Din Psikolojisi Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Ahlâkî yargı ve ahlaki davranışı öğütlemesi
II. Vazifeye bağlılığı öğütlemesi
III. Doğruluk, adalet ve şefkati öğütlemesi
IV. Yardımlaşmayı öğütlemesi
V. İyi olanı yapmayı öğütlemesi
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri dinin sosyal ilişkiler üzerinde etkisi olduğunu gösterir?
I ve II |
I, II ve III |
II, III, IV ve V |
I, III ve V |
I, II, III, IV ve V |
Dindar insan açısından vazifeye bağlılık, doğruluk, adalet, şefkat ve hürmet, yardımlaşma gibi ahlâkî değerler sadece toplumsal uyum ve kabul açısından değil, ilahî otoriteye uygunluk ve ahiret mutluluğu için de önem taşımaktadır. Toplumca “iyi” olanı yapmada, dindar insan aynı zamanda sevap elde etme inanç ve düşüncesi ile de güdülenmektedir. Bu durum, dindar kimselerin toplumsal ahlak kurallarını yerine getirmede daha hassas bir yönelim ve çaba içerisinde olma sonucunu doğurmaktadır. Kul hakkını çiğnediği zaman Ahirette cezasını çekeceğine inanan insan, başkalarının hakkına daha fazla özen göstermekte, sosyal kurallara daha iyi uyum sağlamakta ve haksızlık yapmaktan çekinmektedir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Glock ve Stark’ın ortaklaşa ve Stark’ın kendisinin yalnız olarak yaptığı araştırmalar sonucunda ortaya koydukları dindarlığın boyutları arasında değildir?
Etki Boyutu |
Törensel Boyut |
Tecrübe Boyutu |
Semantik Boyut |
Zihinsel Boyut |
Glock ve Stark’ın ortaklaşa ve Stark’ın kendisinin yaptığı araştırmalarda ortaya koydukları dindarlığın, beş boyutu vardır. Bunlar: ideolojik(inanç) boyutu, törensel (İbadet ve uygulama) boyut, tecrübe(duygusal) boyutu, zihinsel(bilgi) boyutu, etki boyutudur. Doğru cevap D'dir.
3.Soru
Dini Tecrübenin Çeşitliliği isimli eseri din psikolojisinin klasiği olarak kabul edilen bilim adamı aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
W. James
|
A. Maslow
|
C.J. Jung
|
S. Freud
|
E. Fromm
|
4.Soru
Gerçeklik, güzellik, mükemmellik ve adalet gibi üst manevi hedeflerin Tanrı kavramında bütünleştiğinin ifade eden din psikoloğu kimdir?
G. Allport |
W. James |
S. Freud |
C. G. Jung |
A. Maslow |
İnsanın tam olarak kendini gerçekleştirmesi, olgun bir kişilik haline gelmesi, doğal ihtiyaçlarını aşarak, daha yüksek içsel değerlere kendisini adamasına bağlıdır. Kişinin doğuştan getirdiği yetenekleri, manevi potansiyelini de kapsar ve bu durum, her bireyin benliğinin derinliklerini açma olarak gerçekleşir. Varlık değerleri adını verdiği bu üst manevi hedefler gerçek, güzellik, mükemmellik ve adaleti içerir. Tanrı, bu varlık değerlerini kendinde toplayan bir bütündür.
5.Soru
I. Dini yetenek ve eğilimler
II. Dini yargılar
III. Dini tasavvurlar
IV. Dini duygu ve heyecanlar
Yukarıdakilerden hangileri öznel bir gerçeklik olarak dini meydana getiren unsurlardandır?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Öznel bir gerçeklik olarak dini meydana getiren unsurlar şu şekildedir: dini yetenek ve eğilimler, dini güdüler, dini inançlar, dini sözler, ifade ve kavramlar, dini yargılar, dini tasavvurlar, dini tutumlar, dini duygu ve heyecanlar, dini uygulama, eylem ve etkinliklerdir.
6.Soru
Yaptıkları çalışmalar sonucunda yaş ilerledikçe genel dindarlık, sosyal dindarlık, Tanrı’ya adanmışlık ve tövbe etme eğilimlerinde artış gözlemleyen araştırmacılar aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Spilka ve arkadaşları |
Françis ve Subbs |
Beith-Hallahmi ve Argyle |
Kendler ve arkadaşları |
Glock ve Stark |
İlgili literatürün genelinde, yaş büyüdükçe dindarlığın da arttığı yönünde bulgularla karşılaşmak mümkündür. Kendler ve arkadaşları tarafından yapılan, dindarlığın çok boyutlu olarak ele alındığı bir araştırma bulgularına göre yaş ilerledikçe genel dindarlık, sosyal dindarlık, Tanrı’ya adanmışlık ve tövbe etme eğilimlerinde artış kaydedilmiştir.
7.Soru
K.Kerim’de ve Hz Peygamber’in hadislerinde geçen “ doğal inanma yeteneği” anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Ruh
|
Nefs
|
Kalb
|
Fıtrat
|
Akıl
|
8.Soru
Sosyal demografik değişkenlerle dindarlık ilişkisini inceleyen araştırmalardan yola çakarak aşağıdakilerden hangisinin söylenmesi uygun olur?
Sosyal demografik değişkenler arasında kentsel-kırsal ayrımı dindarlığı etkileyen faktörler arasında değildir |
Sosyal demografik değişkenler arasında yaş ve cinsiyet ile dindarlık ilişkisi tutarlıdır |
Sosyal demografik değişkenler arasında gelir durumu ile dindarlık arasında pozitif yönlü ilişki vardır |
Sosyal demografik değişkenlerle dindarlık arasında ilişki bulunmamaktadır |
Sosyal demografik değişkenler arasında medeni durum ile dindarlık arasında karşılıklı bir etkileşim vardır |
Sosyal demografik değişkenler arasında medeni durum ile dindarlık arasında karşılıklı bir etkileşim vardır
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin öznel unsurlarından biridir?
Dinî şahıslar
|
Dinî zaman ve mekânlar
|
Dinî duygu ve heyecanlar
|
Dinî törenler
|
Dinî nesneler
|
10.Soru
Statü, saygınlık, özgüven kaybı; başkalarıyla ilişki ve iletişim güçlüğü; iş ve meslek sorunları gibi yine insanın tek başına kolaylıkla aşamayacağı sosyal mahrumiyetler en çok toplumun hangi kesimini dini davranışlara yöneltir?
Ölüm korkusu olanları |
Yoksul kesimi |
Gençleri |
Engelli ve hasta bireyleri |
Zengin kesimi |
Sebep oldukları engellenme ve çaresizlik duyguları nedeniyle insanları ilahî yardım talebine yönelten başlıca iki kaynaktan bahsedilebilir. Bunlardan biri, deprem, sel, kuraklık, hastalık gibi insanın üstesinden gelemediği için engellendiği tabiat ve dünya olaylarıdır. Diğeri ise, statü, saygınlık, özgüven kaybı; başkalarıyla ilişki ve iletişim güçlüğü; iş ve meslek sorunları gibi yine insanın tek başına kolaylıkla aşamayacağı sosyal mahrumiyetlerdir. Çeşitli dönemlerde bilim adamları tarafından gerçekleştirilen araştırmalar, çaresizlik ve mahrumiyetlerin özellikle yoksul olanları dinî davranışa yönelterek dindar bir kişiliğin oluşumuna katkı sağladığını ortaya koymuştur. Doğru yanıt B'dir.
11.Soru
Dinin evrensel bir olgu olarak dünyanın her yerindeki toplumlarda var olduğu gerçeği, onun bir ölçüye kadar biyolojik bir alın yazısı olup olmadığı düşüncelerini de beraberinde getirmiştir. Bu çerçevede son birkaç yıldır, insanda bir tür Tanrı Geninin mevcut olduğuna yönelik görüşler ortaya
atılmıştır. 2004 yılında konuyla ilgilenen ve Tanrı Geni (The God Gene) adlı çalışmasıyla maneviyatın genini bulduğunu iddia eden bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?
Koenig |
Frankl |
Hamer |
Argyle |
Nergy |
D. Hamer, Tanrı Geni (The God Gene) adlı çalışmasıyla maneviyatın genini bulduğunu iddia etmiştir. Hamer, maneviyatın böylesine etkili ve evrensel bir güç olmasını, genetik karakterine bağlamıştır. Ona göre insanların manevi değerlere, mutluluktan, sağlıktan ve güçten daha fazla önem göstermeleri, maneviyatın kısmen genlerle bağlantılı olduğuna işaret etmektedir. Doru cevap C'dir.
12.Soru
Hangi kuramda yaş ve dindarlık arasında ters orantılı bir değişmenin söz konusu olduğu iddia edilmektedir ?
İlgisizlik kuramı |
Tutarsızlık Kuramı |
Kararlılık Kuramı |
Çağdaş Kuram |
Bağlanma Kuramı |
İlgisizlik Kuramı ise, yaş ile dindarlık arasında ters orantılı bir değişmenin söz konusu olduğunu iddia eder. Buna göre yaş ilerledikçe dindarlık zayıflar. Doğru cevap A'dır.
13.Soru
"Tanrı geni" ile ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Maneviyatın etkili ve evrensel bir güç olması genetik karakterine bağlanmıştır. |
Maneviyat, muhtemelen tek bir genle ilişkilidir. |
D. Hamer tarafından ortaya atılmıştır. |
Birebir geleneksel dini eğilimlerle ilgili olmaktan çok, insanın mistik bir güce inanmasıyla ilgili manevi seviyesini belirleyen biyokimyasal bir şifredir. |
Çevresel etkiler en az genetik kadar önemlidir. |
A, C, D ve E seçeneklerinde verilen bilgiler doğrudur. Hamer’ın ifadesine göre
Tanrı Geni, aslında öne sürdüğü teorisinin son derece basitleştirilmiş şeklidir. Çünkü maneviyat, muhtemelen tek bir genden ziyade pek çok gen ile ilişkilidir. Bu durumda insanın dinî inancını Tanrı Geni diye adlandırılan tek bir genle açıklamak da doğru değildir.
14.Soru
I. Din Sosyolojisi
II. Din Fenomenolojisi
III. Dini İnanç ve Öğretileri
IV. Din Felsefesi
V. Dini Mezhep ve Cemaat farklılıkları Din Bilimleri, İlâhiyat İlimleri ile İnsan Bilimlerinin kesiştikleri bir ortak noktada yer alan bir dizi bilim dalıdır. Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri din bilimlerinin başlıca çalışma alanlarındandır?
Yalnız IV |
I ve II |
III ve V |
III, IV ve V |
I, II ve IV |
Din Psikolojisi ile aynı sınır üzerinde yer alan ve dini^ olguları tecrübi^ yöntemlerle inceleyen bir dizi bilim dalı olan Din Bilimleri denilen bu alanların başlıcaları şunlardır: Din Sosyolojisi, Din Fenomenolojisi, Din Antropolojisi, Din Felsefesi, Dinler Tarihi.
Dini inanç ve öğretileriyle , mezhep ve cemaat farklılıkları ilahiyat ilimlerinin konusudur. Doğru cevap E seçeneğidir.
15.Soru
Dinler hayatı üst seviyede düzenleyen ve kontrol eden, insanın çözemediğini çözebilen yüce ve güçlü varlıklardan bahseder. Dinin psikolojik kaynakları arasında hangisi dinlerin bu özelliğine karşılık gelir?
Ölümsüzlük arzusu |
Engellenme ve çaresizlik duygusu |
Günahkarlık duygusu |
Anlama |
Anlam arayışı |
Engellenme ve çaresizlik duygusu
16.Soru
Dinin hem önyargıların gelişmesine zemin hazırladığını hem de önyargıların toplum içinde doğurabileceği olumsuz etkileri azaltabileceğini ileri süren düşünür aşağıdakilerden hangidir?
Kindi |
Belhi |
E. Carl |
Koenig |
Allport |
Çalışmalarında din -önyargı ilişkisine önemli bir yer ayıran Allport, önyargılar konusunda dinin rolünün çift taraflı olduğunu, yani dinin hem önyargıların gelişmesine zemin hazırladığını hem de önyargıların toplum içinde doğurabileceği olumsuz etkileri azaltabileceğini ileri sürmüştür.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini inancın azalttığı durumlar arasında sayılamaz?
Benlik saygısı |
Depresyon |
Ölüm kaygısı |
Yalnızlık duygusu |
Stres |
Benlik saygısı ile dindarlık arasındaki ilişki üzerine yapılan çalışmalarda, özellikle iç güdümlü dinî yönelim ile benlik saygısı arasıda güçlü olumlu bir ilişkinin olduğu, yani iç güdümlü dinî yönelim arttıkça, bireylerin benlik saygısı düzeyinin de yükseldiği tespit edilmiştir. Dolayısıyla dini inancın benlik saygısını azalttığı değil tam tersine yükselttiği söylenebilir. Bu nedenle doğru yanıt A seçeneğidir.
18.Soru
Bazı araştırmacılar tarafından, kadınların erkeklere göre daha dindar olmalarını açıklayan birtakım görüşler bulunmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi bu görüşlerden biri değildir?
Kadınlara has bazı kişilik özellikleri onları dindar olmaya yöneltmektedir. |
Ataerkil toplumsal cinsiyet anlayışı, kızların ve erkeklerin yetiştirilme biçimlerini farklılaştırmaktadır. |
Kadınlar, etkilenmeye ve ikna edilebilirliğe daha açık bir tabiattadır. |
Kadının iş hayatında yer alıp almamasına, yani çalışıp çalışmamasına göre dindarlık düzeyinin farklılaştığı sonucu yanlıştır. |
Mahrumiyet-telafi görüşüne göre kadınların engellenmişlik duygusu, onları telâfi mekanizması işlevi gören dine yönlendirebilmektedir. |
Bazı araştırmacılar tarafından, kadınların erkeklere göre daha dindar olmalarını açıklayan bazı görüşler dile getirilmiştir. Bunlar yedi madde altında toplanmıştır. İlki günahkârlık duygusuyla ilişkilidir. Diğeri kadınlara has bazı kişilik özellikleri onları dindar olmaya yöneltmektedir. Bir diğeri ataerkil toplumsal cinsiyet anlayışı, kızların ve erkeklerin yetiştirilme biçimlerini farklılaştırmaktadır. Kadınlar, etkilenmeye ve ikna edilebilirliğe daha açık bir tabiattadır. Mahrumiyet-telafi görüşüne göre kadınların engellenmişlik duygusu, onları telâfi mekanizması işlevi gören dine yönlendirebilmektedir. Ancak kadınların iş hayatında yer alıp almamaları onların dindarlık düzeyini farklılaştırmaktadır.
19.Soru
“ Tabiat üstü (aşkın; müteâl) ilahi ve kutsal bir varlık (Tanrı, Allah,
ilah..) ile ilişkili olan inançların, tasavvurların, tecrübelerin,
duyguların, işaretlerin, dilin ve davranışların bütünü” olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
din |
mezhep |
protestanlık |
yahudilik |
hristiyanlık |
“Tabiat üstü (aşkın; müteâl) ilahi ve kutsal bir varlık (Tanrı, Allah, ilah..) ile ilişkili olan inançların, tasavvurların, tecrübelerin, duyguların, işaretlerin, dilin ve davranışların bütünü 'din' olarak tanımlanır. Doğru cevap A'dır.
20.Soru
Beynin yan tarafları ile dini inanç arasında anlamlı bir ilişki olduğunu akla getiren, özellikle beynin sağ bölgesi ile mistik konular arasında bir bağ olabileceğini savunan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Nörobiyoloji |
Nöropsikoloji |
Nöroteoloji |
Nöroşirurji |
Nöropsikiyatri |
Dinî ve mistik tecrübeler yaşandığı durumlarda özellikle beynin belirli bölgelerindeki
aktivite artmaktadır. Nöroteoloji’nin çalışma alanı, dinî ve mistik yaşantıların biyolojik temelleridir. Nöroteoloji araştırmaları, şakak, yani beynin yan tarafları ile dinî inanç arasında anlamlı bir ilişki olduğu fikrini uyandırmıştır. Özellikle beynin sağ bölgesi ile mistik deneyimler arasında bir bağlantı olabileceği üzerinde durulmaktadır. Doğru yanıt C'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ