Din Eğitimi Ve Din Hizmetlerinde Rehberlik Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kültür ve dinin öngördüğü esaslar ve davranış biçimlerinin öğretilmesi, yaşatılabilmesi ve nesilden nesile aktarılarak devamının sağlanması nasıl gerçekleşebilir?
Nasihat |
Eğitim |
Öğretim |
Deneyim |
Kurallar |
Kültür ve dinin öngördüğü esaslar ve davranış biçimlerinin öğretilmesi, yaşatılabilmesi ve nesilden nesile aktarılarak devamının sağlanması eğitim yoluyla gerçekleştirilebilir. Bu nedenle kültür aktarımı veya kültürleme, eğitimin başlıca görevleri arasındadır. Bu süreç içerisinde insanın, içinde yaşadığı topluma uyumlu olarak katılması anlamına gelen sosyalleşmesi gerçekleşir.
2.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi işlemsel iletişim modelinin bir özelliğidir?
İletişimde her iki taraf hem kaynak hem alıcıdır ve iletişim paylaşıldıkça var olan şeydir. |
İletişimde yansıma unsuru bulunur ve mesaja muhatap olan alıcının cevabını ifade eder. |
Bilgi, mesaj, kodlama ve kod alma kavramları sistem içerisinde yer alır. |
Kaynak, mesaj, alıcı ve deşifre unsurlarının birbirleriyle uyumlu çalışmasını gerektirir. |
Geribildirim ile süreç başa döner. |
B, C ve E şıklarında yer verilen bilgiler dairesel iletişim modelinin özellikleridir. D’de belirtilen ifadede, Deşifre unsuru dairesel modelde mevcuttur. Ancak, A şıkkında belirtildiği gibi, işlemsel iletişim modelinde, kaynak ve alıcı diye tanımlanan taraflar yoktur; her iki taraf hem kaynak hem alıcıdır. Her iki taraf da birbirine mesaj alıp veriyorsa iletişim aynı zamanda bir paylaşım ve alışveriştir. Dolayısıyla, iletişim paylaşıldıkça var olan şeydir.
3.Soru
I. İmamın camide hutbe okuması
II. İki arkadaşın sohbet etmesi
III. Öğretmenin sınıfta ders anlatması
Yukarıdaki olaylar örneklendiren iletişim modelleri aşağıdakilerden hangisinde sırasıyla doğru olarak verilmiştir?
I - II - III
Doğrusal-Dairesel-İşlemsel |
İşlemsel-Doğrusal-Dairesel |
Dairesel-İşlemsel-Doğrusal |
Doğrusal-İşlemsel-Dairesel |
Dairesel-Doğrusal-İşlemsel |
Olaylar sırasıyla doğrusal-işlemsel-dairesel iletişim modelini örneklemektedir. İlkinde alıcı durumundaki cemaatin geribildirimde bulunmaları söz konusu olmadığından iletişim tekyönlü yani doğrusal devam etmektedir. İkincisinde bir tek kaynak yoktur. Taraflardan her ikisi de hem kaynak hem de alıcı durumundadırlar. Dolayısı ile süreç, işlemseldir. Üçüncüsünde ise öğretmen, iletişimin kaynağıdır. Öğrencilerin geribildirimleri ile süreci devam ettirdiği için işlem çift yönlü ve daireseldir.
4.Soru
Din hizmetlerinde rehberlik alanında ‘İnsanlara hak yolu göstermek, eksiklerini gidermelerine yardım etmek, hatalarını düzeltmek suretiyle olgunlaştırmak ve doğru yola sevk etmek’ anlamında kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Vaaz-Mev’iza |
İrşad |
Tebliğ |
Ta’lim |
Hidayet |
‘İnsanlara hak yolu göstermek, eksiklerini gidermelerine yardım etmek, hatalarını düzeltmek suretiyle olgunlaştırmak ve doğru yola sevk etmek’ anlamında kullanılan kavram İrşad’dır.
5.Soru
Yaşlanma döneminde gerçekleştirilen din eğitimi ilkelerinden hangisi yaşlıların hayatın son safhasına daha sakin, daha serinkanlı ve daha teslimiyetle girmelerine imkân verir?
Yetişkinlerin ölüm bilinci kazanmalarına yardımcı olunmalıdır. |
Öğretim zamanı ve süresi konusunda esnek davranılmalıdır. |
Yetişkinlerin değer ve anlam duyguları beslenmelidir. |
Problem merkezli bir öğretim tarzı benimsenmelidir. |
Yetişkinlerin dinî etkinliklere katılımları teşvik edilerek, özellikle ileri yaşlarda toplumsal ilişkileri canlı tutulmaya çalışılmalıdır. |
Yaşlanma döneminin en belirleyici özelliklerinden biri de, ölüm gerçeğinin pek çok vesile ile ve her an kendini gösterdiği, ölüme yaklaşmış olma korkusunun derinden yaşandığı bir dönem olmasıdır. Kontrolsüz seyrettiği zamanlarda kaygı ve depresyona neden olabilecek bu durum, ancak ölüm bilincinin kazanılması ile ortadan kaldırılabilir; ya da en azından hafifletilebilir. Bu açıdan yaşlanma döneminde gerçekleştirilen din eğitimi ve kazandırılan ölüm bilinci, yaşlıların hayatın son safhasına daha sakin ve daha serinkanlı ve daha teslimiyetle girmelerine imkân verir.
6.Soru
Ekonominin, “kıt kaynakların sınırsız ihtiyaçlar karşısında adaletli bir şekilde dağıtımıdır” anlamına geldiğini hatırlayalım. Dolayısıyla burada işin içine öncelikle “adâlet” girmektedir. Adaletin de her şeyden önce bir ahlâkî kavram olduğu unutulmamalıdır. Tüm dinlerde ahlâkın mutlaka dinin kurallarına dayandığı
düşünülürse, ekonominin gündeme geldiği yerde, din eğitiminin de rahatlıkla geleceği aşikârdır.Din
Din |
Pozitif bilimler |
Tasavvuf |
Sosyoloji |
Epistemoloji |
Din, insan kimliğinin önemli bir parçasını teşkil eder. Onun yeryüzündeki varlığına anlam kazandıran da dindir. Kişisel bir tercih olarak baktığımızda, din insanın hayatını anlamlı kılan, ona yaşama sevinci kazandıran en temel değerdir. İnsanın, “Ben kimim?”, “Nereden geldim?”, “Nereye gideceğim?” gibi sorularına din dışında bugüne kadar tatmin edici cevaplar veren başka bir bilgi kaynağı da mevcut değildir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi rehberlik çeşitlerinden biridir?
Fert sayısında göre rehberlik |
Fert sayısında göre rehberlik |
Somut rehberlik |
Kısa dönemli rehberlik |
Dönüşümlü rehberlik |
Rehberlik çeşitleri aynı zamanda rehberlik yapılan alanlar demektir. Buna göre rehberlik çeşitleri, fert sayısına göre, fonksiyonlarına göre ve yapıldığı alana göre rehberlik olmak üzere üç ana başlık altında toplanabilir.
8.Soru
Propaganda anlamı taşıyan, davet kelimesiyle aynı kökten gelen ve bilinmesi, kabul edilmesi istenen her hangi bir düşüncenin, fikrin ya da kanaatin, muhatabın dikkati çekilerek en güzel şekilde tanıtılması anlamına gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Tefekkür |
Diâye |
Hutbe |
İrşat |
Davet |
Propaganda anlamı taşıyan “Diâye” de davet kelimesiyle aynı köktendir. Diâye, bilinmesi, kabul edilmesi istenen her hangi bir düşüncenin, fikrin ya da kanaatin, muhatabın dikkati çekilerek en güzel şekilde tanıtılması demektir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini^ iletişime ait özelliklerden biri değildir?
Mesajın dini^ içerikli olması
|
Dini^ bir amacın güdülmesi
|
Yalnız dini^ araçların kullanılması
|
Kavramsal dilin kullanılması
|
Dinin öngördüğü iletişim usullerinin gözetilmesi
|
10.Soru
- Sosyolojik
- İnanç
- Antropolojik
- Maneviyat
Yukarıdaki ifadelerden hangileri din dilini tanımlarken kullanılabilecek alanlardandır?
I ve II |
II ve IV |
I ve III |
II ve III |
III ve IV |
Din dili sosyal dilin ir özgünlük alanı olmakla birlikte sosyolojik ve antropolojik alanda değil, inanç ve maneviyat alanında rol oynayan bir kanaat dilidir.
11.Soru
İnsanları iyi, doğru, güzel işlere yönlendirme ve ahla^ki^ erdemlere ulaştırma amacını taşıyan unsur nedir?
Toplum |
Devlet |
Din |
Ahlak |
Çalışma |
Dinler, insanları iyi, doğru, güzel işlere yönlendirme ve ahla^ki^ erdemlere ulaştırma amacını taşırlar.
12.Soru
Seçeneklerden hangisi akademik dini^ iletişimlerde din, ahlak ve maneviyat konuşan öğretici konumundaki kişilerin iletişim tarzına yansıyan en önemli sorunlardan birisidir?
Bilinç dışı tepki |
Geç kalma |
Sözcükleri bağlayamama |
Kılık kıyafet |
Vurgu |
Akademik dini^ iletişimlerde din, ahlak ve maneviyat konuşan öğretici konumundaki kişilerin iletişim tarzına yansıyan en önemli sorun, kullandıkları araçlar bütününde görülen onların duygusal güdüleri ve bilinç dışı tepkileridir. Kişiliğimizin bir parçası haline gelmiş duygusal güdülerimiz ile kültür ve birikimlerimizin yönlendirdiği bilinç dışı tepkilerimiz farkında olmadan iletişimlerimizi etkilemektedir.
13.Soru
- Vaaz, hutbe, irşat gibi din görevlisinden beklenen işler birer din hizmetidir.
- Din hizmetleri Diyanet İşleri Başkanlığı’na bağlı resmi görevlilerce yürütülmektedir.
- Din hizmetleri birer kamu görevidir.
- Din hizmetlerinin sadece yasal yönü vardır.
- Din hizmetleri ve faaliyetleri Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülmektedir.
Din hizmetleri ilgili yukarıdaki ifadelerden hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
Yalnız IV |
IV ve V |
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi rehberlik faaliyetlerinde ilk olarak hümanist psikoloji ekolünün ortaya koyduğu bir kavramdır?
Uyum sağlama |
Yardım etme |
Öğüt verme |
Bilgi toplama |
Kendini gerçekleştirme |
Kendini geliştirme, ilk olarak hümanist psikoloji ekolünün ortaya koyduğu bir kavramdır.
15.Soru
Her din içerisinde olduğu gibi İslâm dini içerisinde de birtakım anlayış ve yorum farklılıkları bulunmaktadır. Türk Milli Eğitim programları doğrultusunda din eğitimi gerçekleştirilirken nasıl bir tutum izlenmektedir?
Kur’an temel kaynak alınmaktadır. |
Her mezhep ayrı ayrı esas alınmaktadır. |
Herkes mensup olduğu mezhep derslerini almaktadır. |
Din dersi yerine ahlak dersleri verilmektedir. |
Genel olarak din derslerine yer verilmemektedir. |
İlköğretim okulları için hazırlanan 2006 programında herhangi bir mezhebin esas alınması söz konusu olmayıp, yer verilen konular ve bunların açıklanmasında Kur’an esas alınmıştır. Kur’an bütün Müslümanlar için temel kaynak olduğuna göre, Kur’an merkezli bir programın da ortak paydayı oluşturacağı düşünülmektedir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rehberlik ve Psikolojik Danışma hizmetlerini yürütürken göz önünde tutulması gereken genel ilkelerden değildir?
Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde gizlilik esastır |
Rehberlik hizmetleri insana ve topluma karşı sorumludur |
Her insan yardıma ihtiyaç duyar ve yardım almalıdır |
Rehberlikte gönüllülük ve içtenlik esastır |
Rehberlik sadece belirli dönemlerde gerçekleştirilebilen bir yardım sürecidir |
Gelişim insan hayatına paralel olarak doğumdan ölüme kadar devam eden bir süreçtir. Bu süreçte, her gelişim döneminin kendine özgü görevlerinin yerine getirilmesinde insan zaman içinde yardıma ihtiyaç duyabilir. Dolayısıyla bireyin yaşamı boyunca atacağı adımlarda sağlıklı kararlar alabilmesi için bu hizmetlerden her zaman yararlanmaya ihtiyacı vardır ve insan hayatı devam ettiği sürece rehberliğe muhtaçtır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini rehberlik araçlarından olan müzik alanı ile ilgilidir?
Vaaz |
Mektubat |
Hutbe |
Hitabet |
Mevlid |
Geleneğimizde önemli bir yeri olan Mevlid, sözleri ve kendine has musikîsiyle insanları yüzyıllardır etkilemektedir. Arasında okunan salâvatlar, ilahiler ve ardından yapılan dualar, dinî duygulanma açısından önemlidir (Buyrukçu, 1995; Hökelekli, 2009). Din görevlisi, Mevlid merasimlerini fırsat bilerek insanlara bu esnada ölçülü bir rehberlik faaliyetinde bulunabilmenin yollarını aramalıdır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi psikolojik danışmanın amaçlarından biri değildir?
Semptomlardan kurtulmak
|
Kendini gerçekleştirmek
|
İyi bir ruh sağlığı geliştirmek
|
Kişiliğini yeniden organize etmek
|
Varlığının bilincinde olmak
|
19.Soru
Dinle ilgili sorular ve şüphelerin yaygın olarak görüldüğü dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Çocukluk Dönemi |
İlk Yetişkinlik Dönemi |
Ergenlik Dönemi |
Son Yetişkinlik Dönemi |
Orta Yetişkinlik Dönemi |
Dinle ilgili sorular ve şüphelerin yaygın olarak görüldüğü dönem Ergenlik Dönemidir.
20.Soru
Aşağıdakilerin hangisi sosyal hayattaki insan ilişkilerinin iletişimsel rolü değildir?
Anlaşmazlıkları önleme
|
Etkileşimi yönlendirme
|
Duyguları açığa vurma
|
İletişimsizliği imkânsızlaştırma
|
İlişkisel iletişim sağlama
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ