Din Eğitimi Ve Din Hizmetlerinde Rehberlik Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Psikolojide “dinî uyanış” veya “dinî gelişim çağı” olarak tanımlanan çağ hangi çağdır?
Son Çocukluk |
Buluğ |
İlk Yetişkinlik |
Çocukluk |
Son Yetişkinlik |
Psikolojide “dinî uyanış” veya “dinî gelişim çağı” olarak tanımlanan çağ Buluğ çağıdır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ernest Renan’ a ait bir sözdür?
Ancak halk deneysel bilim ve akıl ile eğitilip aydınlatılırsa, dinlerin boş inançları kendi kendine yıkılır. |
İnsanın daha mükemmel bir hayat yaşaması için hazırlanmasıdır. |
Fertte gelişmesi mümkün olan bütün yeteneklerin en ileri noktaya kadar getirilmesi, yani mükemmelleştirilmesi ameliyesidir. |
Bütün kalp paralar, aslında bir doğru paranın olduğunu gösterir. |
İyilik yap denize at. Balık bilmezse Hâlik bilir. |
Ernest Renan, bu konuda aşırıya kaçanların başını çekmektedir. O’nun konudaki meşhur sözlerinden birisi şudur: Ancak halk deneysel bilim ve akıl ile eğitilip aydınlatılırsa, dinlerin boş inançları kendi kendine yıkılır.
3.Soru
“Medreseden mezun olan talebeler “Matlab” adı verilen deftere isimlerini kaydettirir ve atanma için sıra beklerlerdi." Bu usule verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Mülazemet |
Müderris |
Muid |
Danişmend |
Dersiam |
Medreseden mezun olan talebeler “Matlab” adı verilen deftere isimlerini kaydettirir ve atanma için sıra beklerlerdi. Mülâzemet adı verilen bu usule göre, bekledikleri süre boyunca görevleri ile ilgili staj yaparlardı. Daha sonra sırası gelenler önce aşağı dereceli medreselere atanır, zamanla terfileri yapılırdı.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Birçok kişi, sıradan dinî hayattan, dinî arzunun üstün olduğu davranışa doğru gelişim göstermekte veya geleneksel dinî hayattan, daha içten tasavvufî bir hayata geçiş yaptığı” dönemdir?
Ergenlik Dönemi |
Orta Yetişkinlik Dönemi |
Son Yetişkinlik Dönemi |
Çocukluk Dönemi |
İlk Yetişkinlik Dönemi |
Birçok kişi, sıradan dinî hayattan, dinî arzunun üstün olduğu davranışa doğru gelişim göstermekte veya geleneksel dinî hayattan, daha içten tasavvufî bir hayata geçiş yaptığı dönem Orta Yetişkinlik Dönemidir.
5.Soru
Yapılan araştırmalara göre Türkiye’de çocuklar kaç yaşından itibaren dini konularla yakından ilgilenmeye başlarlar?
5 |
3 |
10 |
9 |
7 |
Dinî gelişimle ilgili yapılan araştırmalara göre, Türkiye’de çocuklar 7 yaşından itibaren inançla ilgili konularla yakından ilgilenmekte ve 10-12 yaşlarından itibaren de metafizik alana ilişkin sorular sormaktadırlar. (Yavuz, 1987; Yıldız, 2007).
6.Soru
I. Hiçbir zaman ümitsizliğe kapılmamalı
II. Hidâyetin, Allah’ın elinde olduğunu bilmeli
III. Yaptıklarının karşılığını, sadece Allah Teâlâ’dan beklemelidirler
IV. Karamsar olmadan, iyi niyet, hoşgörü ve sabırla görevlerine odaklanmalı
Yukarıdakilerden hangileri din eğitimcileri ve din hizmeti sunan kişiler için belirlenmiş ilkelerdendir?
Yalnız I |
I ve III |
II ve IV |
I, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Bütün din eğitimcilerinin, Peygamber varisi olmaları hasebiyle aynı uyarıya muhatap oldukları söylenebilir. Bu bağlamda, din eğitimcileri ve din hizmeti sunanlar için şu ilkeleri belirlemek mümkündür:"
- Hiçbir zaman ümitsizliğe kapılmamalı
- Hidâyetin, Allah’ın elinde olduğunu bilmeli
- Karamsar olmadan, iyi niyet, hoşgörü ve sabırla görevlerine odaklanmalı
- Yaptıklarının karşılığını, sadece Allah Teâlâ’dan beklemelidirler
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi manevi kültürdür?
Bilimsel ve Teknolojik ürünler |
Mimari anlayış |
Yemek |
kılık-kıyafet |
ekonomi |
Kültürü, maddî ve manevî diye ayıranlar da vardır. Buna göre, bilimsel ve teknolojik ürünler, ekonomi, yemek ve kılık-kıyafet maddî kültür; din, dil, inanç, hukuk, örf ve âdetler, sosyal ilişkiler, tarih şuuru, estetik, mimari anlayış, yazı, sanat, edebiyat ve ahlâk ise manevî kültürdür.
8.Soru
- Zamanla dinin medeniyete etkisi olur.
- Sosyal ilişkiler ve ahlaki değerler meydana gelir.
- Karşılaşılan problemlerin kaynağı inanca bağlanır.
Yukardakilerden hangisi ya da hangileri dine bağlılığın hayata olan etkilerdendir?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız II |
II ve III |
Yalnız III |
İnsan, inandığı gücün önünde eğilir. Aynı zamanda bu saygıdan itaat ve kulluk doğar.
· En ilkel kabul edilen bir dinde ve toplumda bile, bu inanca dayalı bir hayat felsefesi ve sistemi oluşur.
· Karşılaşılan problemler, bu inancın penceresinden bakılarak resmedilir.
· Kutsal günler, törenler ve yasaklar ihdas edilir.
· Bu bağlanmaya bağlı olarak yeni sosyal ilişkiler ve ahlâkî değerler meydana gelir.
· Zamanla dinin kültür ve medeniyete etkisi olur.
9.Soru
Din eğitimcileri ve din hizmeti sunanlar için uymaları gereken bazı ilkeler vardır. Aşağıdakilerden hangisi bu ilkeler arasında yer almaz?
Her zaman ümitsizliğe kapılmalı. |
Hidâyetin, Allah’ın elinde olduğunu bilmeli. |
Karamsar olmadan, iyi niyet, hoşgörü ve sabırla görevlerine odaklanmalı. |
Hiçbir zaman ümitsizliğe kapılmamalı |
Yaptıklarının karşılığını, sadece Allah Teâlâ’dan beklemelidirler. |
Din eğitimcileri ve din hizmeti sunanlar için şu ilkeleri belirlemek mümkündür:
? Hiçbir zaman ümitsizliğe kapılmamalı,
? Hidâyetin, Allah’ın elinde olduğunu bilmeli,
? Karamsar olmadan, iyi niyet, hoşgörü ve sabırla görevlerine odaklanmalı,
? Yaptıklarının karşılığını, sadece Allah Teâlâ’dan beklemelidirler.
10.Soru
‘Her şeyin canlı olduğu inancı’ Auguste Comte’nin teolojik safhasının hangi devresini ifade eder?
Fetişizm |
Pozitivizm |
Metafizik devre |
Monoteizm |
Politeizm |
Teolojik safhada evren, insan iradesine benzer
iradelerle yönetilmektedir. Olayların sebepleri tabiatüstü varlıklardır. Bu süreç içerisinde ayrıca üç devre daha vardır. Bunlar:
· Fetişizm: Her şeyin canlı olduğu inancı.
· Politeizm: Olayların görünmez varlıklar tarafından meydana getirildiği inancı.
· Monoteizm: Varlıkların tek ve büyük bir irade tarafından yönetildiği inancı.
11.Soru
Döneminin en önemli bilim merkezlerinden olan Beytü-l Hikme hangi dönemde yapılmıştır?
Emeviler |
Mekke |
Medine |
Abbasiler |
Cahiliye |
Yabancı kültürlere ait eserlerin toplanması Emevîler devrinden itibaren başlamıştır. Abbasîler devrinde Bağdat’ta kurulan Beytü’l-Hikme’de ise toplanan bu eserlerin tercümesi yapılmıştır. Kütüphane ve rasathaneden oluşan Beytü’l-Hikme, bir araştırma ve tercüme merkezi kimliği taşımaktadır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eğitimde açıklık ilkesine örnek olarak verilebilir?
Soyut kavramları soyut örneklerle açıklamak |
Üstü kapalı ifadeler kullanmak |
Dinleyicinin seviyesine uygun bir dil kullanmak |
Bireysel farklılıkları gözetmeden herkese eşit yaklaşmak |
Her zaman eğlenceli bir dil kullanmak |
Soyut konular, mümkünse somut örneklerle açıklanmalıdır. Eğitimci, zihnindeki bilgiyi ve gönlündeki duyguyu muhatabı ile paylaşırken üstü kapalı ifadelerden, anlaşılmaz terkiplerden, soyut ifadelerden mümkün oldukça kaçınmalıdır. Yine o, ders konusunu işlerken ve düşüncelerini ifade ederken, öğrencinin seviyesine dikkat etmeli, onun bildiği kelimelerle ve onun kavrayabileceği cümlelerle anlatmayı tercih etmeli, onun yakın çevresinden ve yaşantılarından örnekler vererek anlatılanları anlaşılır kılmayı bilmelidir. Konuları anlatırken, somuttan soyuta, bilinenden bilinmeyene, yakından uzağa doğru bir yaklaşım sergilemeli ve tedrici bir yol izlemelidir.
13.Soru
I. İnanç ve İbadetler
II. Sosyal Yaşantılar
III. Toplumsal dini sorunlar
Yukarıdakilerden hangisi Cebeci’nin dinî rehberlik gerektiren görüşlerindendir?
Yanlız I |
I ve II |
I, II, III |
II ve III |
I ve III |
İnanç ve İbadetler , Sosyal Yaşantılar Cebeci’nin dinî rehberlik gerektiren görüşlerindendir
14.Soru
Osmanlılarda geniş çaplı bir medrese kurma faaliyeti de Kanuni devrinde gerçekleşmiştir. Bu faaliyet hangi medresenin kurulması ile gerçekleşmiştir?
Karatay Medresesi |
Süleymaniye Medreseleri |
Dârü’l-Hilâfeti’l-Aliyye |
Sultaniye Medresesi |
Hâşiye-i Tecrid Medresesi |
Osmanlılarda Kânûnî devrind e (1520-1566) geniş çaplı diğer bir medrese kurma faaliyeti Süleymaniye Medreseleri’nin kurulması ile gerçekleşmiştir. Medreselerin kurulması sonraki yıllarda da devam etmiştir.
15.Soru
Kelime anlamı“ ekme, yetiştirme, üretme” anlamına gelmektedir. Terim anlamı ise, “bir toplumun ya da milletin, inanç, fikir, sanat, âdet ve gelenekleri, maddî ve manevî değerlerinin bütünüdür . Tanımı verilen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Gelenek |
Töre |
Anane |
Kültür |
Toplumsal sözleşme |
Latince bir kelime olan kültür (culture), “ekme, yetiştirme, üretme” anlamına gelmektedir. Terim anlamı ise, “bir toplumun ya da milletin, inanç, fikir, sanat, âdet ve gelenekleri, maddî ve manevî değerlerinin bütünüdür”. Osmanlı Türkçesi’nde bu kelime “ hars ” olarak ifade edilmektedir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangsisi ‘İnsanlık Dini’nin özelliklerinden değildir?
Dinlerin ilerisine geçmeyi hedefler. |
Tanrısı insanlıktır. |
Bilim adamları peygamberdir. |
Mürşidlere gerek duyulur. |
Gelişmek temel ilkelerindendir. |
Manevi unsurlar ihtiva etmez, ama gelmiş geçmiş dinlerin tecrübelerinden yararlanarak onların ilerisine geçmeyi hedefler.
· Tanrısı insanlık, peygamberi bilim adamları, mucizeleri ise icatlar ve keşiflerdir.
· İnsanlara, müşahede edilen âlemin gerisindeki gücü fark etmelerini engellemek için, niçinleri değil, olay ve olguları (deney sonuçlarını) düşündürtmek esastır. Çünkü tek hakikat (gerçek bilgi), deney ve tecrübe sonucu elde edilen yasalar ile toplumda üretilen değerlerdir. İnsanları irşat etmek için başka mürşide gerek yoktur.
· İbadeti, insanlık yararı ve gelişimi için gayret etmek ve kendisini insanlığa feda etmektir. Gelişmek, değişmek ve dünyayı kurtarmak temel ilkedir.
17.Soru
I. İnsan dünyaya geldiğinde bilgiye sahip değildir
II. İnsanın eğitilmesi ve bilgi sahibi olması kendisi açısından hak, ebeveynleri tarafından görevdir.
III. Bilgi sahibi olmak, bir üstünlük nedeni olarak kabul edilmektedir
Kur’an’a göre yukarıdakilerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
"Kur’an’a göre insan dünyaya geldiğinde bilgiye sahip değildir; ancak eğitilebilecek özelliklerle donatılmıştır. Bu nedenle, insanın bilgi sahibi olması ve eğitilmesi, kendisi açısından bir hak, anne-babası açısından ise ihmal edilmemesi gereken bir görevdir. Çünkü bilgi sahibi olmak, bir üstünlük nedeni olarak kabul edilmiştir.
18.Soru
Çocukta ahlâk ve adalet duygularının gelişmesindeki en büyük etken nedir?
Anne-Baba |
Dede |
Abi-Abla |
Kardeş |
Anneanne-Babaanne |
Çocukta ahlâk ve adalet duygularının gelişmesinde de anne baba tutumlarının büyük etkisi vardır.
19.Soru
“Gençlerle etkili bir dinî iletişimin kurulabilmesi için iletişim ağını altüst eden davranışlardan ve ifadelerden kesinlikle kaçınılmalıdır” aşağıdakilerden hangisi bu bilgideki iletişim ağını altüst eden davranışlardan ve ifadelerden biri değildir?
Mahkûm etmek |
Nutuk çekmek |
Duyarsız davranmak |
Muhatap almak |
Emir vermek |
Muhatap almak gençlerle etkili bir dinî iletişimin kurulabilmesi için iletişim ağını altüst eden davranışlardan ve ifadelerden birisi değildir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din eğitimi yöntemlerinde önemli ilkeler arasında yer almaz?
Bireysellik |
Bütünlük |
Açıklık |
Akılcılık |
Amaca dönüklük |
Her alanda olduğu gibi din eğitimi alanında da eğitim sürecine ve niteliğine etki eden, din eğitimi ve öğretiminde kullanılacak yöntem ve tekniklere esas teşkil eden birtakım ilkeler bulunmaktadır. Bunlardan en önemlileri; bireysellik, bütünlük, açıklık ve amaca dönüklük ilkeleridir. Akılcılık bu ilkeler arasında yer almaz.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ