Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi İkinci Yeni akımının özelliklerinden biri değildir?
İkinci Yeni şiirinde dil bir iletişim aracı olmaktan ziyade estetik bir nesne yaratmanın malzemesi olmuştur. |
İkinci Yeni şairlerinin hem dil hem imaj konusundaki tutumları onları diğer sanatlarla, özellikle resimle sıkı ilişkiye sokmuştur. |
İkinci Yeni şairleri eserlerinde sürrealizmin otomatik yazı anlayışına benzer çağrışımlar sergilerler. |
İkinci Yeni şairlerine göre anlam çok büyük önem taşır. |
İkinci Yeni şairleri insan anlayışı bakımından diğer akımlardan farklılık gösterir. |
İkinci Yeni şiiri genellikle anlamsızlıkla suçlanmıştır. Nitekim
İkinci Yeni’nin ilk eleştirmenlerinden olan Erdost’a göre de, bu şiirde anlam
varsa bile bu rastlantısal, önceden tasarlanmamış bir anlamdır. İkinci Yeni
şairlerine göre anlam, öncelikli bir öğe değildir. Ancak bu durum yanlış anlaşılarak, hareketin bütün şairlerinin anlamsız metinler yazdığı biçiminde
yorumlanmamalıdır. Doğru cevap D'dir.
2.Soru
Şiirlerini Sevmek Varken, Güvercin Uçurmak, Kuşlar ve İnsanlar, Kerem ile Aslı adlı kitaplarında toplamış ve sese verdiği önem ile Hisar Dergisinin en iyi kabul edilmiş şairi kimdir?
Munis Faik Ozansoy
|
Mehmet Çınarlı
|
İlhan Geçer
|
Mustafa Necati Karaer
|
Yavuz Bülent Bakiler
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nazım Hikmet’in şiir kitaplarından birisidir?
Kuvayı Milliye Destanı
|
Hasretin Prangalar Eskittim
|
Böyle Bir Sevmek
|
Yağmur Kaçağı
|
Yol Üstündeki Semender
|
4.Soru
- Şiirlerinde imajı önemli bir araç olarak görür
- Yeni dize biçimleri kullanmıştır
- Söz diziminde sözcüklerin gerilimini yansıtacak düzenlemeler yapmıştır
- 1970’ten sonra simgesel bir dil kullanarak toplumcu temaları işledi.
Yukarıda anlatılan özelliklerin hangisi ya da hangileri İsmet Özel için söylenebilir?
I, II, IV |
I, II, III |
I, II, IV |
II, III, IV |
I, III, IV |
İsmet Özel, ilk şiirlerinde imajı önemli bir araç olarak kullanan İkinci Yeni şiirinin oluşturduğu anlayış içerisinde görünür. Yeni dize biçimleri, söz diziminde sözcüklerin gerilimini yansıtacak düzenlemeler yapması ile dikkati çeker. Özellikle ikinci kitabı Evet İsyan’daki şiirlerinde dönemin toplumcu-siyasal eğilimlerinin şiirleştirilmesi ilgi gördü ve toplumcu-gerçekçi akım içerisinde farklı bir yer edindi Doğru cevap B’dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gelenek tanımının içinde yer almaz?
Kültürel birikim |
Bilgi |
Töre |
Davranış |
Modernizm |
Gelenek; Bir toplumda geçmişten beri var olan, sürdürülegelen kültürel miras, alışkanlıklar, bilgi, töre, davranış kalıpları gibi unsurlara verilen addır. Doğru cevap E’dir
6.Soru
Perçemli Sokak (1956) kitabıyla ve özellikle bu kitaba yazdığı önsözdeki şiirde anlam konusunda ileri sürdüğü görüşler dolayısıyla İkinci Yeni akımın da öncülerinden kabul edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Orhan Veli |
Oktay Rifat |
Sezai Karakoş |
Edip Cansever |
Nazım Hikmet |
Oktay Rifat, Perçemli Sokak (1956) kitabıyla ve özellikle bu kitaba yazdığı önsözdeki şiirde anlam konusunda ileri sürdüğü görüşler dolayısıyla bu akımın da öncülerinden kabul edildi.
Yanıt B şıkkıdır.
7.Soru
Aşağıdaki dergilerden hangisi 1980'li yılların ikinci yarısından itibaren çıkmaya başlayan dergilerden birisidir?
And Dergisi |
Mavera Dergisi |
Şiir Atı |
Yeni Gerçek Dergisi |
Halkın Dostları Dergisi |
80’li yılların ikinci yarısında çıkmaya başlayan Şiir Atı dergisini yayınlayanlar arasında bulunan Vural Bahadır Bayrıl, Melek Geçti ve fier Cisimleri adlı kitapları ile tanındı.
8.Soru
İkinci Yeni öncü kadro içinde adı sayılan ancak hem dünya görüşü hem de şiir anlayışı bakımından zaman içerisinde, diğerlerinden farklı olduğunu ortaya koyarak kendi şiir çizgisini bağımsız bir akıma dönüştüren şair kimdir?
Sezai Karakoç |
Cemal Süreya |
Melih Cevdet Anday |
Turgut Uyar |
Edip Cansever |
İkinci Yeni öncü kadro içinde adı sayılan ancak hem dünya görüşü hem de şiir anlayışı bakımından zaman içerisinde, diğerlerinden farklı olduğunu ortaya koyarak kendi şiir çizgisini bağımsız bir akıma dönüştüren şair Sezai Karakoç'tur.
9.Soru
Garip akımına karşı ilk sistemli tepkiyi veren, aynı zamanda Nazım Hikmet çizgisindeki toplumcu gerçekçilere de karşı olan, şiirin büyük fikirlerden değil küçük ve basit şeylerden neşet ettiğini düşünen şiir grubu topluluğu aşağıdakilerden hangisidir?
Geleneksel Grubu |
Divan Grubu |
Hisar Grubu |
Servet-i Fünun Grubu |
Modern Çizgi Grubu |
Hisar dergisi etrafında oluşan topluluğun Garip akımına karşı ilk sistemli tepkiyi verdiği belirtilir (Emiroğlu, 2000:76). Aynı zamanda Nazım Hikmet çizgisindeki toplumcu gerçekçilere de karşı olan Hisarcılar,şliirin büyük fikirlerden değil küçük ve basit şeylerden neşet ettiğini düşünürler.
10.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi 1980-2000 dönemi şairleri arasında sayamayacağımız şairlerden bir tanesi değildir?
Haydar Ergülen |
Hüseyin Atlansoy |
Murathan Mungan |
Arif Ay |
Ataol Behramoğlu |
Biz burada 1980-2000 arasında yazılan şiirin belli başlı temsilcilerini yer yer şiirlerinden örnekler de vererek tanıtmak istiyoruz. şairlere alfabetik sırayla bazı isimler çevresinde değinilecektir: Adnan Özer, Ahmet Erhan, Arif Ay, Cevdet Karal, Haydar Ergülen, Hüseyin Atlansoy, İhsan Deniz, Lale Müldür, Murathan Mungan, Osman Konuk, Tuğrul Tanyol, Vural Bahadır Bayrıl.
11.Soru
Kendi şiirini oluşturma konusunda modern Alman şiiriyle birlikte en çok klasik Türk şiiri ona yol gösterici olmuştur. “Bugünün şiiri mümkün olduğu kadar eskiye atıflarla ilerlemelidir.” diyerek, “tek anlamlı” olarak nitelediği geleneğin pek çok öğesini alıp modern şiir anlayışı içerisinde zenginleştirerek kullanmaktan yana olan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Sezai Karakoç |
Attila İlhan |
Behçet Necatigil |
Haydar Ergülen |
Osman Hakan |
Kendi şiirini oluşturma konusunda modern Alman şiiriyle birlikte en çok klasik Türk şiiri ona yol gösterici olmuştur. Nitekim “Bugünün şiiri mümkün olduğu kadar eskiye atıflarla ilerlemelidir.” diyen Behçet Necatigil, “tek anlamlı” olarak nitelediği geleneğin pek çok öğesini alıp modern şiir anlayışı içerisinde zenginleştirerek kullanmaktan yanadır.
12.Soru
“Şiir elbette bir medeniyet tasarımının, bir medeniyet inşasının yapı taşlarındandır.” diyen İhsan Deniz, böyle bir işlevi olan şiirin nasıl bir kültürden doğabileceğini söyler?
Etnik |
Köylü |
Batı |
Şehirli |
Doğu |
İhsan Deniz, “medeniyet inşasının yapı taşlarından” bir işlevi olan şiirin şehirli bir kültürden doğabileceğini söyler. Ona göre köylülük ideolojisi, şiirde olması gereken köklü referanslara bağlı olarak oluşan anlama ve anlamlandırmayı dumura uğratır. Deniz, bu sözleriyle “halkçı şiirin” karşısında yer alır ve şiiri de şairi de, üst düzeyde bir bilmenin ve bildirmenin öznesi olarak anlar.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hisar Grubu şairlerinin değer verdikleri ilkeler arasında değildir?
Sanatçının bağımsızlığı |
Sanatın milliği |
Şiirin dilinin yaşayan dil oluşu |
Şiirde biçime büyük önem verilmesi |
Şiirin büyük fikirlerden oluştuğu görüşü |
Hisar şairleri yeni şiirin Divan ve halk şiiri geleneği üzerine kurulması gerektiğine inanırlar. Onların değer verdikleri ilkeler arasında sanatçının bağımsızlığı (hiçbir ideolojiye angaje olmaması), sanatın milliliği ve şiirin dilinin yaşayan dil oluşu gibi görüşler bulunmaktadır. Hisarcılar, şiirin büyük fikirlerden değil küçük ve basit şeylerden neşet ettiğini düşünürler.
14.Soru
Gelenek kavramı için aşağıdaki ifadelerden hangisi kullanılamaz?
Belirli bir ideolojiye bağlı toplumsal normlara dayanan gerçeklik |
Kuşaklar arasında devredilen, belirli bir sürekliliği sağlayan kimlik öğesi |
Özellikle doğu toplumları için uygarlıkla eş düşen anlam |
Belirli disiplin ve alanlarda yerleşmiş, süreklilik arz eden düşünüş ve davranış biçimleri |
Bir toplumda geçmişten beri var olan, sürdürülegelen kültürel miras |
Bir toplumda geçmişten beri var olan, sürdürülegelen kültürel miras, alışkanlıklar, bilgi, töre, davranış kalıpları gibi unsurlara verilen ad olan gelenek (an’ane, tradition) özellikle sosyal bilim alanlarında modern dönemlerin anahtar kavramlarından birisi halini almıltır. Kuşaklar arasında devredilerek belirli bir sürekliliği sağlaması dolayısıyla kimlik öğesi olarak da algılanan kavram R. Guenon gibi düşünürler tarafından özellikle Doğu toplumları için uygarlığa denk görülmüştür.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Divan edebiyatına karşı sürdürülen negatif yaklaşım devlet politikası hâline gelmiştir?
I. Meşrutiyet
|
Ara Nesil
|
Servet-i Fünûn
|
II. Meşrutiyet
|
Cumhuriyet
|
16.Soru
Şiirleri içerik bakımından tasavvuf kültüründen gelen öz ile çağdaş bireyin insan, tabiat ve toplumla karşılaşmasını imgesel göndermelerle aktardığı gibi özellikle gelenekten beslenme konusunda pek çok klasik şairin şiirlerini çağın diliyle yeniden ve metinlerarası tekniğini kullanarak üreten, Necip Fazıl-Sezai Karakoç çizgisindeki şiiri zenginleştiren, şair aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yer almaktadır?
Osman Sarı |
Ebubekir Eroğlu |
Turan Koç |
Cumali Ünaldı Hasannebioğlu |
Metin Önal Mengüşoğlu |
İlk şiirlerini Diriliş dergisinde yayımlayan ve Kuşluk Saatleri, Kayıpların Şarkısı, Yirmidört Şiir, Şahitsiz Vakitler, Berzah, Sınır Taşı, Sesli Harfler adlı kitaplarında toplayan Ebubekir Eroğlu, şiirlerini, içerik bakımından tasavvuf kültüründen gelen öz ile çağdaş bireyin insan, tabiat ve toplumla karşılaşmasını imgesel göndermelerle aktardığı gibi özellikle gelenekten beslenme konusunda pek çok klasik şairin şiirlerini çağın diliyle yeniden ve metinlerarası tekniğini kullanarak üretmiş, Necip Fazıl-Sezai Karakoç çizgisindeki şiiri zenginleştirmiştir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980 Sonrası Türk Şiiri'nin genel özelliklerinden biri değildir?
İmgeye önem verildi. |
İkinci Yeni ve diğer şiir akımlarından yararlanıldı. |
Şiirden ödün verilmedi. |
Divan ve Halk şiirinden yararlanıldı. |
İdeolojik bir çizgisi vardır. |
1980 sonrası Türk şiiri, ideolojik tarzda konu ve temalardan çok uzak olmuştur. Doğru yanıt: E'dir.
18.Soru
Şiirde ses ögesinin bir vurucu güç olarak öne çıkmasını ve ses maddesinin yapının asli unsuru olduğunu savunan şair kimdir?
Ataol Behramoğlu
|
Erdem Beyazıt
|
İsmet Özel
|
Cahit Zarifoğlu
|
Refik Durbaş
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Garip hareketine yöneltilen eleştirilerden biri olamaz?
Basit nüktelerle şiir yazılabileceği gibi bir sanı oluşmuştur |
İmaja dayalı bir anlayış geliştirerek akımın edebiyat üzerindeki etkisini ortadan kaldır |
Genel insan trajedisini şiirden çıkarmış oldukları söylenmiştir |
Garipçiler “bobstil” olmakla, meselesizlikle suçlamıştır |
Genç şairlerdir ve şiirden anlamazlar |
Bu süreçte akımın kimi özellikleri eleştirilmiştir. fiiirin bütün edebî sanatlardan uzaklaştırılmak istenmesi Garip esprinin öne çıkmasına yol açmış, özellikle öncü üçlüyü izleyenlerde basit nüktelerle şiir yazılabileceği gibi bir sanı oluşmuştur. Bu yeni bir şairâne olarak eleştirilmiştir. Ayrıca “küçük adam”ın şiirini yazmak isterken, şiirin bütün zamanlardaki ilgi merkezi olan genel insan trajedisini şiirden çıkarmış oldukları söylenmiştir. Özellikle Attila İlhan’ın Mavi Hareketi çerçevesinde yaptığı eleştiriler; Garipçileri “bobstil” olmakla, meselesizlikle suçlaması etkili olmuştur. Nihayet 1950’lerin ortalarında onların açtığı yoldan gelişen İkinci Yeni şairleri, Garip’in akla çok bağlı, düz anlatımlı şiirinin yerine imaja dayalı bir anlayış geliştirerek akımın edebiyat üzerindeki etkisini ortadan kaldırdı.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangileri Nâzım Hikmet’in şiirlerinden ve düşüncesinden etkilenerek yazan 1940 Kuşağı toplumcu gerçekçileri olarak adlandırılan şairlerin önde gelenlerindendir?
Tevfik Fikret, Mehmet Emin, Mehmet Âkif |
Rıfat Ilgaz, Cahit Irgat, Ahmet Arif |
Ahmet Hâşim, Yakup Kadri, Nurullah Ataç |
Ali Ekrem Bolayır, Cenap Şahabettin, Hüseyin Sîret Özsever |
Rıza Tevfik Bölükbaşı, Ziya Gökalp, Celâl Sâhir Erozan |
Nâzım Hikmet’in şiirlerinden ve düşüncesinden etkilenerek yazan 1940 Kuşağı toplumcu gerçekçileri olarak adlandırılan şairlerin önde gelenleri Rıfat Ilgaz (1911-1993), Cahit Irgat (1916-1971), A. Kadir (İbrahim Abdülkadir Meriçboyu, 1917 1985), M. Niyazi Akıncıoğlu (1919-1979), Ömer Faruk Toprak (1920-1979), Enver Gökçe (1920-1981), Mehmet Kemal (Kurşunluoğlu, 1920), Arif Damar (1925), Ahmet Arif (1927-1991), Şükran Kurdakul’dur (1927). Bunlara kimi kaynaklarda önceki kuşaktan Hasan İzzettin Dinamo ile aşağıda Mavi Hareketi başlığı altında ayrıca anlatılacak olan Attila İlhan (1925-2005) da katılır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ