Din Eğitimi Ve Din Hizmetlerinde Rehberlik Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir kimseye veya gruba bilgi vermek, bir şeyler öğretmek amacıyla kurulan ve yürütülen düzenli iletişimlere ne ad verilir?
Yaşantısal iletişimler |
İlişkisel iletişimler |
Akademik iletişimler |
Duygusal İletişim |
Nesnel (Görsel) İletişim |
Bir kimseye veya gruba bilgi vermek, bir şeyler öğretmek amacıyla kurulan ve yürütülen düzenli iletişimlere akademik iletişim denir.
2.Soru
“Son zamanlarda görüldüğü üzere din ve dünya görüşünün işe karışmadığı hiçbir anlaşmazlık bulunmadığından, karşılıklı anlayışı sağlayacak yeni tarz bir din eğitimi ihtiyacı da çıkıyor ortaya. Birbirine yaklaşan fakat henüz birbirini yeterince tanımayan insanların birbirleri hakkındaki peşin hükümleri, kesin kabulleri ve karşılıklı savunma tutumları, daha iyi bir karşılıklı anlayışı gerçekleştirme hatırına aşılmak zorunda. Bu yeni tarz eğitim konusunda ailelerin ve cemaatlerin yanı sıra okullara özel görevler düşüyor” görüşü kime aittir?
Mâverdî |
Cebeci |
Elmalı |
Beyza Bilgin |
Yıldız Kuzgun |
Beyza Bilgin bu konuya dikkat çekerek şöyle demektedir: “Son zamanlarda görüldüğü üzere din ve dünya görüşünün işe karışmadığı hiçbir anlaşmazlık bulunmadığından, karşılıklı anlayışı sağlayacak yeni tarz bir din eğitimi ihtiyacı da çıkıyor ortaya. Birbirine yaklaşan fakat henüz birbirini yeterince tanımayan insanların birbirleri hakkındaki peşin hükümleri, kesin kabulleri ve karşılıklı savunma tutumları, daha iyi bir karşılıklı anlayışı gerçekleştirme hatırına aşılmak zorunda. Bu yeni tarz eğitim konusunda ailelerin ve cemaatlerin yanı sıra okullara özel görevler düşüyor”(Bilgin, 2002, 20).
3.Soru
‘Her şeyin canlı olduğu inancı’ Auguste Comte’nin teolojik safhasının hangi devresini ifade eder?
Fetişizm |
Pozitivizm |
Metafizik devre |
Monoteizm |
Politeizm |
Teolojik safhada evren, insan iradesine benzer
iradelerle yönetilmektedir. Olayların sebepleri tabiatüstü varlıklardır. Bu süreç içerisinde ayrıca üç devre daha vardır. Bunlar:
· Fetişizm: Her şeyin canlı olduğu inancı.
· Politeizm: Olayların görünmez varlıklar tarafından meydana getirildiği inancı.
· Monoteizm: Varlıkların tek ve büyük bir iradedir. tarafından yönetildiği inancı.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dairesel iletişim modelinde iletişimin temel unsurlarından biridir?
Gürültü
|
Yanılsama
|
Kodlama
|
Kod açma
|
Geribildirim
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din hizmetleri alanındaki iletişimlerde uyulması gereken esaslardan biri değildir?
Otoriter ve buyurgan davranmamak
|
Dini^ grup normlarına uygun davranmak
|
Usandırıcı ve bıktırıcı olmamak
|
Esnek ve uzlaşmacı davranmak
|
Dostça, samimi ve hasbi davranmak
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çokkültürlü eğitimin yapılması için bir gerekçe olarak ileri sürülemez?
Kültür ve eğitim arasında ilişkinin bulunmaması
|
Kültürlerarası ilişkilerin artması
|
İnsanların birbirlerini farklılıkları ile tanımalarının bir ihtiyaç olması
|
Dünya barışına katkı sağlanması
|
Farklı kültürlerin yok olmasının engellenmesi çabası
|
7.Soru
Suffa ile ilgili olarak aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Mescidin kuzey tarafında bulunur. |
Bazı sahabeler barınmaktadır. |
Eğitim-öğretim yapılmaktadır. |
İçerisinde 1000’den fazla sahabe eğitim alır. |
Okuma-yazma öğretilmektedir. |
Medine’ye hicretten sonra inşa edilen mescidin kuzey tarafında bulunan ve bazı sahabelerin barındığı Suffa’da, eğitim-öğretim yapılan bir başka önemli mekândır. Buradan 70 ila 400 arasında sahabe eğitim almıştır.
8.Soru
Hakikat, sadece kendi sahip oldukları dine aittir ve kurtuluşa erecek olanlar da sadece bu dinin mensuplarıdır. Diğer din mensupları ile olan ilişkide temel hedef, onların da bu dine katılmalarını sağlamaya çalışmaktır.
Yukarıda belirtilen görüş aşağıdaki dini yaklaşımlardan hangisine aittir?
Kapsayıcılık |
Kapsamlılık |
Dışlayıcılık |
Çokluluk |
Çoğulculuk |
Dışlayıcılık yaklaşımına göre, hakikat sadece kendi sahip oldukları dine aittir ve kurtuluşa erecek olanlar da sadece bu dinin mensuplarıdır. Diğer din mensupları ile olan ilişkide temel hedef, onların da bu dine katılmalarını sağlamaya çalışmaktır.
9.Soru
Kültür ya da uygarlık, bilgi, inanç, sanat, ahla^k, gelenek olarak öğrenilmiş yapıyı ifade eder tanımı kime aittir?
Ziya Gökalp |
Thurnwald |
Edward Taylor |
İbn-i Sina |
Şinasi |
Edward Tylor’a göre kültür ya da uygarlık, bilgi, inanç, sanat, ahla^k, gelenek olarak öğrenilmiş yapıyı ifade eder. Thurnwald, kültürü bir toplulukta örf ve a^detlerden, davranış tarzlarından, teşkilat ve tesislerden kurulu a^henkli bir bütün olarak tanımlamaktadır. Wiesler’in tanımı ise kısa ancak kapsamlıdır: “Kültür bir toplumun hayat tarzıdır”.
10.Soru
Her din içerisinde olduğu gibi İslâm dini içerisinde de birtakım anlayış ve yorum farklılıkları bulunmaktadır. Türk Milli Eğitim programları doğrultusunda din eğitimi gerçekleştirilirken nasıl bir tutum izlenmektedir?
Kur’an temel kaynak alınmaktadır |
Her mezheb ayrı ayrı esas alınmaktadır |
Herkes mensup olduğu mezheb derslerini almaktadır |
Din dersi yerine ahlak dersleri verilmektedir |
Genel olarak din derslerine yer verilmemektedir |
İlköğretim okulları için hazırlanan 2006 programında herhangi bir mezhebin esas alınması söz konusu olmayıp, yer verilen konular ve bunların açıklanmasında Kur’an esas alınmıştır. Kur’an bütün Müslümanlar için temel kaynak olduğuna göre, Kur’an merkezli bir programın da ortak paydayı oluşturacağı düşünülmektedir.
11.Soru
Dini rehberlik gerektiren konular aşağıdakilerden hangisinde tam ve doğru olarak belirtilmiştir?
İnanç ve ibadetler-Sosyal yaşantılar-Bireysel dini sorunlar |
Sosyal yaşantılar-Kişisel problemler-Eğitim düzeyi |
Duygusal problemler-Sosyo/ekonomik sıkıntılar-Sosyal yaşantılar |
Batıl inançlar-Eğitim düzeyi-Kötü alışkanlıklar |
Psikolojik problemler-Sosyal yaşantılar-Eğitim düzeyi |
Dini rehberlik gerektiren konuların üç grup halinde ele alınması mümkündür. Bunlar; inanç ve ibadetler, sosyal yaşantılar ve bireysel dini sorunlardır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Din hizmetlerinin karşılık ve menfaat beklenmeden yapılması” anlamına gelmektedir?
Cömertlik |
Ferâgat ve Fedakârlık |
İyimserlik |
Hoşgörü |
Hasbîlik |
Din hizmetlerinin karşılık ve menfaat beklenmeden yapılmasına hasbilik denmektedir. Peygamberlerin hepsinin, “Bu hizmetime karşılık sizden hiçbir ücret beklemiyorum. Benim ücretimi verecek olan Âlemlerin Rabbi’dir.” (Hûd 11/29, 51) ifadeleri hasbîliğe örnektir. İrşad ve rehberlik faaliyetlerinin karşılık beklenmeden yapılması anlamında, “hasbeten lillah”, “rızâen lillah” gibi deyimler kullanılır. Sadece Allah için ve Allah’ın hoşnutluğunu kazanmak için yapılan hizmetlere karşılık herhangi bir maddi menfaat beklemek, böylesine ulvî hizmetin bayağı karşılıklarla bir tutulması anlamına gelir.
13.Soru
Dinî danışma ve rehberlik kavramı bize batı dünyasından geçmiştir. Bu kavram, Pastoral Care olarak ifade edilmektedir. Aşağıdakilerden hangisi “pastoral care” kelimesinin karşılığıdır?
Maneviyat olgusu |
Adalete sahip olma olgusu |
İç huzura kavuşma arzusu |
İnanma yönelimi |
Din adamlarının verdiği manevî destek |
Dinî danışma ve rehberlik kavramı bize batı dünyasından geçmiştir. Bu kavram, Pastoral Care denilen ve genellikle rahiplerin ve papazların özellikle kilise dışında yürüttükleri dinî danışmanlık ve rehberlik hizmetlerini ifade etmektedir. Pastor kelimesinin “papaz” anlamından yola çıkarak “din adamlarının verdiği manevî destek, tavsiye ve öğüt” anlamında kullanılan Pastoral Care, günümüzdeki dinî danışma ve rehberliğin temelini oluşturmuştur.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi rehberliğin yöneltici fonksiyonuna ait bir özelliktir?
Ferdin kabiliyet, imkan ve arzuları tanınıp kendisine uygun alanı bulması gereklidir |
Ferdin ortama uyum sağlaması için bazı tedbirlerin alınması ve bazı tekniklerin kullanılması gereklidir |
Ferdin kişiliğinin gelişme yollarını ve imkanlarını görmek, onu tanımak gereklidir |
Ferdin uyumsuzluk ve davranış bozukluğu geliştirmelerini önleme çabaları gereklidir |
Ferdin değişik hayat durumlarına intibak için çeşitli bilgilere sahip olması gereklidir |
Rehberliğin kelime olarak bir anlamı da ‘yöneltmek’ olduğuna göre, rehberlikte bireysel ayrılıklara önem verildiği gibi, bu ayrılıkların ve farklılıkların da yönlendirilmesi önemsenir. Böylece her öğrencinin kabiliyet, ilgi, ihtiyaç, imkan ve arzuları tanınmaya çalışılır ve kendisine en uygun ve tatmin edici bir alana yönlenmesi sağlanır. Bu da rehberliğin yöneltici fonksiyonudur.
15.Soru
Sokrates ahlakı neden dine dayandırmamıştır?
Laik bir dünya görüşüne sahip olduğu için |
Dönemin ahlak anlayışını onaylamadığı için |
İslamiyet’le henüz tanışmadığı için |
Hıristiyanlığı onaylamadığı için |
Kendi döneminde din bozulduğu için |
Kilise Hıristiyanlığının deneysel bilime ve bilim adamlarına baskı uygulaması da bunda etkili olmuştur. Dinlerin özünü kaybedip hurafelere boğulmasını da laikliğin sebepleri arasında saymak mümkündür. Kendi döneminde din bozulduğu için, ünlü filozof Socrates, bu yüzden ahlakı dine dayandırmamıştır.
16.Soru
“Delâlet” kavramının anlamı aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Kılavuzluk etmek |
Arkasından konuşmak |
Görüş alışverişinde bulunma |
Hak yemek |
Hatalı davranışta bulunma |
Sözlüklerde bu kavramın karşılığı, “yol bilmeyenlere yol göstermek, tarif etmek, kişiye seyahatinde veya işinde kılavuzluk etmek ve rehberlikte bulunmak”tır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yazılı irşad araçlarından biri değildir?
Mecmua |
Broşür |
Makale |
Müzik |
Karikatür |
Müzik yazılı irşad araçlarından biri değildir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi rehberlik kavramının tanımlarındaki ortak ögelerdendir?
Çevre |
Bilgi |
Yardım |
Sistem |
Kaynak |
Rehberlik kavramına ait farklı tanımlarda dört ortak unsur göze çarpmaktadır. Bunlar, insan, yardım, süreç ve uzman rehber’dir.
19.Soru
- Duruş şekli
- Duruş mesafesi
- Dokunuşlar
Yukarıdakilerden hangisi duygusal mesaj ileten göstergeler arasındadır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Duygusal mesaj ileten göstergeler ise, “duruş şekli”, “duruş mesafesi” ve “dokunuşlar” dır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rehberlik ve Psikolojik Danışma hizmetlerini yürütürken göz önünde tutulması gereken genel ilkelerden değildir?
Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde gizlilik esastır |
Rehberlik hizmetleri insana ve topluma karşı sorumludur |
Her insan yardıma ihtiyaç duyar ve yardım almalıdır |
Rehberlikte gönüllülük ve içtenlik esastır |
Rehberlik sadece belirli dönemlerde gerçekleştirilebilen bir yardım sürecidir |
Gelişim insan hayatına paralel olarak doğumdan ölüme kadar devam eden bir süreçtir. Bu süreçte, her gelişim döneminin kendine özgü görevlerinin yerine getirilmesinde insan zaman içinde yardıma ihtiyaç duyabilir. Dolayısıyla bireyin yaşamı boyunca atacağı adımlarda sağlıklı kararlar alabilmesi için bu hizmetlerden her zaman yararlanmaya ihtiyacı vardır ve insan hayatı devam ettiği sürece rehberliğe muhtaçtır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ