edebiyatın ögelerini kullandığı görülür Görüleceği gibi Behçet Necatigil Geleneği “çoğul anlam katmaları içeren bir olgu” olarak değil “tek anlamlı” olarak nitelemektedir. Doğru cevap B’dir
5.Soru
- DP İktidarında politik ortamın gerginleşmesi
- 40 Kuşağı toplumcu şairlerinden Ahmet Arif, Enver Gökçe gibi isimlerin şiir kitabı yayınlamaları
- Dünyada Sosyalist eylemlerin artması
- 27 Mayıs 1960’da Silahlı Kuvvetlerin darbe ile yönetimi ele geçirmesi
Yukarıdakilerden hangisi 1960 sonrası Türk şiirini belirleyen sosyal-tarihsel öğeler arasında yer alır?
I, II, III |
I, III, IV |
I, II, IV |
II, III, IV |
I, II, III, IV |
Türkiye’nin dönüm noktalarından birisini 1960 oluşturur. 1950’lerin ikinci yarısından itibaren DP iktidarında politik ortamın gerginleşmesi, iktidar-muhalefet zıtlaşmasının topluma yansıması, özellikle 57-60 arasında giderek tırmandırıldığı anlaşılan toplumsal gerilimin ardından 27 Mayıs 1960’ta Silahlı Kuvvetlerin bir darbe ile yönetimi ele geçirmesi, ardından Başbakan Adnan Menderes ve iki bakanın idam cezasına çarptırılması, görece özgür bir anayasa hazırlanması, İşçi Partisi’nin kurulması, dönemin genç şairlerinden bir kısmının bu partiyle organik ilişki içerisinde olması; 60’ların ortalarından itibaren dünyada Sosyalist eylemlerin giderek artması, yurtdışında ölen Nazım Hikmet’in kitaplarının basılmasının 1965’te serbest bırakılması, Garip ve İkinci Yeni anlayışları karşısında bir süredir geri plana düşmüş bulunan 40 kuşağı toplumcu şairlerinden Ahmet Arif, Enver Gökçe gibi isimlerin şiir kitabı yayımlamaları bu dönemin şiirini belirleyecek sosyal-tarihsel öğeler arasında sayılabilir. Doğru cevap E’dir
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 kuşağı şairleri arasında yer almaz?
Ataol Behramoğlu |
Erdem Bayazıt |
Güven Turan |
Hüseyin Atlansoy |
Hüsrev Hatemi |
1960’lı yıllarda edebiyat ortamına adımını atanlar arasında şiirleriyle dikkati çeken şairler arasında Turgay Gönenç(1939), Afflar Timuçin (1939), Erdem Bayazıt (1939), Hüsrev Hatemi (1939), CahitZarifoğlu (1940), Egemen Berköz (1941), Ataol Behramoğlu (1942), Süreyya Berfe(1943), Refik Durbaş (1944), İsmet Özel (1944), ve Güven Turan (1944) yer alır. Hüseyin Atlansoy 1980 kuşağı şairlerindendir.
7.Soru
Ataol Behramoğlu'nun hangi eserinde İkinci Yeni etkisi belirgin bir şekilde görülmektedir?
Bir Ermeni General |
Geceleyin Bir Koşu |
Çin Askeri |
Kargı |
Bir Gün Mutlaka |
Ataol Behramoğlu'nun "Bir Ermeni General" eserinde kinci Yeni etkisi belirgin bir şekilde görülmektedir
8.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi Nev Yunani anlamda değerlendirilir?
Yahya Kemal. |
Orhan Veli. |
Nazım Hikmet. |
Necip Fazıl. |
Sezai Karakoç |
Yahya KEMAL. cEVAP A'dır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980 sonrası Türk şiirinde önem kazanan tanımlardan değildir?
Biçim |
Dil |
İmge |
Yapı |
Karakter |
Türk şiirinde 80 sonrası süreçte biçim, dil, imge gibi kuramsal algılar önem kazanmıştır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 80 sonrası Türk şiirinin toplumcu gerçekçi şairi olarak anılan yazarlardandır?
Özdemir İnce |
Ahmet Erhan |
İsmet Özel |
Egemen Berköz |
Ataol Behramoğlu |
Ahmet Erhan 80 sonrası Türk şiirinin toplumcu gerçekçi şairi olarak anılan yazarlardandır.
11.Soru
Hangisi dilin kullanımında, İkinci Yeni şairlerinde göze çarpan temel yapı öğelerinden değildir?
Sözdizimsel sapmalar |
Alışılmamış Bağdaştırmalar |
Düz Mantığa aykırı ifadeler |
Dilin estetik nesne yaratma malzemesi olarak görülmesi |
Dilin iletişim aracı olarak kulanımı |
İkinci Yeni şairleri her şeyden önce dil üzerinde özel bir dikkatle durmuşlar ve dili bir iletişim aracı olarak değil, estetik bir nesne yaratmanın malzemesi olarak görmüşlerdir. Buna bağlı olarak onların şiirlerinde;
- Sözdizimsel sapmalar,
- Alışılmamış bağdaştırmalar, c. Düz mantığa aykırı ifadeler
temel yapı öğeleri olarak göze çarpar. Böylece dil, alışıllmış konuşma ve yazı dilinin özelliklerinden uzaklaşarak, ressamın renklerle, müzisyenin sesle, heykeltıraşın mermerle ilişkisine benzer bir ilişkinin nesnesi durumuna gelmiştir.
12.Soru
Metafizik ile mistik kavramlarının ortak yönünü oluşturan temel alan nedir?
Deneye dayalı bilgileri içeriyor olmaları |
Kesinlik taşıyan yargı bilgisi olmaları |
Görünen dünyanın dış gerçekliğinin bilgisi olmaları |
Fizikî ve maddî alanın dışında bir varlık alanı olmaları |
Mantık ve matematiğin alanı olmaları |
Temelde fizikî ve maddî alanın dışında bir varlık alanı olduğu kabulüne dayanmak metafizik ile mistik kavramlarının ortak yönünü oluşturuyor. Buna karşılık metafizik, felsefenin bir kolu veya bölümü olarak düşünce mantık ve muhakeme yolu ile fizikötesi alana yönelirken, mistisizm daha ziyade ruhsal, sezgisel bir kavrayış tecrübesi niteliği taşıyor.
13.Soru
Ebubekir Eroğlu “gelenekten yararlanma” ifadesini de doğru bulmayıp onun yerine aşağıdaki hangi kavramı tercih etmektedir?
''Gelenekte Yer alma'' |
''Gelenekten Beslenme'' |
''Gelenekten Kaçınma'' |
''Gelenekte Yaşama'' |
''Gelenekle Yaşama'' |
Eroğlu, Behçet Necatigil çizgisindeki şairlerce kullanılan “gelenekten yararlanma” ifadesini de doğru bulmaz. Onun yerine gelenekten beslenme kavramını tercih eder. Geleneği biçimsel bir devamlılık olarak değil, aynı duyuşun içinde var olmak şeklinde algılar.
Yanıt B seçeneğidir.
14.Soru
1980-2000 arası yazdığı şiirlerde sosyalist dünya görüşüne ait izler vardır. Aynı zamanda şiirlerinin kültürel tabanını Yunan mitolojisi, Anadolu efsaneleri, masalları ve türküleri oluşturur. "Ateşli Kaval, Çıngırağın Ölümü..." şiir kitapları vardır.
Yukarıda sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Erhan |
Arif Ay |
Adnan Özer |
Osman Konuk |
Tuğrul Tanyol |
Şiirlerinde sosyalist dünya görüşünün izleri olan ve aynı zamanda Yunan mitolojisinden ve Türk halk kültüründen esinlenmiş bir şairdir Adnan Özer. Doğru yanıt: C'dir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hisar grubu şairlerinin ortak özellikleri arasında sayılabilir?
Garip akımına karşı verdikleri tepki sistemsizdir. |
Toplumcu gerçekçi anlayışı savunurlar. |
Şiirde biçimi önemsemeyip göz ardı ederler. |
Yeni şiirin Divan ve halk şiiri geleneği üzerine kurulmasını savunurlar. |
Sanatçının bağımsız (apolitikliğine) olamayacağına inanırlar. |
Dergi etrafında oluşan topluluğun Garip akımına karşı ilk sistemli tepkiyi verdiği belirtilir. Bu tepkinin bir bildiri biçiminde ortaya çıkmaktan çok Garipçilerin geleneğe ve geleneksel poetik ögelere karşı çıkışına tepkisel bir tavır takınmak şeklinde ortaya çıktığı anlaşılmaktadır. Aynı zamanda Nazım Hikmet çizgisindeki toplumcu gerçekçilere de karşı olan Hisarcılar, şiirin büyük fikirlerden değil küçük ve basit şeylerden neşet ettiğini düşünürler. Hisar şairlerinin en önemli özellikleri şiirde biçime büyük önem vermeleridir. Hisar şairleri yeni şiirin Divan ve halk şiiri geleneği üzerine kurulması gerektiğine inanırlar. Onların değer verdikleri ilkeler arasında sanatçının bağımsızlığı (hiçbir ideolojiye angaje olmaması), sanatın millîliği ve şiirin dilinin yaşayan dil oluşu gibi görüşler bulunmaktadır. Doğru cevap D’dir.
16.Soru
-“Sürgün Ülkeden Başkentler Başkentine” başlıklı şirinin IV. Bölümü çağdaş bir na’t olarak değerlendirilip, modern Türk şiirinin başyapıtları arasında sayılmıştır. Peygamber’e duyulan katıksız sevginin, ses tekrarları ile sağlanan ritmi içerisinde bir özlem çığlığına dönüşen bu şiirin yazarı aşağıdaki şairlerden hangisidir?
Arif Ay |
Ebubekir Eroğlu |
Cahit Zarifoğlu |
Sezai Karakoç |
Mehmet Akif |
Karakoç, bu inanışını da bir uygarlık düşüncesi üzerinde temellendirir. Anlamın tesadüfe ve çağrışıma bırakılmadığı; söyleyişin sığlaşmadan aktığı metinlerdir bunlar. fiairin fiiirler IV Zamana Adanmış Sözler (1975) kitabında bulunan “Sürgün Ülkeden Başkentler Başkentine” başlıklı şirinin IV. Bölümü çağdaş bir na’t olarak değerlendirilip, modern Türk şiirinin başyapıtları arasında sayılmıştır. Peygamber’e duyulan katıksız sevginin, ses tekrarları ile sağlanan ritmi içerisinde bir özlem çığlığına dönüşür bu şiirde.
Yanıt D seçeneğidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi şiirlerinde en dikkat çeken özelliği tematik unsur olarak erotizmi ölüme, yalnızlığa, umutsuzluğa bir çare gibi sunan İkinci Yeni şairidir?
Cemal Süreya |
Ece Ayhan |
İlhan Berk |
Sezai Karakoç |
Ülkü Tamer |
Cemal Süreya'nın şiirlerinde en çok dikkati çeken tematik unsur, ölüme, yalnızlığa, umutsuzluğa bir çare gibi sunduğu erotizmdir. Doğru cevap A'dır.
18.Soru
İkinci Yeni'nin ortaya çıkışında hangi siyasi partinin "baskıcı yönetiminin" etkili olduğu söylenir?
Cumhuriyet Halk Partisi |
Demokrat Parti |
Anavatan Partisi |
Saadet Partisi |
Doğruyol Partisi |
Attilâ İlhan İkinci Yeni şairlerinin ortaya çıkışını ise Demokrat Parti’nin
‘baskıcı’ yönetimine bağlar.
19.Soru
Mavi Hareketi hangi şairin öncülüğünde ortaya çıkmıştır?
Nazım Hikmet |
Attila İlhan |
İsmet Özel |
Necip Fazıl Kısakürek |
Yahya Kemal Beyatlı |
Mavi Hareketi, Garip ve İkinci Yeni akımlarına eleştirel getiren ve Attila İlhan'ın öncülük ettiği bir harekettir.
20.Soru
"Bir Gün Mutlaka" adlı şiir aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
Ataol Behramoğlu |
Cahit Zarifoğlu |
Erdem Bayazıt |
Güven Turan |
Refik Durbaş |
"Bir Gün Mutlaka” Ataol Behramoğlu'nun 1970'de yayımladığı şiir kitabına ismini veren şiiridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ