Din Eğitimi Ve Din Hizmetlerinde Rehberlik Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Peygamberimizin“Doğruluktan ayrılmayın. Çünkü doğruluk insanı hayra, hayır ise cennete götürür. Bir kimse sürekli olarak doğru olmaya çalışır ve doğruluğu araştırırsa, Allah katında sıddık olarak yazılır.” (Müslim, Birr ve’s-Sıla, 29) hadisi aşağıdakilerden hangisi ile açıklanabilir?
Sadakat |
Cömertlik |
İstikamet |
İhlas |
Diğergamlık |
Peygamberimizin“Doğruluktan ayrılmayın. Çünkü doğruluk insanı hayra, hayır ise cennete götürür. Bir kimse sürekli olarak doğru olmaya çalışır ve doğruluğu araştırırsa, Allah katında sıddık olarak yazılır.” (Müslim, Birr ve’s-Sıla, 29) hadisi sadakat ile açıklanabilir.
2.Soru
Kutadgu Bilig isimli kitabın yazarı kimdir?
Yusuf Has Hacib |
Kaşgarlı Mahmud |
Edib Ahmed Yüknekî |
Hoca Ahmed Yesevî |
Mevlanâ |
Türklerin İslâmiyeti kabul ettikten sonra, ilk yazılı eser olma özelliğini taşıyan Yusuf Has Hacib’ in, Kutadgu Bilig isimli kitabı, önemli bir örnektir.
3.Soru
“İnsan toplum içindir” sözü hangi filozofa aittir?
E. Durkheim |
Socrates |
Freud |
Hegel |
Kant |
Filozof E. Durkheim’e göre insan toplum içindir. Eğitimin amacı, insanı sosyalleştirmektir.
4.Soru
I. Mescit ya da camilerde ders yapmanın doğurduğu sakıncalar ki, bunların başında ibadet eden insanların rahatsız olmaları
II. İtikadî görüşlerin savunulması, yanlış düşünce akımlarının ilim yolu ile engellenmeye çalışılması
III. Yönetim ve adalet işlerinde görev alacak eğitimli personele duyulan ihtiyacın artması
Yukarıdakilerden hangileri medreselerin kurulmasına zemin hazırlayan sebeplerdendir?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız III |
I, II ve III |
I ve III |
"Medreselerin kurulmasına zemin hazırlayan sebepler birkaç maddede toplanabilir • Mescit ya da camilerde ders yapmanın doğurduğu sakıncalar ki, bunların başında ibadet eden insanların rahatsız olmaları • Eğitim faaliyetlerinin giderek yoğunlaşması sonucu öğrenci sayısının artması. • İtikadî görüşlerin savunulması, yanlış düşünce akımlarının ilim yolu ile engellenmeye çalışılması • Yönetim ve adalet işlerinde görev alacak eğitimli personele duyulan ihtiyacın artması.
5.Soru
Güçlü muhakemeleri var olan, soyut ve kavramsal düşünebilen ve sebep sonuç ilişkilerini kolayca anlayabilen kişiler hani zekaya sahiptir.
Dilsel |
Sözsel |
Genel |
Mantıksal |
Ritmik |
Yani zeka^ düzeyleri, duygu durumları ve yetenek alanları gibi doğuştan getirilen farklılıkları görmek mümkündür. Aynı yaş düzeyinde olup ve aynı koşullarda yetiştiği halde bu özellikleri itibariyle birbirinden farklılaşan bireyler de bulunmaktadır. O¨rneğin; zihinsel özellikleri bakımından ele alacak olursak, bazı insanlar sözel-dilsel zeka^ya sahiptirler; dinleme becerileri yüksektir, kelime oyunlarını severler, sözel olarak iyi iletişim kurarlar ve hafızaları güçlüdür. Bazıları ise, mantıksal-matematiksel zeka^ sahibidirler; güçlü muhakemeleri vardır, soyut ve kavramsal düşünebilir ve sebep sonuç ilişkilerini kolayca anlarlar. Aynı şekilde, görsel-uzamsal, müziksel-ritmik, bedensel-kinestetik gibi diğer zeka^ alanlarında farklılaşan bireylerin olduğunu da bilmek gerekir.
6.Soru
Yetişkinlik dönemi, gelişim özellikleri bakımından kaç safhada ele alınabilir?
Tek safha |
Üç safha |
Beş safha |
Yedi safha |
10 safha |
Yetişkinlik dönemi, gelişim özellikleri bakımından ilk yetişkinlik, orta yetişkinlik ve son yetişkinlik (yaşlılık) olmak üzere üç safhada incelenir. Bunların her birinin kendine has birtakım hususiyetleri vardır.
7.Soru
I. Hiçbir zaman ümitsizliğe kapılmamalı
II. Hidâyetin, Allah’ın elinde olduğunu bilmeli
III. Yaptıklarının karşılığını, sadece Allah Teâlâ’dan beklemelidirler
IV. Karamsar olmadan, iyi niyet, hoşgörü ve sabırla görevlerine odaklanmalı
Yukarıdakilerden hangileri din eğitimcileri ve din hizmeti sunan kişiler için belirlenmiş ilkelerdendir?
Yalnız I |
I ve III |
II ve IV |
I, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Bütün din eğitimcilerinin, Peygamber varisi olmaları hasebiyle aynı uyarıya muhatap oldukları söylenebilir. Bu bağlamda, din eğitimcileri ve din hizmeti sunanlar için şu ilkeleri belirlemek mümkündür:"
- Hiçbir zaman ümitsizliğe kapılmamalı
- Hidâyetin, Allah’ın elinde olduğunu bilmeli
- Karamsar olmadan, iyi niyet, hoşgörü ve sabırla görevlerine odaklanmalı
- Yaptıklarının karşılığını, sadece Allah Teâlâ’dan beklemelidirler
8.Soru
‘Böyle bir dünyada, aynı nesneye pek çok kişi talip olacağından, ortaya yığılma, yarış, hasımlaşma, haset, kin ve kavga çıkmaktadır. Daha da ileri gidilip iş kan davasına kadar varmaktadır. İnsanlar bu kargaşa ve vehametin bitmesi için bir üst hakem arayışı içerisine girmiştir. Bu hakemin mecazî adı devlettir’ görüşünü aşağıdakilerden alanlardan hangisi savunmaktadır?
Din |
Hukuk |
Psikoloji |
Eğitim |
Felsefe |
Hukuk ise şunu savunur: Böyle bir dünyada, aynı nesneye pek çok kişi talip olacağından, ortaya yığılma, yarış, hasımlaşma, haset, kin ve kavga çıkmaktadır. Daha da ileri gidilip iş kan davasına kadar varmaktadır. İnsanlar bu kargaşa ve vehametin bitmesi için bir üst hakem arayışı içerisine girmiştir. Bu hakemin mecazî adı devlettir. Öyle görünüyor ki devlet, “adâlet” demektir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi soru cevap yöntemi kullanılırken dikkat edilmesi gereken hususlardan değildir?
Soru sorduktan sonra düşünmesi için öğrenciye yeterli zaman tanınmalıdır. |
Sorular, mümkün oldukça açık uçlu olmamalı, “evet” ya da “hayır” denilerek cevaplanacak türde olmalıdır. |
Öğretmenin soracağı sorular basit, kolay takip edilir ve anlaşılır olmalı, herhangi bir belirsizlik taşımamalı ve öğrencinin gelişim düzeyine uygun olmalıdır. |
Öğrencilere sorulan soruların cevaplarını bulmakta zorlandıkları hissedildiğinde ipuçları verilerek cevabı bulmalarına yardımcı olunmalıdır. |
Sorular, genellikle tüm sınıfa sorulmalıdır. |
Sorular, mümkün oldukça açık uçlu olmalı, “evet” ya da “hayır” denilerek cevaplanacak türde olmamalıdır.
Öğrencilere sorulan soruların cevaplarını bulmakta zorlandıkları hissedildiğinde ipuçları verilerek cevabı bulmalarına yardımcı olunmalıdır.
Öğretmenin soracağı sorular basit, kolay takip edilir ve anlaşılır olmalı, herhangi bir belirsizlik taşımamalı ve öğrencinin gelişim düzeyine uygun olmalıdır.
Soru sorduktan sonra düşünmesi için öğrenciye yeterli zaman tanınmalıdır.
Sorular, genellikle tüm sınıfa sorulmalıdır.
10.Soru
Dini^ uyanış çağı olarak bilinen, soyut düşünmenin başladığı, bağımsızlık duygusunun güçlü olduğu, dini^ şüphelerin yaşanabildiği gelişim dönemi aşağıdakilerden hangisidir?
Son yetişkinlik
|
İlk yetişkinlik
|
Gençlik
|
Son çocukluk
|
İlk çocukluk
|
11.Soru
Yakın çevresinden uzağa doğru
Basitten karmaşığa doğru
Zordan kolaya doğru
Gözlem konuları yukarıdakilerden hangisini izleyen seyir izlemektedir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Gözlem konuları, şüphesiz çocuğun yakın çevresinden uzağa doğru, basitten karmaşığa, kolaydan zora doğru bir seyir takip etmelidir.
12.Soru
“Din, ne mahza tefekkür, ne sırf histir, ne de ancak amel.” sözü hangi ünlü mütfekkire aittir?
Seyyid Kutub |
Seyyid Muhammed Nakip el Attas |
Seyyid Hüseyin Nasr |
Muhammed İkbal |
Cevdet Said |
Din eğitimi açısından bütünlük, insanı sadece bir kaç yönü ile değil, bütün fıtrî kabiliyetlerini geliştirmeyi ifade eden bir kavramdır. Büyük mütefekkir Muhammed İkbal’in ifadesiyle, “din, ne mahza tefekkür, ne sırf histir, ne de ancak amel.” Din eğitimi ve öğretimi de ne sadece zihinsel bir çaba, ne sırf duygusal bir ifade ve ne de bedensel bir hareket ile gerçekleşebilecek bir faaliyet olacaktır.
13.Soru
Medeniyetin belirli bir toplumda aldığı şekle ne ad verilir?
Toplumsal mozaik |
Medenilik |
Kültürel ortam |
Kültür |
Çağdaş medeniyet |
Medeniyetin belirli bir toplumda aldığı şekle ise kültür denir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “İnsanlık Dini”nin temel özelliklerinden değildir?
Olayların görünmez varlıklar tarafından meydana getirildiğine inanmaları
|
Manevi unsurlar ihtiva etmemesi, ama gelmiş geçmiş dinlerin tecrübelerinden yararlanarak onların ilerisine geçmeyi hedeflemesi
|
Tanrısının insanlık, peygamberinin bilim adamları, mucizelerinin ise, icatlar ve keşifler olması
|
İnsanlara, müşahede edilen a^lemin gerisindeki gücü fark etmelerini engellemek için, niçinleri değil, olay ve olguları düşündürtmenin esas olması
|
İbadetinin, insanlık yararı ve gelişimi için gayret etmek ve kendisini insanlığa feda etmek olması
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinle ilgili doğrudur?
Farklı kültürlerde farklı yansımaları olabilir. |
Pek çok mezhebin ortaya çıkması sakıncalıdır. |
Farklı düşünce ve anlayışlarla ortaya çıkmıştır. |
Dinin aslı medeniyettir. |
Çok kültürlülük din eiğitimiyle giderilebilir. |
Din eğitiminde dinin aslı ile hayata yansıma şekli olan kültür ve medeniyeti de birbirinden ayırmak gerekir. Fakat aralarındaki irtibat da sürekli canlı tutulmalıdır.
Özden uzaklaşmamak kaydıyla dinin, farklı coğrafya, kültür ve medeniyetler içerisinde farklı yansımaları olabilir. Bu çerçevede pek çok mezhebin, tarikatın ve cemaatin ortaya çıkmasında bir mahzur yoktur.
İnsanoğlunun farklı düşünce ve anlayışlarla yaratıldığı gerçeğinden hareketle bu sosyal gerçeklik objektif olarak kabullenilmelidir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi öğretim stratejilerinden sunuş yoluyla öğretime örnektir?
Bireye açıklayıcı ve yorumlayıcı bir tutum sergilenir |
Öğrenciden bir problemi çözmesi istenir |
Bireyin kendi deneyimleri yoluyla öğrenmesi beklenir |
Öğrenciden soru üretmesi ve çözmesi istenir |
Bireye gerekli kaynaklar verilip bilgiye kendisinin ulaşması beklenir |
Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, açıklayıcı, yorumlayıcı bir yaklaşımla kavram ve genellemelerin öğretildiği, konunun öğretmen tarafından öğrenmeye en uygun şekilde organize edilerek sunulduğu, öğretmen-öğrenci arasında yoğun bir etkileşimin yaşandığı bir öğretim stratejisidir. Sunuş yoluyla öğretme yaklaşımında, öğretmen öğrencilerin derse aktif bir şekilde katılımını sağlamaya çalışır.
17.Soru
Olayların görünmez varlıklar tarafından meydana getirildiği inancı aşağıdakilerden aşağıdakilerden hangisidir?
Politeizm |
Fetişizm |
Pozitivizm |
Monoteizm |
Hümanizm |
Politeizm: Olayların görünmez varlıklar tarafından meydana getirildiği inancı
18.Soru
Bir dinin ya da fikrin, maddî ve manevi boyutlarda, hayata yansıtılmasına ne ad verilir?
Kültür |
Tarikat |
Medeniyet |
Devlet |
Sanat |
Bir dinin ya da fikrin, maddî ve manevi boyutlarda, hayata yansıtılmasına medeniyet denir. Bunun oluşmasında başka toplum ve kültürlerin de katkısı
vardır. Medeniyetin belirli bir toplumda aldığı şekle ise kültür denir.
19.Soru
Medreseden mezun olan talebeler isimlerini hangi deftere yazdırırlardı?
Müla^zemet |
Matlab |
Müderris |
Suhte |
Da^nişmend |
Medreseden mezun olan talebeler “Matlab” adı verilen deftere isimlerini kaydettirir ve atanma için sıra beklerlerdi. Müla^zemet adı verilen bu usu^le göre, bekledikleri süre boyunca görevleri ile ilgili staj yaparlardı. Daha sonra sırası gelenler önce aşağı dereceli medreselere atanır, zamanla terfi^leri yapılırdı. Doğru cevap B seçeneğidir.
20.Soru
Çocukların sorularına verilecek cevaplarda şu hususlara dikkat edilmelidir:
Çocuk neyi sormuşsa ona cevap verilmeli, soru cevaplandırılmadan önce soruyu sordurtan sebepler öğrenilmeye çalışılmalıdır.
Anne babanın cevaplamakta zorlandığı sorularla karşılaştığı durumlarda, soruyu cevaplamadan geçiştirmek, çocuğu susturmak, konuyu değiştirmek, nasıl ifade etmesi gerektiğini bilmediği halde cevaplamaya çalışmak gibi tavır takınmaları doğru değildir
Çocuğun sorduğu her soruyu, din öğretimi için bir fırsat bilerek, doğrudan Allah ile ilişkili olarak cevaplamak da doğru değildir.
Yukarıda belirtilen hususlara göre aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Kardeşi olan biri “bu bebek nereden geldi?” diye sorduğunda, “bunu bize Allah verdi” şeklinde cevap verilmelidir. |
Anne ve babanın cevabını bilemediği soruları Allah ile açıklamaya çalışmaktansa çocuğu doğru kaynak ve araştırmaya yönlendirmesi daha uygundur. |
Çocuklar ne sorarsa tüm sorularına yanıt verilmelidir. |
Çocuğun Allah kavramını korkularla ilişkilendirmesine dikkat edilmelidir. |
Çocuğun sorduğu tüm soruların cevaplarını Allah ile ilişkilendirmek gereklidir. |
4-6 yaş dönemi, korkuların kaygıların ve endişelerin yoğun olduğu bir dönemdir. Çocuğun Allah kavramını bu korkularla ilişkilendirmemesine dikkat edilmelidir. Henüz, ne herhangi bir suçun faili, ne de herhangi bir cezanın muhatabı olacak kadar yetkin ve sorumlu olmayan çocuğa, Allah’ı bir korku objesi olarak tanıtmanın hiç bir anlamı ve gereği yoktur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ