Din Eğitimi Ve Din Hizmetlerinde Rehberlik Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
- Ümitsizliğe kapılmamalıdır.
- Yaptıklarının karşılığını Allah’tan beklemelidir.
- Hidayeti Allah’tan beklemelidir.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri din eğitimcisi için doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I,II ve III |
Din eğitimcileri ve din hizmeti sunanlar için şu ilkeleri belirlemek mümkündür:
· Hiçbir zaman ümitsizliğe kapılmamalı,
· Hidâyetin, Allah’ın elinde olduğunu bilmeli,
· Karamsar olmadan, iyi niyet, hoşgörü ve sabırla görevlerine odaklanmalı,
· Yaptıklarının karşılığını, sadece Allah Teâlâ’dan beklemelidirler.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eğitimde bireysellik ilkesi açısından değerlendirilebilir?
Zihindeki bilgiyi anlatırken soyut ifadelerden uzak durmak |
Anlatılan bilginin toplumsal, zihinsel, bedensel ahlaki ve duygusal yönleriyle ele alınması |
Bilgi anlatılırken kişilerin özellikleri göz önünde bulundurularak değerlendirilmesi |
Nasıl bir insan yetiştireceğiz? Hangi dinî ve ahlâkî özellikleri kazandıracağız? Gibi sorulara cevap bulunarak eğitimin planlanması. |
Eğitim planlamasının ezbere dayalı olarak yapılması. |
İnsan kişiliği, doğuştan getirdiği özelliklerin çevre ile girilen etkileşim sonucu geliştirilir ve yenilerinin eklenmesiyle şekillenir. Herkesin boyu, ağırlığı, saç ve göz rengi, zekâsı ve toplumsal özellikleri farklıdır; biri diğeri ile aynı değildir. Bu farklılaşma, kişinin bedensel, zihinsel, duygusal, toplumsal, ahlâkî ve dinî özelliklerinde de görülür Bu sebeple Bilgi anlatılırken kişilerin özellikleri göz önünde bulundurularak değerlendirilmesi bireysellik ilkesi açısından değerlendirilebilir.
3.Soru
‘’Din, kültürün hem mayası, hem de bir unsurudur.’’ Aşağıdakilerden hangisi bu sözü destekler nitelikte bir örnektir?
Mimari eserlerde, atasözleri ve deyimlerde bir şekilde dinî motife rastlanmaktadır. |
Kutsal kitapların korunması. |
İnsanların birbirlerine karşı tutumu. |
İbadethanelerin varlığı. |
Din adamlarının toplumdaki yeri. |
En eski tarihî kalıntılarda, iletişim aracı olarak kullanılan resim, yazı ve dilde mutlaka karşımıza dinî bir unsur çıkmaktadır. Sıradan gibi görülen törenlerin arkasında, musikilerde, atasözleri ve deyimlerde, mimari eserlerde, bir şekilde dinî motife rastlanmaktadır. Sanata bakılırsa, onda da çoğu görüntü dinîdir. Çünkü sanat, her ne kadar toplumdan topluma ya da hayat anlayışlarına göre izafilik arz etse de, asıl itibariyle güzelliği ve tenasübü aramaktır.
4.Soru
“Kendini bil” sözü kime aittir?
E. Durkheim |
Socrates |
Freud |
Hegel |
Kant |
Socrates bu yönüyle bir ahlâk eğitimcisidir de. “Kendini bil”, sözü bu açıdan meşhurdur. Bu söz değişik kompozisyonlarda, bizim kültürümüzde de çok kullanılmıştır.
5.Soru
Tarihe bakıldığında görülecektir ki, bütün dinler ve kültürlerde yasaklar vardır. Aşağıdakilerden hangisi bu yasaklardan değildir?
Hırsızlık |
Adam öldürmeme |
Irza tecavüz |
Rüşvet |
Gasb |
Tarihe bakıldığında görülecektir ki, bütün dinler ve kültürlerde, canı, aklı, dini, malı ve nesli korumak esastır. Cinayet, yol kesme, hırsızlık, haksız yere adam öldürme, ırza tecavüz, gasb, içki, zina ve rüşvet her devirde yasak kapsamındadır.
6.Soru
- İlk yetişkinlik
- Orta yetişkinlik
- Geç yetişkinlik
Yukarıdakilerden hangisi yetişkinlik döneminin safhalarındandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Yetişkinlik dönemi, gelişim özellikleri bakımından ilk yetişkinlik, orta yetişkinlik ve son yetişkinlik (yaşlılık) olmak üzere üç safhada incelenir.
7.Soru
İslâm dünyasında IX. asırdan beri var olan ve öğretme ruhsatının verildiğini ifade eden belgeye ne ad verilmektedir?
Muid |
Fıkıh |
Kelam |
Matlab |
İcazet |
Medrese tahsilini tamamlayan talebeye, icazet verilmektedir. İcazet, İslâm dünyasında IX. asırdan beri var olan ve öğretme ruhsatının verildiğini ifade eden bir belgedir.
8.Soru
Kelime anlamı itibariyle, “geliştirme, artırma, sahipliğini üstüne" alma, özünü ortaya çıkarma, çocuğu yetiştirme” anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Eğitim |
Adam olmak |
Ahlak |
Terbiye |
İnsan |
“Terbiye” kavramı ise, genel olarak eğitim öğretimle ilgili bütün alanları ifade eder. Kelime anlamı itibariyle, “geliştirme, artırma, sahipliğini üstüne alma, özünü ortaya çıkarma, çocuğu yetiştirme” anlamına gelen terbiye kelimesi, her türlü eğitim ve öğretim faaliyetini ifade eder.
9.Soru
Türklerin İslâmiyeti kabul ettikten sonra, ilk yazılı eser olma özelliğini taşıyan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Kutadgu Bilig |
Atabetü’l-Hakâyık |
Divân-ı Lügati’t-Türk |
Divân-ı Hikmet |
Mevlid |
Türklerin İslamiyet'i kabul ettikten sonra, ilk yazılı eser olma özelliğini taşıyan Yusuf Has Hacib’in, Kutadgu Bilig isimli kitabı, önemli bir örnektir. Çünkü eser, Doğu Karahanlı Hükümdarı Tabgaç Buğra Han (Ebu Hasan bin Süleyman Arslan) için kaleme alındığından dolayı bir Siyasetname sayılır. Tamamen rumuzlar ve sembollerle yapılan bir anlatım tarzı benimsendiği için alegoriktir. Öğretmeyi hedef aldığı için de didaktiktir.
10.Soru
Yapılan araştırmalara göre Türkiye’de çocuklar kaç yaşından itibaren dini konularla yakından ilgilenmeye başlarlar?
5 |
3 |
10 |
9 |
7 |
Dinî gelişimle ilgili yapılan araştırmalara göre, Türkiye’de çocuklar 7 yaşından itibaren inançla ilgili konularla yakından ilgilenmekte ve 10-12 yaşlarından itibaren de metafizik alana ilişkin sorular sormaktadırlar.
11.Soru
Divan-ı Lügati’t Türk isimli kitabın yazarı kimdir?
Yusuf Has Hacib |
Kaşgarlı Mahmud |
Edib Ahmed Yüknekî |
Hoca Ahmed Yesevî |
Mevlanâ |
Kaşgarlı Mahmud tarafından 1072-1074 yılları arasında yazılan Divan-ı Lügati’t Türk, gerek öznszöündeki ifadelerle gerekse tespit ettiği atasözlerinde, İsalami değerlere yer vermektedir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi öğretim yöntemlerinin tanımıdır?
Hedefe ulaşmada izlenen en kısa yol |
İstendik davranışları kazandırmak |
Öğrenme olayını gerçekleştirmek amacıyla başvurulan tüm yollar |
Kalıcı davranış değişikliği sağlamak |
Öğretimi hayatın her alanına yaymak |
Eğitim öğretim sürecinde, öğrenme olayını gerçekleştirmek amacıyla başvurulan tüm yollara da öğretim yöntemleri denir. Öğretim yöntemleri, eğitim hedeflerinin gerçekleştirilmesinde ve eğitim durumlarının düzenlenmesinde çok önemli bir yere sahiptir. Uygun öğretim yöntemleri kullanılması durumunda, öğrenmeler daha kısa sürede ve daha kolay bir şekilde gerçekleşir, daha kalıcı olurlar.
13.Soru
- Madde
- İdea
- Atom
- Ruh
- Yetkin varlık
Varlığın ilk sebebinin ne olduğu konusunda felsefe tarafından verilen belli başlı cevaplar arasında yukarıdakilerden hangisi vardır?
I ve II |
I, II ve III |
II ve III |
I, II, III ve IV |
I, II, III, IV ve V |
Varlığın ilk sebebinin ne olduğu konusunda felsefe tarafından verilen belli başlı cevaplar arasında, “ruh, madde, yetkin varlık, idea, su, ateş, sayı,atom, doğa, Tanrı, değişme” vardır.
14.Soru
İslâm, iyi insan yetiştirmeyi hedefler. Bu aynı zamanda iyi vatandaş da demektir. Aşağıdakilerden hangisi bu tip bir insanın özelliklerinden biri olamaz?
Küçüklerin de büyüklerin de hakkını korur |
Sadece iyilik ve güzellikte yardımlaşır |
İyi ve güzel olanın karşısındadır |
Alış-veriş yaptığında aldatmaz |
Kendisi için istediğini başkaları için de ister |
İyi bir insanın ve aynı zamanda iyi bir vatandaşın bir özelliği de iyi ve güzel olanın yanında, kötünün ise daima karşısında durmasıdır.
15.Soru
Daha çok psiko-motor davranışların öğretiminde kullanılmakla birlikte, görgü kurallarının ve pek çok dini^ pratiğin öğretiminde etkili olan, namazın nasıl kılınacağı, haccın nasıl yapılacağı, Kur’an’ın en güzel şekilde nasıl okunacağı vb. gibi konuların öğretiminde öncelikle başvurulabilecek öğretim yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
O¨rnek olay incelemesi yöntemi
|
Problem çözme yöntemi
|
Soru-cevap yöntemi
|
Grup çalışması ve tartışma yöntemi
|
Gösterip yaptırma yöntemi
|
16.Soru
- Borçlu olma
- Tasarlama
- Karşılık
- Boyun eğme
Din kavramı anlamı açısından yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangilerini içerir?
I ve II |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I,III ve IV |
I,II,III ve IV |
Din Arapça bir kelime olup, “Sahip olma,
rıza ile boyun eğme, inanma, şeriat, millet, âdet, mezhep, karşılık, hüküm verme, yönetme, tedbir alma (idare etme, tasarlama, plân yapma, düzenleme), zorlama, galip gelme, hesaba çekmek, borçlu ve alacaklı olma” gibi anlamlara gelir.
17.Soru
Çocuklarda hangi yaşlar arası“ilk çocukluk dönemi” olarak adlandırılmaktadır?
2-5yaş |
1-5 yaş |
1-3 yaş |
2-4 yaş |
2-6 yaş |
Genellikle 2-6 yaşları arası ilk çocukluk dönemi olarak kabul edilir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi insanlık tarihi boyunca başvurulan belli başlı öğretim stratejilerinden birisidir?
Geliş yoluyla öğretim teknolojisi |
Kalıplama yoluyla öğretim teknolojisi |
Geleneksel yolla öğretim teknolojisi |
Buluş yoluyla öğretim teknolojisi |
Bütünlük açısından öğretim teknolojisi |
Öğretim stratejileri, “nasıl öğretelim?” sorusuna cevap vermek için uygun yöntem ve tekniklerin seçilmesine öncülük eder. Bu bağlamda, diyebiliriz ki, sunuş yoluyla öğretim stratejisi, buluş yoluyla öğretim stratejisi ve araştırma yoluyla öğretim stratejisi insanlık tarihi boyunca başvurulan belli başlı öğretim stratejilerindendir.
19.Soru
‘Böyle bir dünyada, aynı nesneye pek çok kişi talip olacağından, ortaya yığılma, yarış, hasımlaşma, haset, kin ve kavga çıkmaktadır. Daha da ileri gidilip iş kan davasına kadar varmaktadır. İnsanlar bu kargaşa ve vehametin bitmesi için bir üst hakem arayışı içerisine girmiştir. Bu hakemin mecazî adı devlettir’ görüşünü aşağıdakilerden alanlardan hangisi savunmaktadır?
Din |
Hukuk |
Psikoloji |
Eğitim |
Felsefe |
Hukuk ise şunu savunur: Böyle bir dünyada, aynı nesneye pek çok kişi talip olacağından, ortaya yığılma, yarış, hasımlaşma, haset, kin ve kavga çıkmaktadır. Daha da ileri gidilip iş kan davasına kadar varmaktadır. İnsanlar bu kargaşa ve vehametin bitmesi için bir üst hakem arayışı içerisine girmiştir. Bu hakemin mecazî adı devlettir. Öyle görünüyor ki devlet, “adâlet” demektir.
20.Soru
‘İnsan doğuştan sosyal bir varlıktır’’ sözü hangi ünlü sosyoloğa aittir?
Karl Mannheim |
E. Durkheim |
Michel Foucault |
Jean Baudrillard |
İbni Haldun |
İbni Haldun’un dediği gibi, insan doğuştan sosyal bir varlıktır. Onun fıtratında, birlikte yaşamaya ve yardımlaşmaya karşı bir meyil vardır. Çünkü hiç kimse, başkasına muhtaç olmadan, tek başına hayatın üstesinden gelemez. “İnsanlar ister köylü olsun, ister kentli. Farkında olmasalar da birbirlerinin hizmetçisidirler.” (Semek, 1973, 25) sözü de bu gerçeğe işaret etmektedir
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ