Din Eğitimi Ve Din Hizmetlerinde Rehberlik Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İmanla ilgili şüphe, kararsızlık ve çatışmaların ortaya çıkabileceği yaş aralığı aşağıdakilerden hangisidir?
14–16 yaşları arası |
16–18 yaşları arası |
14–18 yaşları arası |
16–19 yaşları arası |
13–17 yaşları arası |
Dinle ilgili sorular ve şüpheler ergenlik döneminde yaygın olarak görülür. 14–18 yaşları arasında imanla ilgili şüphe, kararsızlık ve çatışmalar ortaya çıkabilir.
2.Soru
Tarihe bakıldığında aşağıdakilerden hangisi bütün din ve kültürlerde yasaklanmamıştır?
Cinayet işlemek |
Yol kesmek |
Aklı, canı,malı korumak |
Irza tecavüz etmek |
İçki içmek |
Tarihe bakıldığında görülecektir ki, bütün dinler ve kültürlerde, canı, aklı, dini, malı ve nesli korumak esastır. Cinayet, yol kesme, hırsızlık, haksız yere adam öldürme, ırza tecavüz, gasb, içki, zina ve rüşvet her devirde yasak kapsamındadır.
3.Soru
Şıklardan hangisi örnek olay incelemesi yöntemini kullanırken dikkat edilmesi gereken hususlardan birisi değildir?
Örnek olayın seçiminde; öğretim konusunun hedeflerine uygunluğuna, öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve yaşantılarıyla ilişkili olmasına, açık, sade ve anlaşılır olmasına dikkat edilmelidir. |
Öğrencilerin, dersin amaçlarına uygun bir şekilde düşünmeleri ve çözüm üretebilmeleri için, örnek olayda yer alan karakterler hakkında sorulacak sorular önceden düşünülmelidir. |
Örnek olaydaki sorunları farklı açılardan görebilmeleri için olayın her bir kahramanı ile empati yapmalarına imkan verecek sorular sorulmalı, sorunu daha derinden fark etmelerine yardım edilmelidir. |
Öğrencilerin yanlış çözümlemelere gittiği durumlarda müdahale edilmemeli, yanlışlığı kendilerinin keşfetmesi beklenmelidir. |
Örnek olayda elde edilen sonuçlardan ve deneyimlerden kurumlardaki çalışmalarda ne şekilde yararlanılacağı değerlendirilmelidir. |
Öğrencilerin yanlış çözümlemelere gitmeleri önlenmelidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eğitimde açıklık ilkesine örnek olarak verilebilir?
Soyut kavramları soyut örneklerle açıklamak |
Üstü kapalı ifadeler kullanmak |
Dinleyicinin seviyesine uygun bir dil kullanmak |
Bireysel farklılıkları gözetmeden herkese eşit yaklaşmak |
Her zaman eğlenceli bir dil kullanmak |
Soyut konular, mümkünse somut örneklerle açıklanmalıdır. Eğitimci, zihnindeki bilgiyi ve gönlündeki duyguyu muhatabı ile paylaşırken üstü kapalı ifadelerden, anlaşılmaz terkiplerden, soyut ifadelerden mümkün oldukça kaçınmalıdır. Yine o, ders konusunu işlerken ve düşüncelerini ifade ederken, öğrencinin seviyesine dikkat etmeli, onun bildiği kelimelerle ve onun kavrayabileceği cümlelerle anlatmayı tercih etmeli, onun yakın çevresinden ve yaşantılarından örnekler vererek anlatılanları anlaşılır kılmayı bilmelidir. Konuları anlatırken, somuttan soyuta, bilinenden bilinmeyene, yakından uzağa doğru bir yaklaşım sergilemeli ve tedrici bir yol izlemelidir.
5.Soru
Divan-ı Hikmet kimin eseridir?
Hoca Ahmed Yesevi |
Yunus Emre |
Kaşgarlı Mahmud |
Edip Ahmed Yükneki |
Mevlâna |
Divan-ı Hikmet Hoca Ahmed Yesevi’nin eseridir.
6.Soru
Kaşgarlı Mahmud tarafından 1072-1074 yılları arasında yazılan ve içeriğinde İslami değerlere de yer veren eser aşağıdakilerden hangisidir?
Divân |
Divân-ıLügati’t-Türk, |
Atabetü’l-Hakâyık |
Vesîletü’t-Necât |
Hürriyet Kasidesi |
Kaşgarlı Mahmud tarafından 1072-1074 yılları arasında yazılan Divân-ıLügati’t-Türk, gerek önsözündeki ifadelerinde ve gerekse tespit ettiğiatasözlerinde, İslâmî değerlere yer vermektedir.
7.Soru
Okulöncesi dönemin, ileriki yıllarda yaşanacak olan dinî hayata bir hazırlık dönemi olduğu unutulmamalıdır. Aşağıdakilerden hangisi okul öncesi dönemde kazandırılması gereken alışkanlıklar arasında yer almaz?
Gözlem yapmak |
Dinlemek |
Olaylar arasında bağ kurmak |
İyi görebilmek |
Büyüklerin deneyimlerini sormak |
Gözlem yapmak, yaşanılan dünyayı gerektiği kadar doğru, açık bir şekilde tanımak, iyi görebilmek, dokunmak, duymak, dinlemek, olaylar arasında bağ kurmak okul öncesi dönemde kazandırılması gereken alışkanlıklar olmalıdır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ernest Renan’ a ait bir sözdür?
Ancak halk deneysel bilim ve akıl ile eğitilip aydınlatılırsa, dinlerin boş inançları kendi kendine yıkılır. |
İnsanın daha mükemmel bir hayat yaşaması için hazırlanmasıdır. |
Fertte gelişmesi mümkün olan bütün yeteneklerin en ileri noktaya kadar getirilmesi, yani mükemmelleştirilmesi ameliyesidir. |
Bütün kalp paralar, aslında bir doğru paranın olduğunu gösterir. |
İyilik yap denize at. Balık bilmezse Hâlik bilir. |
Ernest Renan, bu konuda aşırıya kaçanların başını çekmektedir. O’nun konudaki meşhur sözlerinden birisi şudur:
Ancak halk deneysel bilim ve akıl ile eğitilip aydınlatılırsa, dinlerin boş inançları kendi kendine yıkılır.
9.Soru
İmka^n ve ihtiyaçların eşit olmaması sebebiyle ortaya çıkan problem, en iyi şekilde nasıl çözülür?
İnsanları ikna ederek
|
İhtiyaçları kısarak
|
İmka^nları artırarak
|
Baskı uygulayarak
|
Ada^letle
|
10.Soru
Laiklik hangi anlama gelmektedir?
Toplumda dinin reddedilmesi |
Dini, kültürel değerler dizgesinden çıkarma |
Dini, kamusal alanın dışına çıkarma |
Dinin eğitim faaliyetlerinin dışına çıkarma |
Toplumsal düzenlemede dinin referans alınmaması |
Toplumsal düzenlemede dinin referans alınmamasına laiklik denir.
11.Soru
Din eğitiminde son çocukluk dönemi ne zamandır?
2 - 6 yaş |
6 - 11 yaş |
12 - 14 yaş |
7 - 8 yaş |
2 - 4 yaş |
C¸ocuk gelişimi ile ilgili eserlerde ortalama olarak 6 ile 11-12 yaşları arası Son C¸ocukluk Dönemi olarak tanımlanır. Bilişsel gelişimleri açısından bu dönemi, orta çocukluk (7-9) ve ileri çocukluk (10-12) olmak üzere farklı aşama halinde ele almak da mümkündür.
12.Soru
“Namaz nasıl kılınır“ konusunu anlatırken öğrencilere kazandırmak istediğimiz davranışlar psiko-motor davranışlardır bu bilgi ışığında anlatımda en uygun yöntem hangisidir?
Gözlem Gezisi Yöntemi |
Problem Çözme Yöntemi |
Gösterip Yaptırma Yöntemi |
Grup Tartışması Yöntemi |
Anlatım ve Soru-Cevap Yöntemi |
“Namaz nasıl kılınır” konusunu anlatırken öğrencilere kazandırmak istediğimiz davranışlar psiko-motor davranışlardır. Dolayısıyla, ilk akla geleceklerin başında, gösterip yaptırma yöntemi gelir.
13.Soru
Kim hangi dini anlatıyorsa, o dine inanarak ve tüm görüşlerini savunarak anlatması gerekir. Bu görüş din eğitiminin gerçekleştirilmesi konusunda aşağıdaki anlayışlardan hangisine aittir?
Fenomenolojik |
Hümanist |
Teolojik |
Pozitivist |
Confessional |
Din eğitiminin gerçekleştirilmesi konusunda farklı yaklaşımlar sözkonusudur. Bunlardan birisi Teolojik, yani İlâhiyat eksenli yaklaşımdır. Bu anlayışa göre, kim hangi dini anlatıyorsa, o dine inanarak ve tüm görüşlerini savunarak anlatması gerekir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinle ilgili doğrudur?
Farklı kültürlerde farklı yansımaları olabilir. |
Pek çok mezhebin ortaya çıkması sakıncalıdır. |
Farklı düşünce ve anlayışlarla ortaya çıkmıştır. |
Dinin aslı medeniyettir. |
Çok kültürlülük din eğitimiyle giderilebilir. |
Din eğitiminde dinin aslı ile hayata yansıma şekli olan kültür ve medeniyeti de birbirinden ayırmak gerekir. Fakat aralarındaki irtibat da sürekli canlı tutulmalıdır.
Özden uzaklaşmamak kaydıyla dinin, farklı coğrafya, kültür ve medeniyetler içerisinde farklı yansımaları olabilir. Bu çerçevede pek çok mezhebin, tarikatın ve cemaatin ortaya çıkmasında bir mahzur yoktur.
İnsanoğlunun farklı düşünce ve anlayışlarla yaratıldığı gerçeğinden hareketle bu sosyal gerçeklik objektif olarak kabullenilmelidir.
15.Soru
‘’Acaba çocuğu toplumdan izole edilmiş bir ortamda hiçbir dinî eğitim vermeden yetiştirsek, yine de ondan din duygusunun tezahürü olan bir davranış görür müyüz?’’ sorusuyla ortaya atılan deneyde, denek çocukta nasıl bir davranış görülmüştür?
Odanın içinde kendi kendine konuştuğu |
Odanın içinde hiç kımıldamadan durduğu |
Pencereden gelen ışığa el açıp dua benzeri yakarışta bulunduğu |
Odada kendi kendine bir iletişim dili geliştirdiği |
Hiçbir dinsel davranış sergilemediği
|
Bu soruya cevap bulmak için tasarladıkları deneyi gerçekleştirmişlerdir. Ancak çocuğun, yalnız bırakıldığı odanın küçük penceresinden sızan ışığa yönelerek duaya benzer bir davranış sergilediğine şahit olmuşlardır.
16.Soru
Din eğitimcileri ve din hizmeti sunanlar için uymaları gereken bazı ilkeler vardır. Aşağıdakilerden hangisi bu ilkeler arasında yer almaz?
Her zaman ümitsizliğe kapılmalı. |
Hidâyetin, Allah’ın elinde olduğunu bilmeli. |
Karamsar olmadan, iyi niyet, hoşgörü ve sabırla görevlerine odaklanmalı. |
Hiçbir zaman ümitsizliğe kapılmamalı
|
Yaptıklarının karşılığını, sadece Allah Teâlâ’dan beklemelidirler. |
Yaptıklarının karşılığını, sadece Allah Teâlâ’dan beklemelidirler.
Din eğitimcileri ve din hizmeti sunanlar için şu ilkeleri belirlemek mümkündür:
Hiçbir zaman ümitsizliğe kapılmamalı,
Hidâyetin, Allah’ın elinde olduğunu bilmeli,
Karamsar olmadan, iyi niyet, hoşgörü ve sabırla görevlerine odaklanmalı,
Yaptıklarının karşılığını, sadece Allah Teâlâ’dan beklemelidirler.
17.Soru
Öğretim metodu Sokrates yöntemi ve bulduru yöntemi olarak da bilinir.
Yukarıda adı geçen öğretim yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
Anlatım yöntemi |
Grup tartışması yöntemi |
Soru-cevap yöntemi |
Problem çözme yöntemi |
Gösterip yaptırma yöntemi |
Sokrates tarafından bir öğretim metodu olarak kullanıldığı için Sokrates yöntemi ve bulduru yöntemi olarak da bilinir.
18.Soru
“(İnsanlar) devenin nasıl yaratıldığına, bakmazlar mı? Göğe bakmıyorlar mı nasıl yükseltilmiş? Dağların nasıl dikildiğine, bakmazlar mı? Yeryüzünün nasıl yayıldığına bir bakmazlar mı?” (Ğâşiye 88/17-20) Verilen ayet hangi öğretim yöntemine örnek olarak gösterilebilir?
Gösterip yaptırma |
Soru-cevap |
Sunuş |
Gözlem gezisi |
Grup çalışması |
Gözlem gezisi yöntemi, bir dersin özel veya genel amaçlarını gerçekleştirmek üzere, önceden hazırlanan bir plan çerçevesinde belli olayların, nesnelerin ve durumların, gerçek mahallinde izlenmesi, gözlenmesi ve incelenmesine yönelik öğretim amaçlı faaliyetlerdir. Gözlem yoluyla öğrenciler, olayları, nesneleri gerçek biçimiyle görmeyi öğrenir, doğrudan tecrübe edinir ve içinde yaşadıkları çevreyi daha iyi öğrenirler. Gözlem gezisi yoluyla elde edilen bilgiler daha anlamlı ve kalıcı olur. Öğrenilen bilgiler gerçek hayatla ilişkilendirilir.
19.Soru
‘Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet’in evrenselliğine örnek olarak gösterilebilir?
Herkes Hz. Âdem’in neslindendir. O da topraktandır. |
İslamiyet’te ruhban sınıfı yoktur. |
Kuran dili Arapçadır. |
Kureyş kabilesi ile aynı adda sure vardır. |
Tüm dinlere karşı hoşgörülüdür. |
İman konusunda zorlamanın olamayacağını, Kur’an bütün açıklığı ile bildirmektedir (Bakara 2/256). Bu noktada, herkesin dini anlayışı kendisine aittir (Kafirûn 109/6).İslâm hiç kimsenin ırkına, bölgesine, soyuna ve sülalesine eleştiri getirmez (Hucurat 49/12). Çünkü bunların hiçbirini, insan kendi iradesiyle belirlemez. Dolayısıyla sorumlu da tutulamaz. Hz. Peygamber’in de bu konuda şöyle bir ikazı vardır:v“Herkes Hz. Âdem’in neslindendir. O da topraktan.” (Tirmizi, Tefsir-iSure, 50)İslâm’da üstünlük imanda ve Allah’a kulluk bilincine (takva) sahip olmadadır. Bunu gerçekleştirme noktasında ise herkes eşittir.
20.Soru
I. Akıl ve irade sahibidir
II. Varlıklar ve olgular arasındaki ilişkileri görür
III. Düşünme
IV. Konuşma ve iletişim kurma
Yukarıdaki özelliklerden hangileri insane aittir?
Yalnız I |
Yalnız IV |
I ve III |
I, II, III ve IV |
I, II ve III |
İnsan çok yönlü bir varlıktır. Başta akıl ve irade sahibidir. Bu sayede, kâinattaki varlıklar, olaylar ve olgular arasında bulunan ilişkileri görür ve hepsinin bir amacının olduğunu kavrar. Sonunda da kendi pozisyonu gereği yapması gerekenler hususunda tercihlerde bulunur. Düşünme, âlet yapma, konuşma, dik yürüme, kültür, medeniyet ve hukukî normlar oluşturma, öğrenme, iletişim kurma vb. özellikler insana aittir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ