Din Eğitimi Ve Din Hizmetlerinde Rehberlik Ara 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi islamın anlamlarındandır?
Teslim almak |
Korku duymak |
Üzülmek |
Teslim olmak |
Emirlere düşünmeden itaat etmek |
Kelime anlamı itibariyle “İslâm”, “barış ve teslim olmak” anlamına gelir. Allah, bu teslimiyeti bütün benliği ile yapanlardan övgüyle bahsetmektedir:
“…Kim muhsin olarak (iyilik ederek, işini güzel yaparak) özünü Allah’a teslim ederse onun mükâfatı Rabbi katındadır. Onlara korku yoktur, onlar üzülecek de değillerdir.” (Bakara 2/112) İslâm’ın terim anlamı ise “Allah’ın, peygamberler vasıtasıyla göndermiş
olduğu emirleri inanarak, düşünerek ve severek kabul edip uygulamaktır.”
2.Soru
Okul öncesi dönem daha sonraki yıllarda Dinî kavramların anlaşılabilmesi ve içtenlikle yaşanan dinî bir hayat için temel olabilecektir.
Aşağıdakilerden hangisi bu temelin oluşmasını sağlayan koşullardan değildir?
Çocuklar güven içinde büyür ve hayata olumlu gözlerle bakabilirlerse |
Çocukların hayal gücü beslenir ve zenginleştirilirse |
Çocukların zihinsel gelişimi desteklenir ve öğrenme istekleri canlı tutulursa |
Çocuklar güven içinde büyür ve hayata olumlu gözlerle bakabilirlerse |
Çocuklar tabiat sevgisi ile büyümez, tabiatta olanla ilgilenmezse |
Bu temelin oluşmasını sağlayan koşullar:
Çocuklar ailede sevgi ile ve güven içinde büyütülürse,
Çocukların zihinsel gelişimi desteklenir ve öğrenme istekleri canlı tutulursa,
Çocuklar güven içinde büyür ve hayata olumlu gözlerle bakabilirlerse,
Çocukların hayal gücü beslenir ve zenginleştirilirse,
Çocuklar tabiat sevgisi ile büyür, tabiatta olanla ilgilenirse vb.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Hz. Peygamber’in ilk tebliğe başladığı dönemdeki din eğitimini, hedeflenen kitle açısından en doğru şekilde tanımlar?
Genel eğitim
|
O¨rgün eğitim
|
Yetişkin eğitimi
|
Yaşam boyu öğrenme
|
O¨zel eğitim
|
4.Soru
“Kendisini tanıtırken, “Ben bir philosophos’um” dermiş. Bununla, bilginin ve bilgeliğin tutkunu olduğunu anlatmak istermiş.’’? Belirtilen filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Sokrates |
Descartes |
Anaksimandros |
Pythagoras |
Aristoteles |
Felsefe kavramı, sevgi anlamına gelen Yunanca “phileo” kelimesiyle, bilgi anlamına gelen “sophia” kelimelerinden meydana gelmiştir. Buna göre felsefe (filosofia), “bilgi sevgisi” ya da “bilgiyi sevmek” demektir. Pythagoras, kendisini tanıtırken, “Ben bir philosophos’um” dermiş. Bununla, bilginin ve bilgeliğin tutkunu olduğunu anlatmak istermiş.
5.Soru
‘‘Din, ne mahza tefekkür, ne sırf histir, ne de ancak amel.” sözü hangi ünlü mütfekkire aittir?
Seyyid Kutub |
Seyyid Muhammed Nakip el Attas |
Seyyid Hüseyin Nasr |
Muhammed İkbal |
Cevdet Said |
Din eğitimi açısından bütünlük, insanı sadece bir kaç yönü ile değil, bütün fıtrî kabiliyetlerini geliştirmeyi ifade eden bir kavramdır. Büyük mütefekkir Muhammed İkbal’in ifadesiyle, “din, ne mahza tefekkür, ne sırf histir, ne de ancak amel.” Din eğitimi ve öğretimi de ne sadece zihinsel bir çaba, ne sırf duygusal bir ifade ve ne de bedensel bir hareket ile gerçekleşebilecek bir faaliyet olacaktır.
6.Soru
- Ruh
- Kıyametin kopuş vakti
- Öldükten sonra dirilme
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri bütün peygamberlere sorulan sorulardandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
I, II ve III |
I ve III |
Varoluşla ilgili sorulara en tatmin edici cevabı din vermiştir. Birkaç örnek verecek olursak, bütün peygamberlere sorulan sorular,
· Ruh
· Kıyametin kopuş vakti
· Öldükten sonra dirilme meselesi olmuştur.
7.Soru
Darülfünun içerisinde Ulu^m-ı A^liye-i Di^ni^ye S¸ubesi’nin kuruluşu hangi yıl gerçekleşmiştir?
1949
|
1924
|
1914
|
1900
|
1839
|
8.Soru
Her şeyin, bir başka şeyle ilişkili ve bağlantılı olduğu düşüncesi hangi kavram içinde ortaya çıkar?
Açıklık |
Hoşgörü |
İyiniyet |
Tevazu |
Bütünlük |
Bütünlük, genel anlamda, “her şeyin, bir başka şeyle ilişkili ve bağlantılı olduğu” düşüncesinden kaynaklanır. Eğitimde bütünlük, öğrencinin beden- sel, zihinsel, duygusal, ahla^ki^ ve toplumsal yönleriyle bir bütün olarak ele alınması, birine önem verilirken diğerinin ihmal edilmemesi gerektiğini ifade eder.
9.Soru
‘İnsan davranışlarının temelinde dinî bir güdü (motive) var mı, yok mu?’ sorusuna cevap arayan alan hangisidir?
Felsefe |
Sosyoloji |
Psikoloji |
Eğitim |
Hukuk |
Bilindiği gibi psikoloji, insan ve hayvan davranışlarının sebeplerini inceleyen bir bilimdir. İnsan davranışlarının temelinde dinî bir güdü (motive) var mı,
yok mu? sorusuna cevap bulmak adına, tarih boyunca yaşanan olay ve olgularla ilgilenir.
10.Soru
‘’Din, kültürün hem mayası, hem de bir unsurudur.’’ Aşağıdakilerden hangisi bu sözü destekler nitelikte bir örnektir?
Mimari eserlerde, atasözleri ve deyimlerde bir şekilde dinî motife rastlanmaktadır. |
Kutsal kitapların korunması. |
İnsanların birbirlerine karşı tutumu. |
İbadethanelerin varlığı. |
Din adamlarının toplumdaki yeri. |
En eski tarihî kalıntılarda, iletişim aracı olarak kullanılan resim, yazı ve dilde mutlaka karşımıza dinî bir unsur çıkmaktadır. Sıradan gibi görülen törenlerin arkasında, musikilerde, atasözleri ve deyimlerde, mimari eserlerde, bir şekilde dinî motife rastlanmaktadır. Sanata bakılırsa, onda da çoğu görüntü dinîdir. Çünkü sanat, her ne kadar toplumdan topluma ya da hayat anlayışlarına göre izafilik arz etse de, asıl itibariyle güzelliği ve tenasübü aramaktır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumsal düzenlemede dinin referans alınmaması anlamına gelir?
Adalet |
İktidar |
Hukuk |
Laiklik |
Müsamaha |
Laiklik, -kelime ve terim anlamı ile tarihi süreci bir tarafa bırakılırsa- toplumsal düzenlemede dinin referans alınmaması anlamına gelmektedir.
12.Soru
Yaşlanma döneminde gerçekleştirilen din eğitimi ilkelerinden hangisi yaşlıların hayatın son safhasına daha sakin, daha serinkanlı ve daha teslimiyetle girmelerine imkân verir?
Yetişkinlerin ölüm bilinci kazanmalarına yardımcı olunmalıdır. |
Öğretim zamanı ve süresi konusunda esnek davranılmalıdır. |
Yetişkinlerin değer ve anlam duyguları beslenmelidir. |
Problem merkezli bir öğretim tarzı benimsenmelidir. |
Yetişkinlerin dinî etkinliklere katılımları teşvik edilerek, özellikle ileri yaşlarda toplumsal ilişkileri canlı tutulmaya çalışılmalıdır. |
Yaşlanma döneminin en belirleyici özelliklerinden biri de, ölüm gerçeğinin pek çok vesile ile ve her an kendini gösterdiği, ölüme yaklaşmış olma korkusunun derinden yaşandığı bir dönem olmasıdır. Kontrolsüz seyrettiği zamanlarda kaygı ve depresyona neden olabilecek bu durum, ancak ölüm bilincinin kazanılması ile ortadan kaldırılabilir; ya da en azından hafifletilebilir. Bu açıdan yaşlanma döneminde gerçekleştirilen din eğitimi ve kazandırılan ölüm bilinci, yaşlıların hayatın son safhasına daha sakin ve daha serinkanlı ve daha teslimiyetle girmelerine imkân verir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okul öncesi dönemde daha sonraki yıllarda dinî kavramların anlaşılabilmesi ve içtenlikle yaşanan dinî bir hayat için temel olabilmesi için gösterilebilecek koşullardan biri değildir?
Çocukların zihinsel gelişimi desteklenir ve öğrenme istekleri canlı tutulursa |
Çocuklar güven içinde büyür ve hayata olumlu gözlerle bakabilirlerse, |
Çocuklar duygularını şiir, müzik, oyun gibi çeşitli faaliyetler yoluyla ifade edebileceğini öğrenir ve bu etkinlikleri kavrama yeteneğini geliştirirlerse, |
Çocukların hayal kurması engellenir ve gerçekler olduğu gibi aktarılırsa, |
Çocuklar tabiat sevgisi ile büyür, tabiatta olanla ilgilenirse, |
Okul öncesi dönemde daha sonraki yıllarda dinî kavramların anlaşılabilmesi ve içtenlikle yaşanan dinî bir hayat için temel olabilmesi için gösterilebilecek koşullardan biri de çocukların hayal gücünü beslemek ve zenginleştirmektir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hümanizm fikrine aykırı bir özelliktir?
Sekülerlik |
İnsan merkezcilik |
İnsan her şeye yetendir |
Tanrısı insanlık, peygamberi bilim adamlarıdır |
Manevi unsurlar ihtiva eder |
Manevi unsurlar ihtiva etmez, ama gelmiş geçmiş dinlerin tecrübelerinden yararlanarak onların ilerisine geçmeyi hedefler. Tanrısı insanlık, peygamberi bilim adamları, mucizeleri ise icatlar ve keşiflerdir. İnsanlara, müşahede edilen âlemin gerisindeki gücü fark etmelerini engellemek için, niçinleri değil, olay ve olguları (deney sonuçlarını) düşündürtmek esastır. Çünkü tek hakikat (gerçek bilgi), deney ve tecrübe sonucu elde edilen yasalar ile toplumda üretilen değerlerdir. İnsanları irşat etmek için başka mürşide gerek yoktur. İbadeti, insanlık yararı ve gelişimi için gayret etmek ve kendisini insanlığa feda etmektir. Gelişmek, değişmek ve dünyayı kurtarmak temel ilkedir. Haliyle bu din, gerçek dinin alanını daraltan bir din olup sekülerdir. Ayrıca bu din, Hümanizm olarak da takdim edilmektedir. İkisi de aynı düşünceyi taşımaktadır.
15.Soru
Mekke döneminde eğitim faaliyetleri içerisinde hangi sahabenin evi önemli bir merkez olmuştur.
Carud |
Hasan |
Erkam |
Hüseyin |
Muaz bin cebel |
Hz. Peygamber dönemindeki eğitim faaliyetlerini, hicretten önce ve sonra olarak iki kısımda incelemek gerekir. Mekke döneminde eğitim faaliyetleri içerisinde sahabeden Erkam’ın Evi (Da^rü’l-Erkam) önemli bir merkez olmuştur. Hz. Peygamber burada toplanan Müslümanlara, almış olduğu vahyi tebliğ ederek eğitimlerini gerçekleştirmiştir. Nitekim Medine’ye muallim olarak gönderilen Mus’ab b. Umeyr böyle bir ortamda yetişmiştir.
16.Soru
Bir dinin ya da fikrin, maddî ve manevi boyutlarda, hayata yansıtılmasına ne ad verilir?
Kültür |
Tarikat |
Medeniyet |
Devlet |
Sanat |
Bir dinin ya da fikrin, maddî ve manevi boyutlarda, hayata yansıtılmasına medeniyet denir. Bunun oluşmasında başka toplum ve kültürlerin de katkısı vardır.
17.Soru
“(İnsanlar) devenin nasıl yaratıldığına, bakmazlar mı? Göğe bakmıyorlar mı nasıl yükseltilmiş? Dağların nasıl dikildiğine, bakmazlar mı? Yeryüzünün nasıl yayıldığına bir bakmazlar mı?” (Ğâşiye 88/17-20) Verilen ayet hangi öğretim yöntemine örnek olarak gösterilebilir?
Gösterip yaptırma |
Soru-cevap |
Sunuş |
Gözlem gezisi |
Grup çalışması |
Gözlem gezisi yöntemi, bir dersin özel veya genel amaçlarını gerçekleştirmek üzere, önceden hazırlanan bir plan çerçevesinde belli olayların, nesnelerin ve durumların, gerçek mahallinde izlenmesi, gözlenmesi ve incelenmesine yönelik öğretim amaçlı faaliyetlerdir. Gözlem yoluyla öğrenciler, olayları, nesneleri gerçek biçimiyle görmeyi öğrenir, doğrudan tecrübe edinir ve içinde yaşadıkları çevreyi daha iyi öğrenirler. Gözlem gezisi yoluyla elde edilen bilgiler daha anlamlı ve kalıcı olur. Öğrenilen bilgiler gerçek hayatla ilişkilendirilir.
18.Soru
“Religion” kelimesinin kökü olan “religo”, “boyun eğmek, itaat etmek” anlamına gelmektedir. Diğer bir kökü “religare” kelimesi de “bağlanma” demektir’’ verilen tanım hangi kavrama aittir?
Eğitim |
Öğretim |
Etik |
Din |
Beceri |
Batı dillerinde din için kullanılan “religion” kelimesinin kökü olan “religo”,“boyun eğmek, itaat etmek” anlamına gelmektedir. Diğer bir kökü “religare” kelimesi de “bağlanma” demektir. Her ikisi de, insanın zayıflığına ve tabiatüstü bir güce bağlanmasının zaruretine işaret etmektedir.
19.Soru
Seçeneklerden hangisi Buluş Yoluyla öğretim stratejisi içerisinde yer almayan bir öğretim yöntemidir?
Anlatım |
Soru-cevap |
Örnek Olay İncelemesi |
Problem Çözme |
Grup Çalışması ve Tartışma |
20.Soru
‘İnsan doğuştan sosyal bir varlıktır’’ sözü hangi ünlü sosyoloğa aittir?
Karl Mannheim |
E. Durkheim |
Michel Foucault |
Jean Baudrillard |
İbni Haldun |
İbni Haldun’un dediği gibi, insan doğuştan sosyal bir varlıktır. Onun fıtratında, birlikte yaşamaya ve yardımlaşmaya karşı bir meyil vardır. Çünkü hiç kimse, başkasına muhtaç olmadan, tek başına hayatın üstesinden gelemez. “İnsanlar ister köylü olsun, ister kentli. Farkında olmasalar da birbirlerinin hizmetçisidirler.”sözü de bu gerçeğe işaret etmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ