Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
''Gelenek, bir tarih bilinciyle birlikte geçmişin yaşayan zaman içerisinde değerlendirilmesi; sanatçının kendisinden önceki birikimle hesaplaşarak kendisini kabul ettirmesinin ölçütüdür.''
Bu tanım aşağıdaki şahsiyetlerden hangisine aittir?
Thomas Stearns Eilot |
Jose Maria de Heredia |
Paul Verlaine |
Albert Sorel |
Charles Baudelaire |
Dünyada bu konudaki görüşleriyle etkili olan sanatçı/düşünürler arasında ilk akla gelen
Thomas Stearns Eliot’tır. Eliot’a göre gelenek bir tarih bilinciyle birlikte geçmişin yaşayan
zaman içerisinde değerlendirilmesi; sanatçının kendisinden önceki birikimle hesaplaşarak
kendisini kabul ettirmesinin ölçütüdür. Bu bağlamda geçmişte art arda gelen birikimin
körü körüne kutsanmasından ziyade sanatçının kendisine yakın eski sanatçılarla özel bir
ilişki kurmasından söz edilebilir.
Yanıt A olmalıdır.
2.Soru
Bu şair, şiirde her şeyden önce anlam ve ses güzelliğini esas alır. Ona göre şiiri şiir yapan ögelerin başlında mana gelir. Şiir çok manalı olabilir de açık değildir. Ancak manayı bulmak da okuyucunun hazırlığına bağlı bir şeydir. Ayrıca şairin birçok noktalarda bir şeyin sürdürücüsü olması, eskiye yaslanması gerekir.
Yukarıda şiire bakış açısından bahsedilen şair hangisidir?
Fazıl Hüsnü Dağlarca
|
Orhan Veli
|
Attila İlhan
|
Hilmi Yavuz
|
Behçet Necatigil |
Behçet Necatigil, şiirde her şeyden önce anlam ve ses güzelliğini esas alır. Ona göre şiiri şiir yapan ögelerin başlında mana gelir. Şiir çok manalı olabilir de açık değildir. Ancak manayı bulmak da okuyucunun hazırlığına bağlı bir şeydir. Ayrıca şairin birçok noktalarda bir şeyin sürdürücüsü olması, eskiye yaslanması gerekir.
3.Soru
Osmanlı birikimine yeniden bakma ekseninde Diriliş kavramı aşağıdaki şairlerden hangisine aittir?
Nazım Hikmet. |
Necip Fazıl. |
Orhan Veli. |
Sezai Karakoç. |
Yahya Kemal. |
Sezai Karakoç. Cevap D'dir
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde İsmet Özel’in toplumcu-gerçekçi akım içerisinde farklı bir yer edinmesini sağlayan şiirlerinin yer aldığı kitabının adı doğru verilmiştir?
Cinayetler kitabı |
Erbain/Kırk Yılın Şiirleri |
Evet İsyan |
Geceleyin Bir Koşu |
Bir Yusuf Masalı |
İsmet Özel ikinci kitabı "Evet İsyan" da yer alan şiirleriyle dönemin toplumcu-siyasal eğilimlerinin şiirleştirilmesiyle
ilgi görmüş ve böylece toplumcu-gerçekçi akım içerisinde farklı bir yer edinmiştir.
5.Soru
Mavi hareketi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
İmgeyi öne çıkarması Garip şiir anlayışını yıpratmıştır.
|
Bütün eleştirmenlerce bir hareket olduğu kabul edilir.
|
İlk sayıdan itibaren etkili bir edebiyat ortamı oluşturmuştur.
|
İkinci Yeni akımına dâhildir.
|
Etkisi sonraki yıllarda da devam etmiştir.
|
6.Soru
“İkinci Yeni hareketine daha sonra katılmış olmakla birlikte Cemal Süreya gibi öncüler tarafından da en önemli temsilcilerinden birisi olarak kabul edilmiştir. İlk şiiri (“Dünyanın Bir Köşesinden Lucia”) Kaynak dergisinde yayımlandı (1954). Şiiirlerini Soğuk Otların Altında (1959), Gök Onları Yanıltmaz (1960), Ezra ile Gary (1962), Virgül’ün Başından Geçenler (1965), İçime Çektiğim Hava Değil Gökyüzüdür (1966), Sıragöller (1976) ve Yanardağın Üstündeki Kuş (toplu şiirler, 1986) adlı kitaplarda topladı.”
Yukarıda bahsedilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Cemal Süreya |
Ömer Edip Cansever |
Turgut Uyar |
Ülkü Tamer |
Ece Ayhan |
Ülkü Tamer, İkinci Yeni hareketine daha sonra katılmış olmakla birlikte Cemal Süreya gibi öncüler tarafından da en önemli temsilcilerinden birisi olarak kabul edilmiştir. İlk şiiri (“Dünyanın Bir Köşesinden Lucia”) Kaynak dergisinde yayımlandı (1954). fiiirlerini Soğuk Otların Altında (1959), Gök Onları Yanıltmaz (1960), Ezra ile Gary (1962), Virgül’ün Başından Geçenler (1965), İçime Çektiğim Hava Değil Gökyüzüdür (1966), Sıragöller (1976) ve Yanardağın Üstündeki Kuş (toplu şiirler, 1986) adlı kitaplarda toplamıştır. Doğru cevap D’dir
7.Soru
80 sonrası şiir için şıklardan hangisi söylenemez?
İmgeye önem veren, sözü metafor ve metonimi teknikleri içerisinden söyleyerek anlamdan ziyade bir duyuş oluşturmaya çalışmak. |
Başta İkinci Yeni şiiri olmak üzere, Türk Şiirinin çeşitli şair ve akımlarından yararlanmak. |
Dünya görüşü ile şiirin gerektirdiği teknik arasında birini tercih etmek yerine şiirden taviz vermeyen bir denge gözetmek. |
Yer yer halk ve Divan Şiiri gelenekleriyle, dünya şiirinin çağdaş örnekleriyle ilişkiler kurmak. |
Türk Şiirinin toplumsal-siyasal gelişmelerin yoğun etkisi ile slogana dönüştürmek. |
1970’li yıllar, Türk Şiirinin toplumsal-siyasal gelişmelerin yoğun etkisi ile slogana dönüştüğü bir dönem olmuştur.
8.Soru
"Garip Hareketi"nin en önemli temsilcisidir. "Kitabe-i Seng-i Mezar" şiiriyle aydın çevre tarafından alay konusu olmuştur.
Yukarıda sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Melih Cevdet Anday |
Orhan Veli Kanık |
Oktay Rıfat Horozcu |
Ahmet Kutsi Tecer |
Fazıl Hüsnü Dağlarca |
Orhan Veli Kanık, sıradan bir insanın hayatını anlatır "Kitabe-i Seng-i Mezar" şiirinde. Aydın çevre tarafından bu nedenle eleştirilir. Doğru yanıt: B'dir.
9.Soru
İsmet Özel, “Evet İsyan” adlı şiir kitabında hangi eğilimi öne çıkarır?
İslamcı
|
Toplumcu-Siyasal
|
Türkçü
|
Batıcı
|
Marksist
|
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIX. Yüzyılın ortalarından itibaren oluşmaya başlayan Yeni Türk Şiiri için söylenemez?
Gelenek olarak neredeyse yalnızca Divan edebiyatını anlamış ve onunla bağını koparmak istemiştir. |
Divan edebiyatına karşı en sert eleştirileri Yahya Kemal getirmiş, Divan edebiyatını reddetmiştir. |
Divan edebiyatına olan negatif yaklaşım Cumhuriyetten sonra devlet politikası haline gelmiştir. |
Başlangıçta Poetik bir nitelik taşımasına karşın daha sonra ideolojik bir kimliğe de bürünmüştür. |
Divan edebiyatını kullandığı dil bakımından eleştirmişler yerli ve milli olmadığını düşünmüşlerdir. |
XIX. yüzyılın ortalarından itibaren yeni Türk şairi, gelenek olarak neredeyse yalnızca Divan edebiyatını anlamış ve onunla bağını kopararak bir yeni edebiyat oluşturmak istemiştir. Namık Kemal’in Divan şiirinin sevgili imajını parodileştirerek içini boşaltmasından başlayarak Recaizade Ekrem ve Servet-i Fünu^ncularla süren negatif yaklaşım Cumhuriyet’ten sonra bir devlet politikası haline gelmiştir. Böylece başlangıçta poetik bir nitelik taşıyan bu tavır, ideolojik bir kimliğe de bürünmüş oldu. Bu yaklaşıma göre Divan edebiyatı, toplumla ilgisi olmayan, halktan kopuk bir saray çevresi edebiyatıdır. Dili, Arapça, Farsça, Türkçe karışımı melez ve yabancı bir dildir. Gerçekle ilişkisi olmayan, düşünce ve duygu bakımından eksik, yapay bir hayal dünyasına sahiptir. U¨stelik yerli ve milli^ değil, Arap ve Fars taklididir.
Ancak Yahya Kemal Fransa’da edindiği tecrübelerle, istisnai^ sayılabilecek bir katkı yaptığını tespit etmek gerekir. İlk defa o, Divan şiirinin ritim ve istif özelliklerini modern bir anlayışla değerlendirerek bir örnek oluşturmuştur. Kendisine özgü, geçmişin şimdinin içerisinde devam ettiği anlayışına dayanan; dolayısıyla şimdiyi kurmak için geçmişi yaşatmak isteyen tarih bilinci üzerine oturan bu poetik tavır, Türk edebiyatında kendisinden önceki eski-yeni tartışmalarına benzemeyen, kendisinden sonrakiler için de bir prizma gibi farklı açılardan model oluşturan bir eser ortaya koymuştur. Doğru Cevap B’dir.
11.Soru
İslami değerleri şiirlerinde işlemeyen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Arif |
Necip Fazıl Kısakürek |
Sezai Karakoç |
Nuri Pakdil |
Rasim Özdenören |
Ahmet Arif, şiirlerinde toplumsal sorunlara eğilmiş, İslami değerleri işlememiş bir şairdir. Doğru yanıt: A'dır.
12.Soru
“Anayasa” sözü aşağıdakilerden hangisinin karşılığı olarak kullanılmıştır?
Ticaret Yasası
|
Meşrutiyet
|
Kanun-i Esasi
|
Meclis-i Mebusan
|
Kapitülasyon
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geleneğin tanımına uygundur?
Uygarlık
|
Gericilik
|
İdeolojik bir nitelik taşıması
|
Realizm
|
Anlam kapalılığı
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hisar grubu şairlerinin ortak ve ortalama özelliği olarak söylenemez?
Onlar, Yahya Kemal’in Divan şiiriyle ilişki kurmasındaki biçimci yönü, halk edebiyatı geleneğiyle de genişletmişlerdir |
Şiirlerini yaşayan Türkçe ile söylemişlerdir |
Çarpıcı imaj ve söyleyiş üreterek derinlikli bir lirizm yakalamışlardır |
Onların gelenekle ilişkisinin, bir söyleyiş alışkanlığının değiştirme ihtiyacı ve gücü bulunmaksızın sürdürülmesini ileri sürmüşlerdir |
Onların gelenekle ilişkisinin, Cumhuriyet döneminde ortaya çıkan yeni şiir anlayışları karşısında ortak bir duygudaşlık zemini oluşturmaktan ibaret olduğu söylenebilir. |
Burada sadece bazı örnekler vermekle yetindiğimiz Hisar grubu şairlerinin ortak ve ortalama özelliği olarak şunu diyebiliriz: Onlar, Yahya Kemal’in Divan şiiriyle ilişki kurmasındaki biçimci yönü, halk edebiyatı geleneğiyle de genişletmişler, yaşayan Türkçe ile söylemişler ama çarpıcı imaj ve söyleyiş üretmeyen derinliksiz bir lirizmde kalmışlardır. Onların gelenekle ilişkisinin, bir söyleyiş alışkanlığının değiştirme ihtiyacı ve gücü bulunmaksızın sürdürülmesi, böylece Cumhuriyet döneminde ortaya çıkan yeni şiir anlayışları karşısında ortak bir duygudaşlık zemini oluşturmaktan ibaret olduğu söylenebilir. Bu yüzden “Yahya Kemal’i Ahmet Muhipleştirerek yazmak istedikleri (Öztürk, 2000:266) biçiminde eleştiriler almışlardır.
Yanıt C seçeneğidir.
15.Soru
“Yerçekimli Karanfil” hangi şairin eseridir?
Turgut Uyar |
Atila İlhan |
Orhan Veli |
Edip Cansever |
Nazım Hikmet |
Edip Cansever
16.Soru
Cumhuriyet dönemi içinde şiirleri bütünüyle mistik karakter taşıyan nerdeyse tek şairdir. "şiirlerimde Mistisizm Temayülü” başlıklı yazısında, şiirlerinin bir çoğunun Nirvana’ya davet veya Nirvana’ya nasıl erişileceğinin hikâyesi olduğunu söyler.
Yukarıda bahsedilen şair hangisidir?
Necip Fazıl Kısakürek |
Mehmet Akif Ersoy |
Cahit Zarifoğlu |
Sezai Karakoç |
Asaf Halet Çelebi |
Cumhuriyet dönemi içinde şiirleri bütünüyle mistik karakter taşıyan nerdeyse tek şairdir Asaf Halet Çelebi'dir. "Şiirlerimde Mistisizm Temayülü” başlıklı yazısında, şiirlerinin bir çoğunun Nirvana’ya davet veya Nirvana’ya nasıl erişileceğinin hikâyesi olduğunu söyler.
17.Soru
2005’e kadar yazdığı bütün şiirleri içeren 'Büyü’sün Yaz ' (Toplu Şiirler, 2006) kitabında yayımladı. Şiirin ‘yapılan bir şey’ olduğuna inanan şairin şiir anlayışındaki en önemli kavramlardan birisi, “sahih”liktir. Ona göre bu kavram, şairliğin ölçütüdür. Bir şair büyük olabilir, ama gelenekten yararlanmıyorsa “sahih” olamaz.
“Entelektüel tarihimiz bize geleneksel ile modernin aynı zamanda edinilmesi gerektiğini dayatıyor.” diyerek şiirinde de bu sentezi bağdaştırmaya çalışmaktadır. Geleneği bir kimlik olarak gören şair, kavramı, “değişenin içinde değişmeyeni çıkarmak, bulmak” biçiminde tanımlar.
Yukarıda şiire ve geleneğe yönelik düşünceleri yer alan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Behçet Necatigil |
Vural Bahadır Bayrıl |
Hilmi Yavuz |
Atilla İlhan |
Haydar Ergülen |
2005’e kadar yazdığı bütün şiirleri içeren Büyü’sün Yaz (Toplu Şiirler, 2006) kitabında yayımladı. Şiirin ‘yapılan bir şey’ olduğuna inanan Yavuz’un şiir anlayışındaki en önemli kavramlardan birisi, “sahih”liktir. Ona göre bu kavram, şairliğin ölçütüdür. Bir şair büyük olabilir, ama gelenekten yararlanmıyorsa “sahih” olamaz.
“Entelektüel tarihimiz bize geleneksel ile modernin aynı zamanda edinilmesi gerektiğini dayatıyor.” diyen Yavuz, şiirinde de bu sentezi bağdaştırmaya çalışmaktadır. Geleneği bir kimlik olarak gören Hilmi Yavuz, kavramı, “değişenin içinde değişmeyeni çıkarmak, bulmak” biçiminde tanımlar.
Yanıt C olmalıdır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziya Gökalp ile açılan halk kültür ürünlerinden etkilenen şairlerden biridir?
Necip Fazıl Kısakürek |
Ahmet Muhip Dranas |
Ahmet Kutsi Tecer |
Ece Ayhan |
Orhan Veli |
Ahmet Kutsi Tecer
19.Soru
Kirli sarı fotoğraf
Duvarımızda
Kaldırsak da kalır
Bilerek bilmeyerek çektirdikleri.
Yukarıdaki dizeler hangi şaire aittir?
Mehmet Akif |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Yahya Kemal |
Attila İlhan |
Behçet Necatigil |
Yukarıda geçen dizeler Behçet Necatigil’e aittir.
20.Soru
Bir konuşmasında “İkinci Yeni benim” diyen şair kimdir?
Turgut Uyar |
Atila İlhan |
Orhan Veli |
Edip Cansever |
Cemal Süreya |
Cemal Süreya
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ