Din Eğitimi Ve Din Hizmetlerinde Rehberlik Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din hizmetlerinde rehberlikte bulunacak kimselerin sahip olması gereken özelliklerden birisi değildir?
Cömertlik |
Hasbîlik |
Diğergamlık |
Hasetlik |
Takdir etmek |
Hasetlik, din hizmetlerinde rehberlikte bulunacak kimselerin sahip olması gereken özelliklerden birsi değildir
2.Soru
Batı menşeili bir kavram olan “Psikolojik Danışma” kavramının batıdaki karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Physical Managing |
Pyschological Counseling |
Pyschological Education |
Pyschological Managing |
Pyschological Advising |
“Psikolojik Danışma” batı menşeli bir kavram olup “Pyschological Counseling” teriminin karşılığı olarak kullanılmaktadır.
3.Soru
“Rehberlik” kelimesinin batı dillerindeki anlam zenginliğini hesaba katacak olursak, aşağıdaki ifadelerden hangisi bu kelimenin bir karşılığı olamaz?
Erdirmek |
Oyalamak |
Liderlik etmek |
Akıl öğretmek |
Refakat etmek |
Rehberlik kavramı, farsça “yol gösteren, kılavuz” anlamındaki “rehber” kelimesinden türetilmiştir. Buna göre rehberlik, “yol göstermek ve kılavuzluk etmek” demektir. Burada, rehber ve rehberlik kavramlarının batı dillerindeki karşılıkları üzerinde de durmak istiyoruz. Bu kavramların sözlüklerde, isim ve fiil olarak İngilizce karşılığı “guide” ve “guidance”; Almanca karşılığı “führer” ve “führung”; Fransızca karşılığı ise “guide” ve “conducteur”dur. Buna göre, Rehberlik aynı zamanda, “tavsiye etmek, öğüt vermek, akıl öğretmek, haber veya bilgi vermek, sevk ve idare etmek, işaret etmek, yetiştirmek, önderlik, liderlik etmek, irşad etmek, yol göstermek, yönetmek, gütmek, yürütmek, ulaştırmak, erdirmek, çobanlık, bakıcılık, kılavuzluk etmek, doğru yolu göstermek, çalıştırmak, başarıya ulaştırmak, bildirmek, göstermek, örnek teşkil etmek, refakat etmek.” anlamlarına da gelmektedir.
4.Soru
Hoşgörü, İslam’ın hangi temeli ile ilgilidir?
Psikolojik temeli |
Felsefi temeli |
Evrensel temeli |
Kültürel temeli |
Sosyolojik temeli |
İslam dini hoşgörü olayına bir insan hakkı olarak bakmaktadır ve hoşgörü İslam’ın evrensel temeli ile ilgilidir
5.Soru
İletilen mesajların mahiyeti ile ilgilenerek bunların insanları nasıl etkilediği üzerinde duran ekol hangisidir?
Klasik |
Göstergebilim |
Yenilikçi |
Modern |
Süreç |
Göstergebilim Ekolü ise, iletilen mesajların mahiyeti ile ilgilenerek bunların insanları nasıl etkilediği üzerinde durur. Bu ekole göre mesaj hem kolay iletilebilir hem de kolay anlaşılabilir olmalıdır. İletişimin başarısızlığı, iletişime giren verici ile alıcı arasındaki bilgi, kültür ve anlayış farkından kaynaklanır (Fiske, 1996).
6.Soru
Öğrenci ve sorun merkezli programda, sadece bilgi aktarma ve açıklama ile yetinmek yerine aşağıdakilerden hangisi yapılmalıdır?
Öğrencilerin yaşadıkları hayatın içinde karşılaştıkları problemlere çözüm bulmaları için yol gösterilmelidir |
Öğrenciler öğretmenlerinin yaptıklarını tekrar ederek öğrenmelidirler |
Öğrencilere var olan bilgiler eksiksiz şekilde ezberletilmelidir |
Öğretmenler ile öğrenciler arasındaki saygı sağlanmalı, öğrenci her istediğinde soru sormamalıdır |
Öğrencilerin müfredat dışına çıkmasına pek müsaade edilmemelidir |
Öğrenci ve sorun merkezli programda ise, sadece bilgi aktarma ve açıklama ile yetinmek yerine, öğrencilerin yaşadıkları hayatın içinde karşılaştıkları problemlere çözüm bulmaları için yol göstermesi, sorularına tatmin edici cevaplar bulabilmelerini sağlamak, dersin öncelikli amacı olarak kabul edilmektedir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi küreselleşen dünya gerçekleri çerçevesinde yapılacak kültürlerarası din eğitiminin başlıca amaçları arasında yer almaz?
Farklı inançlar karşısında doğru bakış açısı geliştirebilmek |
Farklı din ve inançların birbirlerinden tamamen kopuk olarak ele alınmasının önünün açılması |
Farklı din ve inançların din eğitimindeki yerini, değerini ve önemini fark edebilmek |
Kişinin kendi kimliğini tanımasında “öteki”nin değerinin olduğunu fark edebilmesi |
Farklılıkların hayatın dinamik bir gerçekliği olduğunun ve birlikte yaşamanın vazgeçilemez bir zorunluluk olduğunun fark edebilmesine yardımda blunmak. |
B şıkkında yer alan “Farklı din ve inançların birbirlerinden tamamen kopuk olarak ele alınmasının önünün açılması” ifadesi, küreselleşen dünya gerçekleri çerçevesinde yapılacak kültürlerarası din eğitiminin başlıca amaçları arasında yer almaz.
8.Soru
Psikolojik danışma’yı ‘kişide değişme olmaksızın onun hayatla baş etmede, kaynaklarını daha iyi kullanmasını sağlayan yardım süreci’ olarak gören kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Gibsen |
Mitchel |
Nelson |
Weiner |
Maslow |
Psikolojik danışma’yı ‘kişide değişme olmaksızın onun hayatla baş etmede, kaynaklarını daha iyi kullanmasını sağlayan yardım süreci’ olarak gören kişi, Nelson’dur.
9.Soru
Yüzün asıklığı, kaşların çatıklığı, düşük omuzlar, titrek ses, soluk beniz gibi belirtiler aşağıdaki kavramların hangisi ile ifade edilmektedir?
Fizyolojik olmayan dil |
Sinir dili |
Dini iletişim |
İlişkisel iletişim |
Çekicilik |
İnsanın beden dili olarak nitelendirilen vücut hareketleri, beyinden gelen sinirlerle yönetilir. Zihindeki duygular, düşünceler, anlayışlar sinirler yoluyla vücut organlarının hareketlerine yansır. Bu yansımanın oluşturduğu vücut organlarının hareketlerinin anlamlı bütününe sinir dili denilmektedir. Yüzün asıklığı, kaşların çatıklığı, düşük omuzlar, titrek ses, soluk beniz vb. fizyolojik şekil almalar sinir dili olarak ifade edilir.
10.Soru
Dinî iletişimde kaynağın bilgi zenginliğinin yanı sıra bu bilgilerin kime, ne ölçüde ve nasıl anlatılacağı hususunda belli teknik birikime de sahip olması ile açıklanabilir?
Sevilen biri olması |
Güvenilirlik |
İnandırıcılık |
Çekicilik |
Uzmanlık |
Uzmanlık, kişinin bir konu üzerinde derinlemesine bilgi, beceri ve deneyim sahibi olması demektir. Günümüzde en ayrıntı konular bile bir uzmanlık meselesi haline gelmiş ve her iş uzmanlarınca yürütülür olmuştur. Dinî konularda halkı aydınlatma, sorunlarını çözme, onları dinî bilgi, tutum ve davranış yönünden geliştirme görevi yürütenlerin de bu konularda belli donanımlara sahip olmaları gerekir. Bilgi zenginliğinin yanında bu bilgilerin kime, ne ölçüde ve nasıl anlatılacağı hususunda belli teknik birikime de ihtiyaç vardır.
11.Soru
Başka şeylerin kendisinden türediği ilk madde, öğe, unsur; temel düşünce, temel inanç; temel bilgi; her türlü tartışmanın dışında sayılan öncül, mebde, prensip ve doğru davranış kuralı nedir?
Bireysellik |
İlke |
Sözlük |
Zeka |
Mantık |
İlke; sözlükte, “başka şeylerin kendisinden türediği ilk madde, öğe, unsur; temel düşünce, temel inanç; temel bilgi; her türlü tartışmanın dışında sayılan öncül, mebde, prensip ve doğru davranış kuralı” olarak tarif edilir. Felsefi bir terim olarak ilke,“zamansal, mantıksal, epistemolojik ya da ontolojik düzende ilk olana verilen addır.”
12.Soru
Kültürü; bir toplulukta örf ve âdetlerden, davranış tarzlarından, teşkilat ve tesislerden kurulu âhenkli bir bütün olarak tanımlayan kişi kimdir?
Thurnwald |
Edward Tylor |
Wiesler |
Ziya Gökalp |
Nohl |
Thurnwald, kültürü bir toplulukta örf ve âdetlerden, davranış tarzlarından, teşkilat ve tesislerden kurulu âhenkli bir bütün olarak tanımlamaktadır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sözel dini iletişimde konuşmacının dikkat etmesi gereken hususlardan değildir?
Seçilen kelimeler kast edilen dışında anlamlara gelmemeli |
Uzun ve birleşik cümleler kurulmalı |
Önemli cümleler vurgulu söylenmeli |
Sözler jest ve mimiklerle desteklenmeli |
Her cümle tek başına anlamlı bir bütün oluşturmalı |
Sözel dini iletişimde konuşmacı uzun ve birleşik cümleler değil kısa ve net cümleler kurmalı, çok uzun, karmaşık ve birleşik cümlelerden kaçınmalıdır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyal yaşantı konusunda dinî rehberlik gerektiren durumlardan biri değildir?
Kötü alışkanlıklar |
Kan davaları |
Töre cinayetleri |
Zorla evlendirmeler |
İnançsızlık |
Dinî niteliğe bürünmüş yanlış gelenekler, kötü alışkanlıklar (içki, kumar vs.), zorla evlendirmeler, töre cinayetleri, kan davaları, kazalar ve felaketler (sel, deprem, yangın) sosyal yaşantı konusunda dinî rehberlik gerektiren durumları oluştururken inançsızlık olgusu inanç ve ibadetler konusuna girmektedir.
15.Soru
- Zamanla dinin medeniyete etkisi olur.
- Sosyal ilişkiler ve ahlaki değerler meydana gelir.
- Karşılaşılan problemlerin kaynağı inanca bağlanır.
Yukardakilerden hangisi ya da hangileri dine bağlılığın hayata olan etkilerdendir?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız II |
II ve III |
Yalnız III |
İnsan, inandığı gücün önünde eğilir. Aynı zamanda bu saygıdan itaat ve kulluk doğar.
· En ilkel kabul edilen bir dinde ve toplumda bile, bu inanca dayalı bir hayat felsefesi ve sistemi oluşur.
· Karşılaşılan problemler, bu inancın penceresinden bakılarak resmedilir.
· Kutsal günler, törenler ve yasaklar ihdas edilir.
· Bu bağlanmaya bağlı olarak yeni sosyal ilişkiler ve ahlâkî değerler meydana gelir.
· Zamanla dinin kültür ve medeniyete etkisi olur.
16.Soru
Mâverdi’ye göre aşağıdakilerden hangisi insanlara dini anlamda rehberlik ve danışmanlık yapan mürşidin görevleri arasında yer alır?
Kötülüğü men etmek mürşid için farz-ı ayn’dır. |
Cezalandırma yetkisi vardır |
İrşad ve rehberlik dışında başka işlerle uğraşabilir |
Yaptığı hizmete karşılık maaş alır |
İçtihat hakkına sahiptir |
Muhtesib görevini bir kenara bırakarak başka işlerle meşgul olamaz. Ancak mürşid isterse irşad ve rehberlik dışında başka işlerle de uğraşabilir.
17.Soru
Kültürü; ‘’Bir toplulukta örf ve âdetlerden, davranış tarzlarından, teşkilat ve tesislerden kurulu âhenkli bir bütün,’’ olarak tanımlayan kişi kimdir?
Thurnwald |
Edward Tylor |
Wiesler |
Ziya Gökalp |
Nohl |
Thurnwald, kültürü bir toplulukta örf ve âdetlerden, davranış tarzlarından, teşkilat ve tesislerden kurulu âhenkli bir bütün olarak tanımlamaktadır.
18.Soru
Öğretim amacı güden planlı ve düzenli iletişimlere ne ad verilir?
Kemmi iletişim |
Dini İletişim |
Yazılı iletişim |
Sözlü iletişim |
O¨ğretim amacı güden planlı ve düzenli iletişimlere akademik iletişim denildiğini hatırlayalım. Dinin öğretilmesi amacı güdülen iletişimlere diğer bir ifadeyle dini^ bilgi, duygu, tutum ve davranış kazandırma amacıyla girişilen iletişimlere de akademik dini^ iletişim diyoruz. |
19.Soru
- Geribildirimin değerlendirilerek düzeltme veya doğrulama yapılması.
- Mesajların algılanabilir ve anlaşılabilir araçlarla iletilmesi.
- İletişim amacının belirlenmesi.
- Muhatabın mesaja tepkisi gözlenerek geri bildirimin alınması.
- Mesajın muhataba uygun şekilde düzenlenmesi.
Yukarıda verilen iletişim süreci basamaklarının sıralaması aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru şekilde verilmiştir?
III-II-IV-V-I |
IV-V-III-I-II |
I-III-II-V-IV |
III-V-II-IV-I |
III-V-II-I-IV |
İletişim, birbirini takip eden bir dizi işlemler bütünü olduğundan, kişinin iletişim becerisi, bu işlemlerin bir düzen içinde ve birbirleri ile uyumlu bir şekilde yürütülüp iletişim döngüsünün sağlanması anlamına gelir. İletişim süreci, sırasıyla şu işlerin yerli yerinde yapılması ile gerçekleşir:
İletişim amacının belirlenmesi.
Mesajın muhataba uygun şekilde düzenlenmesi.
Mesajların algılanabilir ve anlaşılabilir araçlarla iletilmesi.
Muhatabın mesaja tepkisi gözlenerek geribildirimin alınması.
Geribildirimin değerlendirilerek düzeltme veya doğrulama yapılması.
20.Soru
‘Pastoral care’ kavramı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
'Yol göstermek’ anlamında kullanılır. |
Clebsch-Jaeckle tarafından bulunmuştur. |
Hristiyan din adamlarının yürüttükleri dini danışmanlık ve rehberlik hizmetidir. |
Kişisel problemlere yönelik rehberliktir. |
Din dilinin deneysel doğrulama ölçülerine ihtiyaç duyduğunu savunur. |
‘Pastoral care’ kavramı, Hristiyan din adamlarının yürüttükleri dini danışmanlık ve rehberlik hizmetidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ