Din Eğitimi Ve Din Hizmetlerinde Rehberlik Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi soru cevap yöntemi kullanılırken dikkat edilmesi gereken hususlardan değildir?
Soru sorduktan sonra düşünmesi için öğrenciye yeterli zaman tanınmalıdır. |
Sorular, mümkün oldukça açık uçlu olmamalı, “evet” ya da “hayır” denilerek cevaplanacak türde olmalıdır. |
Öğretmenin soracağı sorular basit, kolay takip edilir ve anlaşılır olmalı, herhangi bir belirsizlik taşımamalı ve öğrencinin gelişim düzeyine uygun olmalıdır. |
Öğrencilere sorulan soruların cevaplarını bulmakta zorlandıkları hissedildiğinde ipuçları verilerek cevabı bulmalarına yardımcı olunmalıdır. |
Sorular, genellikle tüm sınıfa sorulmalıdır. |
Soru cevap yöntemi kullanılırken dikkat edilmesi gereken hususlar:
Sorular, mümkün oldukça açık uçlu olmalı, “evet” ya da “hayır” denilerek cevaplanacak türde olmamalıdır.
Öğrencilere sorulan soruların cevaplarını bulmakta zorlandıkları hissedildiğinde ipuçları verilerek cevabı bulmalarına yardımcı olunmalıdır.
Öğretmenin soracağı sorular basit, kolay takip edilir ve anlaşılır olmalı, herhangi bir belirsizlik taşımamalı ve öğrencinin gelişim düzeyine uygun olmalıdır.
Soru sorduktan sonra düşünmesi için öğrenciye yeterli zaman tanınmalıdır.
Sorular, genellikle tüm sınıfa sorulmalıdır.
2.Soru
I. Nereden geldim?
II. Nereye gidiyorum?
III.Neye inanmalıyım?
IV. Sonum ne olacak?
V. Görevim nedir?
Doğrudan doğruya insanın varoluşu ile ilgili yukarıdaki sorulara cevap arayan disiplin aşağıdakilerden hangisidir?
Felsefe |
Psikoloji |
Din |
Sanat |
Kültür |
Varlığın ilk sebebinin ne olduğu konusunda felsefe tarafından verilen belli başlı cevaplar arasında, “ruh, madde, yetkin varlık, idea, su, ateş, sayı, atom, doğa, Tanrı, değişme” vardır. Bu konuda oluşan sorular ise şöyle sıralanabilir:
- Nereden geldim?"
- Nereye gidiyorum?"
- Görevim nedir?"
- Hayatın anlamı nedir?"
- Neye inanmalıyım?"
- Sonum ne olacak?"
- Bu dünyadan sonra yeni bir dünya daha var mı?
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okul öncesi dönemde daha sonraki yıllarda dinî kavramların anlaşılabilmesi ve içtenlikle yaşanan dinî bir hayat için temel olabilmesi için gösterilebilecek koşullardan biri değildir?
Çocukların zihinsel gelişimi desteklenir ve öğrenme istekleri canlı tutulması. |
Çocuklar güven içinde büyür ve hayata olumlu gözlerle bakabilmesi. |
Çocukların duygularını şiir, müzik, oyun gibi çeşitli faaliyetler yoluyla ifade edebileceğini öğrenmesi ve bu etkinlikleri kavrama yeteneğini gelişmesi. |
Çocukların hayal kurmasının engellenmesi ve gerçeklerin olduğu gibi aktarılması. |
Çocukların tabiat sevgisi ile büyümesi, tabiatta olanla ilgilenmesi. |
Okul öncesi dönemde daha sonraki yıllarda dinî kavramların anlaşılabilmesi ve içtenlikle yaşanan dinî bir hayat için temel olabilmesi için gösterilebilecek koşullardan biri de çocukların hayal gücünü beslemek ve zenginleştirmektir.
4.Soru
Çocukta ahlâk ve adalet duygularının gelişmesindeki en büyük etken nedir?
Anne-Baba |
Dede |
Abi-Abla |
Kardeş |
Anneanne-Babaanne |
Çocukta ahlâk ve adalet duygularının gelişmesinde de anne baba tutumlarının büyük etkisi vardır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çocuğun ailede sevgi ve güvene dayalı bir atmosfer içinde büyümesinin sonuçları arasında yer almaz?
Onu bütün kötülüklerden korur. |
Gençlik ve yetişkinlik çağlarında inanan bir insan olması. |
Dinini sevmesi. |
Allah’ı sevmesi. |
Allah’a güven duyması. |
Ailede din eğitiminin dayandığı temel, sevgi ve güven duygularıdır. Çocuğun ailede sevgi ve güvene dayalı bir atmosfer içinde büyümesi onun gençlik ve yetişkinlik çağlarında inanan bir insan olması, dinini sevmesi, Allah’ı sevmesi ve O’na güven duymasının ön şartıdır.
6.Soru
Daha çok psiko-motor davranışların öğretiminde kullanılmakla birlikte, görgü kurallarının ve pek çok dinî pratiğin öğretiminde etkilidir. Namazın nasıl kılınacağı, haccın nasıl yapılacağı, Kuran’ın en güzel şekilde nasıl okunacağı vs. gibi pek çok konunun öğretiminde başvurulabilecek bir yöntemdir. Bu öğretim yöntemi nedir?
Problem çözme |
Gösterip yaptırma |
Grup tartışması |
Soru-cevap yöntemi |
Anlatım |
Gösterip yaptırma, bilgi kazandırmak, ilgi uyandırmak, göze ve kulağa aynı anda hitap etmek suretiyle işin nasıl yapıldığını göstermek için başvurulan bir öğretim yöntemidir. Bir işin, hareketin veya davranışın en uygun biçimde ve ustaca nasıl yapılabileceğini göstermesi bakımından önemli bir öğretim yöntemidir. Gösteri veya demonstrasyon yöntemi olarak da anılan bu yöntem, bir yeteneği, ortaya koymaktan veya bir şeyin nasıl yapılacağının süreçlerini göstermekten öte, onun ilkelerini de ortaya koyar.
7.Soru
” Allah Teâlâ kâinatı, belirli bir ölçü ve kanuna bağlı olarak yaratmıştır.” Buna Kur’an diliyle ne denir?
Ma’rifetullah |
Rüşdü hidayet |
Zülcenahayn |
Sünnetullah |
Kurbet |
Allah Teâlâ kâinatı, belirli bir ölçü ve kanuna bağlı olarak yaratmıştır. Buna Kur’an diliyle, “Sünnetullah” denir.
8.Soru
Çocuklarda hangi yaşlar arası “ilk çocukluk dönemi” olarak adlandırılmaktadır?
2-5yaş |
1-5 yaş |
1-3 yaş |
2-4 yaş |
2-6 yaş |
Genellikle 2-6 yaşları arası ilk çocukluk dönemi olarak kabul edilir
9.Soru
- Yaratıcı ile de, yaratılmışlarla da barışıktır.
- Elinden ve dilinden kimseye zarar gelmez.
- İnsanların en hayırlısının, insanlara faydalı olan kişi olduğunu bilir.
- Kendisi için istediğini başkaları için de ister.
- Hakka, haklıya ve haklılığa daima itibar eder.
Yukarıdakilerden hangisi iyi insanın özellikleri arasındadır?
Yalnız I |
II ve III |
I, II ve III |
I, II ve IV |
I, II, III, IV ve V |
Bu tip bir insanın özelliklerini şöyle sıralayabiliriz:
Yaratıcı ile de, yaratılmışlarla da barışıktır.
Elinden ve dilinden kimseye zarar gelmez.
Düşenin dostudur.
İnsanların en hayırlısının, insanlara faydalı olan kişi olduğunu bilir.
Gerektiğinde başkalarını kendisine tercih eder.
Küçüklerin de büyüklerin de hakkını korur.
İyi ve güzel olanın yanında, kötü olanın da karşısındadır.
Hedefi hayır olan işlerde yarışır.
Bencil (egoist) değildir.
Sadece iyilik ve güzellikte yardımlaşır.
Başkaları tarafından kendisine hak olarak bir şey verilse bile, vicdanında bunun tekrar hesabını yapar.
Alış-veriş yaptığında aldatmaz.
Emaneti ehline verir.
Üzerine bir iş aldığında, onu en iyi şekilde yapmaya çalışır.
Kendisi için istediğini başkaları için de ister.
Allah’tan korkar, kuldan utanır.
Hakka, haklıya ve haklılığa daima itibar eder.
Rızkın ve malın asıl sahibinin Allah olduğuna inanır.
Hiç ölmeyecek gibi dünya, yarın ölecekmiş gibi de öteki dünya için çalışır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sunuş yoluyla öğretim stratejisinin özelliklerinden değildir?
Açıklayıcı, yorumlayıcı bir yaklaşımla kavram ve genellemeler öğretilmektedir. |
Konu öğretmen tarafından öğrenmeye en uygun şekilde organize edilerek sunulmaktadır. |
Öğretmen-öğrenci arasında yoğun bir etkileşimin yaşanmaktadır. |
Öğretmenin rehberliğinde kavramlara ve genellemelere kendisi ulaşır. |
Öğretmen öğrencilerin derse aktif bir şekilde katılımını sağlamaya çalışır. |
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, açıklayıcı, yorumlayıcı bir yaklaşımla kavram ve genellemelerin öğretildiği, konunun öğretmen tarafından öğrenmeye en uygun şekilde organize edilerek sunulduğu, öğretmen-öğrenci arasında yoğun bir etkileşimin yaşandığı bir öğretim stratejisidir. Sunuş yoluyla öğretme yaklaşımında, öğretmen öğrencilerin derse aktif bir şekilde katılımını sağlamaya çalışır. Öğretmenin rehberliğinde kavramlara ve genellemelere kendisi ulaşır ilkesi ise buluş yoluyla öğretim stratejisinin bir özelliğidir.
11.Soru
Türklerin İslâmiyeti kabul ettikten sonra, ilk yazılı eser olma özelliğini taşıyan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Kutadgu Bilig |
Atabetü’l-Hakâyık |
Divân-ı Lügati’t-Türk |
Divân-ı Hikmet |
Mevlid |
Türklerin İslamiyet'i kabul ettikten sonra, ilk yazılı eser olma özelliğini taşıyan Yusuf Has Hacib’in, Kutadgu Bilig isimli kitabı, önemli bir örnektir. Çünkü eser, Doğu Karahanlı Hükümdarı Tabgaç Buğra Han (Ebu Hasan bin Süleyman Arslan) için kaleme alındığından dolayı bir Siyasetname sayılır. Tamamen rumuzlar ve sembollerle yapılan bir anlatım tarzı benimsendiği için alegoriktir. Öğretmeyi hedef aldığı için de didaktiktir.
12.Soru
Din eğitimi temelleri arasında aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
Sosyal Temel |
Psikolojik Temel |
Felsefi Temel |
Ekonomik Temel |
Hukuki Temel |
Din eğitimi temelleri arasında psikolojik, felsefi, ekonomik, hukuki, evrensel temeller vardır.
13.Soru
“insanın dinî gelişimi için gerekli öz” anlamındaki fıtrat hali çocuğun kaç yaş dönemidir?
4 |
5 |
2 |
1 |
3 |
“insanın dinî gelişimi için gerekli öz” anlamındaki fıtrat hali, çocuk konuşmaya başlayıncaya kadar devam eder. Bu da yaklaşık 2 yaş civarıdır.
14.Soru
‘Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet’in evrenselliğine örnek olarak gösterilebilir?
Herkes Hz. Âdem’in neslindendir. O da topraktandır. |
İslamiyet’te ruhban sınıfı yoktur. |
Kuran dili Arapçadır. |
Kureyş kabilesi ile aynı adda sure vardır. |
Tüm dinlere karşı hoşgörülüdür. |
İman konusunda zorlamanın olamayacağını, Kur’an bütün açıklığı ile bildirmektedir (Bakara 2/256). Bu noktada, herkesin dini anlayışı kendisine aittir (Kafirûn 109/6).İslâm hiç kimsenin ırkına, bölgesine, soyuna ve sülalesine eleştiri getirmez (Hucurat 49/12). Çünkü bunların hiçbirini, insan kendi iradesiyle belirlemez. Dolayısıyla sorumlu da tutulamaz. Hz. Peygamber’in de bu konuda şöyle bir ikazı vardır:v“Herkes Hz. Âdem’in neslindendir. O da topraktan.” (Tirmizi, Tefsir-iSure, 50)İslâm’da üstünlük imanda ve Allah’a kulluk bilincine (takva) sahip olmadadır. Bunu gerçekleştirme noktasında ise herkes eşittir.
15.Soru
- Ruh
- Kıyametin kopuş vakti,
- Öldükten sonra dirilme
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri bütün peygamberlere sorulan sorulardandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
I, II ve III |
I ve III |
Varoluşla ilgili sorulara en tatmin edici cevabı din vermiştir. Birkaç örnek verecek olursak, bütün peygamberlere sorulan sorular,
· Ruh
· Kıyametin kopuş vakti
· Öldükten sonra dirilme meselesi olmuştur.
16.Soru
“Gençlerle etkili bir dinî iletişimin kurulabilmesi için iletişim ağını altüst eden davranışlardan ve ifadelerden kesinlikle kaçınılmalıdır” aşağıdakileren hangisi bu bilgideki iletişim ağını altüst eden davranışlardan ve ifadelerden biri değildir?
Mahkum etmek |
Nutuk çekmek |
Duyarsız davranmak |
Muhatap almak |
Emir vermek |
Muhatap almak gençlerle etkili bir dinî iletişimin kurulabilmesi için iletişim ağını altüst eden davranışlardan ve ifadelerden birisi değildir.
17.Soru
Medeniyetin belirli bir toplumda aldığı şekle ne ad verilir?
Toplumsal mozaik |
Medenilik |
Kültürel ortam |
) Kültür |
Çağdaş medeniyet |
Medeniyetin belirli bir toplumda aldığı şekle ise kültür denir.
18.Soru
“Delâlet” kavramının anlamı aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Kılavuzluk etmek |
Arkasından konuşmak |
Görüş alışverişinde bulunma |
Hak yemek |
Hatalı davranışta bulunma |
Sözlüklerde bu kavramın karşılığı, yol bilmeyenlere yol göstermek, tarif etmek, kişiye seyahatinde veya işinde kılavuzluk etmek ve rehberlikte bulunmaktır.
19.Soru
18-22 ile 35-40 yaşları arasını kapsayan dönem ne olarak adlandırılır?
Genç yetişkinlik |
Orta yetişkinlik |
Son yetişkinlik |
Ergenlik |
Olgunluk |
Genç yetişkinlik olarak da isimlendirilen bu dönem 18-22 ile 35-40 yaşları arasını kapsar. İnsan hayatının pek çok açıdan en yoğun olduğu bir dönemdir. Birey, evlenme, iş sahibi olma, yuva kurma vb. geleceğini etkileyen ve belirleyen önemli kararları bu dönemde alır.
20.Soru
Osmanlı Devleti’nde belli-başlı eğitim-öğretim kurumları olan medreselerdeki ilmî faaliyetlerin zayıflaması ve gerilemesinin sebeplerinden biri olan ‘Medreselerdeki eğitim ve ilim anlayışının gelişmeye ve üretken olmaya kapalı hale gelerek hedefin, mevcut bilgilerin belirli kaynaklardan öğrenilip aktarılmaya dönüşmesi.’ aşağıdakilerden hangisi ile ilgilidir?
Medreselerin teşkilatı |
Eğitim ve ilim anlayışı |
Osmanlının batı karşısında geri kalması |
Askerliğin öne çıkması |
İdare ve ekonominin öne çıkması |
Medreselerdeki eğitim ve ilim anlayışının gelişmeye ve üretken olmaya kapalı hale gelerek hedefin, mevcut bilgilerin belirli kaynaklardan öğrenilip aktarılmaya dönüşmesi eğitim ve ilim anlayışı ile ilgilidir. Yukarıda da belirttiğimiz gibi, İslâm dünyasında tecrübe ve düşünceye dayalı bilimlere olan ilgi azalmış, eğitim ve ilim alanlarında belirli esasların dışına çıkılmaması gerektiği biçiminde bir anlayış yaygınlaşmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ